Wybudowana w 1870 r. zajezdnia nie należy jednak do miasta, lecz do fundacji Edukacji Gospodarczej i Ekonomicznej z Lublina. Fundacja miała wyremontować obiekt i przeznaczyć go na cele statutowe. Tak się jednak nie stało, a stara zajezdnia straszy.
- Bardzo chcemy, aby w Gdańsku powstało Pomorskie Muzeum Techniki. Dlatego jeśli Forsterówka nie odpowiada panu Janczukowiczowi, na pewno znajdziemy wspólnie jakąś inną dogodną lokalizację - powiedział "Gazecie" doradca rezydenta Gdańska Lech Parell. - W przypadku tej zajezdni trudno będzie jednak cokolwiek zrobić.
Witam! To chyba nie była zajezdnia tramwaju konnego. Wydaje mi się, że jest to (była to) zajezdnia dla tramwajów elektrycznych kursujących na linii Oliwa Rynek-Jelitkowo. Linia ta nie była połączona z pozostałym systemem tramwajowym na terenie Gdańska, dlatego wozy na niej kursujące korzystały z osobnej zajezdnii.
To jest dosyc istotne pytanie, bo linia tramwaju elektrycznego Oliwa-Jelitkowo powstała dopiero w 1908 r. (wg moich danych - pierwszy tramwaj pojechał 18 lipca 1908 r.). W omawianym tutaj budynku mieściły się biura linii oraz zajezdnia dla wagonów. Z tym, że jeżeli faktycznie ten budynek powstał około 1870 r., to musiał powstać w innym celu - bardzo możliwe, że własnie jako zajezdnia dla tramwaju konnego (bo w tym czasie tramwajów elektrycznych jeszcze nie było).
Powierzchnia: 1 870 m2
Cena całkowita: 2 300 000 zł
Cena za m2: 1 229.95 zł
Powierzchnia działki: 4 707 m2
Przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość położona w Gdańsku Oliwie, przy ul. Grunwaldzkiej 535, 535A, 537, stanowiąca dwie działki zabudowane o łącznej powierzchni 4707 m2. Budynki A i B wpisane do rejestru zabytków. Plan miejscowy na tym obszarze obecnie nie obowiązuje. Dla opisu uwzględniony został podział:~CZĘŚĆ I - działka o powierzchni 1 500 m2, zabudowana: ~- budynkiem A, produkcyjno - mieszkalnym o powierzchni użytkowej 1356,7 m2, dwukondygnacyjnym, usytuowanym wzdłuż ul. Pomorskiej. Obiekt z XIX w., jego stan techniczny wymaga remontu. Posiada pełną dokumentację dla remontu i modernizacji. Zostały częściowo wykonane roboty konstrukcji wewnętrznej i izolacji wodochronnej poziomej i pionowej. Ściany zewnętrzne wymagają uzupełnienia ubytków z zachowaniem zabytkowej fasady. Na terenie powyższej nieruchomości znajdują się przyłącza: wodno - kanalizacyjne, energetyczne, gazowe oraz telefoniczne.~CZĘŚĆ II- działka o powierzchni 3 207 m2, zabudowana:~- budynkiem B, mieszkalnym o powierzchni użytkowej 516,3 m2, przewidzianym do modernizacji z zachowaniem zabytkowego charakteru ścian zewnętrznych. Składa się on z trzech segmentów, dwa z nich posiadają 2 kondygnacje pełne z poddaszem, a jeden 1 kondygnację mieszkalną i strych. Podpiwniczony w części. Posiada instalację wodno - kanalizacyjną oraz elektryczną. Ogrzewanie piecami na opał stały.~- budynkiem C, parterowym, o charakterze prowizorycznym (konstrukcja drewniana, płaski dach dwuspadowy). Obiekt przeznaczony do rozbiórki. W tej części nieruchomości przewidziane są miejsca postojowe dla samochodów.~Teren zlokalizowany jest przy skrzyżowaniu Al. Grunwaldzkiej (oś komunikacyjna Trójmiasta) z ul. Pomorską prowadzącą do plaży w Jelitkowie i Dolnego Sopotu (korty tenisowe, molo, Grand Hotel). Ul. Opacka przechodząca następnie w ul. Spacerową prowadzi przez Trójmiejski Park Krajobrazowy do obwodnicy Trójmiasta. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki komunikacji miejskiej (tramwaj, autobus) oraz PKP (stacje Szybkiej Kolei Miejskiej - Gdańsk Oliwa i Gdańsk Żabianka).
Tramwaj konny dotarł do Oliwy w 1873, jednak przedsięwzięcie jako nierentowne zostało w 1879 zlikwidowane. Dopiero w 1896 dotarł tramwaj elektryczny, jednak linia kończyła się przed bramą parku (na dzisiejszym Placu Inwalidów), to tylko natępne wątpliwości, cco do uznania budynku na ul. Pomorskiej za zajezdnię tramwaju konnego
No chyba że byłaby to zajezdnia tramwaju konnego z lat 1873-1879, która po prawie trzydziestoletniej przerwie zostałaby potem przystosowana dla tramwaju elektrycznego
To jest dosyc istotne pytanie, bo linia tramwaju elektrycznego Oliwa-Jelitkowo powstała dopiero w 1908 r. (wg moich danych - pierwszy tramwaj pojechał 18 lipca 1908 r.). W omawianym tutaj budynku mieściły się biura linii oraz zajezdnia dla wagonów. Z tym, że jeżeli faktycznie ten budynek powstał około 1870 r., to musiał powstać w innym celu - bardzo możliwe, że własnie jako zajezdnia dla tramwaju konnego (bo w tym czasie tramwajów elektrycznych jeszcze nie było).
Jedyne, co mogę w tym temacie stwierdzić to tylko tyle w latach 60 XX w nie zaobserwowałem torowiska ani trakcji elektrycznej, ale w bramach wjazdowych zamurowanych w późniejszym okresie czasu mogły być pozostałości po trakcji elektrycznej.
Natomiast szyny mogły być wykorzystane do odbudowy oraz przeróbki linii tramwajowej.
Wiadomo iż tramwaje z gdańska kończyły bieg przy Placu Inwalidów na wprost bramy głównej parku Oliwskiego, a linia nr 10 biegła od Domu Zarazy ul. Stary Rynek Oliwski do Jelitkowa W okresie powojennym wybudowano nową pętlę kosztem zabytkowego Szpitala Łazarza. Spoglądając na to posunięcie z odległości czasu wydaje mi się trochę dziwne nie wykorzystanie istniejących torowisk w celu doprowadzenia tramwaju do Zoo powstałego 1956 r. Tory na ulicy Stary Rynek Oliwski i Opata Jacka Rybickiego (Armii Polskiej i Armii Radzieckiej). W stanie prawie nienaruszonym Znajdują się pod asfaltową nawierzchnią tych ulic. Natomiast tory na Placu Inwalidów zdemontowano pod koniec lat 70 poprzedniego stulecia. Jaki cel miało położenie torowiska pomiędzy budynkami ul.Westerplatte a Opata Jacka Rybickiego nie mam pojęcia?
Plany przedłużenia lini do ZOO były (patrz B. Zwarra "Wspomnienia gdańskiego bówki t. V). A tak przy okazji, kiedy wybudowano pętlę w Oliwie i czy było to związane z przebudową lini do Jelitkowa na dwutorową? Czy w tym samum czasie zbudowano obecną pętlę w Jelitkowie? Jak wynika ze starych map i zdjęć końcowy przystanek był kiedyś nad brzegiem stawu przy skrzyżowaniu obecnej Pomorskiej i Kaplicznej
Plany przedłużenia lini do ZOO były (patrz B. Zwarra "Wspomnienia gdańskiego bówki t. V). A tak przy okazji, kiedy wybudowano pętlę w Oliwie i czy było to związane z przebudową lini do Jelitkowa na dwutorową? Czy w tym samum czasie zbudowano obecną pętlę w Jelitkowie? Jak wynika ze starych map i zdjęć końcowy przystanek był kiedyś nad brzegiem stawu przy skrzyżowaniu obecnej Pomorskiej i Kaplicznej
Pętle jako takie pojawiały się w drugiej połowie XX wieku, bo w miejsce tramwajów dwukierunkowych wchodziły do uzytku jednokierunkowe. Podejrzewam, że budowa drugiego toru przypada na ten sam okres.
"Pętle jako takie pojawiały się w drugiej połowie XX wieku, bo w miejsce tramwajów dwukierunkowych wchodziły do uzytku jednokierunkowe. Podejrzewam, że budowa drugiego toru przypada na ten sam okres.
A tak przy okazji, kiedy wybudowano pętlę w Oliwie i czy było to związane z przebudową lini do Jelitkowa na dwutorową? Czy w tym samum czasie zbudowano obecną pętlę w Jelitkowie? Jak wynika ze starych map i zdjęć końcowy przystanek był kiedyś nad brzegiem stawu przy skrzyżowaniu obecnej Pomorskiej i Kaplicznej
Osobiście pamiętam okres po 1965 gdyż miałem wówczas 9 lat W tym czacie pętle w Oliwie i Jjelitkowie już istniały Natomiast torowisko jeszcze dosyć długo było jedno torowe z dwoma mijankami na trasie. Natomiast linia tramwajowa z Oliwy do Gdańska już w Okresie międzywojennym była dwu torowa
To ja mam trochę więcej informacji. Przepisuję z archiwum wycinków prasowych (autor: Jerzy Cisłak):
Cytat:
Do Jelitkowa odbudowaną trasą tramwaj ruszył 8 maja 1946 roku. Na początku dokonano wyłącznie odbudowy przywracającej jej stan przed zniszczeniem. W listopadzie 1946 roku na wysokości skrętu w ul. Pomorską wybudowano odnogę nowej linii numer 7 do Sopotu, którą potem w 1960 roku zlikwidowano. Wobec zwiększonego ruchu, jaki wystąpił w godzinach szczytu, tramwaje kursowały z wagonami doczepnymi. Z nimi opuszczały rano zajezdnię we Wrzeszczu. W godzinach międzyszczytowych, gdy ruch był mniejszy, przyczepy pozostawiano na przystanku początkowym przy Starym Rynku. Linia otrzymała nowy numer - 4. Kursowały na niej odbudowane wozy z lat międzywojennych.
Przełom lat czterdziestych i pięćdziesiątych zmienił obraz linii. W Oliwie wybudowano pętlę, istniejącą do dnia dzisiejszego. Likwidacji natomiast uległ odcinek trasy biegnącej ulicami Opata Jacka Rybińskiego i Stary Rynek. Nowa trasa zaczynała się na wybudowanej pętli oliwskiej i kończyła się na pętli w Jelitkowie, również nowowybudowanej. Pętlę w Jelitkowie wybudowano po prawej stronie jezdni ulicy Pomorskiej. Długość nowej trasy wynosiła 2,7 km. Pod koniec lat czterdziestych zlikwidowano dawną zajezdnię oliwską. Rozebrano w niej tory, a budynek przeznaczono na inne cele.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum