Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
al.Marksa/Hallera
Autor Wiadomość
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7300
Wysłany: Sro Lip 21, 2010 7:56 pm   

Jarek PDW napisał/a:
mce napisał/a:
Ponadto szkoda, że nie znalazło się jedno zdanie wyjaśnienia co to są "fińskie domki" i skąd się wzięły. My wiemy ale chyba czytelnicy nie wszyscy.


Założyłem, że Czytelnik będzie wiedział, Pan Redaktor też nie chciał uściślenia więc chyba nie będzie problemu :wink:

No właśnie, ja jestem ciekaw, czy są jakieś dokumenty mówiące o tym fińskim pochodzeniu domków? czy to nie jest kolejna "urban legend"? w każdym razie w tym poście Feyg zamieścił dokument z 1942 r., z informacją o planowanym ustawieniu "schwedischen Holzhäuser" - szwedzkich domów drewnianych.
_________________

 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Sro Lip 21, 2010 9:33 pm   

Jednak to 1948, była o tym dyskusja w tym wątku:

http://www.forum.dawnygda...38cc3b5b997094b

dotik zamieściła tam link do fajnej galerii z ich budowy, pozwolę sobie tutaj wkleić:

http://www.fotohistoria.p...2_itemId=124463
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7300
Wysłany: Sro Lip 21, 2010 11:15 pm   

Nie kwestionuję, że w 1948 je postawiono - ale czy znasz jakikolwiek dokument mówiący o faktycznym pochodzeniu tych domów? a już zwłaszcza na potwierdzenie tezy o jakichś reperacjach należnych jakoby Rosji a przekazanych Polsce?
_________________

 
mce 
Velofahrer


Dołączył: 15 Paź 2004
Posty: 52
Wysłany: Sro Lip 21, 2010 11:26 pm   

Nie znam żadnego dokumentu co do pochodzenia tych domków, czytałem o nich kiedyś w którejś ze starszych książek lub przewodników o Gdańsku, prawdopodobnie było to gdzieś u Stankiewicza.
A tu garść (niesprawdzonych) informacji z wikipedii (jak widać popularne są na Śląsku):
http://pl.wikipedia.org/wiki/Domki_fi%C5%84skie
 
Martino 


Dołączył: 02 Lut 2006
Posty: 490
Wysłany: Pią Wrz 10, 2010 7:45 pm   

Darek Ma napisał/a:
Pochodzenia zdjęcia nie pamiętam. Poszukam jeszcze w zdjęciach rodzinnych bo jak sobie przypominam mam ujęcie ulicy Hallera. Troche mi nie pasuje rok budowy 1942-44. To są dwa ciągi budynków między numerami 90 a 120 no jakoś tak musiały być bardzo szybko budowane i to jeszcze w warunkach gospodarki wojennej. Na podstawie wyposażenia mojego mieszkania tzw poniemieckiego czyli podwójne drzwi wejściowe, podłogi drewniane, solidne kaflowe piece, osobno wc i łazienka z trzonem grzewczym do ciepłej wody, spiżarnia w kuchni, potężny piec kuchenny oraz piwnica o powierzchni około 20 m. Mieszkania przeważnie o powierzchniach rzędu 60-100 m2 zależnie od położenia. Jak na warunki wojenne to standart znacznie lepszy niż wszystkie bloki z lat 50-tych. W sumie to mocno mnie to zaciekawiło. Trzeba poszperać.

Pytanie: Czy Einwohnerbuch 1942 jest dostepny w internecie?


Racja! To Niemiecki standard z okresu II wojny - mieszkanie mojej babci w Gdyni na Partyzantów 39.. to samo.. duże mieszkanie ponad 60 m2 - 2 pokoje ale z tzw. "służbówką" przy kuchni!.
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sro Sty 26, 2011 11:16 am   

Jarek PDW napisał/a:
Al.Roosevelta do 1953 roku


Sprowokowany do poszukiwań potwierdzam ten rok. Zmieniono zresztą nazwy wielu ulic wtedy, także wspominana tu Sprzymierzonych zmieniła się w Wita Stwosza. A wszystko po to aby uczcić 10-lecie Ludowego Wojska Polskiego. Poniżej fragment notatki z "Dziennika Bałtyckiego" z 30 października 1953 r.
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7300
Wysłany: Sro Sty 26, 2011 11:24 am   

Bardzo ciekawe. Myślałem, że Narutowicza to była nowa nazwa po 1989, a z tego widać, że był to powrót do nazwy sprzed 1953 r. O ile mogę zrozumieć eliminowanie polityków PPS i innych niekomunistycznych partii (Witos, Daszyński, Limanowski, Narutowicz, Niedziałkowski, Libermann, Paderewski, Barlicki, Rataj), to tajemnicze jest dla mnie usunięcie Zamenhofa i Żołnierek :???:
_________________

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Sro Sty 26, 2011 11:36 am   

Cały artykuł ze wstępem wygląda tak:
 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Wto Lut 08, 2011 12:42 am   

Finalizując jakby temat zmiany nazw obecnej Hallera. W „Dzienniku Bałtyckim” z 4 października 1990 r. opublikowano informację, że 25 września radni podjęli uchwałę o zmianie nazw osiemnastu ulic w Gdańsku. Wśród nich właśnie Marksa na Hallera. Zmiana weszła w życie po opublikowaniu na tablicy ogłoszeń w urzędzie miejskim. Z ogłoszeń w „DB” wynika, że musiało to nastąpić ok. 12 grudnia 1990 r. Lista zatwierdzonych wówczas zmian:
– ul. Elbląska od Nowej Motławy do ul. Siennickiej na Długie Ogrody
– ul. gen. Karola Świerczewskiego na Nowe Ogrody
– ul. Mieczysława Kalinowskiego na Targ Rakowy
– pl. 1 Maja na Targ Sienny
– al. Leningradzka na Podwale Przedmiejskie
– ul. Ernesta Thälmanna na ul. Wróblą
– al. Karola Marksa na al. gen. Józefa Hallera
– ul. Konstantego Rokossowskiego na al. Rzeczpospolitej
– ul. Juliana Marchlewskiego na ul. Romana Dmowskiego
– ul. Hanki Sawickiej na ul. ks. Bernarda Sychty
– ul. Marcelego Nowotki na ul. płk. Wilka Krzyżanowskiego
– ul. Małgorzaty Fornalskiej na ul. mjr. Hubala
– ul. Czerwonego Sztandaru na ul. gen. Bora-Komorowskiego
– ul. P. Lumumby na ul. Jagiellońską
– al. 30-lecia PRL na al. Jana Pawła II
– ul. K. Gronkiewicza na ul. Strajku Dokerów
– ul. Jana Łodo na ul. Floriańską
– ul. K. Łowczyńskiego na ul. ks. Mariana Góreckiego
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7300
Wysłany: Wto Lut 08, 2011 8:44 am   

norveg napisał/a:
– ul. Hanki Sawickiej na ul. ks. Bernarda Sychty

Ta zmiana została oprotestowana przez mieszkańców (zapewne ze względu na "księdza") i ostatecznie dawna ul. Hanki Sawickiej została "przyłączona" do sąsiadującej, przedtem bardzo krótkiej ul. Uphagena.
A ul. ks. Sychty pojawiła się w innym miejscu, na Strzyży - co tam było przed 1990?
_________________

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Wto Lut 08, 2011 9:37 am   

pumeks napisał/a:
Ta zmiana została oprotestowana przez mieszkańców (zapewne ze względu na "księdza") i ostatecznie dawna ul. Hanki Sawickiej została "przyłączona" do sąsiadującej, przedtem bardzo krótkiej ul. Uphagena.


A to ciekawe. Przejrzałem DB do końca 1990 r. i nie było o tym wzmianki. A większość nowych nazw wynikała podobno z propozycji Komitetów Obywatelskich.

pumeks napisał/a:
A ul. ks. Sychty pojawiła się w innym miejscu, na Strzyży - co tam było przed 1990?


Na planie z 1988 jest Z. Modzelewskiego
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7300
Wysłany: Wto Lut 08, 2011 9:42 am   

A widzisz. Tylko, że ja to pamiętam z relacji mojego kolegi, mieszkańca ul. H. Sawickiej, więc moja wiedza jest "nieuźródłowiona".
_________________

 
norveg 
Zankenzin

Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 289
Wysłany: Wto Lut 08, 2011 9:52 am   

pumeks napisał/a:
ja to pamiętam z relacji mojego kolegi, mieszkańca ul. H. Sawickiej, więc moja wiedza jest "nieuźródłowiona".


Źródła mogą być też niekompletne. Albo informacja o tym była akurat na tym wyrwanym z czytelnianego egzemplarza kawałku :wink: Czas pozwoli, to może zerknę jeszcze w inne gazety.
 
Jarek z Wrzeszcza 

Dołączył: 14 Cze 2004
Posty: 823
Wysłany: Wto Lut 08, 2011 5:31 pm   

norveg napisał/a:
Finalizując jakby temat zmiany nazw obecnej Hallera. W „Dzienniku Bałtyckim” z 4 października 1990 r. opublikowano informację, że 25 września radni podjęli uchwałę o zmianie nazw osiemnastu ulic w Gdańsku. Wśród nich właśnie Marksa na Hallera.


Dzięki za potwierdzenie :==
_________________
Blog Z Wrzeszcza - piszę o Wrzeszczu
 
Miro 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 1857
Wysłany: Czw Lis 13, 2014 3:30 pm   

Ul.Hallera 1957-58 rok.

Miro
_________________
www.olszynka-walddorf.cba.pl
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk