Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Samochody na terenie Wolnego Miasta Gdańska i na Pomorzu
Autor Wiadomość
gargoyle dfl 
Mottlauspucker


Dołączyła: 11 Kwi 2005
Posty: 926
Wysłany: Wto Sty 15, 2008 6:45 pm   

Cytat:
całkowicie rozumiem pawła.45


a ja nie!
wiekszosc dyskusji na tym forum zaczyna sie od wrzucania info jakie posiadaja forumowicze i niestety tak sie zdarza,ze niektore tematy "leza" na tylnym palniku az do czasu az ktos raczy odgrzac ten wlasnie temat....wiekszosc ludzi nie jeszt w stanie przeczytac wszystkich tematow na biezaco codziennie ,wiec musicie sie uzbroic w cierpliwosc a nie zrazac sie po kilku dniach...
pozdrawiam
gargoyle...
_________________
"...robala co mnie zzera wciaz zalewam sam..."
 
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Wto Sty 15, 2008 8:45 pm   

Szanowni Koledzy!
Ja nie zgłaszam żadnych pretensji. Nie wymagam też od nikogo by koniecznie pisał cokolwiek, lecz proszę mnie zrozumiec - czuję się trochę jak gadający do lustra. :hihi:
Wydaje mi się (jak już pisałem). że temat niezbyt zainteresował tych co tu bywają, więc nie piszą. Bo z całą pewnością pisują na tym forum osoby wystarczająco zorientowane w tematyce dawnej motoryzacji, aby podjąc kompetentnie dyskusję.
Zresztą wiele uruchamianych bardzo interesujących tematów niespodziewanie przygasa, ale po pewnym czasie ktoś powraca do dyskusji.
Może i tu potrzeba trochę czasu by sprawa dojrzała i "powróciła na łamy", albo doczytał się ktoś mający coś do dopowiedzenia i zabierze głos.
Pozdrawiam optymistycznie. :co_jest:
 
gargoyle dfl 
Mottlauspucker


Dołączyła: 11 Kwi 2005
Posty: 926
Wysłany: Wto Sty 15, 2008 10:14 pm   

i jeszcze dodam,ze ci co nic w tem temacie nie wiedza czytajac wpisy innych wiele sie ucza!!!
_________________
"...robala co mnie zzera wciaz zalewam sam..."
 
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Wto Sty 15, 2008 11:16 pm   

gargoyle dfl napisał/a:
... ci co nic w tem temacie nie wiedza czytajac wpisy innych wiele sie ucza!!!


Cytując klasyka: "oczywista oczywistośc" - dzięki temu forum sam nagminnie zasysam wiedzę innych udostępnianą nam tutaj.
Osobiście nie zamierzam uchylac się od spłacenia choc w części tego długu, lecz nie posiadłem zdolności dłuzszego gadania bez kontaktu z zadającym pytanie.
Zapewne to przykra wada :oops: . Przepraszam :cry: Obiecuję poprawę i pozdrawiam transoceanicznie :co_jest:
 
gargoyle dfl 
Mottlauspucker


Dołączyła: 11 Kwi 2005
Posty: 926
Wysłany: Sro Sty 16, 2008 12:49 am   

no co ty !!! mezczyzni nie maja wad ...maja niemile zalety :hihi:
_________________
"...robala co mnie zzera wciaz zalewam sam..."
 
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Sro Sty 16, 2008 8:56 am   

Jako uzupełnienie do kolekcji marek dawnogdańskich pojazdów "jedna z ciekawostek" przedstawionych przez Rispetta 09.08.2005r. na stronie "Pocztówki i zdjęcia".
To meblowóz spedytora z Wrzeszcza p.Bernharda Hagemanna. Firmę przewozową prowadził wraz z dwoma synami Heinzem i Horstem pod adresem Mirchauerweg 7, a mieszkali w domu obok - nr5.
Samochód - to Büssing Sattelschlepper 500S wyprodukowany jak przypuszczam między 1936 a 38r. Jednak spotkałem fotografię z opisem datującym 1940 samochód z tak jeszcze usytuowanymi reflektorami. Może to pomyłka i oznaczało datę wyk.zdjęcia. Nie mam tu pewności.
A teraz pytanie do tropicieli śladów firmy Komnick. Czy ten samochód mógł byc wyprodukowany w Elblągu?

A do wszystkich pytanie o skojarzenia z tym adresem.

Büssing przed stocznią.(rispetto.auto_400.).jpg
Plik ściągnięto 7463 raz(y) 37,22 KB

Ostatnio zmieniony przez pawel.45 Sro Sty 16, 2008 9:17 am, w całości zmieniany 1 raz  
 
Hagedorn 
Westpreussen


Dołączył: 22 Kwi 2006
Posty: 271
Wysłany: Sro Sty 16, 2008 9:10 am   

Cytat:
To meblowóz spedytora z Wrzeszcza p.Bernharda Hagemanna

szkoda, że nie Hagedorna... :hihi:
_________________
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 845
Wysłany: Sro Sty 16, 2008 9:37 am   

Na ebay-u jest do kupienia zdjęcie:
Büssing
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 845
Wysłany: Sro Sty 16, 2008 3:29 pm   

Cytat:
A do wszystkich pytanie o skojarzenia z tym adresem

Numer 7 to synagoga. Czyżby p. Hagemann był aryzatorem żydowskiej posesji?
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Sro Sty 16, 2008 9:47 pm   

renekk napisał/a:
...Numer 7 to synagoga. Czyżby p. Hagemann był aryzatorem żydowskiej posesji?


To właśnie zwróciło moją uwagę.
Z informacji zawartych w różnych tekstach zrozumiałem, że w 1938r. po zbezczeszczeniu Nowej Synagogi przez bojówkarzy hitlerowskich, gmina żydowska sprzedała nieruchomośc władzom miasta, które urządziły tu skład meblowy.
Nie wiem jaki charakter miał ten skład. Może "zabezpieczano" tam mienie pozostałe np. po emigrantach - w takiej sytuacji miasto miałoby uzasadnioną potrzebę utrzymywania takiego przedsięwzięcia. Czy sprzedano to p.Hagemannowi?
W spisie z 1942r. jako właściciel nieruchomości nr5 (bud.mieszkalny) występuje on osobiście. Przy nr7 zapisano jako właściciela firmę B.Hagemann i synowie i tam siedzibę miało biuro firmy.
Nie posiadam spisów wydanych przed 1938r i z lat następnych. Z zapisów w nich byc może wynikłoby coś interesującego. :???: Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez pawel.45 Czw Sty 17, 2008 4:43 am, w całości zmieniany 1 raz  
 
tobocian 


Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 683
Wysłany: Sro Sty 16, 2008 10:00 pm   

gargoyle dfl napisał/a:
Cytat:
całkowicie rozumiem pawła.45


a ja nie!
wiekszosc dyskusji na tym forum zaczyna sie od wrzucania info jakie posiadaja forumowicze i niestety tak sie zdarza,ze niektore tematy "leza" na tylnym palniku az do czasu az ktos raczy odgrzac ten wlasnie temat....wiekszosc ludzi nie jeszt w stanie przeczytac wszystkich tematow na biezaco codziennie ,wiec musicie sie uzbroic w cierpliwosc a nie zrazac sie po kilku dniach


Nie chcę blablać ale gargoyle masz świętą rację! :== łał,jakie ja mam zaległości... :oops: aż wstyd...
_________________

 
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Sob Sty 19, 2008 3:29 pm   

Kolejna marka pojazdu dawnogdańskiego - Hanomag.
Pumeks w temacie "Pocztówki i zdjęcia" w dniu 18.05.2007r. udostępnił nam wizerunek pierwowzoru niemieckiego "samochodu ludowego".
Hanomag 2/10 PS znany jako "Kommißbrot" zaprezentowany publicznie został w 1924r., produkowany seryjnie był w latach 1925-28.
Na fot. widac pojazd w wersji Limousine - prawdopodobnie Serie I - z 1925 lub 26r.
Nie można z całą pewnością określic odmiany i roku produkcji, bo rodzina właściciela skutecznie zasłoniła szczegóły umożliwiające identyfikację, ale jest to tańsza wersja standardowa bez dodatkowych reflektorów.

Hanomag (pumeks.westerzeile.2007.05.18.).jpg
Plik ściągnięto 7278 raz(y) 68,17 KB

 
rychu40 


Dołączył: 19 Lis 2007
Posty: 279
Wysłany: Nie Sty 20, 2008 9:45 pm   

Co z maluch na owe czasy. Znalazłem model tego auta na stronie tutaj i obrazek.

Hanomag.jpg
Hanomag Kommißbrot Limousine
Plik ściągnięto 7218 raz(y) 13,39 KB

 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Pon Sty 21, 2008 2:29 am   

Na Twojej fot. przedstawiony jest modelik samochodu, a lampy przed oknem czołowym nie zachowują proporcji wymiarowej. To nie sa reflektory, lecz lampy świateł pozycyjnych.
Na początku produkcji Serie-I w 1925r. samochody w wersji podstawowej nie posiadały przednich lamp pozycyjnych, zaś z tyłu tylko jedną lampę. Potem wprowadzono je standardowo ze względów bezpieczeństwa we wszystkich wersjach (w warunkach złej widoczności można było pomylic to auto z motocyklem).
Kierunkowskazy ramieniowe instalowano początkowo tylko w wersjach z nadwoziem zamkniętym (oczywiście za dopłatą), potem mozna było zakupic je we wszystkich odmianach.
Reflektory dodatkowe były instalowane bliżej przodu na błotnikach. Z czasem oddzielne przednie lampy pozyc. zostały zlikwidowane w wersjach z dod.reflektorami, bo w nich umieszczono te światla.
Warto pamiętac, że samochód ten był produkowany w wielu różnych odmianach z nadwoziem otwartym i zamkniętym, jako taxi, furgonik pocztowy, landaulet, sport jedno i dwuosobowy - z tych względów różnie instalowano oświetlenie zewnętrzne, lecz kierownica zawsze umieszczona była z prawej strony. Wyjątek to Monoposto - jednoosobowa wersja sportowa z centralnie wbudowanym fotelem kierowcy i kierownicą.
Zamieszczam fot. wczesnej odmiany produkcyjnej Cabriolet Lux z dod. reflektorami i przednimi lampami pozyc. Pozdrawiam.

Hanomag 2-10 PS Cabriolet Lux. 1925r..jpg
Plik ściągnięto 7185 raz(y) 21 KB

 
Doktor M 

Dołączył: 04 Lis 2007
Posty: 5
Wysłany: Pon Sty 21, 2008 7:31 pm   

Replika takiego Hannomaga stała (stoi nadal?) kilka lat temu w oknie wystawowym sklepu z częściami samochodowymi przy ul. Danusi we Wrzeszczu.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk