Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Danziger Luftpost
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 8:44 pm   

Ale skąd w takim razie wzięła się czerwień na malowaniu modelu? Chyba sie na czymś wzorowali :hmmm:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sro Mar 08, 2006 8:12 pm   

Ten F13 bardzo często występował w malowaniu szaro-czarnym (z czarnym dziobem). Wydaje mi się, że było to malowanie fabryczne. Być może w takim malowaniu samolot został dostarczony dla gdańskiej poczty i dopiero później został przemalowany. Co o tym sądzicie?

601.jpg
Plik ściągnięto 22747 raz(y) 6,74 KB

602.jpg
Plik ściągnięto 22747 raz(y) 27,33 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4638
Wysłany: Pią Mar 10, 2006 3:24 pm   

W malowaniu, które nazwałeś fabrycznym - czyli tym widocznym na fotografiach (oraz rysunkach, które wysłałem Ci na priv) czarny "nos" nie zachodzi tak daleko jak "nos" w malowaniu DL (zarówno w wersji Jońcy, jak i na modelu).
To, moim skromnym zdaniem uprawdopodabnia wersję, że myli się Jońca.
Bo jeśli założymy, że faktycznie ten czarny "nos" to było malowanie fabryczne, to po co Danziger Luftpost miałby drugi raz malować swoje samoloty na ten sam kolor, poszerzając tylko obszar czerni. Co innego jeśli w DL funkcjonowało malowanie czerwone...
_________________
da, da, da...
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pią Mar 10, 2006 6:08 pm   

Ja też byłbym skłonny uznać, że Jońca troche się myli, może podał tylko przybliżone malowanie samolotu.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sob Paź 10, 2009 6:52 pm   

Chciałbym odświeżyć zapomniany wątek. Sprawa malowania gdańskich samolotów nie daje mi spokoju. Ostatnio firma Ravell wypściła na rynek model Junkersa F13 w skali 1:72, można też kupić model w skali 1:48 ale nie wiem dokładnie jakiej firmy.

Problem jest innego rodzaju, w wielu miejscach samolot w gdańskim malowaniu opisany jest jako szwajcarski:

- Junkers F-13 Ad Astra Schweiz Version
- Super decals with 2 Germans, one Austrian and one Swiss
- einer Schweizer Version

Napisałem maile do kilku sprzedawców ale nie wiem, czy przyniesie to jakiś skutek. Przykro, że wkrótce na świecie ludzie będa kojarzyć dwa białe krzyże na czerwonym tle ze Szwajcarią :II

F13 - Ravell.jpg
Plik ściągnięto 22351 raz(y) 71,4 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sob Paź 10, 2009 7:11 pm   

Kolejna sprawa to malowanie tego samolotu. Jeszcze zaakceptowałbym malowanie na czarno osłony silnika. Zupełnie za to nie pasuje mi malowanie dolnej strony skrzydeł, szczególnie rażą mnie te numery na czerwonych polach. Z niewielu dostępnych mi oryginalnych zdjęć (niestety czarno-białych) odnoszę wrażenie, że dolna część skrzydeł była malowana na jednolity kolor (według mnie czerwony), a numery malowane były czarną farbą. Numery malowane biała farbą widziałem na samolotach Lloyd Ostflug w barwach gdańskich ale ich numeracja była trochę inna (foto F13-7.jpg i F13-8.jpg).

Wracając do malowania kadłuba, na czarnobiałych zdjęciach odcień (a właściwie poziom szarości) osłony silnika i skrzydeł, statecznika oraz fragmentu górnej części kadłuba jest taki sam. Mogłoby to świadczyć, że użyto tego samego koloru do malowania tych elementów samolotu czyli czerwonego, a nie dwóch czarnego i czerwonego, które dałyby różne odcienie szarości na zdjęciu czarno-białym (foto F13-5.jpg i F13-6.jpg).

Może przez ostatnie lata coś nowego wypłynęło w tym temacie. W każdym razie zachęcam do dyskusji bo według mnie sprawa malowania gdańskich samolotów dalej jest otwarta!

F13-1.jpg
model F13
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 44,72 KB

F13-2.jpg
model F13
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 48,99 KB

F13-3.jpg
model F13
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 40,81 KB

F13-4.jpg
model F13
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 21,18 KB

F13-5.jpg
Danziger Luftpost
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 35,26 KB

F13-6.jpg
Danziger Luftpost
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 25,87 KB

F13-7.jpg
Lloyd Ostflug
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 21,85 KB

F13-8.jpg
Lloyd Ostflug
Plik ściągnięto 22350 raz(y) 32,08 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4638
Wysłany: Pon Paź 12, 2009 8:43 am   

Skąd masz zdjęcia sklejonego modelu?
Malowanie dołu skrzydeł w modelu (tym na zdjęciu z pudełka i tym sklejonym) wydaje mi się nieco dziwne. Skoro "fabryczne" było jednolicie czarne, to na logikę raczej takie właśnie było później również "w linii" (lub zamienione na inny jednolity - np. czerwony). Ale taka "logika" bywa niestety zawodna, a na zdjęciach trudno to jednoznacznie stwierdzić - tylko na zdjęciu F13-7.jpg widać wyraźnie jaśniejszy pas na dole skrzydła - no, ale to Lloyd Ostflug, a nie DL. A - ten Lloyd Ostflug ma, jak mi się zdaje malowanie "fabryczne" - ciemne malowanie nosa nie zachodzi na "grzbiet".
A ten Twój model to jakiej firmy jest? Skleiłeś go już?

Przy okazji - zamieszczam znalezione na dysku ilustracje z jakiejś książki i kilka innych zdjęć gdańskich samolotów (nie tylko Junkersów). Niestety nie pamiętam skąd je mam - albo ktoś mi to przesłał na email, albo musiał gdzieś kiedyś zamieścić (skoro nie tu, to może na WFG?).

Rumpler1922.JPG
Plik ściągnięto 22290 raz(y) 20,66 KB

langfur.ciag.dalszy.JPG
Plik ściągnięto 22290 raz(y) 39,68 KB

f13 small.jpg
Plik ściągnięto 22290 raz(y) 53,04 KB

kol.samol.3.1.jpg
Plik ściągnięto 22290 raz(y) 9,67 KB

kol.samol.3.jpg
Plik ściągnięto 22290 raz(y) 15,75 KB

kol.samol.2.jpg
Plik ściągnięto 22290 raz(y) 34,89 KB

kol.samol.1.jpg
Plik ściągnięto 22290 raz(y) 34,6 KB

_________________
da, da, da...
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pon Paź 12, 2009 4:31 pm   

Zdjęcia sklejonego modelu znalazłem w sieci, a mój cały czas czeka na trochę więcej wolnego czasu. Zaczynam się obawiać, że poczeka do mojej emerytury :hihi:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
mbako 
mbako


Dołączył: 14 Mar 2008
Posty: 18
Wysłany: Pią Lis 27, 2009 9:43 pm   

Witam
Postaram się odświeżyć trochę wątek oznaczeń (malowania) gdańskich samolotów i spróbuje dodać jeszcze coś od siebie.

Przez nazwę mylnie zakłada się, że „Danziger Luftpost” przewoziło tylko pocztę. O tuż nie. Było to normalne towarzystwo lotnicze, które zajmowało się również przewozem osób. Jego współtwórcą w Gdańsku (głównym udziałowcem była zakłady Junkersa) był Erhard Milch – późniejszy marszałek i współtwórca Luftwaffe, a wcześniej - UWAGA! polskiego Aero-Lloydu i linii lotniczej Gdańsk – Warszawa – Lwów. (dlatego na słynnym zdjęciu samolotów na tle browaru widać Junkersy z polskimi oznaczeniami- po prostu wypożyczono je od Danziger Luftpost). Milch mieszkał z rodziną w Sopocie przy ul. Kopernika.

Towarzystwo to obsługiwało głównie linię (od kwietnia 1921) Berlin - Gdańsk – Królewiec.

Ciekawostką jest, że jako jedyne gdańskie tow. Lot. nie zostało zlikwidowane po utworzeniu Lufthansy.
Istniało tylko na papierze, a główną działalnością było wynajmowanie powierzchni hangarowej i biur polskiemu Aero-Lloydowi, a później PLL Lot. Pieniądze najprawdopodobniej trafiały do głównych udziałowców spółki czyli rodziny Milcha. (skąd my to znamy…) :D

Wracając do rejestracji.
15 marca 1921 r. zostało wydane rozporządzenie policyjne dotyczące uregulowania komunikacji lotniczej na obszarze WMG. W rozporządzeniu tym określono między innymi, że samoloty należące do WMG, muszą być dopuszczone do użytkowania przez Senat i posiadać dowód rejestracyjny.
Aby uporządkować kwestię zarejestrowanych w Gdańsku samolotów, Senat WMG wydał zarządzenie o sposobie ich oznakowania. Określił w nim, „że na górnej i dolnej części skrzydła jak i przy sterze pionowym po prawej i po lewej stronie należało umieścić dwa białe krzyże sąsiadujące ze sobą pionowo na czerwonym tle. Po bokach na kadłubie z obu stron czarne litery „Dz” z numerem na białym tle. Wielkość obu krzyży na skrzydłach samolotu musiała wynosić przynajmniej 4/5 szerokości powierzchni, przy sterze pionowym i musiała być tak wielka jak to możliwe. Wielkość znaku wpisania na kadłubie powinna była wynosić 4/5 wysokości najwęższej części kadłuba. Litery „Dz” i kolejny numer zostały uznane jako gdańskie oznaczenie samolotu”.

Oprócz tego za nim ukonstytuowało się WMG i za nim wydano rozporządzenie dotyczące uregulowania komunikacji lotniczej na obszarze WMG, konkurencyjne towarzystwo (pierwsze zarejestrowane w WMG) Danziger Luftreederei używał na swych samolotach symboli, „FD”, co oznaczało: „Freistaat Danzig”. Stosowano je od czerwca/lipca 1920 r. do sierpnia 1921 r., kiedy weszły do użytku oznaczenia Dz.

Uff. Ale się rozpisałem…

Pozdrawiam
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pią Lis 27, 2009 9:49 pm   

A wiadomo może w jakim kolorze były malowane spodnie strony skrzydeł w samolotach Danziger Luftpost? Były czarne, srebrne czy może czerwone?
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
mbako 
mbako


Dołączył: 14 Mar 2008
Posty: 18
Wysłany: Sob Lis 28, 2009 1:01 pm   

Swego czasu przeglądałem jakiś album niemiecki z „Junkersami” i z tego co pamiętam podwozia, mimo różnych kolorów kadłuba, zawsze były czarne (ciemne). Ponadto w latach 20-tych jeszcze nie było jakiś odgórnych zasad malowania samego samolotu przez poszczególne towarzystwa lotnicze, tak jak to jest dzisiaj.

Prawdopodobnie zależało to od wypuszczonej partii maszyn z produkcji.

Po prostu była wolna amerykanka, ale żeby były one czerwone to nie wydaje mi się. Raczej wchodził tu w grę kolor czarny, biały i srebrny.

Przejrzałem kilka zdjęć i wynika z nich, że podwozie w „gdańskich junkersach” było raczej czarne. Ponadto dla porównania dołączam jeszcze kilka zdjęć innych junkersów.

junkers malowanie 3.jpg
Plik ściągnięto 22160 raz(y) 78,05 KB

junkers malowanie 2.jpg
Plik ściągnięto 22160 raz(y) 32,61 KB

junkers malowanie 1.jpg
Plik ściągnięto 22160 raz(y) 54,02 KB

 
mbako 
mbako


Dołączył: 14 Mar 2008
Posty: 18
Wysłany: Sob Lis 28, 2009 1:10 pm   

A tu jeszcze kilka (nie gdańskich) junkersów

3.jpg
Plik ściągnięto 22159 raz(y) 67,45 KB

2.jpg
Plik ściągnięto 22159 raz(y) 73,07 KB

 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sob Lis 28, 2009 6:35 pm   

mbako napisał/a:
Po prostu była wolna amerykanka, ale żeby były one czerwone to nie wydaje mi się. Raczej wchodził tu w grę kolor czarny, biały i srebrny.

Przejrzałem kilka zdjęć i wynika z nich, że podwozie w „gdańskich junkersach” było raczej czarne.


Raczej czarne sądząc po odcieniu na zdjęciach ale zastanawia mnie, dlaczego nie wyróżnia się z czarnego tła czerwony pas z krzyżami. Wydaje mi się, że na czarno-białym zdjęciu powininien on mieć trochę jaśniejszy odcień. Poprawcie mnie jeśli się mylę.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Łukasz 


Dołączył: 13 Mar 2007
Posty: 280
Wysłany: Sob Lis 28, 2009 8:58 pm   

Powinien mieć jaśniejszy odcień, ale pod warunkiem, że fotograf nie użył jakiegoś filtru, np. żeby przyciemnić niebo.

Poza tym to trzeba by oceniać na podstawie porządnej kopii zdjęcia, a nie słabego przedruku, który mógł spowodować zwiększenie kontrastów i zmniejszenie różnicy jasności pomiędzy czarnym a czerwonym.

junkers.jpg
Tu na przykład pobawiłem się filtrami komputerowo, ale zakładając filtr na obiektyw można uzyskać podobny efekt
Plik ściągnięto 22130 raz(y) 28,46 KB

 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Sob Lis 28, 2009 9:54 pm   

Łukasz napisał/a:
pobawiłem się filtrami komputerowo

Bo samo przetworzenie obrazu kolorowego na odcienie szarości da różnicę w jasności pomiędzy czerwienią a czernią. Chociaż na zdjęciu rozbitego Junkersa (kilka postów wyżej) widać różnicę w odcieniu pomiędzy czerwonymi pasami na skrzydłach a dziobem samolotu. Tu akurat czarny wyszedł jaśniejszy niż czerwony, może farba była mniej matowa?

Cały czas mam wrażenie, że w sprawie malowania stoję w miejscu. A chciałbym pomalować mój model prawidłowo.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk