Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Koleją do Neufahrwasser
Autor Wiadomość
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7489
Wysłany: Sro Kwi 07, 2021 10:10 pm   

renekk napisał/a:
Bardzo ciekawa jest mapka w podlinkowanym wyżej artykule Janka Daniluka o Szańcu Bonifraterskim, niestety nie datowana. Na mój rozum widać na niej ślad pierwotnego wyjścia z LTBf w kierunku HTBf.

Krzysztof napisał/a:
Na mapie z artykułu Daniluka widać pozostałość po dawnym łuku łącznika. Ślepa "droga" na przypuszczalnie dawnym nasypie, na podmokłych łąkach.

Ten sam ślad widać na mapie z 1908, Subsens pisał o tym w swoim poście z 9 marca:
subsens napisał/a:
nawet bardziej przekonywająco wygląda droga w domniemanym przebiegu łącznicy na messtiszblattach z podstawą opracowania 1908 oraz na starych dwudziestkachpiątkach WIG.


Rangierbahnhof 1908.jpg
Plik ściągnięto 190 raz(y) 119,84 KB

_________________

 
watermaster

Dołączył: 05 Kwi 2021
Posty: 2
Wysłany: Pią Kwi 09, 2021 10:10 pm   

Dzień dobry, chciałby, w moim pierwszym poście przywitać użytkowników forum, które to obserwuję już od dawna, ale dopiero teraz czas pozwolił na zarejestrowanie się.
Co do "łącznicy", o której tu piszecie, to chciałbym też zwrócić uwagę na czasy przejazdu przedstawione w pokazanym wyżej dokumencie:
pumeks napisał/a:
Dr Janusz Dargacz odnalazł i opublikował (w książce "Od Sopotu po Stogi. Początki kąpielisk morskich w okolicach Gdańska") rozkład jazdy pociągów pasażerskich (i towarowo-pasażerskich, ciekawostka!) pomiędzy Gdańskiem a Nowym Portem obowiązujący od 31 maja 1868.

Proszę zwrócić uwagę, że przejazd z Dworca Bramy Nizinnej do Bramy Wyżynnej trwa 17 minut w kierunku Nowy Port i 12 minut w kierunku Brama nizinna, zaś przejazd z Bramy Wyżynnej do Nowego Portu trwa ok.14 minut, ale trasa Brama Wyżynna - Nowy Port jest dwa razy dłuższa niż Brama Nizinna - Brama Wyżynna.
Postawił bym tezę, że "łącznica" pokazana na jednym z planów mogła w rzeczywistości nie istnieć, narysowano ją aby pokazać, że połączenia z Nowym Portem były realizowane. Pociągi zaś jadąc na odcinku Brama Nizinna - Brama Wyżynna, mogły kursować gdzieś w okolice Ohry i tam zmieniać kierunek jazdy, bez 'zatrzymywania się" na stacji pośredniej.
  
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7489
Wysłany: Wczoraj 18:10   

watermaster napisał/a:
Proszę zwrócić uwagę, że przejazd z Dworca Bramy Nizinnej do Bramy Wyżynnej trwa 17 minut w kierunku Nowy Port i 12 minut w kierunku Brama nizinna, zaś przejazd z Bramy Wyżynnej do Nowego Portu trwa ok.14 minut, ale trasa Brama Wyżynna - Nowy Port jest dwa razy dłuższa niż Brama Nizinna - Brama Wyżynna.

Też się nad tym zastanawiałem, ale jednak nie kupuję tego argumentu. Dla Lege-Thor i Hohe-Thor podane są godziny odjazdu, a dla Neufahrwasser godzina przyjazdu. Czyli przejazd z Hohe-Thor do Neufahrwasser faktycznie trwał 14 minut, ale z Lege-Thor do Hohe-Thor mogło być np. 12 minut i 5 minut postoju. Tak w każdym razie wynika z rozkładu jazdy w kierunku odwrotnym.
Nie mam co prawda dowodów w postaci mapek czy dokumentow, ale jednak jestem przeświadczony, że tor umożliwiający jazdę z Tczewa bezpośrednio do dworca Gdańsk Brama Wyżynna i dalej przez Oliwę, Sopot, Wejherowo powstał około 1872, kiedy budowano krótszą trasę Ostbahn przez Chojnice - Starogard Gd. do Tczewa, a może nawet dopiero w związku z budową kolei Malborsko-Mławskiej.
_________________

  
 
watermaster

Dołączył: 05 Kwi 2021
Posty: 2
Wysłany: Wczoraj 20:30   

pumeks napisał/a:
..... Dla Lege-Thor i Hohe-Thor podane są godziny odjazdu, a dla Neufahrwasser godzina przyjazdu. Czyli przejazd z Hohe-Thor do Neufahrwasser faktycznie trwał 14 minut, ale z Lege-Thor do Hohe-Thor mogło być np. 12 minut i 5 minut postoju. Tak w każdym razie wynika z rozkładu jazdy w kierunku odwrotnym.

Mimo wszystko, trasa Lege-Thor do Hohe-Thor to tylko 2,4km a trasa Hohe-Thor do Nowy Port to 6,7km. Czyżby na odcinku Lege-Thor do Hohe-Thor pociągi jeździły ze średnią prędkością ok.12 km/h a odcinek do Nowego Portu pokonywały ze średnią prędkością ok.34 km/h?
pimeks napisał/a:
Nie mam co prawda dowodów w postaci mapek czy dokumentow, ale jednak jestem przeświadczony, że tor umożliwiający jazdę z Tczewa bezpośrednio do dworca Gdańsk Brama Wyżynna i dalej przez Oliwę, Sopot, Wejherowo powstał około 1872, kiedy budowano krótszą trasę Ostbahn przez Chojnice - Starogard Gd. do Tczewa, a może nawet dopiero w związku z budową kolei Malborsko-Mławskiej.

Może pomocna będzie strona https://www.bahnstatistik.../RBD_Danzig.htm
Linia, októrej piszesz mogła powstać już w 1870 roku, przy okazji budowy linii Stolp-Lauenburg-Carthaus-Praust
 
renekk 

Dołączył: 25 Lis 2006
Posty: 857
Wysłany: Dzisiaj 0:53   

Jestem już znużony tą jałową dyskusją. Zaczęło się od pytania, "czy w końcu była ta łącznica?" - otóż była i nie łącznica tylko połączenie LTBf z linią do NFBf. Potwierdziła to analiza starych map przeprowadzona kolejno przez discusa, przeze mnie i krzysztofa, no i przez pumeksa. Czy w roku 1867 pociągi jeździły z LTBf do NFBf ciasnym łukiem, północnym, TAK! Czy w tym samym roku mogły jeździć z pominięciem LTBf, zachodnią łącznicą - prawdopodobnie NIE! A od kiedy mogły jeździć? To jest historia budowy stacji rozrządowej RBf Dzg, o której nikt nie ma pojęcia, tzn. nikt nie wie kiedy się rozpoczęła się właśnie od budowy połączenia niezależnego od LTBf, jak i w jakich latach rozwijała się i w którym roku na skutek tego rozwoju zastąpiła pierwotne północne połączenie.
Tu dygresja: p. Omilianowska pisze o odgałęzieniu od stacji towarowej w Oruni. Cóż to za twór? Czyżby RBf Dzg? Obawiam się, że sama Autorka nie wie o co chodzi, gdyż w tym akapicie odsyła do artykułu w piśmie branżowym z 1922 roku (!). Rozumiem, to nie jest główny temat artykułu Autorki, więc opiera się ona na ogólnodostępnym opracowaniu historii kolei w Gdańsku. Jeszcze bardziej zrozumiałe jest to w przypadku artykułu p. Kestera, zamieszczonego nie w czasopiśmie naukowym, lecz na popularnym portalu przewodników po mieście. Do czego zmierzam: niezależnie od rangi swych tekstów, autorzy w mniejszym lub większym stopniu wykorzystują istniejące opracowania, a nie kwerendy archiwalne, poszukiwania nieznanych dotychczas źródeł i tym podobne rzeczy. I w tym miejscu moja rada dla autoerotów czytających co popadnie: zastanówcie się dwa razy, zanim sięgniecie do rozporka. Nie ekscytujcie się jakimiś, wydawałoby się, rewelacjami. Uruchomcie rozum, wewnętrzny krytycyzm, chęć osobistego odkrycia prawdy (z małej litery, żeby nie było).
A, gdybym był złośliwy, to stację towarową w Oruni i okolice Oruni przyrównał do Krakowskiego Przedmieścia (w Warszawie) i Bramy Krakowskiej (w Lublinie). Jedno i drugie szeroko pojęte okolice Krakowa.
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7489
Wysłany: Dzisiaj 8:16   

watermaster napisał/a:
Może pomocna będzie strona https://www.bahnstatistik.../RBD_Danzig.htm
Linia, októrej piszesz mogła powstać już w 1870 roku, przy okazji budowy linii Stolp-Lauenburg-Carthaus-Praust

Nie przywiązywałbym wagi do informacji z cytowanej strony, bo z mojej wiedzy wynika, że połączenie Kartuz przez Starą Piłę - Kolbudy z Pruszczem powstało dopiero w 1886, a Lębork - Kartuzy w 1905.
_________________

 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk