Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Jana Priya - największy(?) statek zbudowany w Stoczni Lenina
Autor Wiadomość
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Pią Lip 22, 2005 9:13 pm   Jana Priya - największy(?) statek zbudowany w Stoczni Lenina

Dosyć znany jest fakt, że największymi statkami zbudowanymi w stoczni Schichaua były dwa transatlantyki: pierwszy, wodowany 17 grudnia 1913 jako "Columbus", ale nigdy pod tą nazwą nie pływał (przekazany po wojnie brytyjskiej kompanii "White Star", pływał jako "Homeric") i drugi, zwodowany 12 sierpnia 1922, pływający jako "Columbus" w barwach Norddeutscher Lloyd. W literaturze są pewne rozbieżności co do dokładnych parametrów technicznych tych statków, ale oba miały długość rzędu 230 m (według różnych autorów – od 228 do 236 m) i pojemność brutto rzędu 32-34 tys. RT.
Szukałem informacji, czy Stocznia Gdańska (1967-1989 "im. Lenina") po 1945 r. zbudowała jakikolwiek statek porównywalnej wielkości. Większy statek (286 m długości i nośność 58300 t) zbudowano całkiem niedawno, w 2002 r., z tym że nie w Gdańsku, a w Gdyni (kontenerowiec "Cathrine Rickmers"). Nie jestem jednak pewien, jak porównywać nośność statku (obecnie podstawowy parametr) z pojemnością cytowaną w przypadku "Columbusów". Przyjąłem więc, że będę porównywał całkowitą długość statku. Jeżeli chodzi o statki zbudowane w Gdańsku, to według listy na stronie POLSHIP - Krajowy Informator o statkach największe w ostatnich latach były masowce (m. in. "Syrena", "Selandia") o długości 199,98 m i nośności 50700 t. Dane o statkach zbudowanych przed 1992 r. są mniej dokładne – na stronie Stoczni Gdańskiej podawany jest tylko jeden parametr, a mianowicie nośność – wygląda na to, że rekordowy był statek "Jana Priya" zbudowany w 1975 roku dla armatora Mogul Line. Nośność tej jednostki wynosiła 55000 t. Niestety, nie udało mi się znaleźć żadnych innych danych tego statku – może ktoś z was posiada materiały (książki, wycinki z gazet) gdzie byłaby podana przynajmniej jego długość?
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Sob Lip 23, 2005 3:14 am   

Na kiedy to potrzebujesz?
_________________
 
Petelka 


Dołączyła: 20 Lis 2003
Posty: 937
Wysłany: Sob Lip 23, 2005 1:07 pm   

Pumeks, mogłabym poszukać, albo przynajmniej przybliżyć jego długość (poprzez porówanie), ale to dopiero po week-endzie.
_________________
When a man is tired of Gdańsk he is tired of life /niby Oscar Wilde/
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Sob Lip 23, 2005 10:04 pm   

O, ja bardzo dziękuję z góry. To naprawdę nic pilnego, głównie dla mojej własnej ciekawości.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Petelka 


Dołączyła: 20 Lis 2003
Posty: 937
Wysłany: Wto Lip 26, 2005 12:30 pm   

Dokładnych parametrów akurat tego statku nie znalazłam. :II
Ale masz dla porównania dane kilku innych masowców o DWT zbliżonym do poszukiwanego. Jakąś średnią/wnioski mozna już wyciagnąć :) :wink:

DWT / długość / szerokość
52630 / 215,4m / 31,8m
53341 / 194,2m / 32,2m
52540 / 215,4m / 31,9m
54615 / 219,8m / 32,2m
55881 / 197,9m / 32,2m

Pozdrawiam :D
_________________
When a man is tired of Gdańsk he is tired of life /niby Oscar Wilde/
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Wto Lip 26, 2005 12:47 pm   

Petelka napisał/a:
Jakąś średnią/wnioski mozna już wyciagnąć :) :wink:

+/- 40 metrów. :hihi:
_________________
 
Petelka 


Dołączyła: 20 Lis 2003
Posty: 937
Wysłany: Wto Lip 26, 2005 12:59 pm   

Corzano napisał/a:
Petelka napisał/a:
Jakąś średnią/wnioski mozna już wyciagnąć :) :wink:

+/- 40 metrów. :hihi:

Przesadziłeś - tylko 25,6 m. :lol: :wink:
_________________
When a man is tired of Gdańsk he is tired of life /niby Oscar Wilde/
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Wto Lip 26, 2005 1:52 pm   

Jana Priya (B521/10) nie była budowana w Gdańsku, a w Gdyni. W Gdańsku była tylko wyposażana.
Wymiary jednostek tej serii to (L/B/D): 218,5/32,2/17,0

Btw. w poszukiwaniu informacji o jednostkach lepiej posługiwać się symbolem budowy. Dzięki niemu praktycznie od razu można powiedzieć skąd statek pochodzi, a nazwy się zmieniają nawet podczas budowy.
_________________
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Wto Lip 26, 2005 4:48 pm   

Corzano napisał/a:
Jana Priya (B521/10) nie była budowana w Gdańsku, a w Gdyni. W Gdańsku była tylko wyposażana.

O psiakrew. Czyli chyba nie znajdę odpowiedzi, jaki był NAJDŁUŻSZY statek zbudowany w Gdańsku po 1945 r. :II
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Wto Lip 26, 2005 7:34 pm   

pumeks napisał/a:
jaki był NAJDŁUŻSZY statek zbudowany w Gdańsku po 1945 r. :II

To jednostki serii 8184, 8200 i 8230 o długości całkowitej (Lc) 210,92 m zbudowane w Stoczni Gdańskiej.
Jeśli potrzebujesz inne informacje na temat, to pytaj - postaram się pomóc.
_________________
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Sro Lip 27, 2005 11:44 am   

Aha, bardzo dziękuję :D Tyle mi wystarczy w zupełności. :hurra: :==
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m. 8O
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
danziger 
Korytarzanin


Dołączył: 03 Gru 2004
Posty: 4638
Wysłany: Sro Lip 27, 2005 12:00 pm   

pumeks napisał/a:
Aha, bardzo dziękuję :D Tyle mi wystarczy w zupełności. :hurra: :==
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m. 8O

Nie znam się specjalnie, ale domyślam się, że po prostu mogą być szersze, głębsze lub mieć więcej miejsca na ładunek kosztem różnych zbędnych urządzeń....
_________________
da, da, da...
 
 
Corzano 
bi-cyklista
z Północy


Dołączył: 18 Lis 2004
Posty: 4571
Wysłany: Sro Lip 27, 2005 12:45 pm   

pumeks napisał/a:
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m. 8O

Dlatego powinno się porównywać statki tego samego typu, bo masowce i kontenerowce to dwie rózne bajki.
_________________
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk