Wysłany: Sob Sty 29, 2005 12:21 am Współczesni szkutnicy - strona przed premierą
Drewniane łodzie rybackie to stały element pejzażu brzegów Zatoki Gdańskiej. Są jeszcze rzemieślnicy, którzy budują je, jak przed laty. Przedpremierowy link. www.szkutnicy.republika.pl
Baardzo fajna stronka.
Jeśli mogę coś zasugerować, to przydałyby się linki "powrót do strony głównej", czy coś w tym stylu. Zwłaszcza na podstronach ze zdjęciami.
A jeśli mogę spytać - proszę o wyrozumiałość, bom lajkonikiem ;) w sprawach szkutnictwa - czym się różni stępka od kilu? Ja myślałem, że to to samo.....
A jeśli mogę spytać - proszę o wyrozumiałość, bom lajkonikiem ;) w sprawach szkutnictwa - czym się różni stępka od kilu? Ja myślałem, że to to samo.....
Najczęściej te dwa pojęcia są tożsame. Jednak wg mnie: stępka jest głównym wzdłużnym elementem szkieletu jednostki, łączący stewę dziobową z rufową, a kil jest elementem branym pod uwagę podczas płynięcia jednostki. Stawia on opór boczny i stabilizuje kursowo jednostkę. Działa jak miecz w jednostkach pozbawionych balastu. Stępki używa się w budownictwie morskim, a kilu w hydrodynamice kadłuba. Sam chętnie poznałbym więcej opinii na ten temat. Zasięgnę języka na grupie - żeglarstwo.
Czyli, jeśli dobrze rozumiem, dopóki statek jest w budowie - ma stępkę, a jak już pływa - to kil
Po głebszych konsultacjach z sforą żeglarzy doszliśmy do wniosku, że:
- polskie tradycje morskie są młode ( jak na kraj, od wieków rolniczy przystało). Z tego powodu jakość i ilość terminów morskich jest zdecydowanie mniejsza niż w krajach o długich tradycjach morskich.
- polskie terminy są często mało precyzyjne.
- obok siebie istnieją terminy polskie i zapożyczone,
Kil i stępka powinny być używane obocznie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum