Więcej informacji raczej nie uda się od niego wyciągnąć.
Właściciel ziemski nazywał się Herleman (nie wiem czy napisałem poprawnie).
Jest o nim wzmianka w tekście o Lubaniu na Wikipedii.
Planie mam obejrzec tą trase ,zawsze przejedzalem jak jedzily ,teraz chyba nieczynna.
Pisze o Łapalicach.
Z tej fotki ,to są odcinka kolejowego Nowy Barkoczyn - Góra Polska ?
Trudno jednoznacznie powiedzieć z jakiej kolejki na Kaszubach są te zdjęcia. Gdyby komuś udało się odcyfrować numer parowozu (z tabliczki umieszczonej na budce maszynisty widać napis Orenstein & Koppel), to byłbym w stanie na 90% określić która to kolejka. Same wagoniki sugerują kolejkę w Mojuszu, parowóz na Nowy Barkoczyn, dlatego prosiłem Marcin.Klan o zebranie więcej szczegołów. Nie ma we wsi już żadnych (zdrowych na umyśle) 85 letnich dziadków ?
Łapalice to odrębny temat - w latach 60. i 70. była tam kolejka 600 mm o długości ok. 1,5 km od cegielni do urobiska gliny na południowy wschód od zakładu. W połowie trasy kolejka przecinała w poziomie pod kątem ca 45° szosę Kartuzy - Sierakowice i nieraz widywałem składy do 10 wagonów-koleb załadowanych gliną, mknących w poprzek drogi. Koniem napędowym były lokomotywki WLs40. W odwrotną stronę - do urobiska wagoniki były pchane, gdyż na koncu linii nie było możliwości objechania składu.
Do 2000 r. pracowała kolejka w Bysewie, poniższa mapka ilustruje przebieg jej trasy. Ciekawostką jest że w 1936 r. cegielnia ta nie miała żadnej kolejki, ale w okolicy było kilka innych o dość rozbudowanych układach torowych.
W 2007 r. działała jeszcze kolejka cegielniana z Niezabyszewie koło Bytowa. Trzebyby sprawdzić, czy AD 2010 jeszcze kursuje.
Najciekawsza, chyba jeszcze istniejąca tego typu kolejka przemysłowa znajduje się w Krakulicach koło Łeby. Jest to kolejka torfowa również o prześwicie toru 600 mm i posiada nawet małe wagoniki do przewozu osób ! Biegnie przez ciekawy teren, w pobliżu lasu nadmorskiego i ma dość rozbudowany układ torowy o długości ca 3,5 km.
Okazuje się że kolejki przemysłowe mogą być przydatne turystom zmotoryzowanym w ich trudnych chwilach życiowych: widoczny na zdjęciu samochód, w pogoni za kolejką cegielnianą, wpadł w jakąś dziurę w ziemi. O wydostaniu się z niej o własnych siłach nie było mowy. Na szczęście za chwilę obok przejeżdżała kolejka cegielniana, maszynista odczepił wagony i za pomocą liny wyciągnął samochód z pułapki.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum