Tu nie chodzi o dworzec, ale zabudowania parowozowni Danzig Olivaer Tor.
Jasne, ale powstały one przy okazji budowy dworca. Zwykle natrafiam na jakąś notatkę, że znajdowała się parowozownia, albo jakiś budynek kasowy. A w przypadku Danzig Olivaer Tor żadnych takich. Dopiero w późniejszych czasach. Dlatego pytam o ewentualne źródło.
Ja również jeszcze nie natknąłem się na szczegółowszy opis tego miejsca. W tym przypadku logika i specyficzny "kolejowy nos" podpowiada mi, że początkowo musiała istnieć mała parowozownia i fragment bodajże 2 stanowiskowej widać na fotce Sabaotha. Taka wówczas wystarczała, gdyż trasą do Słupska kursowały 3-4 pociągi dziennie. Gdy powstawał Hauptbahnhof stało się jasne, że będzie to za mało. Dodatkowy wniosek można wysnuć z położenia "dobudówki" - równolegle do torów szlakowych. To było wówczas typowe, gdyż prywatne spółki bardzo "oszczędnie" podchodziły do wykupu gruntów. Gdy na przełomie XIX i XX w. powstawała duża stacja pod zarządem kolei państwowej (KPEV), stać ich było na wykup (lub uzyskanie drogą innych transakcji) większego areału ziemi i wtedy można było wybudować dużą parowozownię wachlarzową w tym układzie przestrzennym, nie licząc się specjalnie z kosztami większego gruntu. Podobnie inne budynki parowozowni - dopiero te "państwowe" były na miarę dużego miasta.
Dworzec Olivaer Tor był zapewne bardzo skromniutki, tymczasowy, byćmoże jakiś baraczek...
W tym przypadku logika i specyficzny "kolejowy nos" podpowiada mi, że początkowo musiała istnieć mała parowozownia
Kolejowego nosa mi brak. Zgadzam się, że coś skromnego postawiono pewnie. Jednakże staram się dopytywać o źródła. Czasem coś ciekawego „wpadnie” przy okazji;)
Czy to może być parowóz serii Od2? (wedle opisu to podobno Pd2). Zdjęcia pochodzą z linii Pruszcz - Kartuzy i zostały wykonane w okolicy skrzyżowania z budowaną magistralą węglową koło Glincza.
Nie, to seria Pd1, czyli pruska S3. Dość podobna do P4², ale zdecydowanie większe koła napędowe (1980 mm), zamiast 1750 mm u P4². To legenda kolei, podczas gdy w Niemczech do 1928 r. wycofano wszystkie z ruchu, na PKP jeszcze w 1951 r. były eksploatowane. Maszyny te miały bardzo dobre parametry biegowe i drużyny trakcyjne chętnie na nich pracowały.
W książce "Magistrala węglowa" znalazło się kilkanaście błędnych podpisów pod zdjęciami.
Pytanie dla znawców Kaszub - gdzie wykonano to zdjęcie ?
Wróć !
Wpadłem w pułapkę, gdyż potraktowałem oba pociągi że to pewnie jeden i ten sam.
Po uważnym przejrzeniu fotek:
- nr 1 to maszyna serii Pd1 (większe koła, krótszy komin),
- nr 2 to maszyna serii Od2 (mniejsze koła, dłuższy komin). Z napisu na budce maszynisty wynika, że też należała do kolei WMG.
Pytanie dla znawców Kaszub - gdzie wykonano to zdjęcie ?
Mam pewne podejrzenia - czy nie jest to przypadkiem przebudowany wyjazd ze stacji Kościerzyna w kierunku Gdyni?
Słynny po tym jak jak w trakcie budowy "węglowki" wybudowany nasyp na skraju bagna zapadł się po wraz z pociągiem roboczym i trzeba było wybudować nowy w innym miejcu
[/quote]Mam pewne podejrzenia - czy nie jest to przypadkiem przebudowany wyjazd ze stacji Kościerzyna w kierunku Gdyni?[/quote]
To bardzo możliwe.
A widoczny u góry wiadukt ? Dokąd prowadzi droga biegnąca po nim ?
Ha, nie wiem, ale chciałbym, żeby to było Gołubie i po lewej stara trasa z Kościerzyny przez Sikorzyno a z prawej budowa nowej przez Skorzewo
PS. jeśli 140 km linii zmierzono od Gdyni, to to jednakk nie będzie Gołubie....
Teraz dwie fotki z Kaszub, gdzie wykonano te ujęcia ?
Jeśli wierzyć opisowi to kilometr 140 od Maksymilianowa, co przy założeniu że wiadukt w Glinczu leżał w kilometrze 141-szym, pozwala przypuszczać że to także linia Pruszcz - Kartuzy
To by się zgadzało.
Dla porównania: poprzednia fotka z Pd1-73 i współczesne ujęcie prawie z tego samego miejsca. Czerwona strzałka wskazuje ukryty za drzewami wiadukt.
Wysłany: Nie Maj 16, 2010 4:13 pm Most kratownicowy nad Radunią niedaleko Starej Piły na linii
Witam,
Eksplorując niedawno stare materiały na dyskach CD-RW natknąłem się na takie oto zdjęcie. Wszystko wskazuje na to, że jest to most kratownicowy nad rzeką Radunią zlokalizowany niedaleko Starej Piły (linia kolejowa Wrzeszcz-Stara Piła). Nazwa pliku to "Most_1967". Czy mógłby ktoś zweryfikować tę tezę. Byłem raz rowerem pod tym mostem i wydaje mi się, że jest to ten właśnie most sfotografowany w czasach gdy z Kokoszek jeździły jeszcze pociągi osobowe do Gdyni i Starej Piły (czyli do 1973 roku - do rozpoczęcia budowy pasa startowego lotniska w Rębiechowie). Nie pamiętam skąd mam to zdjęcie i nie wiem kto jest jego autorem. Bardzo proszę o opinię.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum