Wysłany: Pią Lip 22, 2005 9:13 pm Jana Priya - największy(?) statek zbudowany w Stoczni Lenina
Dosyć znany jest fakt, że największymi statkami zbudowanymi w stoczni Schichaua były dwa transatlantyki: pierwszy, wodowany 17 grudnia 1913 jako "Columbus", ale nigdy pod tą nazwą nie pływał (przekazany po wojnie brytyjskiej kompanii "White Star", pływał jako "Homeric") i drugi, zwodowany 12 sierpnia 1922, pływający jako "Columbus" w barwach Norddeutscher Lloyd. W literaturze są pewne rozbieżności co do dokładnych parametrów technicznych tych statków, ale oba miały długość rzędu 230 m (według różnych autorów – od 228 do 236 m) i pojemność brutto rzędu 32-34 tys. RT.
Szukałem informacji, czy Stocznia Gdańska (1967-1989 "im. Lenina") po 1945 r. zbudowała jakikolwiek statek porównywalnej wielkości. Większy statek (286 m długości i nośność 58300 t) zbudowano całkiem niedawno, w 2002 r., z tym że nie w Gdańsku, a w Gdyni (kontenerowiec "Cathrine Rickmers"). Nie jestem jednak pewien, jak porównywać nośność statku (obecnie podstawowy parametr) z pojemnością cytowaną w przypadku "Columbusów". Przyjąłem więc, że będę porównywał całkowitą długość statku. Jeżeli chodzi o statki zbudowane w Gdańsku, to według listy na stronie POLSHIP - Krajowy Informator o statkach największe w ostatnich latach były masowce (m. in. "Syrena", "Selandia") o długości 199,98 m i nośności 50700 t. Dane o statkach zbudowanych przed 1992 r. są mniej dokładne – na stronie Stoczni Gdańskiej podawany jest tylko jeden parametr, a mianowicie nośność – wygląda na to, że rekordowy był statek "Jana Priya" zbudowany w 1975 roku dla armatora Mogul Line. Nośność tej jednostki wynosiła 55000 t. Niestety, nie udało mi się znaleźć żadnych innych danych tego statku – może ktoś z was posiada materiały (książki, wycinki z gazet) gdzie byłaby podana przynajmniej jego długość?
Dokładnych parametrów akurat tego statku nie znalazłam.
Ale masz dla porównania dane kilku innych masowców o DWT zbliżonym do poszukiwanego. Jakąś średnią/wnioski mozna już wyciagnąć
Jana Priya (B521/10) nie była budowana w Gdańsku, a w Gdyni. W Gdańsku była tylko wyposażana.
Wymiary jednostek tej serii to (L/B/D): 218,5/32,2/17,0
Btw. w poszukiwaniu informacji o jednostkach lepiej posługiwać się symbolem budowy. Dzięki niemu praktycznie od razu można powiedzieć skąd statek pochodzi, a nazwy się zmieniają nawet podczas budowy.
jaki był NAJDŁUŻSZY statek zbudowany w Gdańsku po 1945 r.
To jednostki serii 8184, 8200 i 8230 o długości całkowitej (Lc) 210,92 m zbudowane w Stoczni Gdańskiej.
Jeśli potrzebujesz inne informacje na temat, to pytaj - postaram się pomóc.
Aha, bardzo dziękuję Tyle mi wystarczy w zupełności.
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m.
Aha, bardzo dziękuję Tyle mi wystarczy w zupełności.
Ciekawe tylko, że masowce serii B683 mają znacznie większą nośność (wpadając w żargon - więcej DWT?) a są krótsze niż 200 m.
Nie znam się specjalnie, ale domyślam się, że po prostu mogą być szersze, głębsze lub mieć więcej miejsca na ładunek kosztem różnych zbędnych urządzeń....
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum