Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Mikołaj
Pią Lis 12, 2010 4:36 pm
Port gdański i okolice
Autor Wiadomość
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Czw Maj 10, 2012 11:53 am   

Cytat:
Panowie Krzysztof, norveg, czy pasuje wjazd na teren 15.05 (wtorek) tak w okolicy 18-tej?


Bez szans, ważny projekt w korpo do piątku włącznie. Następny tydzień (czyli od 21 maja) raczej. Zwykle zupełnie odpada środa po 14, poza tym jestem w stanie się dopasować.
 
Jerzy Makieła 
Jurmak

Dołączył: 23 Gru 2007
Posty: 188
Wysłany: Czw Maj 10, 2012 4:49 pm   

Krzysztof napisał/a:
Jeśli w tym samym czasie w porcie jest statek i pociąg to taśmociąg może bezpośrednio przemieszczać węgiel, ale nie zawsze tak jest.


Ponieważ nie zawsze pasuje gatunek węgla. Na statek ładujemy węgiel o określonej kaloryczności. No i InterBalt (spółka córka Węglokoksu) woli jak węgiel idzie przez hałdę, ponieważ lepiej można wyłapać zanieczyszczenia.

Ekspedytor Wydziału Wegla Portu Północnego :D
 
luanda 
lubię tu wpadać


Dołączył: 05 Sie 2006
Posty: 287
Wysłany: Pią Maj 11, 2012 2:18 pm   

Chętnie się tez piszę (propustka u mienia jest)
 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2185
Wysłany: Sob Cze 02, 2012 12:00 am   

Udało się obejrzeć :zgooda:
Są pozostałości wszystkich trzech.
Na razie co nieco o nr. 2 i 3. (Jedynka jest innego typu)
Sytuację pokazuje dość dobrze mapa radziecka (wydana później, ale pokazuje ona stan z ~ 69 r.). Obydwie miały 2 stanowiska do opróżniania (wywracania) wagonów. Do każdego stanowiska doprowadzone były 2 tory. Czyli do całego urządzenia 4. Tory czerwone służyły do wprowadzania wagonów z węglem na obrotnice. Po obróceniu wagonów o ~ 30 stopni i uchwyceniu go przez wywrotnice siłowniki przechylały wagony, a węgiel zsuwał się do, wspólnego dla obu stanowisk, leja zsypowego. Z którego taśmociąg zabierał go na plac składowy, lub bezpośrednio na statek. Puste wagony po opuszczeniu ich do poziomu torami żółtymi były odprowadzane.
Pozostała prawie wyłącznie żelbetowa konstrukcja, ale zachowały się dolne, stalowe łoża osi pionowego obrotu wagonów, oraz urocze elementy skrzyżowania się toru wjazdowego i wyjazdowego.

wywr.69.jpg
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 113,61 KB

wywrotnica.jpg
Mój szkic
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 53,11 KB

wywr.2.b.jpg
Widok z pomostu
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 107,55 KB

DSCF3621m.jpg
Z niego było robione poprzednie ujecie
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 100,73 KB

DSCF3613.jpg
Oś obrotu pionowego
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 103,05 KB

DSCF3609.jpg
Dolna część łoża osi
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 108,06 KB

DSCF3610.jpg
Element skrzyżowania szyn
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 103,83 KB

DSCF3614.jpg
Plik ściągnięto 9616 raz(y) 115,56 KB

 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sob Cze 02, 2012 12:18 am   

Krzysztof napisał/a:
Udało się obejrzeć :zgooda:


Ano udało i nawet z małą przygodą.
Krzysztofie niesamowita praca z obrazkami. Gratulacje. Z tego co pamiętam, to w czasie oglądania poruszony był także wątek wykorzystania masy wagonów powracających do wciągania tych pełnych.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2185
Wysłany: Sob Cze 02, 2012 7:29 am   

norveg napisał/a:
wykorzystania masy wagonów powracających do wciągania tych pełnych.

Raczej tylko do grawitacyjnego odjazdu tych pustych. Do wciągania pełnych była z pewnością jakaś wciągarka.
Jeszcze jedna uwaga. Na kolorowej mapce z poprzedniej strony z 1933 r. (mylnie tam zasugerowałem 1944) i tej z 1940 do wywrotnic dochodzi po 1 torze. Dopiero na tej z 69 do jedynki dochodzą 2, a do dwójki i trójki po 4, tak jak było. Możliwe, że pierwotnie były inne urządzenia rozładunkowe, a te których pozostałości oglądaliśmy powstały później (w czasie wojny :???: )
Uwaga: Archiwalne zdjęcia wywrotnicy (z poprzedniej strony) to wywrotnica nr 1, inaczej działająca niż te 2 i 3. Jak na razie ich zdjęć nikt nie zamieścił.
 
 
tobocian 


Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 683
Wysłany: Sob Cze 02, 2012 9:56 am   

norveg napisał/a:
Ano udało i nawet z małą przygodą.

:mrgreen:
Krzysztof super opis :==
_________________

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2185
Wysłany: Nie Cze 03, 2012 5:55 pm   

Teraz wywrotnica nr 1.
Inna od tamtych. Jak wyglądała pokazują już zamieszczone zdjęcia i schemat działania.
Równocześnie mogły być opróżniane 2 wagony. (Na zdjęciu z artykułu prasowego widzę tylko jeden).
Wagony wjeżdżały na pomosty - koleby i po ich zablokowaniu koleby wraz z wagonami obracały się po łukach obrotowych, których spore fragmenty pozostały do dzisiaj. Łuki obrotowe na wierzchu miały wygięte szyny, a stopki tych szyn istnieją nadal. Koleby musiały mieć jakieś kółka, no i jakiś mechanizm obracający (siłowniki?)
Była z pewnością mniej wydajna bo nie ma, tak jak dwójka i trójka, dodatkowych torów do odprowadzania pustych wagonów.

wywr.69.jpg
Plik ściągnięto 9494 raz(y) 113,61 KB

balony005_492.m.jpg
Plik ściągnięto 9494 raz(y) 54,99 KB

dollarkgrhqnmee2edis0cqbnpi9ngy5_12b_620.f.jpg
Plik ściągnięto 9494 raz(y) 27,13 KB

wywrotnica_wagonowa_875.jpg
Plik ściągnięto 9494 raz(y) 68,4 KB

wywrotnica_schemat_193.jpg
Plik ściągnięto 9494 raz(y) 79,32 KB

wywr.1.b.jpg
Plik ściągnięto 9494 raz(y) 78,96 KB

DSCF3618.jpg
Plik ściągnięto 9494 raz(y) 111,77 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2185
Wysłany: Sro Lut 05, 2014 11:49 pm   

Podobnie działająca wywrotnica była i w Gdyni.
wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?p=33734#33734
 
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7311
Wysłany: Sro Lis 08, 2017 2:35 pm   

Znalazłem powojenne zdjęcia z Wisłoujścia.
Żródło: KLIK

4_640.jpg
Plik ściągnięto 4447 raz(y) 94,6 KB

7_640.jpg
Plik ściągnięto 4447 raz(y) 86,32 KB

_________________

 
Marek Z 

Dołączył: 12 Sty 2004
Posty: 1753
Wysłany: Czw Lis 09, 2017 12:00 am   

Świetne zdjęcia. :==
 
Rysio 

Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 116
Wysłany: Sob Gru 02, 2017 7:41 pm   

Tak. Wzruszające zdjęcia. Pod koniec lat '70-tych pracowałem na "górniczym". Pamiętam czynną jedną wywrotnicę.Zupełnie nie umiem określić którą. Od tej pory tam nie byłem.
Prawdopodobnie miało to związek z eksportem węgla do Anglii. Kostka. Typowy węgiel do kominków. Składali reklamacje na zbyt dużą ilość miału. Oni tam owijali każdą kostkę w papierek i tak sprzedawali. Może dlatego ten węgiel szedł przez wywrotnicę. Firma na burcie nadzorowała opuszczanie węgla przez dźwigowych do ładowni. Oczywiście klasa robotnicza robiła i tak swoje. Była na akordzie. :) Byłem frajerem i nawet robiłem jakieś awantury:) A Węglokoks poniósł koszty obniżki cen. Kogo to w tych radosnych latach to obchodziło?
_________________
Telimeny
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7311
Wysłany: Nie Gru 03, 2017 9:00 am   

Jesteś pewien, że chodzi o koniec lat '70-tych?
Ja tego nie pamiętam, ale wydawało mi się, że w tym czasie przeładunek węgla był już przeniesiony z Wisłoujścia do Portu Północnego.
_________________

 
Henio 

Dołączył: 24 Maj 2011
Posty: 149
Wysłany: Wto Gru 05, 2017 6:37 am   

Port Północny robił masówkę - jeden gatunek węgla drobnego jak miał do spalania w elektrowniach . Na Basenie Górniczym był węgiel gruby ( koksujący , kominkowy) oraz koks .
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk