Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
ZNTK
Autor Wiadomość
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pon Sty 09, 2006 11:48 pm   Re: Jeszcze trochę

stanalex napisał/a:
Właściwie wyprodukowano też od zera dawne 800 voltowe "modraki" EW-90,EW-91,EW-92 - jak wiadomo budowano je z otrzymanych w ramach odszkodowania wojennego spalonych wagonów berlińskiego S-bahnu.Jak widać sporo trzeba było do nich dołożyć, żeby można było pojechać z Gdańska do Gdyni.


Bez przesady. Viertelzugi serii 165, 166 i 167 (pózniej na PKP odpowiednio EW90, EW92 i EW91) Trafiły do Gdańska w zupełnie znosnym stanie. Nie w ramach "odszkodowań" (Bierut zrzekł sie odszkodowań wojennych) tylko po prostu zostały po wschodniej stronie frontu w warsztatach napraeczych w Lauban (obecnie Lubań) w Sudetach. Spora część z nich "trafiła" do Zwiazku Swoeickiego, a troche zostało i dzieki staranom prof. Podoskiego nie zostały pozbawione napędu (jak planowały władze PKP), tylko kompletne trafiły do Gdańska. Ich "budowa" ograniczyła się do zmiany sposobu zasilania - zamiast "trzeciej szyny" zastosowano siec napowietrzną. No i oczywiscie przemalowano te wagony. z barw berlińskich (kremowo-czerwonych) na pekapowskie żółto-granatowe. Działo sie to pod koniec lat 40-ych.

Przedstawiony na zdjęciu wagon zapewne jest w traqkcie jakiegoś generalnego remontu, albo jeast to rzedczywiście jakis pojedynczy spalony egzemplarz. Ale nawet jeśli tak, to byłby to wyjątek od reguły.
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4638
Wysłany: Wto Sty 10, 2006 12:13 am   Re: Jeszcze trochę

Zoppoter napisał/a:
No i oczywiscie przemalowano te wagony. z barw berlińskich (kremowo-czerwonych) na pekapowskie żółto-granatowe. Działo sie to pod koniec lat 40-ych.

Gdzieś czytałem/słyszałem, że pierwotnie kolejka była niebiesko - biała, a nie nibiesko - żółta?
_________________
da, da, da...
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Wto Sty 10, 2006 7:21 am   Re: Jeszcze trochę

danziger napisał/a:
Zoppoter napisał/a:
No i oczywiscie przemalowano te wagony. z barw berlińskich (kremowo-czerwonych) na pekapowskie żółto-granatowe. Działo sie to pod koniec lat 40-ych.

Gdzieś czytałem/słyszałem, że pierwotnie kolejka była niebiesko - biała, a nie nibiesko - żółta?


Niebiesko-kremowa, ale krótko. Nie chciałem przeasadzać ze szczegółami.
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Wto Sty 10, 2006 12:52 pm   Nie zaprzeczam,nie potwierdzam

Nie ukrywam,że z uwagi na charakter tematu informacje przekazuję w sposób popularno-uproszczony.Ale juz grzebię w kartonach ,żeby odnależć zdjęcie kilkunastu "pojedynczych przypadków" stojących w ZNTK na torze wzdłuż parkanu od strony ul.Przetocznej.Zgadzam się, że były to ostatnie i znajdujące się w najgorszym stanie - nie umniejsza to wkładu byłych pracowników ZNTK w uruchomienie gdańskich kolei podmiejskich.Pozdrawiam.
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Sro Sty 11, 2006 1:58 pm   Są różne zdania...

W międzyczasie. Za książką "50 lat elektryfikacji PKP",Praca zbiorowaWydawnictwa Komunikacji i Łączności. Skan z wydawnictwa "75 lat Północnego Okręgu Kolei Państwowych"

EW-skad.jpg
Plik ściągnięto 19255 raz(y) 41,61 KB

 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Sro Sty 11, 2006 2:51 pm   Re: Są różne zdania...

stanalex napisał/a:
W międzyczasie. Za książką "50 lat elektryfikacji PKP",Praca zbiorowaWydawnictwa Komunikacji i Łączności. Skan z wydawnictwa "75 lat Północnego Okręgu Kolei Państwowych"


dane podawane przez "Świat Kolei" są nieco inne. Takie jak napisałem powyżej.

Szczerze mówiąc bardziej wierze obszernemu artykułowi we wspólczesnym specjalistycznym czasopiśmie, popartemu wieloma źdrółami niż krótkiej notce w książce wydanej w latach komuny. Zresztą, róznica w tych opiniach nie jest aż taka wielka.
 
tadter 
Pochodzę stąd


Dołączył: 12 Sty 2006
Posty: 174
Wysłany: Sob Sty 21, 2006 8:29 pm   

A wiecie jak nazywano Kiosk Ruchu, ktory widac w dali na zdjeciu zegara ZNTK??
"U Karolaka" oczywiscie. I ja go znalem i u niego takze kupowalem.
_________________
Danzig (Gdańsk), it's where my story begins... W Gdańsku się wszystko rozpoczęło...

"Tak, jeśli mam żyć szczęśliwie
to musi to być tylko w Gdańsku"
(czy aby na pewno??)
 
PLASER 
Holmbahn

Dołączył: 30 Sty 2006
Posty: 184
Wysłany: Wto Sty 31, 2006 6:56 pm   

Mikołaj napisał/a:
za to jak spojrzeć na mapę z 1940 r. - tam był spory dworzec!
co dziwne na innej mapie z początku 20-tych jeszcze go nie ma... ale to moze kwestia niedokładnej mapy


Powinien być juz na mapie z 1920 roku - budowę zakładów naprawczych rozpoczęto w 1912 roku (od razu jak przerzucono na Przeróbkę tory).

A na mapce z 1940 roku jest kilka fajnych motywów:



0 - brak torów tramwajowych na Stogi.
1 - bocznica do Martwej Wisły (krzyżowanie z tramwajami w jednym poziomie, ale juz poza mapą, ciekawe jaki przebieg miała ta bocznica - według moich danych dochodziła do tartaku przed ulicą Tamka, a w drugą stronę do Stoczni przed wantówką)
2 - jakiś dziwny tor wyciągowy - w tym miejscu była m.in. lokomotywownia
3 - lokomotywownia portowa? Czy to w ogóle nie jest budynek :) A przy okazji mapka ta obala mit że tory kolejowe szły wzdłuż Wisły (pomiędzy mostem Siennickim a kolejowym)
4 - mój ulubiony ciąg bocznicowy - tam tory zmieniały położenie co kilkanaście lat - można prosić większy fragment tej części Gdańska?

Pozdrawiam
PLASER
www.drezyny.pl
_________________
Podpis padł na wojnie...
 
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Wto Sty 31, 2006 11:27 pm   Ale cwaniaki

Budowę zakładów może rozpoczęto w 1912 roku ale aby oszukać ówczesny I Urząd Skarbowy :hiihihi: i odliczyć sobie od podatku na niektórych budynkach wykuto rok oddania do użytku 1911.
 
wodnik88 
Adamek


Dołączył: 08 Gru 2004
Posty: 269
Wysłany: Sro Lut 01, 2006 9:16 am   

Cytat:
można prosić większy fragment tej części Gdańska?


--> http://www.forum.dawnygda...tion=file&id=30
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Sob Lut 04, 2006 11:02 am   Obrazki z przeszłości

Takie zabytki techniki ZNTK /do ostatnich swoich dni w pełni sprawne/też niestety trafiły na złom.Dzwig portalowy Karl Bohm Berlin 1920 i obrotnica,niezbędna gdy jeszcze naprawiano parowozy.W tle komin,jeszcze w pełnym wymiarze.

ObrotnicaZNTK1.jpg
Plik ściągnięto 19032 raz(y) 42,76 KB

DzwigZNTK.jpg
Plik ściągnięto 19032 raz(y) 55,31 KB

 
Paramedic 
Chosse.rox.pl


Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 104
Wysłany: Nie Lut 05, 2006 11:43 pm   

Pamiętam ten dźwig z ZNTK... Zawsze stał i mnie zadziwial jego ogrom mimo, iż wysoki nie był... No ale ktoś zdecydował o likwidacji dla jednych czegoś bezcennego dla innych sterty dochodowego złomu... Szkoda... :II
_________________
EKIP WYJAZDOWYCH PRAWO DYSTANSU I CZASU: Miejsce, z którego wzywają karetkę, jest tym dalej od miejsca stacjonowania im bliżej jest końca dyżuru.
UZUPEŁNIENIE: Najkrótsza droga jest zakorkowana lub jest w remoncie...

Moje zdjęcia na www.chosse.rox.pl
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 10:19 pm   Wietrzenie archiwum-dalszy ciąg

Nawiązujac do wcześniej opublikowanego protokołu przekazania zakładu z 1945 roku - kilka zdjęć z tego okresu."Rozstrzelana" wieża ciśnień,hala naprawy parowozów/potem taboru elektrycznego/i fragment hali napraw wagonów.

08.jpg
Hala napraw wagonów
Plik ściągnięto 18935 raz(y) 62 KB

07.jpg
Hala napraw parowozów
Plik ściągnięto 18935 raz(y) 69,44 KB

06.jpg
Wieża ciśnień
Plik ściągnięto 18935 raz(y) 38,88 KB

 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 10:23 pm   

A co to jest obok wieży ciśnień?
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
stanalex 


Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 218
Wysłany: Pon Lut 13, 2006 10:33 pm   Lohntute

W takich kopertach pracownicy niemieckich kolei odbierali swoje wypłaty.prawdopodobnie dla innych branż były podobne,bo Brunon Zwarra w swojej książce wspomniał,ze też otrzymywał wypłaty w charakterystycznej jasnobrązowej kopercie z obowiązkowym obrazkiem BHP, jak to powiedzielibysmy dzisiaj.A kolejorzem nie był.Może ktoś napisze więcej o "lohntutkach".

11a.jpg
Plik ściągnięto 18931 raz(y) 60,85 KB

11b.jpg
Plik ściągnięto 18931 raz(y) 40,91 KB

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk