Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Kłótnie niszczą stanicę na Ołowiance
Autor Wiadomość
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8040
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 2:32 am   Kłótnie niszczą stanicę na Ołowiance

Kłótnie niszczą stanicę
Cytat:
Na wyspie Ołowianka straszy zaniedbana siedziba sekcji wioślarskiej Morskiego Robotniczego Klubu Sportowego. W reprezentacyjnym miejscu Gdańska turyści oglądają sypiącą się elewację, wybite okna, odłażący tynk

Wzniesiony w 1925 roku szachulcowy budynek był siedzibą klubu wioślarskiego Victoria. W jego projekcie uwzględniono historyczne nawiązania do architektury Gdańska XVI-XVIII wieku. Na parterze urządzono pomieszczenia do treningu i specjalny basen wioślarski. U góry salę klubową i pomieszczenia zarządu. Od 1962 roku w cudem ocalałym podczas wojny obiekcie rezyduje sekcja żeglarska MRKS. Od kilku lat stan elewacji budynku wyraźnie się pogarsza. Sypią się okna i ceglane wypełnienia drewnianej konstrukcji, która od dawna prosi o konserwację.

Dwór przy przystani, mimo że nie jest wpisany do rejestru zabytków, przyciągnął jednak uwagę urzędników wojewódzkiego konserwatora zabytków. - Przystań wioślarska ma dużą wartość artystyczną i architektoniczną. Istotne jest też, że budynek przetrwał w oryginalnym stanie - mówi inspektor Jan Tusk z urzędu konserwatorskiego.

Stanica MRKS przeszła ostatni remont 15 lat temu. Wtedy zmodernizowano wnętrza, a na parterze rozbudowano basen kajakowy. Obiekt należał do Stoczni Remontowej i Portu Gdańskiego - jak klub. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych zakłady przekazały go skarbowi państwa. Jego zarządcą jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Od trzech lat MRKS próbuje dogadać się z miastem w sprawie przedłużenia dzierżawy.

- Już dawno wyremontowalibyśmy fasadę, ale tak naprawdę nie wiemy, czy ma to jakikolwiek sens - mówi prezes MRKS Włodzimierz Szmit. - Mimo poparcia kolejnych ministrów sportu, miasto chce przedłużyć z nami dzierżawę jedynie na pięć lat. W dodatku na bardzo wysokich stawkach czynszowych. Nie rozumiem takiej polityki, ponieważ istniejemy w tym miejscu od ponad 40 lat. Poza tym kiedyś obiekt był nasz. Dlatego, jeżeli tylko uda się nam wynegocjować satysfakcjonujące warunki dzierżawy, pomyślimy o remoncie.

- Jesteśmy gotowi oddać nieruchomość w użytkowanie, jednak na pewno nie wieczyste - mówi Tomasz Lechowicz, dyrektor wydziału skarbu Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Wcześniej jednak druga strona musi przedstawić program odrestaurowania nieruchomości.

- Niezależnie od tego, kto ma wyremontować obiekt, jeżeli stan techniczny budynku nadal będzie się pogarszał, wystąpimy o wpisanie go do rejestru zabytków i wydamy nakaz wykonania koniecznych robót rekonstrukcyjnych. Spory związane z dzierżawą nie powinny być przeszkodą w należytym utrzymaniu dziedzictwa kulturowego - podsumowuje spór inspektor Jan Tusk.


Przy okazji jak to było z tymi towarzystwami wioślarskimi - Victoriami? Dwie były? I budynek drugiej rzeczywiście powstał w 1925 r.?

za Mostem Krowim:




na Ołowiance

No.000 Klub jachtowy im.Cesarzowej Viktorii na Ołowiance

victoria.jpg
Plik ściągnięto 14459 raz(y) 47,41 KB

victoria_rzygadka.jpg
Plik ściągnięto 14459 raz(y) 36,6 KB

 
 
szperacz 
Siedlecki


Dołączył: 14 Mar 2005
Posty: 129
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 7:01 am   

a tak wyglądał budynek klubu 30 grudnia 2005 r.

Victoria.jpg
Plik ściągnięto 14455 raz(y) 69,41 KB

 
tomex 
jazz

Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 13
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 8:14 am   

Faktycznie, piękny obiekt (od dawna zachwyca mnie jego architektura i wyjątkowe usytuowanie). Należy mieć nadzieję, że nie podzieli losu Baszty Pod Zrębem. A swoją drogą - włos się jeży.
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7276
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 9:01 am   Re: Kłótnie niszczą stanicę na Ołowiance

Mikołaj napisał/a:
Przy okazji jak to było z tymi towarzystwami wioślarskimi - Victoriami? Dwie były? I budynek drugiej rzeczywiście powstał w 1925 r.?


Przypuszczam, że po wybudowaniu nowego "Bootshausu" na Ołowiance "Victoria" mogła się pozbyć poprzedniej siedziby. W księdze adresowej z 1937/38 jest na Ołowiance (Bleihof 3a): Ruderklub Viktoria, a na starym miejscu (Ankerschmiedegasse 11a): Danziger Schüler-Ruder-Verband. Czyli że stary hangar został sprzedany bądź odnajęty szkolnemu klubowi wioślarskiemu.
_________________

 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7276
Wysłany: Pon Lut 20, 2006 3:53 pm   

Ciekawe, bo jeśli faktycznie ten budynek powstał w 1925, to by znaczyło, że fotografia lotnicza dyskutowana w wątku Tory na Ołowiankę :

faktycznie może pochodzić sprzed 1916 r. Widać na niej dość wyraźnie, w miejscu obecnej stanicy wodnej, inny budynek, mniejszy i z pojedynczym dachem – zamieszczam jego zdjęcie.

Bootshaus_stary.JPG
Plik ściągnięto 14374 raz(y) 19,04 KB

_________________

 
venator 


Dołączył: 08 Cze 2005
Posty: 104
Wysłany: Pon Lut 20, 2006 7:04 pm   

Swoją drogą budynek po ewentualnej rewitalizacji powinien trafić do jakiegoś towarzystwa/klubu wioślarkiego (jak chociażby 'Gedanii' której budynek na Siennickiej się wręcz rozsypuje) by mógł służyć jego pierwotnym przeznaczeniu. Wioślarstwo jest wszakże dyscypliną różniącą się znacząco od żeglarstwa. Zapewne można odnalezć w budynku specjalny basen wioślarki (o którym mowa w artykule) oraz pewne elementy funkcjonalnie związane z wioślartwem. :hmmm:

Cos mi sie wydaje że z ciekawości wiosną będę musiał sie wybrać na zwiady w ten rejon :hihi: Od dziecka budynek ten mnie jakoś fascynował...
_________________
Imagination
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Pon Lut 27, 2006 11:10 pm   

pumeks napisał/a:
to by znaczyło, że fotografia lotnicza dyskutowana w wątku


Pumeks niedowiarek, Pumeks niedowiarek :)

A to ja jestem niewierny Tomasz :P

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7276
Wysłany: Wto Lut 28, 2006 8:38 am   

No bo faktycznie istnieje seria zdjęć lotniczych wykonanych około 1930 r. I jeszcze Tuski w albumie tak przekonywująco piszą o spalonym spichlerzu "Deo Gloria", który na tym zdjęciu rzekomo widać, że się zasugerowałem. :P Ale teraz już wierzę, że to zdjęcie sprzed 1916 r. Czyżby jedna z najstarszych fotografii lotniczych?
_________________

 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Lut 28, 2006 11:02 am   

pumeks napisał/a:
No bo faktycznie istnieje seria zdjęć lotniczych wykonanych około 1930 r. I jeszcze Tuski w albumie tak przekonywująco piszą o spalonym spichlerzu "Deo Gloria", który na tym zdjęciu rzekomo widać, że się zasugerowałem. :P


Grrrr, chyba czas zakupić "Był...", bo ze zdjęcia Sabaotha to ja nie wypatrzę Deo Glorii...
A jak już jesteśmy przy Deo Glorii - zna ktoś historię tej firmy? Szczególnie interesuje mnie do kiedy działała.


pumeks napisał/a:

Ale teraz już wierzę, że to zdjęcie sprzed 1916 r. Czyżby jedna z najstarszych fotografii lotniczych?


Zaraz się okaże że most na Ołowiankę zbudowano w 1930 roku, a stanicę zbudowano w 1935 :)
Ja jeszcze nie wierzę w 100% :)

Pozdrawiam
PALSER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
venator 


Dołączył: 08 Cze 2005
Posty: 104
Wysłany: Nie Sty 07, 2007 12:26 am   

Czy ktoś może wie jak wyglądało logo Victorii??
_________________
Imagination
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8040
Wysłany: Pon Sty 15, 2007 10:39 am   

Znalezione w: Jerzy Litwin "Morskie dziedzictwo Gdańska", s.165

victoria.JPG
Plik ściągnięto 14075 raz(y) 31,29 KB

proporce_700.jpg
Plik ściągnięto 14075 raz(y) 74,97 KB

 
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4631
Wysłany: Pon Sty 15, 2007 11:13 am   

Mam wątpliwości co do barw proporców ASV, PRV i Gode Wind...
_________________
da, da, da...
 
 
venator 


Dołączył: 08 Cze 2005
Posty: 104
Wysłany: Sro Sty 17, 2007 1:22 am   

Wielkie dzieki Mikolaj!!! :D
_________________
Imagination
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4572
Wysłany: Sro Sty 17, 2007 9:18 am   

danziger napisał/a:
Mam wątpliwości co do barw proporców ASV, PRV i Gode Wind...

Dlaczego? :P
_________________
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4631
Wysłany: Sro Sty 17, 2007 9:56 am   

Corzano napisał/a:
Dlaczego? :P

Dlatego, że są błędne.
Barvy ASV i Gode Wind możesz zobaczyć tutaj, natomiast co do PRV - być może mieli i żółty proporzec, ale na pewno nie tarczę Hohenzollernów. A po cichu przypuszczam, że cały proporzec był raczej w barwach czarno-białych, a nie czarno-żółtych.
Już dawno chciałem zamieścić w ARz skany z książki Litwina, ale powstrzymały mnie ww. wątpliwości.
_________________
da, da, da...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk