Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Scenki rodzajowe z XIX malarstwa gdańskiego
Autor Wiadomość
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Pią Gru 12, 2014 7:59 pm   

Do: Fort
Na stronie 4 (dwie wstecz od obecnej) znajdziesz również odpowiedź.
Odnosząc się do cudzego postu dalszego niż poprzedni należy zacytować post lub jego fragment, także obraz jeśli trzeba, a nie wymagać szukania, gdzie znajduje się przedmiotowa kwestia i nie robić z drugiego człowieka przygłupa.
Dlatego rzeczoną odpowiedź również zacytuję:
fritzek napisał/a:
Dziki, prawdziwy czosnek. Pokrój i barwa liści jak najbardziej czosnkowa, malutka główka.

Liście dzikiego czosnku niebieścieją z dojrzewaniem. Nie aż tak jak na obrazie, więc resztę mogła dopełnić utrata barwy przez żółty barwnik. Myślę, że sprawa niebieskich liści czosnku jest już definitywnie wyjaśniona.
Jeśli chodzi o nazwy barwników, to ja również wolę używać słowo żółcień niż żółć.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 213
Wysłany: Pią Gru 12, 2014 9:49 pm   

Zbych napisał/a:
Do: Fort
Na stronie 4 (dwie wstecz od obecnej) znajdziesz również odpowiedź.
Odnosząc się do cudzego postu dalszego niż poprzedni należy zacytować post lub jego fragment, także obraz jeśli trzeba, a nie wymagać szukania, gdzie znajduje się przedmiotowa kwestia i nie robić z drugiego człowieka przygłupa.
Dlatego rzeczoną odpowiedź również zacytuję:
fritzek napisał/a:
Dziki, prawdziwy czosnek. Pokrój i barwa liści jak najbardziej czosnkowa, malutka główka.

Liście dzikiego czosnku niebieścieją z dojrzewaniem. Nie aż tak jak na obrazie, więc resztę mogła dopełnić utrata barwy przez żółty barwnik. Myślę, że sprawa niebieskich liści czosnku jest już definitywnie wyjaśniona.
Jeśli chodzi o nazwy barwników, to ja również wolę używać słowo żółcień niż żółć.

przeglądnałem mnóstwo zdjęć dzikiego czosnku i na żadnym nie są niebieskie jak na obrazie, dlatego podałem inne możliwe wyjaśnienie tej nietypowej barwy. Poza tym nie ma pewności że Stryowski namalował tu właśnie dziki czosnek, to jedynie przypuszczenie.
 
Adamdownunder 
Adam K


Dołączył: 17 Kwi 2013
Posty: 704
Wysłany: Pon Sty 25, 2016 10:41 am   

Zbych napisał/a:
Liście dzikiego czosnku niebieścieją z dojrzewaniem. Nie aż tak jak na obrazie, więc resztę mogła dopełnić utrata barwy przez żółty barwnik. Myślę, że sprawa niebieskich liści czosnku jest już definitywnie wyjaśniona

:hmm:
Fort napisał/a:
przeglądnałem mnóstwo zdjęć dzikiego czosnku i na żadnym nie są niebieskie jak na obrazie, dlatego podałem inne możliwe wyjaśnienie tej nietypowej barwy. Poza tym nie ma pewności że Stryowski namalował tu właśnie dziki czosnek, to jedynie przypuszczenie.

:== :==



Byłem dziś w muzeum zobaczyć wystawę „The Grates” i znalazlem tam orginalny obraz „Dziewczyna płacząca nad umarłym kanarkiem” wykonany przez Jean-Baptiste Greuze.

Przypomniał mi się ten temat więc wam podam podobny przyklad. Ten znany obraz miał taki sam efekt zmiany zieleni z upływem czasu jak przy tych listkach od czosnku na obrazie „Flisacy nad Wisłą” Stryowskiego z 1881 roku.

Na orginale tego starego obrazu Greuze liście były też zielone :mrug: a kanarek żółty. :amen:

A Girl with a Dead Canary Jean Baptiste Greuze.jpg
Plik ściągnięto 8757 raz(y) 119,85 KB

 
Fort 
Fort

Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 213
Wysłany: Pon Sty 25, 2016 11:18 am   

Witaj Adamdownunder,

Fajnie że pamiętasz temat i o tym piszesz.

...i pomyśleć że drobna praca konserwatora mogłaby przywrócić oryginalną kolorystykę bez ingerencji w istniejąca warstwę malarską.

Nałożenie nowej, cienkiej, transparentnej żółcieni na odbarwione miejsca przywróciłoby naturalny, oryginalny wygląd zmienionego fragmentu.

Problem nietrwałości barwników istnieje niestety i dziś. Nawet najlepsze światowe firmy nie są w stanie zapewnić wszystkim swym kolorom najwyższej trwałości. Niektóre barwy przetrwają stulecia, inne nie przetrwają stu lat, a wiec tak naprawdę postęp nie jest aż tak wielki w stosunku do czasów gdy powstawały obrazy Stryowskiego i jemu podobnych.
 
Adamdownunder 
Adam K


Dołączył: 17 Kwi 2013
Posty: 704
Wysłany: Pon Sty 25, 2016 11:44 am   

rychu40 napisał/a:
Jakiś botanik by się przydał na Forum

Swoja drogą to dla mnie za pasem tego pierwszego flisaka na obrazie Stryowskiego jest widoczny zarówno czosnek jak i cebula.

Naprawde potrzeba nam chyba tutaj botanika. :)
 
princessita 

Dołączyła: 27 Lis 2005
Posty: 441
Wysłany: Wto Sty 26, 2016 3:25 pm   

A ja jestem ciekawa jaki był oryginalny kolor, skoro obraz powstał w XVIII czy XIX wieku, przecież nie było wtedy aparatów fotograficznych i jeszcze na dodatek kolorowych? Kanarki mają różne kolory mój np był w kolorze pomarańczowej pasteli i zieleni (ot takie geny miał).
Co do obrazu Stryowskiego może to są szalotki? zresztą cebule się jadło po to aby zęby nie wypadały :dziadek:
 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Wto Sty 26, 2016 6:00 pm   

Też miałem kiedyś kanarka. Był biały.
Żółty barwnik tak do końca nie wyblakł, bo jest obecny na rybie na obrazie. Wobec tego pierwotnym kolorem liści soczysta zieleń raczej nie była.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
Adamdownunder 
Adam K


Dołączył: 17 Kwi 2013
Posty: 704
Wysłany: Wto Sty 26, 2016 11:02 pm   

princessita napisał/a:
A ja jestem ciekawa jaki był oryginalny kolor, skoro obraz powstał w XVIII czy XIX wieku, przecież nie było wtedy aparatów fotograficznych i jeszcze na dodatek kolorowych?

Pewno zrobili jakies badania. :???:

Właściciel obrazu Narodowege Muzeum w Glasgow na swojej stronie internetowej :arrow: tak wlasnie opisuje ten obraz.

Cytat:
„This oval painting is typical of a type perfected by Greuze which played on the viewer's emotions. Here we are invited to sympathise with the young girl grieving over her dead canary. Such subjects had great appeal for Greuze's contemporaries and the painting attracted much critical attention when it was exhibited at the Salon in 1765. Greuze emphasises the girl's facial expression and also the textural contrasts between her scarf, the flowers, the wooden cage and the dead canary.

The yellow glaze Greuze used has become transparent with age so the canary appears white, and what should be green foliage has become blue.”

...Żółta glazura, używana przez Greuze stała się przeźroczysta z wiekiem więc kanarek sprawia wrażenie że jest biały, a mające być zielone liście stały się niebieske."

Dostojny Wieśniak napisał/a:
Barwniki podlegają wielu procesom, uzależnionym od wielu czynników. Jakie zastosowane były w dowolnym (konkretnym) obrazie albo jakie stosował ten czy inny malarz, można bez większego trudu określić. Badania można zlecić tyle, że właściciel konkretnego obrazu powinien wyrazić na nie zgodę.

Całkiem na marginesie – badania kosztują.

Narodowege Muzeum w Glasgow na pewno na to stać i jak tak napisali to pewno obraz został przez nich zbadany. :search:
 
Adamdownunder 
Adam K


Dołączył: 17 Kwi 2013
Posty: 704
Wysłany: Sro Sty 27, 2016 3:11 am   

Fort napisał/a:
...i pomyśleć że drobna praca konserwatora mogłaby przywrócić oryginalną kolorystykę bez ingerencji w istniejąca warstwę malarską.

Nałożenie nowej, cienkiej, transparentnej żółcieni na odbarwione miejsca przywróciłoby naturalny, oryginalny wygląd zmienionego fragmentu

Z tego co wiem to wszystkie nowoczesne trendy konserwatorskie nie ingerują w oryginalną kolorystykę na zachowanych starych obrazach. Robi się tak tylko wtedy gdy taka praca konserwatorska jest uzasadniona ratowaniem naprawianego dzieła malarskiego.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk