[quote="Tiegenhof"]Franz Komnick produkował nie tylko samochody ciężarowe czy omnibusy. Produkował wszelakie maszyny ciężkie, lokomotywy czy kotły.(Wszystkiego nie da się wymienić) Odlewnię także miał. Zakłady, gdzie produkowane były samochody znajdowały się na rzeką Elbląg, ulicy jednak nie pamiętam. Musisz wiedzieć, ze zakłady Komnika były porozrzucane po całym Elblągu i zajęło by mi sporo czasu określić co, gdzie i kiedy było produkowane. Ale samochody były produkowane nad rzeką Elbląg. To napewno.
Pąmiętaj, ze już on w latach dwudziestych zatrudniał ok. 1600 pracowników!
To bardzo dużo na te czasy! To sam zobacz, jaki musiał mieć szeroki wachlarz przemysłu...
ta reklamy potwierdzają całkowicie to co pisze Tiegenhof .
w wieku 26 lat wrocił F. Komnick w rodzinne strony i jako mistrz kowalstwa założyl mały warsztat produkcji maszyn w miasteczku Ladekopp koło Neuteich w powiecieMarienburg w ktorym zatrudniał trzech czeladnikow i dwoch uczniow .
Ten młody mistrz kowalstwa juz niedługo zapoznał swoją przyszłą o 6 lat młodszą żonę Emma Pohlman , ktorej ojciec był także mistrzem w fachu kowalstwa .
w roku 1884 13 Maja odbył się ślub po ktorym przeżyli wspolnie w harmonicznym małżeństwie 54 lata .
po raz pierwszy pokazał Franz Komnick w roku 1888 co potrafi .
w palmową niedzielę tegoż roku zerwały się wały Wisły i woda zalewając niziny Wisły i Nogatu przyniosła od niepamiętnych czaso katastrofę powodzi . Woda sięgała aż do stop Wzniesień Elbląskich , zalała Marienburg .
i właśnie ta powodz dała szansę dla kowala z Ladekopp pokazać co on potrafi .
F. Komnick skonstruował łatwą w budowie i bardzo wydajną pompę do wypompowywania wody z zalanych terenow .
Ten stych na drewnie O . Gerlacha pokazuje zalany połnocno zachodni Elbląg .
dzięki wydajności tych pomp i znacznych postępow w osuszaniu terenow zalanych wodą , krolewski rząd zu Danzig zwrocił uwagę na Komnicka i zlecił mu osuszenie wszystkich terenow zalanych wodą , zbudować tyle przepompowni ile uważa za potrzebne , na miarę jego ograniczonych możliwości produkcyjnych było nie było dosyć małego zakładu .
w tym okresie Komnick zbudował i uruchomił 12 przepompowni w rużnych miejscach zalanego terenu . dzięki czemu jeszcze przed nadejściem ciepłej pory roku tereny te zostały osuszone i zażegnano niebezpieczeństwo malarii .
Trzy modele aut wyprodukowanych w fabryce Komnicka.
El-0543
syn Otto na tak zwanym " czerwonym diable "
El-0544
zwycięzca jazdy wytrzymałości pojazdow 18.08.1925
Leningrad-Moskwa-Kursk-Moskwa . 2000 km.
z obciążeniem 70 zentner ( 350 kg . )
kierowcą był oczywiście Otto Komnick .
a to było I nagrodą
widzę , że muszę jak obiecałem zabrać się za tłumaczenie
już sam na siebie jestem zły , że czasu zawsze brakuje .
Ponieważ jestem szczególnie zainteresowany produkcją zakładów motoryzacyjnych Komnicka (także Büssinga i Schichaua w tym zakresie), więc każda informacja ich dotycząca jest dla mnie ważna.
Taki sobie obrazek z hali montażowej karoserii Büssinga, lata trzydzieste.
Pozdrawiam.
Tylko podpis: "Karosserieabteilung der Büssing-NAG Werke". Zdjęcie pochodzi z broszurki "Elbing und Umgebung", wydanej w serii "Deutschland-Bildheft" z numerem 210.
W nieco innym ujęciu widoczny jest on również na fot. jaymsa EL-0542.
To ostatni model samochodu osobowego produkowanego przez firmę Komnicka.
Zaprojektował go inż. Joseph Vollmer (konstruktor m.in. pierwszych niemieckich czołgów z 1917r.). W latach 20-tych Komnick produkował seryjnie tylko ten jeden samochód osobowy do 1927r. Wtedy ostatecznie zakończono produkcję aut osobowych. Budowano nadal sam. ciężarowe i autobusy - aż do upadłości firmy.
Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum