Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Tolkienowie z Gdańska
Autor Wiadomość
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 169
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 12:21 pm   

Galadhorn napisał/a:
deseń tej konstrukcji sugeruje przedproże drewniane.

Uważam, że przedproże było kamienno-murowane, jak przystało na solidny budynek. W mojej ocenie dowodzi tego zakreskowanie go jak wszystkich murowanych konstrukcji. Drewniane obiekty zaznaczone są jedynie delikatnym obrysem bez kreskowania. Okna mogły znajdować się zarówno po jego wschodniej jak i zachodniej stronie. Wnętrza domu długiego na kilkanaście metrów trzeba było skutecznie doświetlać. Z wielu dawnych rycin wynika, że życie, zwłaszcza pozostających w domu kobiet i dzieci koncentrowało się przy oknach właśnie, jak na tej pięknej ilustracji Daniela Chodowieckiego.
 
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 169
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 12:24 pm   

Galadhorn napisał/a:
Planuję książkę :) Jak się okaże hitem wydawniczym, to przeprowadzę się do Archiwum Państwowego w Gdańsku. Tam jest wszystko! :)


Jej tłumaczenie na 40 języków też trochę zajmie i pochłonie... : )

... ale nie zapominaj też o Gdańskiej Bibliotece PAN, w niej też można znaleźć prawdziwe perły.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2180
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 2:46 pm   

Galadhorn napisał/a:
U Buhsego jest miniaturowe przedproże, które było chyba konieczne, skoro dom stał na lekkim pochyle i trzeba było zniwelować wejście.
Od strony wału teren był wyższy niż od strony miasta.
 
 
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 169
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 3:43 pm   

Spadek terenu był w obrysie TEGO domu nie tylko na osi wschód-zachód (fasada), ale też z południa na północ. Dokładnie mówiąc, spadek był po skosie od narożnika południowo-zachodniego (tego od strony bastionu Zbawiciela) do narożnika pn-wsch. od strony miasta.
Widać to doskonale na tej fotografii.
 
Galadhorn 
Tolkienista

Dołączył: 20 Gru 2016
Posty: 196
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 4:10 pm   

Pamiętajmy, że tam był wał, a potem zniwelowany wał. Gdy oglądałem piwnicę tej kamienicy, widać było, że gdy ją zbudowano ok. 1908 r., to chyba jeszcze był wał. W tej chwili od strony południowej istnieją w piwnicy zamurowane okna, które zamurowano i zasypano ewidentnie wtedy, gdy zlikwidowano wał.
 
Galadhorn 
Tolkienista

Dołączył: 20 Gru 2016
Posty: 196
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 4:14 pm   

Fort napisał/a:
Uważam, że przedproże było kamienno-murowane, jak przystało na solidny budynek. W mojej ocenie dowodzi tego zakreskowanie go jak wszystkich murowanych konstrukcji. Drewniane obiekty zaznaczone są jedynie delikatnym obrysem bez kreskowania.

Tutaj interpretuję inaczej. Moim zdaniem u Buhsego domy (szachulce, fachwerki i murowane) są oznaczone gęstym kreskowaniem (tak jak nasz dom), budy/dobudówki/szopy oznaczone są rzadszym kreskowaniem (tak tu widzę nasze przedproże), a puste przestrzenie podwórek otoczonych płotem liniami z "krzyżykami" wewnątrz bez kreskowania (jak podwórko na wschód od domu).

Wiem że to inna interpretacja niż u wielu z Was. Jestem w stanie bronić swojego zdania, ale też przekonany mogę je zmienić :)
 
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 169
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 5:14 pm   

Cytat:
Wiem że to inna interpretacja niż u wielu z Was. Jestem w stanie bronić swojego zdania, ale też przekonany mogę je zmienić :)

Nie dostrzegłem różnicy kreskowania, więc jeśli jest, a wiesz jak to interpretować, to nie musisz niczego bronić. : )
Swoją drogą, skupiamy się na "schyłkowym" budynku, o którym wiemy więcej a trzeba nam sięgać możliwie najczęściej do XVIII wieku.
 
Galadhorn 
Tolkienista

Dołączył: 20 Gru 2016
Posty: 196
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 5:44 pm   

Fort napisał/a:
Nie dostrzegłem różnicy kreskowania, więc jeśli jest, a wiesz jak to interpretować, to nie musisz niczego bronić. : )


Zwróć uwagę na ciągłe kreski przy budynkach i przerywane przy budach/dobudówkach/szopach. O to mi chodzi. No i płoty otaczające puste pola. Lepiej to widać na wersji Buhsego po prawej stronie. Np. wąski budynek między domami nr 28 i 30. Albo mały budyneczek na lewo od wejścia do naszego domu nr 28.

 
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 169
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 6:05 pm   

kreskowanie, jak kreskowanie, wydawało się jedno, a teraz widzę, że faktycznie są dwa rodzaje. Wszystko wyjaśniłaby legenda mapki.
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7308
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 6:22 pm   

To "przedproże" na logikę powinno mieć schodki nie w kierunku wału, tylko w stronę kanału Raduni (w przybliżeniu - od wschodu). Z tym, że oznaczenia u Buhsego nie pozwalają na ten temat wyrokować.
_________________

 
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 169
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 6:30 pm   

cały czas zastanawiam się, czy ta wschodnia "przystawka" do przedproża (zaznaczona na żółto na jednym z rysunków) to nie są właśnie schody, przynajmniej do jednego z tych lokali. To właśnie od tej strony prowadziło dojście, bo trudno ocenić, czy także dojazd.
Schody frontowe mogły prowadzić do drugiego z lokali.
Można by się więc z tego domyślać, że obie pary drzwi znajdowały się po środku i po prawej stronie fasady.
 
Galadhorn 
Tolkienista

Dołączył: 20 Gru 2016
Posty: 196
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 6:31 pm   

pumeks napisał/a:
To "przedproże" na logikę powinno mieć schodki nie w kierunku wału, tylko w stronę kanału Raduni (w przybliżeniu - od wschodu). Z tym, że oznaczenia u Buhsego nie pozwalają na ten temat wyrokować.

Schodki wychodzą ewidentnie w kierunku wału. Tam musiała być wąska dróżka między schodkami i wałem. I zaraz zaczyna się pochył terenu oznaczony u Buhsego małymi trójkącikami. Nie ma chyba żadnej legendy do Buhsego, ale ostatnio przeglądałem legendę do wojskowych map pruskich z tego samego czasu i chyba udało mi się oznaczenia Buhsego rozgryźć.
 
Galadhorn 
Tolkienista

Dołączył: 20 Gru 2016
Posty: 196
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 6:32 pm   

Fort napisał/a:
cały czas zastanawiam się, czy ta wschodnia "przystawka" do przedproża (zaznaczona na żółto na jednym z rysunków) to nie są właśnie schody, przynajmniej do jednego z tych lokali. To właśnie od tej strony prowadziło dojście, bo trudno ocenić, czy także dojazd.

Wg mnie to nie jest żadna przystawka. To jest podwórze otoczone płotem.
 
Galadhorn 
Tolkienista

Dołączył: 20 Gru 2016
Posty: 196
Wysłany: Wto Lis 06, 2018 6:42 pm   

Tutaj Deisch narysował być może wcześniejszą formę domu – kalenicowy szachulec. Ale wejście zdaje się również wychodzić na wał.

 
MłodyBocieK

Dołączył: 07 Sie 2018
Posty: 42
Wysłany: Sob Lis 10, 2018 11:00 am   

Już gdzie indziej o tym wspominałem, ale... mnie się zdaje, że przedproże zostało wykonane jako mostek (co nie musi przeczyć jego niwelacyjnej funkcji oraz np.: ozdobnej formie) nad jakimś kanałkiem odwadniającym. Woda deszczowa (a może nie tylko) musiała mieć jakieś odprowadzenia- tym bardziej w sąsedztwie ważnych budowli, jakimi były przecież wały. To również mógł być powód skierowania wyjścia na wał i Wallgang.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk