Walec udeptuje podbudowę - kruszoną cegłę z rozebranych domów wzdłuż Grunwaldzkiej. Przecież to widać na najbliższym planie. Gruba warstwa tego materiału zalega pod jezdniami. Jak dogrzebię się do zdjęcia, to wstawię.
Mała kostka brukowa (szara, z czarnym wzorem podobnym do tego, który odtworzono przed PG) była na chodnikach, na jezdni normalna duża - choć nie dam głowy, że wszędzie. Chyba, że małą rzucili na nowa jezdnię?
_________________ Co to ja miałem w tej puszce ... ?
No właśnie pozostałości nie za bardzo się mogłem w tym dopatrzeć. To półmetrowa warstwa ceglanego rumoszu, a na niej drobniejsze kawałki spojone chudym betonem. Właśnie po tym zasuwa ten walec na zdjęciu kilka postów wyżej. Może piwnice też wykarczowano, albo pierzeja nie sięgała do krawędzi torowiska.
Zabudowa w tle to klasyka socrealizmu, więc się z niej nie nabijać, bo może się okazać, że będzie jeszcze zabytkiem. O ile pamiętam maczał w niej palce niedawno zmarły architekt.
_________________ Co to ja miałem w tej puszce ... ?
Pięknie napisane klasyka s(r)ocrealizmu. Szanuje każdego pana. Nawet architekta, tyle, że ja kocham to co dawne. Empatii do wymuszonej architektury nie mam.
Szukałem zdjęć Grunwaldzkiej na Wolnym Forum Gdańska z okresu międzywojennego Znalazłem okolice dzisiejszego "Manhattanu", ale środkowej części Alei Grunwaldzkiej od "Do Studzienki" po "Jaśkową Dolinę", nie.
Natknąłem się natomiast na tymże forum na film Gdańsk Wrzeszcz w roku 1940. Cudo!!!
_________________ Kłaniam się
Tylko ten może zmieniać poglądy, kto je posiada.
Gdzie kończyła się linia tramwajowa z Gdańska do Oliwy w okresie międzywojennym?
Dlaczego i kiedy wciśnięto torowisko między dwie kamienice na wysokości Jesionowej?
_________________ Kłaniam się
Tylko ten może zmieniać poglądy, kto je posiada.
Pamiętam jak z 18 lat temu był tam generalny remont i ten bruk się ujawnił. Co mnie wtedy zdziwiło. Pewnie wzięli go z innych ulic, ciekawe jakich.
Bruk był "trofiejny" Pochodził z ziem odzyskanych, a dokładniej z miasta Forst (Lausitz). Miasto te przedzieliła granica przebiegająca środkiem płynącej przez nie Nysy Łużyckiej. Część miasta leżąca na prawym brzegu przypadła Polsce i została całkowicie rozebrana a materiały w ten sposób pozyskane wykorzystano do odbudowy zniszczeń wojennych. Resztki miasta wchłonął las...Do Gdańska trafiła kostka brukowa. Poza nową jezdnią ul.Grunwaldzkiej wybrukowano nią także np. ul.Czarnieckiego gdzie jest ona do tej pory. Ta kostka, to nie jedyny zdobyczny element na ul. Grunwaldzkiej. Charakterystyczne betonowe słupy, które kiedyś podtrzymywały trakcję tramwajową pochodziły z rejonu Wrocławia. Kolej tam była zelektryfikowana. Rosjanie zdemontowali większość infrastruktury, ale słupy zostawili. Trafiły one m.in. do Gdańska. Wrocławski węzeł kolejowy zelektryfikowano ponownie dopiero po wielu latach.
Dlaczego i kiedy wciśnięto torowisko między dwie kamienice na wysokości Jesionowej?
Na początku lat sześćdziesiątych. Jak twierdził mój ojciec, który pracował wówczas w WPKGG, żadnej z tych kamienic nie można było wyburzyć...Dziwne, bo specjalnie sprawami własnościowymi ówczesna władza się nie przejmowała.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum