Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Następca Tronu we Wrzeszczu
Autor Wiadomość
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2404
Wysłany: Wto Kwi 17, 2007 11:02 pm   Następca Tronu we Wrzeszczu

Na stronie: http://www.forum.dawnygda...ays=0&start=100 Wrzeszczak pisał o „Następcy tronu a zapobieganiu gruźlicy”.
Wrzeszczak napisał/a:
przy Partyzantow 21.[...] Znajdowala sie tam przez wiele peerelowskich lat przychodnia przeciwgruzlica,[...] podejrzewam, ze znajdowal sie na terenie dzialki nalezacej do Grunwaldzkiej 114. Nie wiem tez kiedy zostal wybudowany ale podejrzewam, ze sa to pozostalosci zabudowan nalezacych do znajdujacej sie pod tym adresem Villa Dippe (najpierw dom ksiecia Wilhelma, potem siedziba gdanskich, w koncu niemieckich notabli. Po wojnie wybudowano tu budynek, na ktorego parterze znajdowal sie sklep z materialami oswietleniowymi, ostatnio budynek ten przerobiono na hotel).

Kiedyś prowadziłem prywatne „śledztwo” w sprawie lokalizacji willi Następcy Tronu we Wrzeszczu. W „BSG – Wrzeszcz” podpis pod zdjęciem tej willi mówi tylko o okolicy ul. Głównej
Eliminacja kolejnych lokalizacji, na ówczesnym planie miasta, doprowadziła mnie do działki na której dzisiaj stoi Hotel Szydłowski. Niektórzy, jednak, mi nie wierzyli. Przecież w „Nadbałtyckich spotkaniach” Kościelecka i Dzianisz powołując się na Wojciecha Kossaka piszą: „Następca tronu Frydertk Wilhelm Wiktor August Ernest, dowódca 1 pułku huzarów gwardii i w 1912 roku jeszcze major, miał swoją rezydencję przy ówczesnej Hauptstrasse 98, to znaczy przy dzisiejszej Grunwaldzkiej, jadącod Oliwy, za ulicą Charlesa de Gaulle’a, gdzie teraz w ciągu zabudowy pustkę po nieistniejących już gmachach wypełnia mały park”
B. Zwara w „WSPOMNIENIACH GDAŃSKIEGO BUFKI” pisze tak, że obydwie lokalizacje są możliwe: „Po wyjściu z urzędu pocztowego mijamy przy głównej ulicy, [...] stojącą w małym parku willę, która niegdyś należała do [...] Wilhelma Hohenzollerna.”
Z satysfakcją znalazłem potwierdzenie mojej lokalizacji na planie Wrzeszcza z 1913 r. powielonym przez Gazetę Wyborczą. Pod numerem 98 przy Hauptstrasse jest „Kronpr. Palais” dwie działki od „Postamt”.
Mam jednak poczucie niedoinformowania.
Co działo się z (w) willą w okresie międzywojennym? Kiedy ją rozebrano?
Podejrzewam, że budynek obecnego hotelu mógł powstać przed 45 rokiem.
Udało mi się dowiedzieć, że do momentu kupienia go przez p. Szydłowskiego był on własnością p. Barteckiego i to jemu właśnie płacili czynsz użytkownicy. Sklepy na parterze (nie pamiętam jaki sklep był po drugiej, lewej stronie), przedsiębiorstwo geodezyjne na I piętrze, stołówka „Konsumów” (dla pracowników MO) na II piętrze, i chyba mieszkańcy na górze. Wydaje mi się mało prawdopodobne, żeby p. Bartecki, przez wiele lat powojennych prowadzący warzywniak na ul. Partyzantów postawił ten dom po wojnie. Bardziej prawdopodobne wydaje mi się, że w nowy porządek ustrojowy wszedł już jako właściciel tego domu z przed 45 r.
Na działce po willi Następcy Tronu poza hotelem, Żółtym budynkiem pogruźliczym jest jeszcze poniższy obiekt. Pan który tam mieszka twierdzi, że był to gołębnik należący do właściciela tego żółtego domu. Ja podejrzewam, że mogła to być, wcześniej, służbówka, albo jakiś inny pawilon ogrodowy książęcej posiadłości.
Jaką by funkcję nie pełnił, dawniej, ten budyneczek, wygląda na IXX wieczny i jest jednym z najstarszych we Wrzeszczu.

DSC_3126min.jpg
Plik ściągnięto 20374 raz(y) 63,55 KB

DSC_3130min.jpg
Plik ściągnięto 20374 raz(y) 58,66 KB

Langfuhr 21.jpg
W kółku willa Następcy Tronu, w głębi działki bud. przychodni przeciwgruźliczej i wąski "gołębnik"
Plik ściągnięto 20374 raz(y) 72,41 KB

Hauptstrasse 1913.jpg
Plik ściągnięto 20374 raz(y) 62,41 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2404
Wysłany: Sro Kwi 18, 2007 9:00 pm   

Nigdzie nie znalazłem zdjęcia willi Następcy Tronu z okresu międzywojennego.
Zdjęcia wcześniejsze też, nie do końca mnie satysfakcjonują.
Nie znam żadnego, które by pokazywało willę na tle dalszej perspektywy, ani odwrotnie; przedstawiającego inne obiekty, gdzie w tle byłaby ona.
Może ktoś z Was ma takie gdzieś w archiwum? :LL:

huzarzy willa.jpg
Plik ściągnięto 20306 raz(y) 55,07 KB

 
 
nad stawem 
to ja


Dołączył: 09 Lis 2006
Posty: 359
Wysłany: Sro Kwi 18, 2007 9:01 pm   Re: Następca Tronu we Wrzeszczu

Krzysztof napisał/a:

Podejrzewam, że budynek obecnego hotelu mógł powstać przed 45 rokiem.
Udało mi się dowiedzieć, że do momentu kupienia go przez p. Szydłowskiego był on własnością p. Barteckiego i to jemu właśnie płacili czynsz użytkownicy. Sklepy na parterze (nie pamiętam jaki sklep był po drugiej, lewej stronie), przedsiębiorstwo geodezyjne na I piętrze, stołówka „Konsumów” (dla pracowników MO) na II piętrze, i chyba mieszkańcy na górze. Wydaje mi się mało prawdopodobne, żeby p. Bartecki, przez wiele lat powojennych prowadzący warzywniak na ul. Partyzantów postawił ten dom po wojnie. Bardziej prawdopodobne wydaje mi się, że w nowy porządek ustrojowy wszedł już jako właściciel tego domu z przed 45 r.


masz rację . rodzina Barteckich przyjechała do Gdańska dopiero po wojnie . a przyjechali z poznańskiego
jeden z braci , imienia już nie pamiętam ( Zygfryd lub Zygmund ale nie jestem pewny ) prowadził warzywniak przy Partyzantow ale i tam też niedaleko mieszkał w niedużym mieszkaniu przy Partyzantow z wejsciem od podworka na drugim piętrze .
drugi z braci Tadeusz jak się nie mylę mieszkał z rodziną na Nad Stawem a sklep też kolonialno-warzywny posiadał na rogu Kilińskiego i Gołębiej .
po Jego śmierci w święta Bożego Narodzenia 1973 lub 74 rodzina przeprowadziła się także na Kilińskiego na przeciwko sklepu .

znam rodzinę Barteckich od moich pierwszych wspomnień jako dziecko , ale że pośiadali jakiś dom we Wrzeszczu to dla mnie jest naprawdę niespodzianką . 8O
_________________
http://www.mierzeja1945.prv.pl/
 
pawel.45 
z komódeczki

Dołączył: 26 Sie 2006
Posty: 781
Wysłany: Pią Kwi 27, 2007 2:02 pm   

Krzysztof napisał/a:
Nigdzie nie znalazłem zdjęcia willi Następcy Tronu z okresu międzywojennego.
Zdjęcia wcześniejsze też, nie do końca mnie satysfakcjonują.
Nie znam żadnego, które by pokazywało willę na tle dalszej perspektywy, ani odwrotnie; przedstawiającego inne obiekty, gdzie w tle byłaby ona.
Może ktoś z Was ma takie gdzieś w archiwum? :LL:


Rzeczywiście trudno znależć takie fot. Ja nie widziałem żadnej z okresu międzywojennego.
Wiele oficjalnych ujęć willi nast. tronu jest retuszowane w różny sposób - wycinane lub zasłaniane roślinnością są budynki sąsiadujące.
Chciałbym dodać parę słów do Twego początkowego postu:
Dzięki Orłowiczowi możliwe jest łatwe zlokalizowanie willi. W swym przewodniku z 1921r. napisał: ..."Za rynkiem we Wrzeszczu dawna willa pruskiego następcy tronu, obecnie własność przemysłowca Jawelowskiego."...
Wprawdzie nieco przekręcił pisownię nazwiska potentata w handlu drewnem, znanego kolekcjonera i senatora Juliusa Jewelowskiego, lecz wskazał dobry trop do zlokalizowania obiektu.
W chwili obecnej nie potrafię odnależć zapisu losów willi - miałem kilkudniowe perturbacje z oprogramowaniem komputera - lecz z tego co pamiętam, po wojnie państwowa willa wraz z parcelą została sprzedana Jewelowskiemu. Pod tym adresem (Hauptstr.98) miał również zarejestrowane swoje firmy: tartak - Jewelowski Werke AG, oraz Pommerellische Holzindustrie AG.
W latach 30-tych (prawdopodobnie w 1933 lub 34r.) willę przejęło miasto. Nie wiem czy odkupiło, przejęło w zarząd, czy zastosowano inną procedurę. W każdym razie w latach następnych zapisane jest jako właściciel.
Po przejęciu władzy przez hitlerowców lokal zajęli notable NSDAP (w międzyczasie nastąpiła zmiana numeracji - nowy numer tak jak obecnie 114).
Jeśli chodzi o bud. przychodni w głębi parceli - w Historii Zesp.Szkół Muzycznych w Gdańsku - Wrzeszczu podano informację że bud.powstał ok.1908r., zaś w dniu 18 maja 2006r. decyzją Prezydenta Miasta Gdańska nieruchomość nr 21A została przekazana w trwały zarząd tej Szkole.

Budynek nr 114, w którym obecnie znajduje się hotel powstał moim zdaniem już po wojnie.
Pamiętam jego wygląd z pocz. lat 50-tych. Otynkowana była tylko frontowa ściana parteru i brama. Cały budynek wyglądał jakby był zbudowany z używanych już cegieł (pochodzących z rozbiórki). Na parterze były cztery sklepy. Jeśli dobrze pamiętam - elektrotechniczny, pasmanteryjny, spożywczy i nie bardzo pamiętam co w czwartym pomieszczeniu. Mam jeszcze takie skojarzenie - lecz to chyba już pod koniec lat 50-tych - zakład w którym wykonywano reklamy świetlne tzw. neony z wyginanych rurek szklanych.
W pocz. lat 60-tych wydaje mi się połączono dwa lokale z lewej strony bramy (nie mam jednak pewności). Jestem jednak prawie pewien, że był tam sklep z artykułami gosp. domowego - tzw. sprzęt zmechanizowany.
Pan Bartecki sprzedał budynek chyba w latach 70-tych. Nie wiem czy to jeszcze ojciec, czy już syn, który był kiedyś kierownikiem w WPK na Partyzantów. Obecnie mieszka chyba na Topolowej.
Wklejam 2 fot. na których choć szczątkowo, lecz troszkę widać "okoliczne" zabudowania.
Na jednej - nad słupkiem ogrodzenia z lewej strony widoczny jest być może fragment "gołębnika" na tle wyższego budynku. Pozdrawiam.

Gd.Wrz.(23) 1911r. Villa Dippe.jpg
Plik ściągnięto 20194 raz(y) 28,54 KB

Gd.Wrz.(4) Villa Dippe (sabaoth.).jpg
Plik ściągnięto 20194 raz(y) 27,17 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2404
Wysłany: Sob Kwi 28, 2007 1:38 pm   

Wielkie dzięki za, tak sporą, dawkę informacji :masta:
Cytat:
W chwili obecnej nie potrafię odnależć zapisu losów willi

Będę czekał. :tuptup:
Cytat:
Jeśli chodzi o bud. przychodni w głębi parceli - w Historii Zesp.Szkół Muzycznych w Gdańsku - Wrzeszczu podano informację że bud.powstał ok.1908r

Jeśli to 08 r. to, z pewnością, miał jakiś związek z Huzarami.
Możliwe, że wzniesiono go dla potrzeb "Biura Marszałka Dworu Następcy Tronu" które wcześniej było, jak sugeruje poniższa pocztówka, w kamienicy na rogu (obecnych) Partyzantów i Jesionowej.
Cytat:
sklep z artykułami gosp. domowego

Też tak mi się wydaje, ale chyba bez sprzętu zmechanizowanego :hmmm:

899.jpg
Plik ściągnięto 20114 raz(y) 51,71 KB

 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1162
Wysłany: Sob Sty 17, 2009 10:27 pm   

Wśród zakończonych aukcji wypatrzyłem coś ciekawego (mam taką nadzieję). Die Woche 1912 Heft 21
A w nim artykuł: "Das Heim des Kronprinzenpaares in Langfuhr"

Die Woche 1.jpg
Plik ściągnięto 19690 raz(y) 13,46 KB

Die Woche 2.jpg
Plik ściągnięto 19690 raz(y) 30,4 KB

Die Woche 3.jpg
Plik ściągnięto 19690 raz(y) 16,42 KB

Die Woche 4.jpg
Plik ściągnięto 19690 raz(y) 15,63 KB

Die Woche 5.jpg
Plik ściągnięto 19690 raz(y) 18,66 KB

Die Woche 6.jpg
Plik ściągnięto 19690 raz(y) 17,02 KB

Die Woche 7.jpg
Plik ściągnięto 19690 raz(y) 18,9 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2404
Wysłany: Sob Sty 17, 2009 10:42 pm   

13 zł :dizzy: :rozpacz: :nerwus: :w_mur: :cooo:
 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1162
Wysłany: Sro Gru 21, 2011 4:28 pm   

Co się odwlecze to nie uciecze :wink:

Willla.jpg
Plik ściągnięto 18325 raz(y) 79,95 KB

_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
Ostatnio zmieniony przez feyg Sro Gru 21, 2011 4:34 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7439
Wysłany: Sro Gru 21, 2011 4:33 pm   

:==
_________________

 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Pią Gru 23, 2011 8:46 pm   

Kronprinz i jego chałupa to też willa "Seehaus" w Sopocie. Mam jej zdjęcie, ale tu mówimy o Wrzeszczu. Chyba, że przedstawić.
 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7439
Wysłany: Pią Gru 23, 2011 11:16 pm   

dandola napisał/a:
Kronprinz i jego chałupa to też willa "Seehaus" w Sopocie. Mam jej zdjęcie, ale tu mówimy o Wrzeszczu. Chyba, że przedstawić.

Przeczytaj najpierw ten wątek http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=2215 i jak masz coś nowego, to przedstawiaj.
_________________

 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Sob Gru 24, 2011 5:20 pm   

Dlatego się upewniam. Weź tu znajdź, jak wszystko porozrzucane.
 
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8087
Wysłany: Nie Gru 25, 2011 12:24 am   

dandola napisał/a:
Weź tu znajdź, jak wszystko porozrzucane.

Zapewniam Cię, że Pumeks nie wpisuje adresów linków z pamięci, tylko korzysta z wyszukiwarki, co może samodzielnie uczynić KAŻDY. W tym przypadku po wpisaniu "seehaus" otrzymujesz znalezionych wyników: 3. Założę się, że tego nie zrobiłeś.
 
dandola 

Dołączył: 30 Paź 2009
Posty: 1092
Wysłany: Czw Sty 05, 2012 7:31 pm   

Na pewno nie było tego zdjęcia Kronprinza z intrygującymi mostami.

kronprinz.jpg
Plik ściągnięto 17906 raz(y) 43,19 KB

Ostatnio zmieniony przez dandola Czw Sty 05, 2012 8:06 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2404
Wysłany: Czw Sty 05, 2012 7:43 pm   

dandola napisał/a:
z intrygującymi mostami

To Wrzeszcz - ul. Kościuszki.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk