Wysłany: Nie Mar 19, 2006 10:30 pm Stocznia Ferdynanda Schichaua
Mam ciekawe zdjęcie wykonane na rzece Elbląg w kanale portowym, jak widac jest to stocznia F. Schichaua, przemysłowca nr.1 w Elbing. Do dziś większość studzienek z kanałów burzowych pochodzi jeszcze z jego odlewni. Z tego co wiem drugą stocznię otworzył w Gdańsku, jesli się nie mylę jest to dzisiejsza Stocznia Gdańska. Spójrzcie jak wyglądała ta elbląska.
Stocznia Elbląska.jpg Stąd właśnie rozpoczął swoją przemysłową ekspansję Ferdinand Schichau.
Zoppoter no raczej tak, skoro na fotkach z linku podanego w poscie wyzej pisze wyraznie stocznia Schichaua obecnie brama nr3 stoczni gdańskiej. Co do mojego zdjęcia to jest to fragment Stoczni Schichaua, ten budynek po lewej szachulcowy. Dzis jest to przebudowany budynek koncernu ABB i wygląda całkiem inaczej. ale musicie wiedzieć że zakłady Schichaua to zespół hal ciągnący się od Starego miatsa aż po browar czyli jakieś 3-4 km wzdłuż nabrzeża. Sabaoth ukazał fotki zakładowych hal bliżej browaru własnie, ja zaś przy starówce (300 km>>). Do tego zespół hal zbudowany został w dawnym centrum miasta w okolicy dworca PKP róg Grunwaldzkiej i Lotniczej i ciągnął się aż po Malborską. Tu było bezpośrednie połączenie koleją do zakładu. Po drugiej stronie Schichau zbudował osiedle dla pracowników swojej firmy, ul. Narciarska. Ziese zaś miał swoją willę opodal stoczni, stoi do dziś, jak znajdę fotkę to wkleję, willa naprawdę piekna. W miejscu gdzie stał dom Schichaua jest teraz Skwer Schichaua. Może znajdę inne zdjęcia stoczni elbląskiej.
Zdjęcie to nie przedtswia stoczni jako takiej. Budynek po lewej był spichrzem a potem siedzibą Towarzystwa żeglugowego Grunau'ów. Kiedy Ferdynand Schichau wykupił od George Grunaua wszystkie udziały w towarzystwie żeglugowym nabył też i ten budynek. Za nim w głąb obrazka stały prawdziwe hale stoczniowe (maszynowa i potem turbinowa). Zresztą jak wół na budynku jest napis "Reederei F. Schichau".
Dzisiejsza Stocznia Gdańska to istotnie w dużej części dawna stocznia Schichaua. Po II wojnie połączono Danziger Werft z Schichauem i tak powstał "Lenin".
Na tym obrazku widać pochylnie stoczni Schichau, które stały w miejscu dawnej stoczni Mitzlaffów... i które znajduja sie jakies max 100 m "na lewo" od budynku Reederei - po drugiej stronie dawnej fosy Dworu Popielnego... później basenu wyposażeniowego stoczni.
^ Fosa Dworu Popielnego juz jako basen wyposażeniowy stoczni. Foto circa 1905 rok.
^ Też fosa Dworu Popielnego.
^ Znowu pochylnie - dawniejszy Mitzlaff.
^ A tu tzw. nowa odlewnia (tzw. bo ok. 1970 zbudowano jeszcze nowszą dla Zamechu, która funkcjonuje do dziś). Zbudowano ją w latach 1896-1899. Był to potężny obiekt (mury stoją do dziś) zlokalizowany na PN krańcu kompleksu stoczniowego... circa 1000 m od budynku Reederei.
Silwuple. Hurtem o wszystkich stoczniach elbląskich.
STOCZNIE ELBLĄSKIE
Lastadia:
- pierwsza wzmianka w piśmiennictwie 1343 jako Lastadie (w 1374 jako Coggenlastadie)
- teren stoczni był własnością miasta od początku do roku 1825
- zarządem i dzierżawą zajmował się Cech Armatorów (właścicieli burdyn przybrzeżnych) aż do roku 1825 (od 1790 w dzierżawie wieczystej)
- Lastadia znajdowała się w sąsiedztwie tzw dworu Popielnego i obejmowała oprócz terenów stoczni także warsztaty pomocnicze (powroźników, żaglomistrzów i kotwiczników) i składy drewna. Oryginalnie był to więc obszar szerszy niż późniejsza stocznia Mitzlaffa (nawet jżeli brać pod uwagę tylko teren stoczniowy).
- W 1854 i 1855 częściowo zakupiony przez Schichaua (tzw. Bauhof), a w 1872 (1873?) Schichau przejmuje pozostałą część w postaci stoczni Mitzlaffów (Mitzlaff Gebruder i Mitzlaff & Netke).
Schiffsholm (Stocznia na Ostrowie)
- założona prawdopodobnie w sierpniu 1641 (niektórzy utrzymują iż 1641 był okresm organizacji a założenie miało miejsce w 1642 roku). Złozycielami byli holenderski menonita Goverson, oraz miejscowi armatorzy Sieffert i Meienreiss. Firma ta nazywała się Schiffbaucompanie i działała pod tą nazwa do roku 1643. Późniejsz dzieje tego terenu są niejasne, ale najprawdopodobniej dalej budowano tam niewielkie stateczki i łodzie. Wzmianka z 1700 mówi o wybudowaniu tam przez niewymienionego z nazwiska mistrza okrętowego dużej jednostki dla armatora z Malborka (prawdopodobnie jeden z mistrzów z lastadii, który wynajął ten teren dla budowy tej konkretnej jednostki).
- W latach 1738 i 1757 zbudowano tam dwa duże pełnomorskie statki dla kupca Henryka Doninga.
- W końcu wieku XVIII rozkwit budownictwa okrętowego w Elblągu i stoczni na Ostrowie.
- W 1786 Senat Elblaga złożył propozycję Cechowi Armatorów na dzierżawę teenu Ostrowa, ale cech nie przyjął oferty (negocjatorem Cechu był Kluge).
- W 1796 roku teren wydzierżawił Marcin Blanck. Zbudował tam stocznię praktycznie od podstaw angażując w to duże środki (prace ziemne) i budował tam statki do roku 1803. Nie wiadomo co działo się ze stocznią do roku 1806, kiedy to jej teren został wydzierżawiony Mitzlaffowi na 6 lat.
- Później brak jest jakichkolwiek wzmianek na temat budownictwa okrętowego na tym terenie, choć jego nazwa - Schiffsholm funkcjonuje dalej.
Stocznia Mitzlaffa
- W 1825 roku znaczną część Lastadii kupuje od miasta wzbogacony mistrz okrętowy Michael Mitzlaff
- W 1855 roku po śmierci Michaela Mitzlaffa stocznia przechodzi na jego synów
- Budowa drewnianych statków do roku 1872
- Teren stoczni zostaje w 1872 roku sprzedany F.Schichauowi.
Stocznia Netke & Mitzlaff
- Powstała w 1865 roku - spółka inzyniera Netkego i jednego z braci Mitzlaff. Netke był właścicielem warsztatów odlewniczych i maszynowych
- W latach 1865-69 buduje statki o kadłubach żelaznych. Zatrudnia ok. 100 robotników.
- Bankructwo w roku 1869
Stocznia Klugego
- Założona w 1801 roku przez armatorów Klugego i Rosskampfa na dwumorgowej łące połozone w bezpośrednim sąsiedztwie używanego przez stocznię na Lastadii (stocznia Cechu) składu drewna przy ulicy I Niederstrasse.
- Pierwszy statek wodowano w 1802 roku.
- Od 1805 roku stocznia przechodzi w ręce Klugego (po śmierci Rosskampfa ? lub po wykupieniu jego udziałów)
- około 1830 roku teren ten zostaje wykupiony przez Daniela Fechtera.
Stocznia Fechtera
- 1797 ojciec Daniela Fechtera - Johann, kupuje od miasta działkę w pn. części Lastadii.
- 1815 Daniel Fechter zakłada własny warsztat budowy okrętów i na gruncie ojca oraz dzierżawionych od miasta łąkach buduje okręty.
- ok. roku 1830 kupuje sąsiadujące tereny stoczni Klugego i rozszerza swój zakład.
- 1854 stocznię dziedziczy syn Daniela - Gustaw
- Stocznia funkcjonuje do ok 1870 (1872?) roku.
- W 1872 zostaje sprzedana. Nabywcami (prawdopodobnie bo źródła różnią się tu) są po części przejęty już przez spółkę z Berlina dawny Hammbruch & Vollbaum Co oraz F. Schichau.
Stocznia Zimmerhoff
- latach 1630-40 powstaje na pd. krańcu Wyspy Spichrzów jako warsztat remontowy w granicach portu.
- Po 1650 zostaje przenisiony na pn. kraniec Wyspy i funkcjonuje do konca XVIII wieku (w 1784 zbudowano tu pierwszy kielbank czyli przechylnię do remontu kadłubów)
Stocznia Schencka
- Powstała w roku 1909 vis a vis stoczni Schichau.
- W 1911 ze względu na konieczność poszerzenia rzeki dla polepszenia warunków wodowania u Schichaua teren ten zostaje sprzedany stoczni Schichau.
- Za pieniądze ze sprzedaży i znacznego kredytu wziętego z Elbinger Vereinsbank, Schenck buduje nową stocznię vis a vis obecnych silosów zbożowych
- W 1914 roku stocznia bankrutuje (bankrutuje też Elbinger Vereinsbank który udzielił Schenckowi zbyt dużych kredytów)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum