Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Odbudowa mostu w Tczewie
Autor Wiadomość
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Pią Lis 23, 2007 8:34 pm   

turecki już fey'gowi pogratulował
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Pią Lis 23, 2007 8:51 pm   

No to świetnie, że gratulował...
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6586
Wysłany: Pią Lis 23, 2007 9:06 pm   

no widzisz jak fajnie 8))
tymczasem życzmy fey'gowi kolejnych udanych publikacji :D
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Pią Lis 23, 2007 9:24 pm   

I akapicik z "Żuławskich wspomnień" Stanisławy i Andrzeja Doleckich.
W lipcu 1945, gdy czekali na przeprawę promową...
Cytat:
Z dość wysokiego brzegu, gdzie staliśmy, roztaczał się wspaniały krajobraz. Na prawo w nie dalekiej odległości stał żelazny most, przerzucony do przeciwległego przeciwpowodziowego wału. Na oko był cały, miał białe, okrągłe, wysokie baszty, wyglądające jak dekoracyjne lalki, tylko u góry w krużgankach były otwory. Widać nie służyły do dekoracji, a do obrony. Za wałem widać było jak na dłoni osadę czy miasto* z czerwonymi dachami, wieżami kościelnymi, kominami fabrycznymi oraz dużo dróg wysadzanych drzewami. Przez miasto biegły tory kolejowe: dwa szerokie i jeden wąski. Wszystko tam było oprócz ludzi i zwierząt. Nic się nie poruszało. Przerażająca martwa cisza...

* To, co z daleka wydawało się miastem, było zwykłą osadą Lisewo [kilka stron później].
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Nie Cze 01, 2008 8:46 am   

Most-perełka wymaga renowacji

Cytat:
Most-perełka wymaga renowacji

TCZEW. Trzeba przywrócić Mostowi Tczewskiemu dawną świetność - apeluje senator Andrzej Grzyb. Parlamentarzysta ziemi kociewskiej skierował w tej sprawie prośbę do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka.

- To jeden z najcenniejszych w Polsce zabytków dziedzictwa kultury technicznej, perełka wręcz na skalę europejską - podkreśla Andrzej Grzyb. - Wymaga on renowacji i potrzebne jest wsparcie finansowe z budżetu państwa. Takie przedsięwzięcie przekracza możliwości finansowe samorządu powiatowego, który sprawuje nad mostem pieczę.
Na razie senator czeka nam odpowiedzi ministra. Jak sam dodaje, sprawa nie jest taka prosta.
- Chodzi o przeszkody formalno-prawne - dodaje Andrzej Grzyb. - Nie można bowiem przekazywać środków z budżetu państwa na zadanie leżące w gestii powiatu. Niemniej z moich informacji wynika, iż są szanse, że w przyszłorocznym budżecie znajdą się na to pieniądze.
Na kompletną renowację potrzebna jest spora kwota.
- Szacujemy, że renowacja kosztowałaby koło 48 mln zł, a na to nas nie stać - mówi Witold Sosnowski, starosta tczewski.
Most drogowo-kolejowy na dolnej Wiśle ma 837 m długości i zwany jest Mostem Tczewskim lub Mostem Lisewskim (od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której most prowadzi). Pierwszy pociąg przejechał po nim 151 lat temu. Jego projekt wzorowano na moście nad Łabą w jednej z dzisiejszych dzielnic Hamburga. Gdy powstawał, był najdłuższym w Europie i jednym z największych na świecie
 
 
Ponury2 


Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 764
Ostrzeżeń:
 4/4/6
Wysłany: Nie Cze 01, 2008 2:18 pm   

A środki unijne? Są jakieś przeszkody prawne aby zrobić dobry projekt i je wykorzystać? :hmmm:
_________________
"Ci, którzy się boją, umierają codziennie. Ci, którzy się nie boją, umierają tylko raz."

Giovanni Falcone (1939-1992), włoski sędzia śledczy, poległy w walce z mafią.
 
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Nie Cze 01, 2008 3:02 pm   

Trzeba mieć własny wkład finansowy. Tu może byc problem . :hmmm:
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pią Cze 13, 2008 8:31 pm   

Ciekawostka z forum Marienburg.pl

Napis z elementu mostu wojennego ESTB w Tczewie:

Producent mostu, firma Dorman Long istnieje do dziś i między innymi dalej buduje mosty.
Cytat:
Dorman Long ważny producent stalowych komponentów i struktur z siedzibą w Middlesbrough w Anglii. Przedsiębiorstwo było zaangażowane w produkcję i budowę wielu ważnych mostów od roku 1875, między innymi Sydney Harbour Bridge w 1932. Przedsiębiorstwo zaczynało działalność jako zakład przemysłu stalowego produkujący elementy dla statków. Progresja doprowadziła do zaangażowania przedsiębiorstwa w konstrukcję mostów, zwłaszcza że Dorman Long przejął udziały koncernów Bell Brothers i Bolckow and Vaughan w późnych latach dwudziestych. W roku 1990 przedsiębiorstwo połączyło się z The Cleveland Bridge & Engineering Company w Darlington. W dalszym ciągu jest zaangażowane w projektowanie i budowanie wielu rozmaitych typów struktur takich jak mosty, budynki, platformy wiertnicze, lotniska itp. Jednym z największych w ostatnim czasie kontraktów była budowa nowego stadionu Wembley w Londynie.

źródło i źródło źródła :wink:
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pią Cze 20, 2008 6:37 pm   

Ciekawe zdjęcie bramy portalowej mostów w Lisewie wysadzonej w 1939r oraz z uroczystości ukończenia odbudowy mostu w 1940r.

źródło
źródło
źródło
źródło

Lisewo.jpg
Plik ściągnięto 26530 raz(y) 20,82 KB

Lisewo2.jpg
Plik ściągnięto 26530 raz(y) 28,66 KB

Tczew 1940.jpg
Plik ściągnięto 26530 raz(y) 20,39 KB

Tczew 1940 2.jpg
Plik ściągnięto 26530 raz(y) 22,34 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sro Cze 25, 2008 9:28 am   

Nekrolog Georga Mehrtensa (str.46) projektanta mostu w Fordonie oraz nowych mostów kolejowych koło Tczewa i Malborka.
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Pią Sie 22, 2008 6:53 am   

Tczew. Zabytkowy most woła o ratunek
Cytat:
- Budżet powiatu pozwala tylko na remont cząstkowy mostu – mówi Witold Sosnowski, starosta tczewski

Ludzie przyparci do muru sięgają po desperackie środki - stwierdzili uczestnicy konferencji poświęconej zabytkowemu mostowi drogowemu przez Wisłę. – Tak dłużej być nie może. Ten most ma służyć mieszkańcom, łączyć ich, a nie dzielić.

Połączenie zostało zamknięte w trybie awaryjnym przed około dwoma tygodniami ze względu na wyrwę w nawierzchni mostu. Teraz okazało się, że problem jest znacznie większy niż to początkowo wyglądało. Most wymaga solidnych nakładów pieniężnych na remont, o pełnym odrestaurowaniu nie wspominając. Problem w tym skąd wziąć na to środki. Powiat samodzielnie takiego ciężaru nie udźwignie. Nawet budżet wojewódzki nie podoła takiemu wyzwaniu.
Sytuacja jest o tyle dziwna, że 14 maja 2004 roku Zarząd Główny Amerykańskiego Stowarzyszenia Inżynierów Budownictwa uznał most za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej.
– Tym samym stał się on pierwszym w Europie Centralnej i Wschodniej, a dziewiętnastym w Europie, wpisanym na tę cenioną w świecie konserwatorskim listę zabytków techniki, prowadzoną od 1964 roku –
podkreśla Maria Witkowska, dyr. Powiatowego Zarządu Dróg w Tczewie, gestor tego połączenia. – Obecnie uległa powtórzeniu sytuacja z 2000 roku. Z pozoru niewielkie uszkodzenie nawierzchni bitumicznej na jezdni szóstego przęsła okazało się niemożliwym do naprawy bez wymiany części pomostu. Drewniana, środkowa podłużnica o wymiarach 30 cm na 30 cm długości 7 metrów uległa zbutwieniu i całkowicie wykruszyła się, powodując wskutek utraty oparcia - uginanie się dylin drewnianych. Po rozebraniu nawierzchni bitumicznej okazało się, że w kolejnej podłużnicy są również znaczne ubytki drewna.

Aktualnie trwają praca rozbiórkowe na szóstym prześle na długości 11 metrów, oraz na przęśle czwartym. Oba uszkodzenia występują na starych, 150-letnich przęsłach, wpisanych do rejestru zabytków Województwa Pomorskiego.
Szacunkowy koszt przywrócenia w pełni ruchu przez zabytkowy most to ok. 50 mln zł. Zenon Odya, prezydent Tczewa zwrócił uwagę, że problem tkwi m.in. w zaliczeniu mostu do kategorii dróg powiatowych. – To nie powinna być droga powiatowa, a krajowa - stwierdził prezydent. – To już powinno pomóc w pozyskaniu środków na remont.
Samorządowcy uważają, że skoro na remont biegnącego nieopodal mostu kolejowego, można było pozyskać środki, to równocześnie powinno się udać również na ten zabytek. Stan techniczny tego mostu od wielu lat jest bardzo zły. Tylko na rekonstrukcję czterech zabytkowych wieżyczek potrzeba co najmniej 4 mln zł. Nie wyklucza się, że na pełne odrestaurowanie mostu potrzeba byłoby - bagatela - ponad 400 mln zł. Tymczasem w tym przypadku zdobyto jedynie za pośrednictwem konserwatora zabytków niewielkie środki na restaurację wieżyczek od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zdesperowanie dopadło już nie tylko samorządowców usilnie szukających złotego środka na remont i odrestaurowanie zabytkowego mostu wpisanego na listę zabytków Unesco, ale i mieszkańców zwłaszcza sąsiadującej z Tczewem gminy Lichnowy.
– Jak będzie taka potrzeba, to zbierzemy ludzi i zorganizujemy pikietę – stwierdzili Józef Maciuński i Alfred Zbrzeźny, radni gminy Lichnowy, mieszkańcy Lisewa Malborskiego. – Może to wreszcie sprawi, że uda się coś sensownego zrobić w sprawie tego mostu. Tak dalej być nie może.
Rąbka tajemnicy uchylił starosta tczewski - w sprawie przejęcia mostu przez państwo prowadzone są rozmowy z ministrem Ratczakiem. Sprawą takich obiektów, jak Most Tczewski zajmuje się komisja trójstronna.
_________________
„Chamstwu w życiu należy się przeciwstawiać siłom i godnościom osobistom”.
 
 
groszek 


Dołączyła: 15 Lis 2007
Posty: 995
Wysłany: Pią Sie 22, 2008 12:26 pm   

komisje, komisje :% zabrać kasę na wyplaty komisji wysokiej :hihi: i będzie na renowacje
_________________
mały kot na wielkiej drodze...
 
Zdzislaw 


Dołączył: 11 Sie 2006
Posty: 532
Wysłany: Pon Wrz 08, 2008 8:57 pm   

Powiem szczerze, iż poniższe twierdzenie zadaję "z lenistwa", ale wydaje mi się, iż drzewiej czytałem (chyba u Giełżyńskiego w "Moja prywatna Vistulada"), że most z Opalenia, po przegranym przez Polskę Plebiscycie na Powiślu, został decycją władz II RP zdemontowany i przeniesiony do Grudziądza. Pono tenże demontaż był asumptem do poważnej awantury w relacjach Polsko-Niemieckich, bo Niemcy twierdzili, iż Polska nie szanuje niemieckiej myśli techncznej itp itd, a przecież po I WŚ z uwagi na przebieg granic most w Opaleniu de facto prowadził "do nikąd".
_________________
Pozdrawiam Zdzisław

Vivere est cogitare
 
Ponury2 


Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 764
Ostrzeżeń:
 4/4/6
Wysłany: Pon Wrz 08, 2008 9:04 pm   

A ten most w Opaleniu nie został zniszczony w 1945 roku? :???:
_________________
"Ci, którzy się boją, umierają codziennie. Ci, którzy się nie boją, umierają tylko raz."

Giovanni Falcone (1939-1992), włoski sędzia śledczy, poległy w walce z mafią.
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Pon Wrz 08, 2008 9:38 pm   

Zdzislaw napisał/a:
Powiem szczerze, iż poniższe twierdzenie zadaję "z lenistwa", ale wydaje mi się, iż drzewiej czytałem (chyba u Giełżyńskiego w "Moja prywatna Vistulada"), że most z Opalenia, po przegranym przez Polskę Plebiscycie na Powiślu, został decycją władz II RP zdemontowany i przeniesiony do Grudziądza. Pono tenże demontaż był asumptem do poważnej awantury w relacjach Polsko-Niemieckich, bo Niemcy twierdzili, iż Polska nie szanuje niemieckiej myśli techncznej itp itd, a przecież po I WŚ z uwagi na przebieg granic most w Opaleniu de facto prowadził "do nikąd".

Wszystko się zgadza poza tym że nie do Grudziądza ale w zdecydowanej większości trafił do Torunia a dwa przęsła pojechały do Konina :arrow: WIĘCEJ


Most w Opaleniu krótko przed oddaniem do użytku



Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu dziś
źródło
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk