Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Lotnisko Gdańsk-Zaspa - wszelkie ciekawostki
Autor Wiadomość
nad stawem 
to ja


Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 359
Wysłany: Wto Lut 27, 2007 10:24 pm   

kilka zdjęć ale podłej jakości .
moj dobry aparat zaginął .
ale orginały na pewno trafią do Wrzeszcza .






przepraszam za jakość ale skanera nie posiadam . :II
_________________
http://www.mierzeja1945.prv.pl/
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4631
Wysłany: Wto Lut 27, 2007 10:47 pm   

Jakby co, to ja Ci to chętnie zeskanuję :)
_________________
da, da, da...
 
 
nad stawem 
to ja


Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 359
Wysłany: Pią Kwi 20, 2007 11:56 pm   

wznawiam temat . aparat sie znalazł .
na razie " upadłem na nos " :hihi: :hihi:
a reszta będzie także ciekawa . :D

_________________
http://www.mierzeja1945.prv.pl/
 
Strach 


Dołączył: 26 Sie 2005
Posty: 780
Wysłany: Sob Kwi 21, 2007 9:36 am   

ooo! nosek się przysmalił :hiihihi:
 
nad stawem 
to ja


Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 359
Wysłany: Pon Kwi 23, 2007 10:28 pm   

dwupłatowce CI-Rumpler były po roku 1922 służyły tylko dla poczty i do zleceń specjalnych.
na zdjęciu Dz 24 Poczty Gdańskiej .

_________________
http://www.mierzeja1945.prv.pl/
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11336
Wysłany: Pią Maj 04, 2007 9:42 pm   

Taka ciekawostka, pocztówka wysłana w 1922 r. Lotnisko sięgało jeszcze do ul. Lelewela (Labesweg). Zastanawia mnie, dlaczego gdańskie samoloty mają numer zaczynający się na "D", a nie na "Dz" :hmmm:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
nad stawem 
to ja


Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 359
Wysłany: Nie Maj 06, 2007 6:28 pm   

Sabaoth napisał/a:
Taka ciekawostka, pocztówka wysłana w 1922 r. Lotnisko sięgało jeszcze do ul. Lelewela (Labesweg). Zastanawia mnie, dlaczego gdańskie samoloty mają numer zaczynający się na "D", a nie na "Dz" :hmmm:


być może jest to jeden ze sprzedanych na początku lat 20-tych samolotow gdańskich .
samoloty te mogły nadal latać pod flagą gdańska.
tak jak np. ten na zdjęciu sprzedany dla bawarskiego Luft-Lloyd

_________________
http://www.mierzeja1945.prv.pl/
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11336
Wysłany: Nie Maj 06, 2007 6:58 pm   

Wydawało mi się, że oznaczenie miało postać litery "D" i po niej litery "z" ale na tym zdjęciu widać, że "z" jest wewnątrz "D". Może takie oznaczenie też było stosowane.

Na moim zdjęciu nie widać zbyt dokładnie ale może to małe "z" też jest wpisane w "D"?
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Pon Maj 07, 2007 4:52 pm   

Sabaoth napisał/a:
Taka ciekawostka, pocztówka wysłana w 1922 r....

Rzeczywiście ciekawostka, lecz także zagadka - czy aby właściwie datowana jest ta fotografia?
Spróbuję wyjaśnić tę wątpliwość.
Na fot. wyrażnie widoczne są 3 samoloty ze znakami rejestrowymi:
- w oddali PP-ALA - to samolot w barwach firmy Aerolloyd (poprzednika PLL Aerolot) - zbudowany został w 1920r. z nr fabr. J0580 dla Lloyd Ostflug GmbH. Otrzymał imię własne"Amsel" i znaki rej. Dz.30.
W pażdzierniku 1920r.zajęty przez komisarza Ententy w Hamburgu. Zwolniony w sierpniu 1922r. i przekazany dla nowopowstałej firmy Aerolloyd.
Nosił w dalszym ciągu znaki Dz.30 i bazował we Wrzeszczu jak wszystkie pozostałe samoloty Aerolloyda (chyba wiadomo dlaczego - więc nie rozpisuję się).
Jak wynika z zapisów w literaturze dopiero na pocz. 1923r. otrzymał wraz z imieniem "Adam" polskie znaki PP-ALA, póżniej poprawione na P-PALA (oficjalna data rej. marzec 1923r.).
To właśnie zrodziło moją niepewność co do daty przedstawionej fotografii.
Póżniej tj. w II półroczu 1929r. ten samolot otrzymał jako pierwszy znaki nowej rejestracji SP-AAA. W 1936r. sprzedany do Kanady.

- nieco bliżej samolot ze znakami D-190 i gdańskimi krzyżami na sterze kierunku.
Ta maszyna została zbudowana w 1921r. (pierwszy lot 21.12.1921r.). Nr fabr. J0625, imię własne "Sperber". Na stanie fabryki Junkersa pozostawała do czerwca 1922r. ze znakami rej. D-190.
Potem w Lloyd Ostflug GmbH - w tym samym 1922r. samolot otrzymał znaki rej. Dz.36.
Od pocz.1923r. aż do 30 czerwca na stanie Junkers LV AG - ponownie ze znakami D-190.
Wydaje się, że ta fot. pochodzi właśnie z tego okresu.
Następnie samolot przekazano do Aerolloyda, gdzie otrzymał polskie znaki PP-ALF i imię własne "Franek". Latał do 23.02.1925r., kiedy to rozbił się i został spisany.
Zastąpił go wkrótce następny Junkers F13 o nr fabr. J0776, który otrzymał znaki rej. i imię swego poprzednika.

- na samym przedzie widoczny jest samolot ze znakami rej. D-189 - jeśli dobrze odczytałem. To maszyna o nr fabr. J0637, imię własne "Kranich".
Pierwszy lot odbyła 02.02.1923r. - i to jest moja druga wątpliwość co do datowania fot.
W zapisach rejestrowych nie odnalazłem innego samolotu noszącego takie oznakowanie.

Jeśli mógłbyś sprawdzić czy datowanie 1922r. jest pewne - byłbym wdzięczny.

Teraz kilka słów dot. samolotu ze znakami Dz.38.
Nad stawem wyraził przypuszczenie, że samoloty sprzedane z Gdańska do Bawarii "mogły nadal latać pod flagą gdańską".
Osobiście w to wątpię. Przedstawiony na fot. samolot o nr fabr. J0584 został zbudowany dla Lloyd Ostflug GmbH w 1920r.(pierwszy lot 24.09.1920r.) otrzymał imię własne "Schwalbe" i znaki rej. Dz.38.
Spotkałem się z zapisem, że będąc na stanie Junkers LV AG posiadał znaki rej. D-162, jednak ten zapis nie potwierdza się w rejestrze.
W Bayerischer Luft-Lloyd eksploatowany był ze znakami rej. D-347 od 01.07.1923-01.01.1926r.
Od 06.01.1926r do 1929r. w Lufthansie pod tymi samymi znakami D-347.
Potem został sprzedany do Brazylii.
Wydaje mi się, że po sprzedaniu do BLL samolot odbył lot na "starych papierach" do nowego właściciela, a tam został przerejestrowany i przemalowany. Na fot. widać, że tabliczka ze znakiem BLL umieszczona została na miejscu litery Z przy oznakowaniu rej.
Pewnie dlatego wpisano tę literę do pola wewnątrz litery D. Takiego znakowania normalnie nie stosowano. Sama fot. wygląda jakby wykonano ją na pożegnanie z dotychczasowym, albo powitanie z nowym właścicielem.
Pozdrawiam :co_jest:
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11336
Wysłany: Pon Maj 07, 2007 6:15 pm   

pawel.45 napisał/a:
Jeśli mógłbyś sprawdzić czy datowanie 1922r. jest pewne - byłbym wdzięczny.


Nie jest to klasyczne zdjęcie tylko zdjęcie wysłane jako pocztówka, stąd datowanie. Niestety stemple nie są zbyt wyraźne ale doskonale widać datę wypisania "pocztówki" - 26.9.22. Porównując datę wybitą na stemplach nie widać zdecydowanej różnicy, jest 2, po niej dolna część 6, wyraźna 9 i początek dziesiątki roku - wyraźna 2. Nie widać tylko końcówki roku. Początek daty na stemplach jest taki sam jak wypisany odręcznie więc można przyjąć, że pocztówka została wysłana 26 września 1922 r.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Pon Maj 07, 2007 8:26 pm   

Sabaoth napisał/a:

....Niestety stemple nie są zbyt wyraźne ale doskonale widać datę wypisania "pocztówki" - 26.9.22....

Dziękuję za odpowiedż. Z oglądu stempli nie można stwierdzić że piszący pomylił datę - w każdym razie ja tego nie potrafię dostrzec.
Pozostaje więc dla mnie nadal zagadką dlaczego w wykazach znaków rej. zapisane są inne daty. Pozdrawiam.
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4631
Wysłany: Pon Maj 07, 2007 9:27 pm   

W takim razie to może być zdjęcie z czasu, kiedy D-130 przekształcał się w Dz 36. Wówczas daty by się zgadzały.
_________________
da, da, da...
 
 
nad stawem 
to ja


Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 359
Wysłany: Pon Maj 07, 2007 10:00 pm   

pawel.45 napisał/a:

Teraz kilka słów dot. samolotu ze znakami Dz.38.
Nad stawem wyraził przypuszczenie, że samoloty sprzedane z Gdańska do Bawarii "mogły nadal latać pod flagą gdańską".
Osobiście w to wątpię. Przedstawiony na fot. samolot o nr fabr. J0584 został zbudowany dla Lloyd Ostflug GmbH w 1920r.(pierwszy lot 24.09.1920r.) otrzymał imię własne "Schwalbe" i znaki rej. Dz.38.
Spotkałem się z zapisem, że będąc na stanie Junkers LV AG posiadał znaki rej. D-162, jednak ten zapis nie potwierdza się w rejestrze.
W Bayerischer Luft-Lloyd eksploatowany był ze znakami rej. D-347 od 01.07.1923-01.01.1926r.
Od 06.01.1926r do 1929r. w Lufthansie pod tymi samymi znakami D-347.
Potem został sprzedany do Brazylii.
ym, albo powitanie z nowym właścicielem.
Pozdrawiam :co_jest:


a tu tłumaczenie za panem Forsterem dotyczące Dz 38 .
" w dniu 30.6.1921 meldowała kontrola lotow w WMG , że DzLP posiadały w tym dniu park samolotowy :
11 Junkers F 13
6 Rumpler C I

z tych 11 Junkersow F 13 mogło w tym dniu posiadać tylko 8 maszyn numery gdańskie, pozostałe 3 były fizycznie na stanie ( Dz 30 , 35 i Dz 40 ) , zarejstrowane zostały dopiero pożniej .
Rumpler C I posiadały numery Dz 20 do Dz 25 " .

i tu właśnie ciekawostka

" jako ostatnie ważne wydażenie roku 1921 było to , że DzLP w listopadzie1921 sprzedało 2
" nowe produkcyjnie " F 13 dla BLL w Monachium .
zostało to zrealizowane na zlecenie JFA ( nie znam sktrotu ) i było związane z przejęciem BLL przez koncern Junkersa .
jedną z tych dwoch maszyn był Dz 38 , ktory znajdował się akurat na przeglądzie w zakładach Junkersa w Dessau .
11 . 04 . 1922 został przeprowadzony z Dessau do nowego portu macierzystego Sleißheim
i dwa dni pożniej zaprezentowany przedstawicielom rządu bawarskiego na lotnisku Oberwiesenfeld.
BLL występowało formalnie jako użytkownik Dz 38 ale samolot ten pozostał nadal własnością DzLP i latal do marca 1924 jako " Danziger in Bayern "
dopiero potem otrzymał nr . rejestracyjny D-347 .

a tu znowu ciekawostka .

F 13 Dz 33 w maju/czerwcu 1921 wynajęty dla Aero-Targ Poznań .



pozdrawiam . :co_jest: :co_jest:
_________________
http://www.mierzeja1945.prv.pl/
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Pon Maj 07, 2007 10:30 pm   

danziger napisał/a:
W takim razie to może być zdjęcie z czasu, kiedy D-130 przekształcał się w Dz 36. Wówczas daty by się zgadzały.

Jeśli masz na myśli D-190 po przyjęciu do Lloyd Ostflug w 1922r., lecz jeszcze przed całkowitym przemalowaniem numeru (krzyże już ma) na gdański - to by pasowało, lecz wtedy jeszcze nie istniał samolot stojący bliżej fotografa (jeżeli ma on znak D-189). Ponadto pozostaje do wyjaśnienia data nadania polskich znaków na samolotach Aerolloyda - oficjalnie zarejestrowano je w marcu 1923r. - i to była moja pierwsza wątpliwość.
Jednak w przypadku tego samolotu można byłoby założyć, że wcześniej nadano znaki indywidualnie tej maszynie - ponieważ połączenie na trasie Gdańsk-Warszawa-Lwów uruchomiono w dniu 05.09.1922r., a pozostałe 11 samolotów firmy uzyskiwało polskie znaki do marca 1923r. Może to trochę naciągane, ale wtedy data by pasowała. Pozostaje jednak jeszcze ten pierwszy samolot - chyba, że ja żle odczytuję jego znaki.Pozdrowienia.
 
nad stawem 
to ja


Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 359
Wysłany: Sob Maj 12, 2007 11:33 pm   

pawel.45 napisał/a:

Rzeczywiście ciekawostka, lecz także zagadka - czy aby właściwie datowana jest ta fotografia?

Pozdrawiam :co_jest:


Sobcio ma tą widokowkę z TUTAJ

ale to może być też pomyłka sprzedającego , tak samo jak tutaj w Suchaczu
_________________
http://www.mierzeja1945.prv.pl/
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk