Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
miłośnikom komunikacji miejskiej....
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11343
Wysłany: Nie Cze 07, 2009 9:17 pm   

Z tymi szpiegami i dywersantami oczywiście żartowałem. Przestawienie numerów i nazwy docelowej na wyświetlaczach należało do zadań motorniczego, błędy na wyświetlaczach powstawały z jego winy. Jeszcze całkiem niedawno, przed wprowadzeniem wyświetlaczy elektronicznych motorniczy na końcu trasy zmieniał tablicę na czole składu lub przekręcał specjalny mechanizm obracający tablicę. Później obracał tylko strszałkę wskazującą kierunek jazdy. Zastanawia mnie tylko inna rzecz, otóż na tablicy głównego wyświetlacza były umieszczone nazwy stacji końcowych, skąd zatem wzięła się tam tablica z dwójkami?

Tramwaj przedstawiony na poniższym zdjęciu kurował na liniach nr 1 i 2, odpowiedni numer linii pokazywano obracając "wyświetlacz". Obracana tablica pokazywała kierunek jazdy.

1029.jpg
Plik ściągnięto 5711 raz(y) 29,56 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
TOMB 


Dołączył: 23 Lis 2004
Posty: 359
Wysłany: Pon Cze 08, 2009 7:30 pm   

A więc niechlujstwo nie jest zarezerwowane tylko naszym czasom... :hihi:
A tak poważnie to przychodzi mi do głowy jeszcze jedna możliwość. Mógł to być np. przejazd techniczny i motorniczy celowo ustawił numer nie kojarzący się z żadną funkcjonującą linią.
_________________
"(...) lecz ta jedyna której strzeże
liczba najbardziej pojedyńcza
jest tutaj gdzie cię wdepczą w grunt
lub szpadlem który hardo dzwoni
tęsknocie zrobią spory dół"
 
Strassenbahner 


Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 4
Wysłany: Sob Cze 27, 2009 6:45 pm   

Sabaoth napisał/a:
Z tymi szpiegami i dywersantami oczywiście żartowałem. Przestawienie numerów i nazwy docelowej na wyświetlaczach należało do zadań motorniczego, błędy na wyświetlaczach powstawały z jego winy. Jeszcze całkiem niedawno, przed wprowadzeniem wyświetlaczy elektronicznych motorniczy na końcu trasy zmieniał tablicę na czole składu lub przekręcał specjalny mechanizm obracający tablicę. Później obracał tylko strszałkę wskazującą kierunek jazdy. Zastanawia mnie tylko inna rzecz, otóż na tablicy głównego wyświetlacza były umieszczone nazwy stacji końcowych, skąd zatem wzięła się tam tablica z dwójkami?

Tramwaj przedstawiony na poniższym zdjęciu kurował na liniach nr 1 i 2, odpowiedni numer linii pokazywano obracając "wyświetlacz". Obracana tablica pokazywała kierunek jazdy.


Drogi Saboath to zdjęcie to nic dziwnego. To normalny układ dla oznakowania wagonów z zajezdni Am Friedenschluss (dziś Wrzeszcz) Wagony obsługiwały linie nr 1 i 2, a zmiana linii odbywała się nieraz w Centrum przed Kohlenmarkt. Wagony miały przygotowany układ numerów i nazw krańców. W dodatku były podświetlane. Po wojnie bywało już z tym różnie ...
_________________
Danziger Elektrische Strassenbahn AG
 
Strassenbahner 


Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 4
Wysłany: Sob Cze 27, 2009 6:56 pm   

pawel.45 napisał/a:
Sabaoth napisał/a:
...P.S. Zwróćcie uwagę, że tramwaj numer 304 ma źle przestawione numery linii, na jednym wyświetlaczu jest 2, na drugim 1. Obie linie kursowały na prawie tej samej trasie...


a tramwaj nr 272 na bocznym wyświetlaczu (tym widocznym z lewego boku wozu) ma numer linii 0.
Numery na wyświetlaczu czołowym raczej nie miały wprowadzać w błąd szpiegów, czy dywersantów - pojawiły się moim zdaniem wskutek awarii lub niechlujstwa motorniczego - bo chyba nie byl to sabotaż z jego strony.


To ciekawe zdjęcie wagonu 272 z numeracją wielokrotnej 2-ki to pewien rarytas historyczny !!! Wagony serii 269-274 zwane "Ringami" stacjonowały w zajezdni Weidengasse (która nie obsługiwała linii nr 2). Na tym zdjęciu jako wagon rezerwowy na zadaniu z zajezdni Am Friedenschluss. Brak na taśmie napisów spowodował Ersatz jakich nie mało możemy zaobserwować i dzisiaj :skolowany:
_________________
Danziger Elektrische Strassenbahn AG
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11343
Wysłany: Sob Cze 27, 2009 9:41 pm   

Strassenbahner napisał/a:
Sabaoth napisał/a:
Z tymi szpiegami i dywersantami oczywiście żartowałem. Przestawienie numerów i nazwy docelowej na wyświetlaczach należało do zadań motorniczego, błędy na wyświetlaczach powstawały z jego winy. Jeszcze całkiem niedawno, przed wprowadzeniem wyświetlaczy elektronicznych motorniczy na końcu trasy zmieniał tablicę na czole składu lub przekręcał specjalny mechanizm obracający tablicę. Później obracał tylko strszałkę wskazującą kierunek jazdy. Zastanawia mnie tylko inna rzecz, otóż na tablicy głównego wyświetlacza były umieszczone nazwy stacji końcowych, skąd zatem wzięła się tam tablica z dwójkami?

Tramwaj przedstawiony na poniższym zdjęciu kurował na liniach nr 1 i 2, odpowiedni numer linii pokazywano obracając "wyświetlacz". Obracana tablica pokazywała kierunek jazdy.


Drogi Saboath to zdjęcie to nic dziwnego. To normalny układ dla oznakowania wagonów z zajezdni Am Friedenschluss (dziś Wrzeszcz) Wagony obsługiwały linie nr 1 i 2, a zmiana linii odbywała się nieraz w Centrum przed Kohlenmarkt. Wagony miały przygotowany układ numerów i nazw krańców. W dodatku były podświetlane. Po wojnie bywało już z tym różnie ...

Dokładnie to napisałem, nawet to zacytowałeś :mrgreen:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
rev 

Dołączył: 08 Gru 2005
Posty: 44
Wysłany: Nie Cze 28, 2009 10:49 am   

Strassenbahner napisał/a:
To ciekawe zdjęcie wagonu 272 z numeracją wielokrotnej 2-ki to pewien rarytas historyczny !!!


Na przedostatnim przystanku przed pętlą "Kohlenmarkt" motorniczy po prostu przewija tąśmociąg aby wskazać następny kraniec linii 2, tj. Oliva. "O" w prawym okienku, to nic innego niż litera "O" ..liva. Numery linii i nazwy krańców były na jednej taśmie.

306.jpg
Plik ściągnięto 5499 raz(y) 36,29 KB

_________________
rev
 
schiewenhorst 

Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 2
Wysłany: Pią Wrz 11, 2015 11:17 pm   

Witam speców od komunikacji i mam prośbę o pomoc. W wydanym w 1939 r. przez Macierz Szkolną przewodniku po Gdańsku w zamieszczonym tam wykazie linii autobusowych jest:
- linia nr 6 - Danzig - Bohnsack
- linia nr 7 - Danzig - Stutthof (przez Bohnsac).
Widziałem ostatnio zdjęcie autobusu z tablicą Danzig - Bohnsack, który miał oznaczenie linii 7 a nie 6 jak podaje przewodnik. Czy ktoś może mi pomóc ustalić gdzie jest błąd? A może była zmiana numeracji linii autobusowych ? Zdjęcie pochodzi na pewno z wcześniejszego okresu niż rok 1939. I jeszcze jedno pytanie - czy w WMG używano autobusów Saurer ? Jeśli tak, to jakich modeli?
Będę wdzięczny za pomoc, pozdrawiam, Maciek
 
KrzySad 

Dołączył: 01 Sty 2018
Posty: 7
Wysłany: Pon Sty 01, 2018 1:04 am   

Pytania do znawców: 1. Czy kiedy linia 112 kursowała tylko do Sobieszewa do 1973 zanim włączono Wyspę Sobieszewską do Gdańska to ta linia konczyła bieg na pętli przed wjazdem na prom czy autobus wjezdzał na prom i tam konczył bieg na pętli Sobieszewo? 2. Kiedy mogła zostać uruchomiona linia 130 która kursowała z Górek Wschodnich przez Sobieszewo i Świbno do Przegaliny? Bo w przewodniku Trójmiasta z 1970 roku jest podane że ta linia właśnie w takiej relacji kursowała i kiedy mogła być zlikwidowana? Czy w momencie przedłużenia linii 112 do Przegaliny. Liczę na waszą pomoc...
 
schiewenhorst 

Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 2
Wysłany: Pon Sty 01, 2018 12:09 pm   

Na razie do pyt. nr 1 - 112 kończył swój bieg na pętli przed wyspą, nie przepływał promem. Na samej wyspie kursował autobus linii 130. Przy okazji warto wspomnieć jeszcze o jednej linii, która łączyła centrum Gdańska z Wyspą Sobieszewską , czyli linia 181. Kursowała z Gdańska do Przegaliny ale przez Błotnik nie Sobieszewo. Na wyspę autobus tej linii wjeżdżał przez most nad śluzą w Przegalinie i kończył bieg na funkcjonującej do dzisiaj pętli autobusowej w Przegalinie.
Co do pyt. nr 2 - muszę pogrzebać w swoich notatkach może znajdę dokładne informacje.
pozdrawiam, Maciek
 
KrzySad 

Dołączył: 01 Sty 2018
Posty: 7
Wysłany: Pon Sty 01, 2018 4:38 pm   

Także można powiedzieć że linia 130 była typowo pozamiejską bo w żadnym z planów Gdańska PPWK nie było jej w spisie tylko w przewodniku. A poza tym do Przegaliny i Świbna jezdziła kolej wąskotorowa GKW lub ŻKW i konczyła się na prawym brzegu Wisły w Świbnie...
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6539
Wysłany: Sob Sty 06, 2018 10:51 pm   

KrzySad napisał/a:
kolej wąskotorowa GKW lub ŻKW

GKD - Gdańskie Koleje Dojazdowe :)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk