Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Wąskie tory na Kaszubach.
Autor Wiadomość
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Pon Lut 22, 2010 7:21 pm   

Te zdjęcia już kiedyś wrzucał Sabaoth - to może być któraś z tych kolejek (parowóz wyprodukowały zakłady Orenstein & Koppel):



_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
marcin.klan 

Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 4
Wysłany: Pon Lut 22, 2010 10:45 pm   

Więcej informacji raczej nie uda się od niego wyciągnąć.
Właściciel ziemski nazywał się Herleman (nie wiem czy napisałem poprawnie).
Jest o nim wzmianka w tekście o Lubaniu na Wikipedii.
 
 
classix 

Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 104
Wysłany: Pon Lut 22, 2010 10:59 pm   

Planie mam obejrzec tą trase ,zawsze przejedzalem jak jedzily ,teraz chyba nieczynna.
Pisze o Łapalicach.
Z tej fotki ,to są odcinka kolejowego Nowy Barkoczyn - Góra Polska ?
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 12:10 pm   

Trudno jednoznacznie powiedzieć z jakiej kolejki na Kaszubach są te zdjęcia. Gdyby komuś udało się odcyfrować numer parowozu (z tabliczki umieszczonej na budce maszynisty widać napis Orenstein & Koppel), to byłbym w stanie na 90% określić która to kolejka. Same wagoniki sugerują kolejkę w Mojuszu, parowóz na Nowy Barkoczyn, dlatego prosiłem Marcin.Klan o zebranie więcej szczegołów. Nie ma we wsi już żadnych (zdrowych na umyśle) 85 letnich dziadków ?
Łapalice to odrębny temat - w latach 60. i 70. była tam kolejka 600 mm o długości ok. 1,5 km od cegielni do urobiska gliny na południowy wschód od zakładu. W połowie trasy kolejka przecinała w poziomie pod kątem ca 45° szosę Kartuzy - Sierakowice i nieraz widywałem składy do 10 wagonów-koleb załadowanych gliną, mknących w poprzek drogi. Koniem napędowym były lokomotywki WLs40. W odwrotną stronę - do urobiska wagoniki były pchane, gdyż na koncu linii nie było możliwości objechania składu.

Fragment mapy sztabowej (3), 1964.jpg
Plik ściągnięto 14818 raz(y) 10,2 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 3:00 pm   

Przed wojną kolejka w Łapalicach miała taki przebieg.

kolej cegielni w Lapalicach (2), 1936.JPG
Plik ściągnięto 14797 raz(y) 54,91 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 3:04 pm   

Nieco rozjaśniona tabliczka na parowozie:

103_213 powiekszenie 3.jpg
Plik ściągnięto 14794 raz(y) 6,67 KB

 
Qba 


Dołączył: 13 Sty 2009
Posty: 15
Wysłany: Wto Lut 23, 2010 6:24 pm   

Hamburger napisał/a:
Przed wojną kolejka w Łapalicach miała taki przebieg.


O super! ja widziałem już tylko zardzewiałe wagoniki i rozkręcone tory porzucone w lesie. Ciekawe czy jeszcze tam stoją czy je złomiarze zniknęli ? ;)
 
classix 

Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 104
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 7:56 pm   

Hamburger napisał/a:
Przed wojną kolejka w Łapalicach miała taki przebieg.


Tyle map jest ale zadna nie pokazuje.
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 8:22 pm   Zagadka

A teraz zagadka - kolejka cegielniana w pełnej krasie, gdzie wykonano to zdjęcie ?

B. 2.07.1993.jpg
Plik ściągnięto 14718 raz(y) 60,56 KB

 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7392
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 8:24 pm   

Blisko Gdańska, hmmm.... Bysewo?
_________________

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sro Lut 24, 2010 8:34 pm   

Tak. Brawo. Widzę że na "niektórych" nie ma mocnych....

Bysewo, kolejka cegielniana, 2.05.1995.jpg
Plik ściągnięto 14712 raz(y) 21,24 KB

 
Łukasz 


Dołączył: 13 Mar 2007
Posty: 280
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 12:58 pm   

:== Super fotki. :) Czy takie kolejki jeżdżą jeszcze gdzieś w naszych stronach?
 
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 2:30 pm   

Do 2000 r. pracowała kolejka w Bysewie, poniższa mapka ilustruje przebieg jej trasy. Ciekawostką jest że w 1936 r. cegielnia ta nie miała żadnej kolejki, ale w okolicy było kilka innych o dość rozbudowanych układach torowych.
W 2007 r. działała jeszcze kolejka cegielniana z Niezabyszewie koło Bytowa. Trzebyby sprawdzić, czy AD 2010 jeszcze kursuje.
Najciekawsza, chyba jeszcze istniejąca tego typu kolejka przemysłowa znajduje się w Krakulicach koło Łeby. Jest to kolejka torfowa również o prześwicie toru 600 mm i posiada nawet małe wagoniki do przewozu osób ! Biegnie przez ciekawy teren, w pobliżu lasu nadmorskiego i ma dość rozbudowany układ torowy o długości ca 3,5 km.

Bysewo, 21.12.1992.jpg
Plik ściągnięto 14653 raz(y) 12,44 KB

Fragment mapy Bysewo, 1964.jpg
Plik ściągnięto 14653 raz(y) 15,05 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Czw Lut 25, 2010 3:15 pm   

Dla porównania fragment mapy z 1936 r.

Wls40 w Niezabyszewie, 30.05.2007.jpg
Plik ściągnięto 14642 raz(y) 48,63 KB

P31_S27_D_Zukowo (fragment 2).JPG
Plik ściągnięto 14642 raz(y) 45,67 KB

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Pią Lut 26, 2010 9:30 pm   

Okazuje się że kolejki przemysłowe mogą być przydatne turystom zmotoryzowanym w ich trudnych chwilach życiowych: widoczny na zdjęciu samochód, w pogoni za kolejką cegielnianą, wpadł w jakąś dziurę w ziemi. O wydostaniu się z niej o własnych siłach nie było mowy. Na szczęście za chwilę obok przejeżdżała kolejka cegielniana, maszynista odczepił wagony i za pomocą liny wyciągnął samochód z pułapki.

Kolejka w Bysewie, 10.08.1999.jpg
Plik ściągnięto 14588 raz(y) 47,38 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk