Podobny los spotka cztery zniszczone gminne kamienice przy ul. Marynarki Polskiej. - Zostaną wyburzone, a teren przeznaczony na sprzedaż. Właśnie przygotowywany jest przetarg. Wszyscy mieszkańcy już się wyprowadzili do mieszkań socjalnych
Słabo znam ten rejon - o które 4 kamienice chodzi?
Kilka podobnych do siebie budynków z "pruskiego muru" (ale otynkowanych) na wysokości Stoczni Północnej. Jest to pozostałość kolonii domów robotniczych zbudowanej pod koniec XIX wieku przez koncern Schichaua. Drugi szereg tych budynków, znajdujący się niegdyś po zachodniej strony ulicy, zniknął w latach siedemdziesiątych XX wieku.
Zdewastowane i szpetne kamienice przy ul. Jana z Kolna już od pewnego czasu przygotowywane są do rozbiórki (część okien i drzwi została zamurowana). Tylko kilka gminnych mieszkań ma wciąż lokatorów. - Ale większość już świeci pustkami
ale tu chyba właśnie chodzi o jakieś 4 dalsze
ten artykuł napisał/a:
Podobny los spotka cztery zniszczone gminne kamienice przy ul. Marynarki Polskiej. - Zostaną wyburzone, a teren przeznaczony na sprzedaż. Właśnie przygotowywany jest przetarg. Wszyscy mieszkańcy już się wyprowadzili do mieszkań socjalnych
bo dalej to jest 5 kamienic przy ul. Twardej (nowa kolonia Schichaua) i kilka przy ul. Okrąg.
A przy Marynarki Polskiej... ??
Wspomniane 7 budynków to dawna kolonia Schichaua
http://www.wolneforumgdan...lonia+schichaua
ale 4 pozostałe? Może autorowi chodziło o domy pomiędzy dawnym szpitalem stoczniowym, a Placem Solidarności?
IMG_1681.jpg
Plik ściągnięto 10951 raz(y) 43,61 KB
Ostatnio zmieniony przez renekk Sob Gru 11, 2010 11:02 pm, w całości zmieniany 2 razy
Może autorowi chodziło o domy pomiędzy dawnym szpitalem stoczniowym, a Placem Solidarności?
Dokładnie o tym samym myślałem,chociaż ten fragment ulicy to Jana z Kolna. Autor tego artykułu pomylił się w opisie zdjęć lokując kamienice kolonii Schichaua przy ulicy Jana z Kolna,podczas gdy faktycznie budynki stoją przy ulicy Marynarki Polskiej 177-189.
marynarki polskiej 177-189.jpg
Plik ściągnięto 10932 raz(y) 66,35 KB
_________________ Bacz byś nie zgłupiał od mądrości swojej.
Rzeczywiście. Czyli autor zupełnie zamienił Marynarki i Jana.
I wtedy przy okazji - bo ja nie widziałem na Forum, ale głowy nie dam, przegapić w sumie mogłem, bo wątki wojenne to nie moje tematy - czy budynki 171 i 175 to są pozostałości po obozie pracy?
Wracając do tematu budynków przy ulicy Jana z Kolna,w dzisiejszym artykule "DB" pt. "zrujnowane kamienice znikną z Gdańska" znalazła się informacja,że ich wyburzanie rozpocznie się na początku 2011 r
_________________ Bacz byś nie zgłupiał od mądrości swojej.
A dlaczego warto o tym wspomnieć w temacie rozbiórkowym?
Ano dlatego, że na obecnie istniejącym moście nad śluzą północną zachował się do dzisiaj fragment toru kolejki wąskotorowej - jeden z ostatnich na lewym brzegu Wisły. Przypomnijmy, że od zamknięcia i rozbiórki linii minęło ponad 35 lat. Po uruchomieniu drogi na wale ten ostatni kawałek zniknie wraz z mostem .
W tej chwili projekt jest na etapie przetargu na wykonanie robót.
Szczegóły można znaleźć tutaj: http://www.zdiz.gda.pl/zd...8323D61F81543B6
Jeśli ktoś lubi dokumentację techniczną, polecam załączniki - ciekawe.
We wrześniu zrobiłem kilka zdjęć pozostałości kolejki w okolicy:
Galeria
Na poczatek DrodzyZwiedzajacy: Szczesliwego Nowego Roku. (nie zycze zdrowia, bon a Titaniku nikt sie na zdrowie nie skarzyl…)
A mi serce peka, ze tak wazne z historycznego punktu widzenia budynki, jak pozostalosci Kolonii Schihaua zostana rozebrane. Przeciez doswiadczenie z krajow tj. Anglia pokazuje, jak swietnie mozna 'wkomponowac' i przede wszystkich ciagle uzytkowac stare budynki w nowe przestrzenie miejskie. Tak przy okazji- czy te bydunki sa wpisanie na rejestr? Bo jesli nie (mea culpa, nie mam pojecia) to powinny zostac wpisane. Zakladam, ze wnetrza, mimo ze naruszone, sa oryginalne i pelne detali architektonicznych, jak chocby tylko schody itp. I wlasciwie z historycznego punktu widzenia oznaczaloby to, ze te budynki mja niejako wieksza wartosc niz ‘starowka’- makieta…To, przynajmniej, w systemie angielskim gwarantowaloby ochrone prawna i przypuszczam, ze budynki kwalifikowalyby sie na tzw Grade II (jest jeszcze II* i zupelnie wyjatkowa I). Tym samym jakiekowiek plany przebudowy, nie wspominajac demolki bylyby bardzo uwaznie rozpatrywane, jako ze sa swoistym pomnikiem kultury.(przyklady z londynskich albo manchesterskich dokow i stoczni). Zreszta przynajmniej ostatnio istnieje duzy nacisk na adaptowanie starych budynkow i rzad wydaje publikacje z 'poradami' itp jak brac byka za rogi. (tak przy okazji gdyby kogos interesowaly te artykuly, chetnie wyszperam)
Smuci mnie to bo szkoda, zeby tak wazny element historii Gdanska (a i nie tylko, bo przeciez stocznia przyjmowala zlecenia nawet z Wlk Brytanii) mial po prostu zniknac…Inna sprawa, ze w Wlk Brytanii zainteresowanie i zangazowniem publiki (niekiedy irytujace…) jest wyjatkowe, i czestokroc wlasnie to pozwala uchronic wiele zabytkow- nawet tych malo zrozumialych, znanych a o tak waznej historii…Buuuu beksa lala no ale juz nie nudze wiecej…
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum