Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Dworzec we Wrzeszczu
Autor Wiadomość
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie Lip 17, 2011 12:43 pm   

Sagapo8 napisał/a:
Jak się dowiedziałem, budynek dworca na zdjęciu, mniej więcej z początku lat 50-tych to efekt powojennej odbudowy a raczej zbudowania od podstaw


Tak, musiał powstać w związku z uruchamianiem SKM po II wojnie światowej. To zdjęcie to duża niespodzianka. Pierwszy budynek wrzeszczańskiego dworca został zniszczony w 1945 r. Obecny to modernizacja z lat 60.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie Lip 17, 2011 12:45 pm   

Krzysztof napisał/a:
A już myślałem, że nigdy nie zobaczę...

A więc jednak na zdjęciu z KFP, które wrzuciłem tu http://forum.dawnygdansk....p=124499#124499 widać fragment dworca :D
 
Sagapo8 

Dołączyła: 30 Sty 2011
Posty: 65
Wysłany: Nie Lip 17, 2011 7:21 pm   SKM

Dla norvega. Historycznie rzecz ujmując to pierwszą linią czy też nitką kolejową była obecna trasa SKM. Odbywał się się ruch pociągów a osobowych i towarowych poprzez lokomotywy parowe. W związku z tym tunel pod torami był krótszy tylko pod dwoma rzędami torów obecnej SKM. Jak uruchamiano SKM od początku lat 50-tych to ruch towarowo -osobowy przeniesiono na nowe zbudowane tory i w związku z tym wydłużono tunel. Jak się przyjrzeć zdjęciom to tory dla wspomnianego ruchu osobowo-towarowego nie mają trakcji elektrycznej. Tak w skrócie wygląda historia tunelu pod SKM z przejściem z obecnej Dmowskiego na ulicę Kilińskiego.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie Lip 17, 2011 7:50 pm   

Sagapo8 napisał/a:
Dla norvega. Historycznie rzecz ujmując to pierwszą linią czy też nitką kolejową była obecna trasa SKM.


Przebudowy rozpoczętej przed pierwszą wojną światową nie ukończono. Tzn. nie ułożono drugiej pary torów, obecnych dalekobieżnych, nie wybudowano nowego budynku dworca.

Sagapo8 napisał/a:
Tak w skrócie wygląda historia tunelu pod SKM z przejściem z obecnej Dmowskiego na ulicę Kilińskiego


To ciekawostka, choć jak chwilę pomyśleć, to ma to sens.
 
Sagapo8 

Dołączyła: 30 Sty 2011
Posty: 65
Wysłany: Nie Lip 17, 2011 8:12 pm   Budynek dworca

Z relacji ojca wynika, że było tak, iż po wojnie zbudowano drewniany budynek dworca w miejscu obecnej pizzerii, koło wejścia do kolejki. W tym czasie kasy biletowe znajdowały się w budynku mieszkalnym koło wiaduktu. Nie wiem czy cały czas ale na pewno tam były. Budynek drewniany funkcjonował do początku lat 50-tych (1952?) po czym został z uwagi na zbudowanie nowego budynku (tego którego zdjęcie dostarczyłem) zlikwidowany. Było to jak wspomniałem na początku lat 50-tych.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie Lip 17, 2011 8:44 pm   

Sagapo8 napisał/a:
Było to jak wspomniałem na początku lat 50-tych.


Odcinek SKM z Gdańsk Głównego do Sopotu Kamiennego Potoku uruchomiono w styczniu 1952 r. W 1951 r. uruchomiono odcinek Gdańsk - Nowy Port, a decyzję o budowie podjęto w październiku 1950 r.
 
Sagapo8 

Dołączyła: 30 Sty 2011
Posty: 65
Wysłany: Nie Lip 17, 2011 9:06 pm   Dworzec

Generalnie to ja korzystam z relacji ojca, a pamięć jest zawodna. Reszta należy do was fachowców. :D
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2658
Wysłany: Pon Lip 18, 2011 2:41 pm   

Konkretyzuje się powojenna chistoria dworca.
Czesiek napisał/a:
Po wojnie budynek był wypalony, zburzono go i wybudowano nowy dworzec w miejscu obecnego.

To wydaje się nie do końca dokładne, a wręcz sprzeczne z:
Sagapo8 napisał/a:
po wojnie zbudowano drewniany budynek dworca w miejscu obecnej pizzerii, koło wejścia do kolejki. W tym czasie kasy biletowe znajdowały się w budynku mieszkalnym koło wiaduktu. Nie wiem czy cały czas ale na pewno tam były. Budynek drewniany funkcjonował do początku lat 50-tych (1952?)

Jak rozumiem w miejscu starego (przedwojennego) dworca: "w miejscu obecnej pizzerii, koło wejścia do kolejki". Ale i tu dopatruję się pewnej nielogiczności. Skoro postawiono ten "drewniany budynek" to kasy powinny być w nim. Może te kasy biletowe w budynku mieszkalnym były do momentu jego postawienia? Od 52 r. było to co widzimy na zdjęciu Sagap'a8
Sagapo8 napisał/a:
Jak się dowiedziałem, budynek dworca na zdjęciu, mniej więcej z początku lat 50-tych to efekt powojennej odbudowy a raczej zbudowania od podstaw.

I ten stan trwał do:
norveg napisał/a:
„8 marca 1969 - Zmodernizowany dworzec kolejowy we Wrzeszczu przekazano do użytku. Pierwszy dworzec powstał w tym miejscu w 1870 r. ”

Sporo wiemy, ale może kiedyś, ktoś wygrzebie adjęcie tego "drewnianego budynku". Mógł stać w miejscu starego dworca, ale mógł być również w tym samym miejscu co ten z 52 r. bo tą zaznaczoną na czerwono część budynku podjżewam o wcześniejszą (wojenną) datę powstania. Jeśli tak było to kasy biletowe do budynku mieszkalnego mogły trafić na czas budowy.

dworzec wrzeszczański a.jpg
Plik ściągnięto 16468 raz(y) 78,89 KB

 
 
Sagapo8 

Dołączyła: 30 Sty 2011
Posty: 65
Wysłany: Pon Lip 18, 2011 3:11 pm   Dworce.Drewniane i ceglane

Dworzec stary przedwojenny spalił się w czasie działań wojennych. To nie ulega wątpliwości. Po wojnie trzeba było postawić nowy. Myślę, że najpierw zbudowano drewniany, prowizoryczny i funkcjonował on do poczatku lat 50-tych. Kasy biletowe (nie wiem czy cały czas) były w budynku mieszkalnym obok wiaduktu. No jak jechał gdzieś i kupował w tym budynku to tak to zapamiętał. Można mu wierzyć. Potem zbudowano ekspresowo ten, którego zdjęcie udało mi się zdobyć a starą budę rozebrano. Tyle udało mi się ustalić.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Pon Lip 18, 2011 3:20 pm   

Krzysztof napisał/a:
Sporo wiemy, ale może kiedyś, ktoś wygrzebie adjęcie tego "drewnianego budynku".


Nie tylko drewnianego. Przydałoby się także co nieco o czasie wojennym, skoro pojawiły się sugestie, że jednak coś podczas wojny powstało.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2658
Wysłany: Pon Lip 18, 2011 3:26 pm   

To, że kasy były kiedyś w tym budynku to i ja sobie przypominam, że ojciec coś takiego mówił.
Sagapo8 napisał/a:
Dworzec stary przedwojenny spalił się w czasie działań wojennych. To nie ulega wątpliwości.

To budzi moje wątpliwości.
na poprzedniej stronie ja żem napisał/a:
Mam wątpliwości, czy stary dworzec dotrwał do 45 r. i czy to on się spalił (został spalony). To, że w okresie międzywojennym nie dokończono rozbudowy i zmiany lokalizacji budynku dworcowego jest w miarę oczywiste. Polski dworzec w nie polskim Wrzeszczu. Nie dokończenie tej inwestycji musiało być sporą bolączką dla mieszkańców i dziwne by było gdyby Niemcy, po przejęciu terenów kolejowych nie zabrali się za jej dokończenie.
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Lip 19, 2011 9:20 pm   

W ramach uzupełnienia. Skany niestety są marne i to bardzo. Oba z „Dziennika Bałtyckiego”:
1) o rozpoczęciu kursów kolejki elektrycznej na trasie Gdańsk - Sopot w dniu 2 stycznia 1952 r. (wycinek z gazety z 3 stycznia 1952 r.)
2) o otwarciu dworca we Wrzeszczu w dniu 24 stycznia 1952 r. zbudowanego w przeciągu 65 dni (wycinek z gazety z 25 stycznia 1952 r.)

9_03 styczeń 1952.jpg
Plik ściągnięto 16374 raz(y) 18,29 KB

82_25 styczeń 1952.jpg
Plik ściągnięto 16374 raz(y) 57,73 KB

 
Sagapo8 

Dołączyła: 30 Sty 2011
Posty: 65
Wysłany: Wto Lip 19, 2011 10:51 pm   Dworzec

No to zdjęcie musi być z 1952 roku. No i rację miał ojciec który twierdził, że była wmurowana tablica na cześć klasy robotniczej, która postawiła dworzec w 66 dni. Zresztą to się zazębia, oddawano linię to i postawiono dworzec.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2658
Wysłany: Sro Lip 20, 2011 1:19 pm   

Ja niedawno napisałem
Cytat:
Jeśli dobrze pamiętam to publiczne wejście do tego pawilonu było od strony wejścia - schodów. W pierwszej części były kasy biletowe po lewej i poczekalnia. Za przepierzeniem w połowie(?) pawilonu był bufet

Wydaje mi się, że na moją, zapamiętaną z dzieciństwa, wizję dawnego dworca nałożyły się dwa obiekty. Drewniany z bufetem i ten pawilon (52 - 69), który istniał tylko 17 lat. Tam już bufetu, chyba, nie było.
 
 
Hinek 

Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 50
Wysłany: Wto Wrz 06, 2011 10:17 pm   Re: SKM

Sagapo8 napisał/a:
Dla norvega. Historycznie rzecz ujmując to pierwszą linią czy też nitką kolejową była obecna trasa SKM.

To niemożliwe. Zobacz jak usytuowana jest słynna nastawnia. Jest ona tylko nad dwoma torami i to one były z pewnością najpierw zbudowane - a są to tory "dalekobieżne" - nie SKMki.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk