Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
ZNTK
Autor Wiadomość
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 11:03 pm   Obok wieży

Obok wieży ciśnień stoi, można by rzec, megaodkurzacz.Do tej wieży na górę docierał rurociąg, którym przez potężną dmuchawę, wciagane były trociny z pobliskich stolarni.Widocznymi niżej klapami mozne je było wydobyć i przewieźć np. do pobliskiej kotłowni.Na zdjęciu widać trociniak a na drugim,zrobionym z komina kotłowni- całość.

2_208a.jpg
Plik ściągnięto 23707 raz(y) 37,76 KB

1.jpg
Plik ściągnięto 23710 raz(y) 39,94 KB

 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 11:19 pm   Dla Zoppotera i miłośników Viertelzugów

Ok 1998 roku,po prawie trzydziestu latach trafił znów do ZNTK mocno zdewastowany EW-90.Miał być odbudowany i udostępniony muzeum /Kościerzyna?/.Zabrakło chyba kasy i zainteresowanych hobbystów.Czy wiecie co się z nim potem stało?Na złom nie poszedł, bo już wszyscy traktowali go jako zabytek.Ja niestety, jak wielu, musiałem wtedy rozstać sie z upadajacym zakładem.

03a.jpg
Plik ściągnięto 23701 raz(y) 33,02 KB

02a.jpg
Plik ściągnięto 23701 raz(y) 34,72 KB

04a.jpg
Plik ściągnięto 23701 raz(y) 24,64 KB

05.jpg
Plik ściągnięto 23705 raz(y) 31,78 KB

 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 12:20 am   Re: Dla Zoppotera i miłośników Viertelzugów

stanalex napisał/a:
Miał być odbudowany i udostępniony muzeum /Kościerzyna?/.


i chyba tam trafił, bo taki sam jest w Kościerzynie od kilku lat.

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 8:10 am   Re: Dla Zoppotera i miłośników Viertelzugów

PLASER napisał/a:
stanalex napisał/a:
Miał być odbudowany i udostępniony muzeum /Kościerzyna?/.


i chyba tam trafił, bo taki sam jest w Kościerzynie od kilku lat.

Pozdrawiam
PLASER


O ile wiem, to jest dokładnie ten sam. Stoi w Kościerzynie. Został tylko odmalowany od zewnątrz, zreszta w nieprawidłowy sposób. Drzwi ma całe żółte, a powienien mieć żółto-granatowe tak jak cały wagon. Nowa farba zdążyła już wyblaknąć i się złuszczyć. Wnętrza ani części technicznej w ogóle nie ruszono.

Zwazywszy na to, w jakim kraju żyjemy, powinnismy być szcżęśliwi, że ten Viertelzug przynajmniej w takim stanie wciąż istnieje...
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 10:41 am   Re: Dla Zoppotera i miłośników Viertelzugów

Zoppoter napisał/a:
Wnętrza ani części technicznej w ogóle nie ruszono.


Ale z Niemiec przyjechały do nas jakieś elementy wyposazenia wnętrza. Czy zamontowane - nie wiem.

Pozdrwiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 6:58 pm   Re: Dla Zoppotera i miłośników Viertelzugów

PLASER napisał/a:
Ale z Niemiec przyjechały do nas jakieś elementy wyposazenia wnętrza. Czy zamontowane - nie wiem.

Pozdrwiam
PLASER


Słyszałem o takich projektach, ale czy rzeczwyiscie przyjechały? W każdym razie do sierpnia 2005 niczego w srodku nie zamontowano.
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 9:23 pm   Re: Dla Zoppotera i miłośników Viertelzugów

Zoppoter napisał/a:

Słyszałem o takich projektach, ale czy rzeczwyiscie przyjechały?


Fizycznie do Kościerzyny dotarły.

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 9:35 pm   Dobre i to

Faktycznie, widziałem bidną EW90 w Kościerzynie.Do jej odbudowy do pierwotnego stanu trzeba byłoby faktycznie pomocy z zewnatrz.Przypominam sobie jak ZNTK chlubiło się "modernizacją" tych jednostek.O ile wypłukanym mózgiem kojarzę- siedzenia z dębowych,lakierowanych listewek z bajeranckim uchwytem wymieniono na pokrytą skayem gąbkę.Wiele tych dębowych ławek trafiło na pracownicze działki ,część do zakładowego ośrodka w Gołubiu Kaszubskim/gdzie parę można zobaczyć jeszcze dziś-choć pomalowano je zieloną farbą/.Z drzwi zniknęły mosiężne zaokraglone "klamki",zlikwidowano pochyły próg biegnący wzdłuż całego wagonu wykorzystywany przez odważnych do jazdy w tłoku - zostały tylko progi pod drzwiami,zlikwidowano stylowe półki bagażowe nad siedzeniami, i chyba wymieniono oswietlenie na jarzeniówki.Czy tak jak przed modernizacją drzwi trzeba było otwierać ręcznie - zamykały się same, czy już tak jak w EN-kach chodziły w "tewte i wewte" nie pamietam.Najoryginalniej wyglądały te w DDR-owskim Berlinie.Im dębina nie przeszkadzała.U nas z tym skajem i gąbką były tylko kłopoty,wielkim sukcesem jawił się powrót w EN do twardych epoksydowych czerwonych ław.Pozdrawiam.

EW90b.jpg
Plik ściągnięto 23612 raz(y) 27,98 KB

EW90a.jpg
Plik ściągnięto 23612 raz(y) 33,29 KB

 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 10:42 pm   A w Warszawie?

Wydaje mi się,że zaraz po wycofaniu 800V zespołów trakcyjnych z Gdańska jeden z nich w komplecie miał być eksponowany w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.Byłem tam bardzo dawno i już sam nie pamiętam: jest czy go nie ma?Trochę przerobiono na rózne pogotowia trakcyjne,wagony gospodarcze,magazyny na kołach i bez kół.Ten na zdjęciach zaliczył też jakąś gospodarczą służbę zastępczą - na podłogach było sporo rozsypanego cementu.
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Lut 14, 2006 11:07 pm   Re: A w Warszawie?

stanalex napisał/a:
jest czy go nie ma?


Nie ma :(

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Sro Lut 15, 2006 8:36 am   Re: A w Warszawie?

stanalex napisał/a:
Trochę przerobiono na rózne pogotowia trakcyjne,wagony gospodarcze,magazyny na kołach i bez kół.Ten na zdjęciach zaliczył też jakąś gospodarczą służbę zastępczą - na podłogach było sporo rozsypanego cementu.


No owszem, sa nawet bodaj trzy (?) takie zestawy w Trójmieście. Zrobione z tych nowszych "olimpijskich" EW91 i EW92 (ex 177 i 176). Są jeszcze bardziej spaskudzone niż ten zestaw w Kościerzynie: mają standardowe bufory, pozmieniane wózki, zaspawane blacha otwory drzwiowe i okienne, niektóre okna z innych wagonów. Obraz nędzy i rozpaczy.
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Czw Lut 16, 2006 12:27 am   

Niestety zostaną nam tylko wspomnienia i zdjęcia :cry: .Nie wierzę, by podobnie jak odbudowany tramwaj, wyruszył kiedyś na trasę choć jeden dwuczłon EW.Teoretycznie mozna by go przystosować do wózków z silnikami na 3kV :hmmm: , wcisnąć armaturę z EN ale musiałby się pojawić jakis nawiedzony milioner :co_jest: . Można byłoby go ciągać lokomotywą spalinową - jak te warsztatowe,ale najpierw trzeba by porządnie zrekonstruować wnętrze.Kiedyś zdemontowane, mosiężne klamki i półki leżały przez lata w ZNTK, ale gdy odkryto złomowe Klondike nie znajdzie się nawet jednego mosiężnego wkręta z siedzenia :???: .

Na pocieszenie poczciwa EN-57 w różnych "skinach" z ZNTK.Pozdrowienia z Przeróbki.

en-57-3.jpg
Plik ściągnięto 23541 raz(y) 27,29 KB

en-57-4.jpg
Plik ściągnięto 23541 raz(y) 28,75 KB

en-57-2.jpg
Plik ściągnięto 23541 raz(y) 21,98 KB

en-57-1.jpg
Plik ściągnięto 23541 raz(y) 24,7 KB

 
Paramedic 
Chosse.rox.pl


Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 104
Wysłany: Pią Lut 17, 2006 9:38 pm   

Chodziłem jako uczeń do SP.nr.61... Widok jadącego skladu osobowego (typu SKM) przez Przeróbkę to było coś... Jak byłem mały zawsze zastanawiałem się gdzie jest tam stacja osobowa... Dopiero później dowiedziałem się, ze te składy jechały albo wracały z naprawy w ZNTK... Miłe wspomnienia... :wink:
_________________
EKIP WYJAZDOWYCH PRAWO DYSTANSU I CZASU: Miejsce, z którego wzywają karetkę, jest tym dalej od miejsca stacjonowania im bliżej jest końca dyżuru.
UZUPEŁNIENIE: Najkrótsza droga jest zakorkowana lub jest w remoncie...

Moje zdjęcia na www.chosse.rox.pl
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Sob Lut 18, 2006 9:39 am   

Paramedic napisał/a:
Dopiero później dowiedziałem się, ze te składy jechały albo wracały z naprawy w ZNTK... Miłe wspomnienia... :wink:


Niekoniecznie, w latach 80-tych jeździła planowo służbowa jednostka z Gdańska Głównego na Kanał Kaszubski.

Pozdrawiam
PLASER
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Sob Lut 18, 2006 6:38 pm   

PLASER ma rację.A jeszcze wcześniej, gdy w ZNTK pracowało ponad 3000 ludzi. w latach pięćdziesiatych i sześćdziesiatych, było tych pociagów więcej.Ok. 5.00 z Gdańska Głównego ruszał pociąg: lokomotywa parowa,dwa-trzy wagony "boczniaki" właśnie do Gdańsk - Kanał Kaszubski.Ok. 14.30 taki sam skład jechał w odwrotną stronę.Na "przystanku" przy przejeździe na końcu ul.Siennickiej czekał na niego tłum pracowników w obowiązkowych wtedy mundurach kolejowych.Podróż przez Olszynkę,Orunię trwała znacznie dłużej niż jazda tramwajem, ale po pierwsze dla kolejarzy była darmowa, po drugie była idealną okazją zeby zagrać w baśkę albo w tysiąca a często "obalić" połóweczkę :P .Ok 18.00 tę sama trasę przebywała jednowagonowa motorowa SM.Wtedy jeszcze ta linia nie była zelektryfikowana.EZT i elektrowozy dociągały do ZNTK lokomotywy parowe.Trzeba było do tego używać specjalnego wagonu pośredniego: z jednej strony miał normalne zderzaki i sprzęg śrubowy,z drugiej- sprzęg Scharfenberga, jakim łączone są elektryczne zespoły trakcyjne.
I ciekawostka historyczno-gdańska: Odlewnia ZNTK na codzień masowo wykonywała odlewy żeliwne/wstawki hamulcowe,ciężary naciagowe do sieci trakcyjnych/,aluminiowe uchwyty,wieszaki itd.Ale od czasu do czasu trafiały się zamówienia specjalne.
W latach 90-tych,gdy juz produkcja zamierał, nadeszło ambitne zamówienie.Należało wykonać wg historycznego wzoru ozdobne elementy słupów podpierajacych dach nowego peronu na dworcu Gdańsk Główny.I udało się! :co_jest: Do tego stopnia, że nawet niektórzy gdańszczanie sądzą,że na dworcu od 100 lat układ peronów się nie zmienił! :hmmm:Pozdrawiam.

Dworzec1.jpg
Plik ściągnięto 23467 raz(y) 51,7 KB

OdlewniaA.jpg
Plik ściągnięto 23467 raz(y) 55,45 KB

OdlewniaB.jpg
W odlewni ZNTK
Plik ściągnięto 23467 raz(y) 61 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk