Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Most nad Wisłą na wystawie w Berlinie
Autor Wiadomość
Marek Z 

Dołączył: 12 Sty 2004
Posty: 1753
Wysłany: Pon Lis 29, 2004 3:41 pm   

Lusinek, świetne zdjęcia. Brawo !
Seestrasse, Twoje też jest piękne. :D
 
jarek 

Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 76
Wysłany: Pon Lis 29, 2004 10:17 pm   

A jednak uważam, że mosty tczewski i malborski ( Dirschau, Marienburg Brucke) w historycznej linii kolei królewskiej OSTBAHN powinny być chociaż częściowo odbudowane i oznaczone jako zabytki i dziedzictwo kultury technicznej minionej epoki. Wszak most w
Tczewie został wysadzony prez wojsko polskie 1 września 1939 roku, natomiast most malborski przez wycofujące sie wojska niemieckie z Festung Marienburg 8 marca 1945 roku. Cóż za ciekawe zrządzenie losu.

Pozdrawiam wszystkich forumowiczów

Jarek
Marienburgczyk
 
knovak 
Wanoga


Dołączył: 21 Paź 2003
Posty: 1418
Wysłany: Pon Lis 29, 2004 10:22 pm   

Zoppoter napisał/a:
... Nie miało to tez większego znaczenia praktycznego dla ruchu kolejowego w tym miejscu. To zainteresowanie pochodziło raczej z Warszawy i miało znaczenie wyłącznie prestizowe dla tejże...

A może jednak strategiczne? W końcu znaczenie linii kolejowych wówczas było troche inne niż dziś. Zresztą czas pokazał, że to nie o znaczenie prestiżowe chodziło tylko właśnie względy obronne, w końcu jeden z pierwszych ataków (jesli nie pierwszy) 1 września 1939r. poszedł właśnie na mosty.
_________________
"A ja sobie jeżdżę na motorowerze i nocą na szosie łapię w worek jeże..." (Jan Krzysztof Kelus)
 
 
seestrasse 
Zesztrasia z Szafy


Dołączyła: 13 Kwi 2004
Posty: 6544
Wysłany: Pon Lis 29, 2004 10:37 pm   

Marku, dziekuje... :D
 
lusinek1 
Młodzież,a co!


Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 722
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 12:55 am   

...i ja też dziękuję, Marku :)
Co do znaczenia strategicznego mostów tczewskich i malborskiego, zgadzam się w zupełności. Jeżeli chodzi o atak pierwszego września 39', to... uparcie lansuję pogląd, że II. wojna zaczęła sie w Tczewie. Właśnie od ataku niemieckiej eskadry porucznika Bruno Dilleya o 4.34 na mosty...
No, oczywiście bomby spadły też w centrum miasta, w rejonie elektrowni oraz koszar 2 Baonu Strzelców...
Tu cytacik:

[Ściśle tajne]

Berlin, 24 czerwca 1939 r.

Dotyczy Fall weiss

Naczelne dowództwo wojsk lądowych zostało upoważnione do koordynacji wszelkich przedsięwzięć, mających na celu opanowanie w stanie nieuszkodzonym mostów na dolnej Wiśle. O zakończeniu przygotowań dowództwo wojsk lądowych złoży naczelnemu dowództwu sił zbrojnych zwięzłe ogólne sprawozdanie.
Ponadto dowództwo wojsk lądowych i dowództwo marynarki wojennej mają zbadać, czy momentowi zaskoczenia, niezbędnemu do zamachu na most w Tczewie, nie zagrożą wstępne operacje przygotowawcze marynarki wojennej w zatoce gdańskiej. Biorąc pod uwagę duże znaczenie mostu, należy zdecydować, czy uprzednio wyrazona zgoda dowództwa wojsk lądowych na wykonanie zaplanowanych przez marynarke wojenną środków (postawienie zagród minowych przed dniem Y) będzie obowiązywało nadal."

Szef Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych
W. Keitel, gen. płk
 
 
Mikołaj 
Idi Admin


Dołączył: 13 Paź 2003
Posty: 8084
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 2:09 am   

Nie pozostaje nic innego niż dodać ten obrazek

mosty_tczewskie_1940.jpg
Plik ściągnięto 6527 raz(y) 60,98 KB

 
knovak 
Wanoga


Dołączył: 21 Paź 2003
Posty: 1418
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 7:11 am   

W Tczewie albo w Wieluniu, jedne źródła podają porę nalotu na Wieluń 4.40, inne 4.27. Zresztą to juz spór akademicki :wink:
_________________
"A ja sobie jeżdżę na motorowerze i nocą na szosie łapię w worek jeże..." (Jan Krzysztof Kelus)
 
 
lusinek1 
Młodzież,a co!


Dołączył: 21 Lis 2004
Posty: 722
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 8:59 am   

Zgadzam się, że "spór" o palmę pierwszeństwa (sic!) w tym akurat względzie jest bezsensowny :)
Chociaż muszę przyznać, że miałem bekę straszną z tych napuszonych obchodów w Wieluniu ostatnio. Biorąc pod uwagę wypowiedzi domorosłych "histo(e?)ryków" lokalnych i nie tylko w rodzaju: "jak ustalono ponad wszelką wątpliwość II. wojna zaczęła się w Wieluniu" - po czym podawano godzinę 4.40...
Fakt, zginęło tam podczas nalotu masę ludzi, ale to nie powód do naciągania faktów dla wprowadzania nowej (bo przecież przez długie lata Westerplatte było uznawane za to "pierwsze" i tam były uroczyste obchody) jedynie słusznej wersji :)
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 9:24 am   

jarek napisał/a:
Wszak most w
Tczewie został wysadzony prez wojsko polskie 1 września 1939 roku, natomiast most malborski przez wycofujące sie wojska niemieckie z Festung Marienburg 8 marca 1945 roku. Cóż za ciekawe zrządzenie losu.



w 1945 roku szlag trafił wszystkie omawiane mosty, a nie tylko ten w Malborku.
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 9:30 am   

knovak napisał/a:
A może jednak strategiczne? W końcu znaczenie linii kolejowych wówczas było troche inne niż dziś. Zresztą czas pokazał, że to nie o znaczenie prestiżowe chodziło tylko właśnie względy obronne, w końcu jeden z pierwszych ataków (jesli nie pierwszy) 1 września 1939r. poszedł właśnie na mosty.


Linie kolejowe i tak były pod polskim zarządem na terenie całego WMG.

Co do "ataku" na most: Mosty zostały "zaatakowane" przez polskie wojsko, zeby Niemcy nie mogli wjechać. W tym celu wysadzono kilka przęseł od strony Tczewa. Przypomnę, że zgodnie z Traktatem Wersalskim ta część mostu i tak miała należeć do Polski, więc nic nie stałoby na przeszkodzie w jego wysadzeniu w powietrze przez Polaków. Do tego posiadanie wschodniego przyczółku nie było im potrzebne...
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 9:32 am   

jarek napisał/a:
A jednak uważam, że mosty tczewski i malborski ( Dirschau, Marienburg Brucke) w historycznej linii kolei królewskiej OSTBAHN powinny być chociaż częściowo odbudowane i oznaczone jako zabytki i dziedzictwo kultury technicznej minionej epoki.


To byłoby bardzo ładne, ale w Polsce nawet znacznie tańsze przedsięwzięcia z dziedziny zabytków techniki pozostaja w sferze marzeń, bo brakuje pieniędzy...
 
Sabaoth 
Zachodni Prusak


Dołączył: 23 Kwi 2004
Posty: 11351
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 9:45 am   

Zoppoter napisał/a:
w 1945 roku szlag trafił wszystkie omawiane mosty, a nie tylko ten w Malborku.


W 1945 roku, szlag trafil niestety nie tylko mosty :II Ale tu chodzilo o to, ze w 1939 wycofujace sie wojska polskie wysadzily most, podobnie uczynily wycofujace sie wojska niemieckie w 1945 r.
_________________
www.danzig-online.pl
 
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 9:49 am   

Sabaoth napisał/a:
Ale tu chodzilo o to, ze w 1939 wycofujace sie wojska polskie wysadzily most, podobnie uczynily wycofujace sie wojska niemieckie w 1945 r.


Ale Jarek w kontekście wysadzania mostu w 1945 roku wymienił tylko ten malborsko-kałdowski, tczewski pominąwszy. Uzupełniłem ten brak.
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 10:17 am   

Tczewskie mosty wysadzano na raty. A teraz to co możemy oglądać to dziwactwo składające się z kilku typów mostów. Dość dokładnie zostało to opisane z jednym ze "Światów kolei" (5/2001).
_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
Marcin 


Dołączył: 14 Mar 2004
Posty: 4244
Wysłany: Wto Lis 30, 2004 10:36 am   

I jeszcze foty ze ŚK.

dir001.JPG
Plik ściągnięto 6531 raz(y) 38,01 KB

dir002.JPG
Plik ściągnięto 6531 raz(y) 13,52 KB

dir003.JPG
Plik ściągnięto 6531 raz(y) 25 KB

dir004.JPG
Plik ściągnięto 6531 raz(y) 23,58 KB

_________________
Frakcja Miłośników Niewygodnych Kin
--------------------------------------------------------------------------
Až dojde moja poslední hodina, pochovajte mňa do bečky od vína
--------------------------------------------------------------------------
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk