Mam zdjęcie z kawałkiem torów - kierunek zbliżony (Chodzi oczywiście o ostatnie pytanie - dot. Ołowianki )
Mniamuś
A tak to wygląda dzisiaj:
Na drugim zdjęciu na żółto zaznaczone szyny w asfalcie, tylko to zostało w ciągu bocznicowego Grobla w tamtym rejonie... Przejazd ten (oraz rozjazd) był kilka metrów w lewo od robiącego zdjęcie. Widoczne zresztą są 2 słupki ustawiane przed przejazdami.
Tor szedł jeszcze kilkadziesiąt metrów i się kończył - patrząc na zdjęcie mogło to służyc jako bocznica (przeładunek ze statków) lub tor wyciągowy (aby wjechać na Ołowiankę).
To zdjęcie , które zamieściłem, owszem było zamieszczone w albumie, ale egzemplarz, który wam przedstawiłem nie jest skanem z albumu.....................
Do: Pumeksa: - nie stwierdziłem, że to miejsce to Ołowianka tylko okolice
To jest zdjęcie z pierwszego albumu "Był sobie Gdańsk". Tory na Siennej Grobli, pewnie do Danziger Fischzentrale. Ale Ołowianki to ja tu nie widzę...
Nie widzisz Ołowianki? Centralnie umiejscowiona, tylko w tle
"Danziger Fischzentrale"? Tam w czasie wojny lub przed były zakłady rybne?
Do Zakładów Rybnych bocznicę podciągnięto w 1950 roku... Co ciekawe plany z lat 1927, 1940 i 1945+ (bez daty, ale tuż po wojnie) pokazują w tamtym rejonie tylko tory na teren placów składowych drewna... i ten wzdłuż Motławy. Wychodzi mi na to że tory nie docierały nawet do stoczni Klawittera! Możliwe to? I przy okazji do którego roku funkcjonowała ta stocznia?
Mógłbym na miala prosić o to zdjęcie w większej rozdzielczości?
Ciekawa sprawa z tą Ołowianką. (do P.T. Moderatorów: Czy dałoby się wyciąć tę dyskusję z wątku o Przeróbce i założyć osobny wątek, dajmy na to "Tory na Ołowiankę?") Patrząc na mój najlepszy plan z ok. 1920 (fragment w załączniku) pomyślałem, że może faktycznie ten odcinek toru na zdjęciu zamieszczonym przez Rolanda powstał tylko po to, by umożliwić wjazd na Ołowiankę?
I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy?
I jeszcze odpowiadając na pytania: Stocznia Klawittera została zamknięta w 1931 r. Chyba nigdy nie korzystała z bocznicy kolejowej (może wystarczał jej transport materiałów drogą wodną?).
Danziger Fischzentrale istniała i posiadała chłodnie na Siennej Grobli na pewno ok. 1939 r. (opieram się na wzmiance w "Przewodniku" Gdańskiej Macierzy Szkolnej wydanym w tym roku), a może i wcześniej.
Patrząc na mój najlepszy plan z ok. 1920 (fragment w załączniku) pomyślałem, że może faktycznie ten odcinek toru na zdjęciu zamieszczonym przez Rolanda powstał tylko po to, by umożliwić wjazd na Ołowiankę?
Tak, wyciągówka jak się patrzy
Most i bocznicę na Ołowiankę zbudowano w 1916 roku (za: Wielka Ksiąga Mista Gdańska)
pumeks napisał/a:
I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy?
Kolejowy most zwodzony... Raczej nie, ze względu na koszty zabezpieczeń kolejowych takich obiektów było stosunkowo mało. Była to bocznica do elektrowni i kolej była najłatwiejszym sposobem dostarczania węgla.
Ale całkiem możliwe, że w tym czasie był remont lub wymiana tego mostu. Nie mam tej pozycji - ma ktoś tę fotke w wersji elektronicznej? Bo ważne czy były przyczółki (te musiałyby pozostać).
A jak już jesteśmy przy mostach kolejowych. W którym roku powstał most na Opływie Motławy? Łączący właśnie tory z Zakładów Mięsnych i Ołowianki ze Stacją Grobla (Strohdeich). Na planach i mapach z lat 1927-1929 mostu nie ma, natomiast w 1940 roku już jest. Ktoś może zawęzić ten okres?
pumeks napisał/a:
Danziger Fischzentrale istniała i posiadała chłodnie na Siennej Grobli na pewno ok. 1939 r. (opieram się na wzmiance w "Przewodniku" Gdańskiej Macierzy Szkolnej wydanym w tym roku), a może i wcześniej.
Ale bocznicy nie posiadała. Co nie wyklucza dostaw na wyładownię ogólną.
I tu ciekawa sprawa: na zdjęciu w "Był sobie Gdańsk" tom 2, s. 62-63, z 1931 (raczej dobrze datowanym) powinno być widać mostek kolejowy nad Kanałem na Stępce, a nie widać - czy to był most zwodzony, a jeśli tak, to w jaki sposób? czy jest możliwe, że w stanie "otwartym" był zupełnie niewidoczny? a może w 1931 nie było tam żadnej bocznicy?
Kolejowy most zwodzony... Raczej nie, ze względu na koszty zabezpieczeń kolejowych takich obiektów było stosunkowo mało. Była to bocznica do elektrowni i kolej była najłatwiejszym sposobem dostarczania węgla.
Ale całkiem możliwe, że w tym czasie był remont lub wymiana tego mostu. Nie mam tej pozycji - ma ktoś tę fotke w wersji elektronicznej? Bo ważne czy były przyczółki (te musiałyby pozostać).
Nie mam dostępu do skanera, ale znalazłem zdjęcie, o którym mowa, na stronie Sabaotha (w albumie wydrukowane w powiększeniu, ale wiele więcej nie widać):
A jak już jesteśmy przy mostach kolejowych. W którym roku powstał most na Opływie Motławy? Łączący właśnie tory z Zakładów Mięsnych i Ołowianki ze Stacją Grobla (Strohdeich). Na planach i mapach z lat 1927-1929 mostu nie ma, natomiast w 1940 roku już jest. Ktoś może zawęzić ten okres?
A jakie masz plany z lat 1927-1929? bo moim zdaniem linia o której piszesz, jest już zaznaczona na planie "Pharus-Plan des Danziger Industriegeländes", który pochodzi sprzed 1925 r. (orientacyjnie 1923-24). I znalazłem ją też na planie w encyklopedii Brockhausa wydanej w 1929. Chyba, że chodzi ci o jakąś inną linię?
Pharus_1923_24.jpg Mostu tu co prawda nie zaznaczono - ale chyba pociąg nie przeskakiwał przez kanał?
Plik ściągnięto 17556 raz(y) 70,34 KB
Brockhaus1929.jpg Tu już powinien być most, i dodatkowo pojawiła się krótka bocznica.
Plan Portu Gdańskiego 1927
1929 - to mapa topograficzna z 1936 roku, ale aktualizacja 1929
pumeks napisał/a:
bo moim zdaniem linia o której piszesz, jest już zaznaczona na planie "Pharus-Plan des Danziger Industriegeländes", który pochodzi sprzed 1925 r. (orientacyjnie 1923-24).
Ten pierwszy plan?
1. linia od strony Rzeźni/Ołowianki opisana jako "Projekt. Gleis"
2. mostu nie ma, pociągi nie skakały tylko bocznice bo obu stronach były obsługiwane przez inne stacje (dzisiejsza Toruńska oraz Przeróbka/Grobla)
3. plan ten nie pokazuje bocznic wzdłuż Opływu Motławy (więc wydaje się że most musi być bo inaczej to bez sensu)
pumeks napisał/a:
I znalazłem ją też na planie w encyklopedii Brockhausa wydanej w 1929. Chyba, że chodzi ci o jakąś inną linię?
Ten plan uwzględnia most, ale nie uwzględnia bocznicy, na północ wzdłuż Opływu od strony Grobli.
Zatem w roku 1929 mamy dwie wersje (z mostem i bez)
Dziś widziałem plan portu z roku 1934 - most też jest
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum