Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Wąskie tory na Kaszubach.
Autor Wiadomość
penetrator 


Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 197
Wysłany: Sro Lis 01, 2006 12:53 pm   Wąskie tory na Kaszubach.

Jakie zadanie pełniła wąskotorówka między dzisiejszym
Barkoczynem a dawną "Ober Polen".
Fragment mapy z 1936r.

P32_S26_Koscierzyna_tp.jpg
Plik ściągnięto 15581 raz(y) 71,89 KB

 
Roman 
Hamburger

Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 25
Wysłany: Sob Lis 03, 2007 10:19 pm   Re: Wąskie tory na Kaszubach.

Trzeba bedzie zrobic wizje lokalna ale na pierwszy rzut oka wydaje sie ze przewozono nia zwir do Nowego Barkoczyna.
 
marcin.klan 

Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 4
Wysłany: Pią Lut 19, 2010 5:54 pm   

penetrator, Co to za mapa dokładnie? Mieszkam w Lubaniu od urodzenia, znam okolice jak własną kieszeń, jednak nie kojarzę żadnych śladów po torach. Jeśli ktoś wie więcej na temat wąskotorówki w tym regionie to proszę o kontakt. Jak zejdą śniegi to wybiorę się na poszukiwania jej śladów.
 
 
Łukasz 


Dołączył: 13 Mar 2007
Posty: 280
Wysłany: Pią Lut 19, 2010 8:06 pm   

To jest WIG-ówka 1:100 000; a gwoli ścisłości, na tych mapach w ten sposób nie oznaczano generalnie wąskotorówki, lecz kolejkę gospodarczą lub tramwaj.
 
 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 227
Wysłany: Pią Lut 19, 2010 8:12 pm   

marcin.klan napisał/a:
Co to za mapa dokładnie?
Przedwojenna polska mapa WIG w skali 1:100 000: http://www.mapywig.org/m/...ZYNA_300dpi.jpg
Dokładniej południowy odcinek trasy można prześledzić mapie 1:25 000: http://www.mapywig.org/m/...elki_Klincz.jpg
Domyślam się, ze była to jedna z wielu kolejek gospodarczych funkcjonujących w okresie międzywojennym (na mapie: http://www.mapywig.org/m/...1925_300dpi.jpg z 1925 r. na podstawie mapy niemieckiej z 1918 r. nie jest ona zaznaczona).
Korzystając z http://maps.geoportal.gov.pl widać, że zachowała się równia po ładowni, w miejscu styku z linią normalnotorową. Większość dawnej trasy to obecnie drogi gruntowe. Jeśli będziesz miał czas na eksplorację, chętnie przeczytamy Twoją relację (najlepiej ze zdjęciami) :D .
Dodam jeszcze, że linia jest zaznaczona na powojennej mapie amerykańskiej z 1959 r (co ciekawe, tym razem jako normalnotorowa, co jest raczej mało prawdopodobne).
http://www.lib.utexas.edu...2044-nn34-4.jpg
Z "przyczyn obiektywnych" ciężko ocenić, na ile te informacje były aktualne (o czym zresztą poinformowano na marginesie).

Edit:
Przejrzałem jeszcze niemieckie mapy (stąd: http://igrek.amzp.pl/mapindex.php?cat=TK25 ) i kolejka nie jest zaznaczona na żadnej mapie sprzed I Wojny Światowej. Nie zaznaczono jej również na mapie z 1925, choć to akurat nie koniecznie oznacza, że jej tam nie było (mapa została sporządzona na podstawie wcześniejszych materiałów). Pojawiła się natomiast na Grossblatt z 1942 r. (opracowanej częściowo na podstawie polskich map z 1936 r.): http://www.mapywig.org/m/...russ-Czersk.jpg . Myślę, że można wstępnie założyć (oczywiście to tylko domysły), że kolejka funkcjonowała od połowy lat '20 (początek lat '30 nie sprzyjał tego typu inwestycjom) i dotrwała do II WŚ. Czy działała po wojnie?
_________________

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sob Lut 20, 2010 5:01 pm   

Jeszcze fragment mapy okolic Kościerzyny - kolejka wąskotorowa koło Lubiany. Czy ktoś posiada jej dane, może natrafił już na jakieś fotki ?

Fragment mapy sztabowej WP, 1961.jpg
Plik ściągnięto 14441 raz(y) 33,31 KB

 
2xM 


Dołączył: 11 Wrz 2008
Posty: 227
Wysłany: Sob Lut 20, 2010 6:12 pm   

Hamburger napisał/a:
Czy ktoś posiada jej dane, może natrafił już na jakieś fotki ?
Tylko tyle:
http://www.berlinka.pcp.pl/koscierzyna.html (pod koniec strony).
_________________

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Sob Lut 20, 2010 6:50 pm   

Serdeczne dzięki. Przynajmniej jest jakiś ślad.
 
Bartosz B. 


Dołączył: 05 Wrz 2004
Posty: 494
Wysłany: Nie Lut 21, 2010 7:05 pm   

Na ten temat powinno jeszcze być w internecie więcej. Np. archiwum grupy dyskusyjnej pl.misc.kolej z okolic 2003/2004 roku. Chyba też jakieś archiwalne zdjęcie gdzieś było. Trzeba poszukać też tu na FDG, na Pomorskie Forum Eksploracyjne, może na Wolne Forum Gdańsk. Było o tym, było. Starsi ludzie w okolicach Gostomia dobrze pamiętają tę wąskotorówkę.
_________________
http://www.berlinka.pcp.pl - autostrada Berlin - Gdańsk - Królewiec
 
classix 

Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 104
Wysłany: Nie Lut 21, 2010 7:34 pm   

Hamburger napisał/a:
Serdeczne dzięki. Przynajmniej jest jakiś ślad.


Ja też intersuje tym , o wąskotorowy trasach.


Według mnie po wojnie brano kamienie z niedokończonej autostrady ale być może też żwir.
Jak widzimy trasa prowadzila przy drogach, Wieprznica-Gostomie oraz z kierunku Wieprznica do Łubiany.
A jeszcze powinne być widoczny odcinek torów od asfaltowej drogi do stacji Łubiana.
Tak po wojnie



Tak teraz.

 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Nie Lut 21, 2010 10:53 pm   

Tak kamienie - bardzo prawdopodobne do zakładu zlokalizowanego przy szosie Kościerzyna - Korne. Tam była przeładownia z/na wagony normalnotorowe, jeszcze dziś widać jakieś pozostałości. Piękna jest ta fotka feldbahny z trakcją konną ! Gratuluję. Na kolejce tej w latach 60. pracował parowóz Las 4282 z 1955 r.

Na tej poprzedniej kolejce (Nowy Barkoczyn) do początku lat 60. pracowały dwa parowozy: z kotłem O&K nr 13399 z 1940 r. oraz Rheinische Maschinenfabrik w Düsseldorfie nr 622 z 1925 r., a potem także maszyna serii Las (?)z kotłem nr 1855 z 1956r.
 
classix 

Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 104
Wysłany: Nie Lut 21, 2010 11:12 pm   

Trzeba na wiosnę zatrzymać w Grabówku i zrobic wycieczkę dawną trasą Nowy Barkoczyn - Górna Polska.
Popatrzeć nietylko co zostało po trasie ale widoki.
 
marcin.klan 

Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 4
Wysłany: Pon Lut 22, 2010 2:28 pm   

Po przeprowadzeniu wywiadu wśród najstarszych mieszkańców Lubania zagadka wydaje się być rozwiązana.
Kolej została wybudowana na potrzeby transportu kamieni (do budowy bunkrów dróg itp) z okolic jeziora Kamiony przez Lubań aż do Barkoczyna, gdzie prawdopodobnie były przeładowywane na inne pociągi i jechały dalej. W 1939 roku podobno już nie funkcjonowała, była powoli rozbierana. Jej budowę finansował również właściciel ziemski mieszkający w Lubańskim "pałacu" stojącym do dziś.
Istniała również odnoga tej linii kolejowej - jej trasa prowadziła na wschód od Lubania (w stronę Nowej Karczmy). Skrzyżowanie torów mieściło się ok 100m od miejsca, w którym stoi teraz lubański kościół.
Jak już stopnieje śnieg w lasach wybiorę się na poszukiwania dokładnego szlaku tej wąskotorówki i wrzucę tu zdjęcia z wyprawy.
 
 
Hamburger 

Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 112
Wysłany: Pon Lut 22, 2010 7:04 pm   

Zanim jednak śniegi stopnieją proponuję pójść za ciosem i popytać najstarszego mieszkańca o istotne szczegóły - gdzie stacjonował tabor, co było koniem pociągowym, może ktoś ma jakieś fotki ? Ot, widoczny kawałek lokomotywy lub wagonik. Poza tym nazwisko tego dziedzica (?), który sfinansował budowę kolejki, może szerokość toru i całkowitą długość torów da się jakoś określić ?
 
Qba 


Dołączył: 13 Sty 2009
Posty: 15
Wysłany: Pon Lut 22, 2010 7:18 pm   

Jakieś ćwierć wieku temu na podobne wagoniki i tory można się było natknąć w lesie między Kartuzami a Łapalicami - służyły do przewozu gliny do łapalickiej cegielni.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk