Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
zdjęcia starych gdańskich dworców
Autor Wiadomość
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Czw Lut 17, 2011 6:54 pm   

Jedno z najstarszych... Szkoła Wojenna jeszcze przed przebudową z l. 1891-94.
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Miro 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 2094
Wysłany: Czw Cze 09, 2011 4:47 pm   

Ujęcie dworca Leege Tor od strony wejścia głównego..

Miro

dworzec leege tor.JPG
Plik ściągnięto 25701 raz(y) 32,88 KB

_________________
www.olszynka-walddorf.cba.pl
 
stempel2 

Dołączył: 19 Gru 2011
Posty: 13
Wysłany: Sob Mar 10, 2012 10:59 pm   

pumeks napisał/a:
norveg napisał/a:
Wrzeszcz ok. 1928/29 r.

Chyba nieco wcześniej... zabudowa "dolnego Wrzeszcza" kończy się na ul. Lelewela.

witajcie ,przeglądnęłem ksiązki adresowe z 1925 i 1927 roku- brak neuer markt i pestalozzistrabe -w roku 1928 już się pojawiają,czyli podpis pod zdjęciem jest raczej wiarygodny.

wrzeszcz około 1927-28.jpg
Plik ściągnięto 25291 raz(y) 43,97 KB

_________________
stempel
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Nie Lip 29, 2012 2:33 pm   

Kojarzy mi się, że kiedyś Pumeks pytał o ewentualny budynek dworcowy stacji Hohe Thor i pokazywał jakiś projekt czy rysunek, ale nie mogę tego znaleźć.

Na peronie były jakiś budynek, może to ten sam...

Są jakieś jego zdjęcia w obiegu stacji Hohe Thor, na których widać jakąś zabudowę po za trąbą słonia?

Bo jak nie to mam takie, mogę odkopać i odkurzyć skaner w razie potrzeby.
_________________
Peter von Danzig
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Nie Lip 29, 2012 3:38 pm   

Było na tym drugim forum... ale ostatnio taki koleś, który hurtowo kradnie obrazki z forów, wkleił to gdzieś na Wikipedii.

W obiegu jest kilka (-naście) zdjęć starej stacji, z tym że większość około 1894 (już z budynkiem szkoły wojennej). Widziałem jedno lub dwa wcześniejsze, gdzie budynek ten ma jeszcze swój dawniejszy kształt, z innymi oknami i dachem (np Renekk wkleił takie na poprzedniej stronie wątku). A żadnego zdjęcia sprzed zbudowania "trąby".
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Nie Lip 29, 2012 8:28 pm   

Tu jest już trąba, ale dość dobrze są widoczne niewielkie budynki na peronie. Na zdjeciu Renekka można się ich ledwie dopatrzeć

img108.jpg
zbliżenie
Plik ściągnięto 24977 raz(y) 100,46 KB

img108a.jpg
Plik ściągnięto 24977 raz(y) 76,73 KB

_________________
Peter von Danzig
 
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7683
Wysłany: Pon Lip 30, 2012 7:09 pm   

Twoje zdjęcie (a skąd masz? :wink: ) jest właśnie sprzed powstania Szkoły Wojennej, bo budynek przy 3 maja ma jeszcze swój wcześniejszy kształt.
Ten projekt, o który pytałeś, wyglądał tak:



Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"
_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
Zoppoter 
Wolny Prusak

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 3687
Wysłany: Pon Lip 30, 2012 8:20 pm   

pumeks napisał/a:
Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"

Może dla odróżnienia od Leegetor. Nie byłby to jedyny w historii przypadek nazywania przystanku ub stacji kolejowej w niezbyty logiczny sposób... Taka stacja Kielau dla tak zwanego naprzykładu nie znajdowała się w ówczesnym Kielau czyli w Chylonii, tylko w środku drogi miedzy Chylonią i Cisową. Brzeźno też nie jest w Brzeźnie...
 
Zbych 
Wonneberger

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 945
Wysłany: Pon Lip 30, 2012 9:01 pm   

pumeks napisał/a:
...to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof".
Też tak uważałem, ale plany Buhsego nie dają szans na jeszcze jedną lokalizację.
_________________
Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Pon Lip 30, 2012 10:29 pm   

pumeks napisał/a:
Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"


Wydaje się mi, że chodzi o to, że najlepszą drogą z tego dworca do miasta było kierowanie się do Bramy Wyżynnej. Jak pisał St. Tarnowski w książce „Z wakacyj. Prusy Królewskie” na str. 38 (wydanie II z 1894 r., pierwsze bodaj w 1888):

hohetor.jpg
Plik ściągnięto 24868 raz(y) 73,38 KB

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Pon Lip 30, 2012 10:37 pm   

Pietrucha napisał/a:
Na zdjeciu Renekka można się ich ledwie dopatrzeć


Po „przybliżeniu” da się zobaczyć więcej, choć oczywiście przysłonięte przez wagony.

htor1.jpg
Fragment foto
Plik ściągnięto 24866 raz(y) 80,29 KB

htor2.jpg
Fragment foto
Plik ściągnięto 24866 raz(y) 66,82 KB

 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2657
Wysłany: Wto Lip 31, 2012 7:24 am   

pumeks napisał/a:
to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"

Nazwę wyjaśnia
norveg napisał/a:
najlepszą drogą z tego dworca do miasta było kierowanie się do Bramy Wyżynnej.

Na tym projekcie widać most nad torami, na wysokości pierwszego piętra dworca. Most zaczyna się przy wysoko położonej ulicy (to musi być Promenada - 3 Maja), a po minięciu dworca, ponad fosą dochodzi do wycięcia w wale. To było możliwe pomiędzy bastionami: Elisabeth i Heilige-Leichman.
Czyli podobna co i dzisiaj lokalizacja :biedactwo:

dworzec.jpg
Plik ściągnięto 24842 raz(y) 66,3 KB

 
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Wto Lip 31, 2012 10:17 am   

Może warto dodać, iż stacja Hohe Tor na samym początku w 1867 roku była po prostu nazywana dworcem przy Strzelnicy. Nie wiem dokładnie od kiedy zaczęło się mówić o niej jako o dworcy przy Bramie Wyżynnej, ale w rozkładach z 1870 tak już jest.

A zdjęcie znalezione w niewielkiej książce Königl. Eisenbahn Direktion Danzig 1895 -1914 z 1917 r.
_________________
Peter von Danzig
 
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 292
Wysłany: Wto Lip 31, 2012 12:15 pm   

Pietrucha napisał/a:
A zdjęcie znalezione w niewielkiej książce Königl. Eisenbahn Direktion Danzig 1895 -1914 z 1917 r.


Gdzie ją można znaleźć? A może masz swój egzemplarz i możesz udostępnić do zeskanowania?
 
Pietrucha 
onomasta-gangsta
Pietruszy


Dołączył: 07 Gru 2003
Posty: 1307
Wysłany: Pią Sie 17, 2012 3:30 pm   

Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję, ale byłem za granicą. To był prywatny egzemplarz, ale niestety nie mój i nie mam już do niego dostępu.
_________________
Peter von Danzig
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk