Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Koleją do Neufahrwasser
Autor Wiadomość
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 250
Wysłany: Wto Cze 14, 2022 5:17 am   

Krzysztof napisał/a:
Na planie z 1940


...i na zdjęciu ciut wcześniejszym zapewne.


subsens napisał/a:
kiedyś pojawi się architektoniczno-funkcjonalne objaśnienie obiektu, który raczej zajęła i zaadaptowała


Pobieżnie, co przyznaję, przejrzawszy plany nie widzę tego budynku oznaczonego na nich wcześniej niż


1909 z korektami 1917 i 1924
Może pani Załęska - Kaczko się pokusi o rozpracowanie tej nieatrakcyjnej architektury industrialnej kiedyś.
 
subsens

Dołączył: 14 Lut 2021
Posty: 23
Wysłany: Wto Cze 14, 2022 11:59 pm   

Krzysztof napisał/a:
To co wziąłeś za ogrodzenie to mogą być wagony na sąsiednim torze (dla tego mało ażurowe).

Mogą. Znam to zjawisko, zdarza mi się wykonywać podobne zdjęcia - zarówno w ramach komponowania kadru, jak i z konieczności zatajenia obecności na terenie kolejowym. Co przemawia przeciw?
Nie znam mapy (planu), który rzetelnie pokazuje cały przebieg ogrodzenia na Freibezirk. Uniemożliwia to skala. Arkusz przywołany przez Młodego Boćka jest specyficznym przykładem generalizacji i dość znacznie redukuje liczbę zobrazowanych torów, ale skorzystam, bo nie wpłynie to na tezę. Na tym planie tor i płot przecinają się dwukrotnie: na lewo od zachodniego szczytu budynku ze zdjęcia oraz poniżej wypłycenia basenu 2,1 (lub 2,7). Jest to oczywiście nieprawda.
Brama była tylko jedna, w pierwszej z powyższych lokalizacji. Znajduje się na wysokości skrajnika, lub nieco za nim, z lewej, niewidoczna dla nas, schowana za winklem. W głębi pod kładką widać kolejny odcinek ogrodzenia. Jego ukośny przebieg wynika stąd, że 'nasz' tor oraz tor wprowadzony przez bramę łączą się właśnie pod kładką. Rozjazd widać już na planie renekk'a. To ten rozjazd umożliwia komunikację między Freibezirk a Zollinland. Tor wyciągowy sensu stricto znajduje się dopiero za nim.
I nie przede wszystkim, ale o tym też trzeba wspomnieć. Gdyby na zdjęciu był skład, to nie została by zachowana skrajnia taboru - względem skrajnika, ani skrajnia budowli - względem taboru. Byle niedomknięte drzwi węglarki mogłyby nieoczekiwanie podważyć cały sens wynalazku stojącego na sąsiednim torze.

MłodyBocieK napisał/a:
Może pani Załęska - Kaczko się pokusi o rozpracowanie tej nieatrakcyjnej architektury industrialnej kiedyś.
Nim to nastąpi: ufając kartografii, terminus post quem zaistnienia obiektu w tym miejscu to 1909; ufając dr. Danilukowi, ok. 1919 stały mury bez dachu, acz bez śladów bieżących robót, przynajmniej na zewnątrz czworoboku. Późniejsza przebudowa pozostawiła tylko jedną z czterech attyk. [edit:] Oczywiście kostium ma minimalne znaczenie, przede wszystkim budynek zyskał kondygnację. Może stąd stan na zdjęciu.

Obrazek małego rozmiaru, ale też nie powiększony na siłę i ładnie skontrastowany:


Nie wiem, gdzie biło serce tej stacji (dla uproszczenia komunikacji nazwijmy je dworcem towarowym lub ekspedycją), która przy całej swojej specyfice miała określony zakres czynności handlowych. Magiczny trójkąt chyba warto brać pod uwagę. Dr użył słów: biuro i kantor. GDMA działała 1 rok.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Pon Cze 20, 2022 8:38 am   

subsens napisał/a:
Nim to nastąpi: ufając kartografii, terminus post quem zaistnienia obiektu w tym miejscu to 1909; ufając dr. Danilukowi, ok. 1919 stały mury bez dachu, acz bez śladów bieżących robót, przynajmniej na zewnątrz czworoboku. Późniejsza przebudowa pozostawiła tylko jedną z czterech attyk.

Z tym się nie mogę zgodzić. Budynek jest z całą pewnością ukończony i przekryty dachem, parterowy, ozdobiony czterema attykami.

subsens napisał/a:
Arkusz przywołany przez Młodego Boćka jest specyficznym przykładem generalizacji i dość znacznie redukuje liczbę zobrazowanych torów, ale skorzystam, bo nie wpłynie to na tezę. Na tym planie tor i płot przecinają się dwukrotnie: na lewo od zachodniego szczytu budynku ze zdjęcia oraz poniżej wypłycenia basenu 2,1 (lub 2,7). Jest to oczywiście nieprawda.

W książce Mariana Podgórskiego znalazłem reprodukcję fragmentu planu w większej skali, na którym jest trochę więcej szczegółów. Ponieważ nie mam zbyt dobrego oprogramowania do edycji grafik, udostępniam skan na zewnętrznym hoście, może zainteresowani dyskutanci będą w stanie coś z niego wydobyć.
PLIK DO POBRANIA (KLIK)
Uprzedzając ewentualne domysły: z jakiejś przyczyny na reprodukowanym planie programowo nie zostały naniesione żadne tory tramwajowe, w odróżnieniu od torów kolei.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2659
Wysłany: Pon Cze 20, 2022 11:20 am   

Fragment

Unnamed12.jpg
Plik ściągnięto 2323 raz(y) 98,82 KB

 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Pią Mar 03, 2023 7:08 am   

Matti napisał/a:
Nie wiem czy mogę w tym wątku, ale szukam wszelkich informacji i zdjęć nt. kładki nad torami w Nowym Porcie. W którym miejscu ona była? Czy w okolicach Kasztanowej czy jednak bliżej stacji Gdańsk Brzeźno? Może jest o niej coś na forum, ale coś nie mogę znaleźć...
Edit:
Na razie znalazłem tylko, że łączyła ulicę Blizową z zabudowaniami przy nabrzeżach :)

Jeśli ktoś tu jeszcze zagląda, to mam dwa pytania - bo nie wiem, czy nie "odkrywam" czegoś, co jest doskonale znane:
1. Kiedy usunięto tę kładkę?
2. Co się z nią później stało?
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk