Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Danziger Luftpost
Autor Wiadomość
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11350
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 7:46 pm   Danziger Luftpost

Właśnie zakupiłem model samolotu do sklejania :^^ Jest to Junkers F-13 w barwach "Danziger Luftpost". Poszukuję w związku z tym wszelkich informacji o gdańskiej flocie powietrznej.

Junkers - Danziger Luftpost.jpg
Plik ściągnięto 12264 raz(y) 14,35 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Makabunda 
po prostu ziom


Dołączyła: 21 Paź 2003
Posty: 1143
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 7:51 pm   

Jak widzicie samolot gdański ma oznaczenie DZ - czyli odpowiednik polskiego SP.
Idąc dalej wszyscy członkowie forum posiadający statki powietrzne a mający takie samo "odchylenie" jak ci od samochodowych naklejek mogą sobie oznaczyć swój aparat latający literkami DZ. :co_jest:
 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 8:02 pm   

Czy to jest model kartonowy? A jesli tak można prosic o skany modelu (przed sklejeniem)? :^^
_________________
da, da, da...
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11350
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 8:11 pm   

Model jest chyba plastikowy, w każdym razie tak wynika z opisu:

Cytat:
New and original packed resin kit of the german airplane, the Junkers F.13 Danziger Luftpost scale 1/72 by Lüdemann. The kit is complete with resin parts, decals and instruction sheet. Very hard to find!
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 8:33 pm   

Sabaoth napisał/a:
tak wynika z opisu

Wynika? :hmmm:
_________________
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 9:01 pm   

W książce Adama Jońcy Samoloty linii lotniczych 1919 - 1930 (z cyklu "Barwa w lotnictwie polskim") znalazłem takie fragmenciki:
Cytat:
Junkers F-13, którego prototyp został oblatany w czerwcu 1919 roku, był metalowym, jednosilnikowym, dolnopłatem pasażerskim, zabierającym dwie osoby załogi i czterech pasażerów. W roku 1921 przedsiębiorstwo Aero-Targ" wypożyczyło z gdańskiego przedsiębiorstwa .Danziger Luftpost sześć Junkersów F-13 i uruchomiło na okres Targów Poznańskich komunikację na trasie Poznań-Gdańsk i Poznań-Warszawa.

Samoloty przedsiębiorstwa „Aero-Targ" miały malowanie przyjęte w „Danziger Luftpost" — były również srebrno-czarne lub szare, ze sterami kierunku czerwonymi i dwoma białymi krzyżami (herb Gdańska). Na skrzydłach były czerwone pasy z takimi samymi krzyżami. Na bokach kadłuba, przed gdańskimi znakami rejestracyjnymi, malowano dużą literę A, a pod nią mniejszą „P" — inicjały Aero-Targ-Poznań"; pod gdańskimi znakami rejestracyjnymi znajdowały się małe cyfry i litera rejestracji niemieckiej.


Ju F13 DZ.JPG
Plik ściągnięto 12238 raz(y) 57,92 KB

Ju F13.JPG
Plik ściągnięto 12238 raz(y) 68,2 KB

_________________
da, da, da...
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11350
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 9:09 pm   

Corzano napisał/a:
Sabaoth napisał/a:
tak wynika z opisu

Wynika? :hmmm:

"Resin parts" to części z żywicy poliestrowej. Czyli pewnie taki jak plastikowy.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11350
Wysłany: Pon Mar 06, 2006 10:15 pm   

Coś nie gra mi opis malowania Junkersa z Danziger Flugpost w książce Jońcy. Na cz.-b. zdjęciu nie widać za dużo ale na górnej części kabiny widać różnicę kolorów (zaznaczyłem niebieskimi strzałkami), na malowaniu modelu jest taka kolory biegną po łuku, jak na zdjęciu, na malowaniu podanym w książce nie widać tego łuku.

Według opisu z książki, spód samolotu malowany był na czarno z czerwonym pasem z białymi krzyżami na skrzydłach. Wydaje mi się, że taki czerwony pas powinien odróżniać się od czarnego tła nawet na cz.-b. zdjęciu. A na zdjęciu tej różnicy nie widać, tak jakby cała dolna powierzchnia skrzydła była w jednolitym kolorze, czyli tak jak na modelu - czerwona.

Chyba, że były dwie wersje malowania, wcześniejsza i późniejsza, a zdjęcie i opis malowania z książki są właśnie tymi różnymi wersjami. :hmmm:

597.jpg
Plik ściągnięto 12218 raz(y) 61,69 KB

_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 7:25 am   

Sabaoth napisał/a:
"Resin parts" to części z żywicy poliestrowej.

A ja pomyślałem, że to chodzi o klej. :oops:
_________________
 
rispetto 


Dołączył: 11 Sty 2004
Posty: 1585
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 8:45 am   

Corzano napisał/a:
Sabaoth napisał/a:
"Resin parts" to części z żywicy poliestrowej.

A ja pomyślałem, że to chodzi o klej. :oops:

Skala 1/72 to napewno plastik.
_________________
...........................................
Pomóż Hanusi jeśli możesz
http://dzieciom.pl/5002
...........................................
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 3:19 pm   

Sabaoth napisał/a:
na malowaniu podanym w książce nie widać tego łuku.

widać, tylko nie zachodzi tak daleko na boki jak na zdjęciu.
Sabaoth napisał/a:
Według opisu z książki, spód samolotu malowany był na czarno z czerwonym pasem z białymi krzyżami na skrzydłach. Wydaje mi się, że taki czerwony pas powinien odróżniać się od czarnego tła nawet na cz.-b. zdjęciu. A na zdjęciu tej różnicy nie widać, tak jakby cała dolna powierzchnia skrzydła była w jednolitym kolorze, czyli tak jak na modelu - czerwona.

Chyba, że były dwie wersje malowania, wcześniejsza i późniejsza, a zdjęcie i opis malowania z książki są właśnie tymi różnymi wersjami. :hmmm:

Jońca pisze o dwóch wersjach - szarej i czarnej. Na czarno-białym zdjęciu szara mogłaby się chyba nie odróżniac od czerwonej.
Nie można też wykluczyć, że były trzy wersje - czarna, szara i czerwona (a na zdjęciu widnieje własnie ta ostatnia), albo że kos popełnił błąd w kolorystyce - albo Jońca, albo producent modelu...
_________________
da, da, da...
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11350
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 6:20 pm   

Cytat:
widać, tylko nie zachodzi tak daleko na boki jak na zdjęciu.

I to jest właśnie problem bo i na zdjęciu i na modelu zachodzi tak samo. To jest na niekorzyść Jońcy.

Być może pierwotnie, wczesne wersje miały malowanie srebrno-szare lub czarne i było to malowanie fabryczne, a dopiero później wprowazono kolorystykę gdańską czyli kolor czerwony :hmmm:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 7:37 pm   

Sabaoth napisał/a:
później wprowazono kolorystykę gdańską czyli kolor czerwony :hmmm:

Tyle, że gdańskość czerwieni (ze względu na rozbieżność "źródeł") to na razie tylko nasze domysły - przecież nie wszystkie przedsiębiorstwa musiały brać barwy od gdańskiego herbu (flagi) - tak jak np. niezaleznie od "swoich" barw narodowych LOT maluje swą flotę na biało-niebiesko, Lufthansa na biało-niebiesko-żółto, KLM na niebiesko-biało-grantowo itd.
_________________
da, da, da...
 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11350
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 8:26 pm   

Tak, ale to nie były linie lotnicze tylko poczta lotnicza.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4632
Wysłany: Wto Mar 07, 2006 8:41 pm   

Sabaoth napisał/a:
Tak, ale to nie były linie lotnicze tylko poczta lotnicza.

Moim zdaniem to niczego nie zmienia - tzn. ani nie potwierdza malowania w czerwieni, ani mu nie zaprzecza. :wink:
_________________
da, da, da...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk