Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Wąskotorówką do Krynicy Morskiej ...?
Autor Wiadomość
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Paź 08, 2009 2:36 pm   

Ja tam nie jestem nerwowy...
Wydaje mi się, że określenie "torowisko" najbardziej pasuje do opisu wędrówki śladem rozebranej linii kolejowej - torowisko to jest ta część podtorza, po której "się idzie".
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Czw Paź 08, 2009 2:53 pm   

renekk napisał/a:
Ja tam nie jestem nerwowy...
Nie był to, broń Boże, przytyk pod Twoim adresem.

Po tej małej wymianie zdań proponuję kontynuować spacer po reliktach torowiska sprzed 60 lat :wink:

Wychodzimy na wydmę pierwszym wejściem i widać wyraźnie, że jedynym możliwym wariantem przebiegu linii kolejowej jest grzbiet wydmy. Wracamy na plażę i ruszamy do kolejnego wyjścia. Tutaj za wydmą równolegle do brzegu biegnie droga. Na pierwszy rzut oka jednak widać, że jest ona zbyt pofałdowana. Kilkanaście metrów za wyjściem odchodzi jednak od niej w lewo zamaskowany dorodnymi krzakami przekop. W tym momencie nie ma już wątpliwości, co do jego pochodzenia. Po kilku metrach krzaki się kończą i szlak biegnie prawym łukiem, ponownie zbliżając się do drogi. Tutaj przekop się kończy i dalej na kolejnych 400 metrach nie zachował się żaden wyraźny ślad. Najprawdopodobniej tor przecinał drogę i wchodził ponownie na wydmę.
Dopiero za kolejną drogą na plażę las się zmienia i od tego miejsca droga zaczyna pokrywać się z dawnym przebiegiem linii. Mijamy mniejsze lub większe przekopy i w pewnym momencie znajdujemy rzucone na skarpę wykopu zbutwiałe podkłady. Pomimo kiepskiego stanu dziury po hakach nie pozostawiają wątpliwości. Kilkadziesiąt metrów dalej - kolejny podkład, tym razem po prawej stronie.
Chwilę później ponownie odbijamy w lewo i wchodzimy w przekop. Tutaj szlak ponownie omijał większe wzniesienie skręcając szerokim łukiem w prawo i zmierzając dalej w kierunku morza. Droga leśna ucieka ostro w lewo a my wychodzimy prosto na klif. Jak widać morze przez grubo ponad 50 lat zabrało fragment wydmy wraz z pozostałościami naszej kinii.
ZDJĘCIA
_________________

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Paź 08, 2009 7:52 pm   

Twoja relacja z wycieczki i dokumentacja naprawdę robią wrażenie. Trochę szkoda, że nie odniosłeś się do istniejącej i wyznaczonej w terenie kilometracji linii brzegowej - bardzo ułatwiłoby to zlokalizowanie opisywanych przez Ciebie odcinków, zwłaszcz tych między Skowronkami a Krynicą i na wschód od Krynicy.
Jako uzupełnienie pozwolę sobie zamieścić skany mapy topograficznej w skali 1:25 tys. z pierwszej połowy lat 50-tych. Kolejność - od wschodu w stronę Sztutowa, pierwsze dwa kawałki po rosyjskiej stronie granicy.

1a.jpg
Plik ściągnięto 17076 raz(y) 55,1 KB

1b.jpg
Plik ściągnięto 17076 raz(y) 51,56 KB

2.jpg
Plik ściągnięto 17076 raz(y) 78,74 KB

3a.jpg
Plik ściągnięto 17076 raz(y) 68,27 KB

3b.jpg
Plik ściągnięto 17076 raz(y) 50,16 KB

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Paź 08, 2009 7:55 pm   

cd.

4a.jpg
Plik ściągnięto 17075 raz(y) 71,26 KB

4b.jpg
Plik ściągnięto 17075 raz(y) 74,48 KB

5.jpg
Plik ściągnięto 17075 raz(y) 79,78 KB

6a.jpg
Plik ściągnięto 17075 raz(y) 70,63 KB

6b.jpg
Plik ściągnięto 17075 raz(y) 62,59 KB

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Paź 08, 2009 8:01 pm   

cd.

7a.jpg
Plik ściągnięto 17074 raz(y) 69,52 KB

7b.jpg
Plik ściągnięto 17074 raz(y) 67,83 KB

7c.jpg
Plik ściągnięto 17074 raz(y) 77,39 KB

8.jpg
Plik ściągnięto 17074 raz(y) 78,5 KB

9a.jpg
Plik ściągnięto 17074 raz(y) 68,28 KB

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Czw Paź 08, 2009 8:05 pm   

cd.

9b.jpg
Plik ściągnięto 17074 raz(y) 79,28 KB

9c.jpg
Plik ściągnięto 17074 raz(y) 78,3 KB

 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Pią Paź 09, 2009 2:11 am   

renekk napisał/a:
Trochę szkoda, że nie odniosłeś się do istniejącej i wyznaczonej w terenie kilometracji linii brzegowej
Przecież na mapie, na którą naniosłem trasę i miejsca wykonania zdjęć, kilometraż wybrzeża jest zaznaczony (miejscami schował się pod numerami zdjęć). Jest też podziałka, więc w razie potrzeby można dość dokładnie umiejscowić każde zdjęcie. W terenie i później, zaczynając opisywanie, posługiwałem się faktycznie kilometrażem (idealny sposób na precyzyjne zorientowanie się w przestrzeni). Później jednak stwierdziłem, że najczytelniejsze będzie umieszczenie wszystkiego na współczesnej mapie.

Twoja mapa jest po prostu rewelacyjna - dziękuję.
:LL:
_________________

 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 868
Wysłany: Pią Paź 09, 2009 7:40 am   

Oczywiście, na Twoich mapach jest kilometracja brzegu - nie dowidziałem tego. Zwracam honor i przepraszam :zgooda:
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Pon Paź 19, 2009 11:38 pm   

Do pełni szcześcia brakuje pozostały odcinek rosyjski do Alttief., ktory nie przebiegał juź wzdłuź brzegu morza, a w pobliźu lokalnej drogi.

999) Fragment mapy, czesc rosyjska kolo Alttief 1961.r..jpg
Plik ściągnięto 16873 raz(y) 27,66 KB

 
Lumark 

Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 20
Wysłany: Sro Lis 25, 2009 11:28 pm   

Nigdy nie slyszalem o waskotorowce do Krynicy, slyszalem jednak o drewnianej drodze(z podkladow kolejowych) , biegnacej przez las.
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 229
Wysłany: Czw Lis 26, 2009 1:05 pm   

Lumark napisał/a:
...slyszalem jednak o drewnianej drodze(z podkladow kolejowych) , biegnacej przez las.
Było na samym początku wątku (przedostatni post na pierwszej stronie): http://forum.dawnygdansk....der=asc&start=0
Droga taka faktycznie istniała. Została zbudowana przez Wehrmacht pod koniec wojny (podobnie zresztą jak kolejka). Tyle, że raczej nie z podkładów a po prostu z pni okolicznych drzew (bali). Na mapach, które zamieścił renekk jest dobrze widoczna jako główna droga wzdłuż Mierzei (szosę asfaltową zbudowano w latach '50)
_________________

 
Lumark 

Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 20
Wysłany: Czw Lis 26, 2009 2:04 pm   

2xM, dziekuje z wyjasnienie.Pozdrawiam.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2661
Wysłany: Sob Lis 28, 2009 9:59 am   

Na mapkach renekk’a zwróciły moją uwagę dwie konstrukcje przecinające mierzeję. Na 8_416[1] za Kątami i na 9b_190[1] przed Kątami. Ta pierwsza "tnie" wszystko z torowiskiem i drogą. Druga przechodzi pod drogą i "oszczędza" torowisko.
Czy to wojenne, niemieckie konstrukcje, czy WOP-owskie, powojenne?

8_416[1].f.jpg
Plik ściągnięto 16687 raz(y) 25,78 KB

9b_190[1].f.jpg
Plik ściągnięto 16687 raz(y) 34,29 KB

 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sob Lis 28, 2009 1:33 pm   

A nie są to przypadkiem rowy przeciwczołgowe? :hmmm:
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
tobocian 


Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 683
Wysłany: Czw Gru 03, 2009 2:23 pm   

Może to specjalny "pas-przesieka" wykonany przez WOP w celu namierzenia śladów na piasku ewentualnych wrogów socjalizmu?
W pasie nadgranicznym swego czasu nawet trójmiejskie plaże były "grabione"...(w sensie normalnie tak,grabiami :^^ nie mylić z grabieżą)
Kąty jako kąpielisko miało wydzielony teren i dalej żadna noga niech nie stąpa bo :shoot:
ale nie wiem,tak pomyslałem. :mrgreen:
_________________

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk