Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Warzywód i Pietraszek - Powojenne pomysły nazewnicze PKP
Autor Wiadomość
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7259
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 10:36 am   

Cytat:
Nie mogę znaleźć linka do strony z rozkładem jazdy DRG z okresu wojny, tam by były nazwy przystanków... a na "Pharusie" z twoich zbiorów trudno rozstrzygnąć, czy przystanek "Wyścigi" miał nazwę Rennplatz, czy może Schmierau.

No w końcu znalazłem ten rozkład:
131c - Gesamtverkehr Danzig - Zoppot - Gotenhafen
Co ciekawe, między Danzig-Oliva a Zoppot nie ma żadnego przystanku :???: mimo że na planie miasta (co prawda kilka lat wcześniejszym) był. Może przystanek wyłączono z eksploatacji na czas wojny?
A swoją drogą: tu więcej rozkładów z 1944 r.:
http://pkjs.de/bahn/Kursb...-Teil1-pom.html
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 10:52 am   

pumeks napisał/a:
[Co ciekawe, między Danzig-Oliva a Zoppot nie ma żadnego przystanku :???: mimo że na planie miasta (co prawda kilka lat wcześniejszym) był. Może przystanek wyłączono z eksploatacji na czas wojny?


Sprawdzę w jaskini, czy w 1944 roku nie zawieszono przypadkiem działalności hipodromu. hipodrom był jedynym powodem isntnienia tego przystanku.
 
stumar 
lorbas

Dołączył: 01 Kwi 2005
Posty: 299
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 5:27 pm   

W którymyś z dość odległych numerów "świata kolei" był artykuł o historii gdańskiego węzła kolejowego. Przeczytałem tam informację, iż w okresie międzywojennym uruchomiono przystanek sezonowy, czynny tylko w okresie wyścigów konnych. Chociaż wygląd obecnego przystanku ( drugi człon wiadukt i zejście na peron) przemawiałby raczej, za tym że został zbudowany równocześnie z oddaniem do eksploatacji SKM, a wkażdym bąź razie później niż zasadnicza część wiaduktu w ciągu obenej ul. Jana z Kolna :hmmm:
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pon Kwi 04, 2005 6:57 pm   

stumar napisał/a:
W którymyś z dość odległych numerów "świata kolei" był artykuł o historii gdańskiego węzła kolejowego. Przeczytałem tam informację, iż w okresie międzywojennym uruchomiono przystanek sezonowy, czynny tylko w okresie wyścigów konnych. Chociaż wygląd obecnego przystanku ( drugi człon wiadukt i zejście na peron) przemawiałby raczej, za tym że został zbudowany równocześnie z oddaniem do eksploatacji SKM, a wkażdym bąź razie później niż zasadnicza część wiaduktu w ciągu obenej ul. Jana z Kolna :hmmm:


W odpowiedzi zacytuję moja własną wypowiedź z pierwszej strony niniejszego wątku :% :

"Współczesny przystanek Sopot Wyścigi powstał dopiero po wojnie wraz z dodatkową para torów dla SKM. Co ciekawe, wiadukt drogowy nad torami przy tym obecnym przystanku już przed wojna obejmował cztery tory (do dzisiaj tak jest), a te dodatkowe tory SKM powstały nieco z boku (czyli dziś mamy pod wiaduktem 6 torów)
Sopot Jazdowo (nie znałem wczesniej tej nazwy) to z pewnością przystanek Schmierau (tej nazwy nie jestem pewien, ale na jakiejś mapie to widziałem) usytuowany bardziej na południe, na wysokości trybuny hipodromu. Po tym dawnym przystanku do tej pory są ślady na terenie Hipodromu, od strony torowiska też widac miejsce, gdzie to było. Na "urzędowej" stronie Sopotu jest przedwojenne zdjęcie lotnicze Sopotu, gdzie ów przystanek widać jako dwa perony umieszczone po zewnętrznej stronie dwóch torów, połączone kładką nad torami."

Co do braku omawianego przystanku w rozkładzie jazdy z 1944: Nie wiem, czemu go brakuje. Nie jest to raczej spowodowane sezonowością jego funkcjonowania, bo to byłoby odpowiednio zaznaczone na rozkładzie jazdy. Nie znalazłem tez informacji, że w 1944 roku wyscigi w ogóle nie funkcjonowały, ale nie wykluczałbym tego. W sezonie 1944 ilość atrakcji sopockich była wyraźnie mniejsza niż w latach poprzednich. Byc może, że i wyscigi odwołano.
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 838
Wysłany: Pon Gru 03, 2007 12:12 am   Powojenne pomysły nazewnicze PKP

Dyskusje na temat jw. są zdaje się rozproszone po innych wątkach; poniżej zamieszczam fragmenty planu schematycznego sieci kolejowej Dyrekcji Gdańskiej PKP z listopada 1945 roku.

mapa1.jpg
Plik ściągnięto 8732 raz(y) 66,01 KB

mapa21.jpg
Plik ściągnięto 8732 raz(y) 70,7 KB

mapa22.jpg
Plik ściągnięto 8732 raz(y) 71,66 KB

 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6538
Wysłany: Pon Gru 03, 2007 12:22 am   

pierwsza mapa już była kiedyś omawiana (tytuł wątku brzmiał bodaj "Warzywód" i Pietraszek), ale ta druga...! :wow:
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 823
Wysłany: Pon Gru 03, 2007 12:50 am   

Jazdowo, Uniemin, Warzywód, Pietraszek, Kłodno, Lipicz - jak oni na to wpadli??? :hmmm:
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6538
Wysłany: Pon Gru 03, 2007 12:56 am   

Dworzyszcze jest fajne :wink:
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11338
Wysłany: Pon Gru 03, 2007 6:28 pm   

Gdańsk-Oliwiec myliłby się z Gdańskiem-Oliwą, a Jazdowiec jest wprost odjazdowy :hihi:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1161
Wysłany: Pon Gru 03, 2007 7:15 pm   

Spośród tychże nazw parę się utrzymało się na dłużej chociażby Gdańsk Nowa Szkocja (Gdańsk Nowe Szkoty). Ciekawe na tej mapie jest też na przykład że linia z Wrzeszcza do Starej Piły zaznaczona jest na tym schemacie jeszcze linią ciągłą ...

Mątwy Wielkie / Małe też są niczego sobie
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 838
Wysłany: Pon Gru 03, 2007 9:06 pm   

Do dziś funkcjonują nazwy Oliwiec (dawny Güterbanhof Olivaer Tor) oraz Kłodno (dawny Güterbanhof Leege Tor).
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4572
Wysłany: Wto Gru 04, 2007 8:53 am   

Wolny Port jest jednak super i postuluję przywrócenie nazwy. :mrgreen:
_________________
 
fritzek 
THE BEST-IA


Dołączyła: 20 Sie 2004
Posty: 1078
Wysłany: Wto Gru 04, 2007 3:28 pm   

Corzano napisał/a:
Wolny Port jest jednak super i postuluję przywrócenie nazwy. :mrgreen:

Mi się również bardzo podoba :D
_________________

 
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11338
Wysłany: Wto Gru 04, 2007 5:19 pm   

Ale Wolny Port to nie to samo co Nowy Port. Wolny Port to WOC, a Nowy Port nazywany był Warzywód, czyżbyś Frysiu chciała mieszkać w Warzywodzie? :hihi:
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
fritzek 
THE BEST-IA


Dołączyła: 20 Sie 2004
Posty: 1078
Wysłany: Wto Gru 04, 2007 5:42 pm   

Sabaoth napisał/a:
Ale Wolny Port to nie to samo co Nowy Port. Wolny Port to WOC, a Nowy Port nazywany był Warzywód, czyżbyś Frysiu chciała mieszkać w Warzywodzie? :hihi:

Wolny Port to się stał później Gdańskiem - Brzeźno :hihi: Chociaż jest po mojej stronie mostu :wink:
A Warzywód jest absolutnie boski :mrgreen: Do zobaczenia w Warzywodzie Sabciu :haha:
btw/ Kto to wymyślił...
_________________

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk