Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Marzęcino - nieczynne wrota przeciwsztormowe
Autor Wiadomość
ruda 
Mierzeja


Dołączyła: 24 Cze 2007
Posty: 1792
Wysłany: Pon Wrz 01, 2008 9:10 am   

groszek napisał/a:
władze czekają aż sprawa rozwiąże się sama


Sadze, że nie czekają - nawet taka myśl im nie przemknie.
Tematu nie ma i już, mylę się ? :II
_________________
„Chamstwu w życiu należy się przeciwstawiać siłom i godnościom osobistom”.
 
 
groszek 


Dołączyła: 15 Lis 2007
Posty: 995
Wysłany: Pon Wrz 01, 2008 3:37 pm   

chyba się nie mylisz :II
_________________
mały kot na wielkiej drodze...
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3725
Wysłany: Pon Wrz 01, 2008 10:54 pm   

ruda napisał/a:
Tematu nie ma i już, mylę się ?

Akurat Ty wiesz, że się nie mylisz. Nastał dla niektórych, czas cięcia kuponów. :%
_________________
Poldergeist
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Pon Wrz 22, 2008 1:16 pm   

Korzystając z uprzejmości mieszkanki domu śluzowego zwiedziłem południową główkę śluzy, która znajduje się na zapleczu domu. (To ta ze zdjęcia zamieszczonego przez Marcina.) Nie jest tak okazała, jak ta od strony zalewu, ale bardzo dobrze zachowana. Brakuje tylko wrót i można by śluzować barki. No, może jeszcze trochę wody przydałoby się. Na zdjęciu: 02 zaznaczyłem miejsce pionowego pala, będącego osią obrotu wrót. Pozostała jeszcze stalowa obejma pełniąca rolę zawiasu. Na zdjęciu wrót awaryjnych koło Mozgowa na Kanale Iławskim jest taka sama obejma, i do dziś spełniająca swoją funkcję.

m1935_174[1].jpg
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 35,57 KB

01.jpg
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 78,73 KB

02.a.jpg
miejsce osadzenia wrót
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 74,36 KB

g 04 DSC00437.jpg
podobne wrota na Kanale Iławkim
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 59,98 KB

03.jpg
prowadnice do wkładania dyli - wkładano je i pomiędzy nie sypano piasek na czas remontu wrót
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 79,31 KB

04.jpg
wnęka w której chowały się wrota w pozycji otwarcia
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 77,3 KB

05.jpg
druga (wschodnia) strona, z lewej drewutnia wykorzystująca część ściany główki śluzy
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 78,28 KB

06.jpg
zdjęcie wnętrza drewutni zrobione przez otwarte, jej dzwi
Plik ściągnięto 11596 raz(y) 78,17 KB

 
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Pon Wrz 22, 2008 1:21 pm   

Przy okazji zauważyłem inne pamiątki po dawnej infrastrukturze przeciwpowodziowej. Dwie tablice podpisane przez „Książęcego Kapitana Wałowego”, zabraniające „publicznego jeżdżenia samochodami i motocyklami po koronie i skarpach wałów - pod karą grzywny lub aresztu”. (jeśli dobrze przetłumaczyłem)

07.jpg
Plik ściągnięto 11594 raz(y) 77,19 KB

08.jpg
Plik ściągnięto 11594 raz(y) 79,56 KB

 
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1162
Wysłany: Pon Wrz 22, 2008 2:08 pm   

Kto wie czy "nasz" Naczelnik (inspektor?) wałowy z Kmiecina nie jest przypadkiem ojcem kompozytora Georga Vollerthuna?
A tak BTW to taka tabliczka powinna trafić do Muzeum Żuławskiego a nie walać się wśród śmieci!
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
pumeks 


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7394
Wysłany: Pon Wrz 22, 2008 2:29 pm   

Krzysztof napisał/a:
Przy okazji zauważyłem inne pamiątki po dawnej infrastrukturze przeciwpowodziowej. Dwie tablice podpisane przez „Książęcego Kapitana Wałowego”, zabraniające „publicznego jeżdżenia samochodami i motocyklami po koronie i skarpach wałów - pod karą grzywny lub aresztu”. (jeśli dobrze przetłumaczyłem)


No, mniej więcej. Przymiotnik "publiczny" dotyczy raczej dróg na koronie wału, a nie samego jeżdżenia. I skąd wziął się "książęcy kapitan wałowy"? jest tylko "kapitan wałowy", a słowo "Fürstenau" to nazwa miejscowości (zdaje się obecny Kmiecin).
_________________

 
Sielanka 

Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 107
Ostrzeżeń:
 6/4/6
Wysłany: Pon Wrz 22, 2008 9:40 pm   

Pozdrawiam Wszystkich Forumowiczów. Jestem nowy. Wciagnęła mnie dyskusja o wrotach. Więc piszę.
Nie zgadzam się z pomysłem Krzysztofa, że po wschodniej stronie budowli w Marzęcinie było dodatkowe wejście na Kanał. Przy wyrównanych stanach wód Zalewu i Kanału wystarczyło otwarcie obydwu wrót śluzy, Nie było potrzeby budowania dodatkowej "bramy".
Druga sprawa to wrota sztormowe. Były tam dwa wrota. Wschodnie i zachodnie. Jedne z nich zabezpieczały śluzę od Zalewu przy bardzo wysokich spiętrzeniach. Wtedy wpływanie do śluzy było niemozliwe. Tak, jak to jest np. w Gdańskiej Głowie. Druga, wschodnia "brama" była wtedy też oczywiście zamknięta.
Po co ją zatem wybudowano obok śluzy? Jakiś powód musiał istnieć, ale to nie to, co sugeruje Krzysztof.
 
maly-cinek 
Ciekawski


Dołączył: 22 Kwi 2005
Posty: 100
Wysłany: Pon Wrz 22, 2008 11:54 pm   

piękne zdjęcia :== do tego te tablice. smutne jest to że gmina nic nie robi ku temu by wypromować takie miejsca albo przynajmniej jakoś zadbać o nie.
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Wto Wrz 23, 2008 12:25 pm   

Sielanka napisał/a:
Nie było potrzeby budowania dodatkowej "bramy".

Też tak uważam. Nie było, również potrzeby budowania tak potężnej głowicy, z tak wysokimi wrotami (chyba z 6 m ponad normalny poziom zalewu).
Podejrzewam, że jak to bywa i obecnie, chodziło o wydanie publicznych pieniędzy, i skierowanie ich do znajomego budowniczego śluz :<>
Nie zdziwiłbym się, jednak, gdyby w uzasadnieniu konieczności jej budowy, skierowanym do dysponenta środków finansowych, było to co ja napisałem wcześniej :wink:
pumeksowi dziękuję za uściślenie tłumaczenia :dooobry:
 
 
Sielanka 

Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 107
Ostrzeżeń:
 6/4/6
Wysłany: Wto Wrz 23, 2008 3:18 pm   

Krzysztof brnie dalej... :)
Wały wysokości 6 m od strony Zalewu i poteżne wrota sztormowe — nic dziwnego.
Wydawanie pieniędzy publicznych niepotrzebnie – i wtedy i dziś nie miało i nie ma uzasadnienia.
Warto poważnie się zastanowić i wymyslić bardziej realną hipotezę.
Zagadka żuławska wciąż czeka na rozwiązanie. ;)
 
Krzysztof 


Dołączył: 14 Lip 2006
Posty: 2304
Wysłany: Czw Paź 02, 2008 11:10 am   

Sielanka napisał/a:
Warto poważnie się zastanowić i wymyslić bardziej realną hipotezę.

W okresie planowania budowy i jej rozpoczęcia nie było, jeszcze Wisły Śmiałej, nie mówiąc o Przekopie i przegrodzeniu Nogatu w Białej Górze. Fale powodziowe, poza Leniwką chodziły Nogatem i Szkarpawą. Te dwie odnogi na pewno miały wplyw na poziom wody w Zalewie w rejonie Marzęcina. To wzgląd na to, a nie północno-wschodnie sztormy podnoszące poziom wody w zalewie, przypuszczalnie, zdecydował o powstaniu tej konstrukcji.
 
 
Sielanka 

Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 107
Ostrzeżeń:
 6/4/6
Wysłany: Czw Paź 02, 2008 11:33 am   

Mała poprawka
Krzysztof napisał/a:
W okresie planowania budowy i jej rozpoczęcia nie było, jeszcze Wisły Śmiałej

Była od 1840 roku.
Różnie tam mogło być wtedy z przyczynami poziomu wody na Zalewie. Jako powód do wybudania wrót sztormowych dodałbym również zabezpieczenie przed bardzo niebezpiecznym pochodem zwałowisk lodów.
Dlaczego jednak wybudowano dwie pary wrót i jedną komorę śluzy? Pytanie pozostaje otwarte...
 
Sielanka 

Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 107
Ostrzeżeń:
 6/4/6
Wysłany: Czw Paź 09, 2008 5:22 pm   

:hmm: Poddaję pod dyskusję następujące rozwiązanie zagadki.
Tajemnicza ruina w Marzęcinie w przeszłości pełniła rolę śluzy i ... jazu zabezpieczonych wrotami sztormowymi.
Wejście zachodnie od strony Zalewu na Kanał Panieński to śluza – nie ma co do tego żadnych watpliwości. Wejście wschodnie to stopień wodny spiętrzający wodę na Kanale.
Śluzy zazwyczaj buduje się przy stopniach wodnych. Jaz w tym miejscu miałby sens, gdyż ułatwiałby utrzymanie odpowiedniego poziomu wody w Kanale w przypadku niskiego poziomu wód w Zalewie. Przy silnych wiatrach zachodnich lub południowo-zachodnich, Zalew w zachodniej częsci, a wraz z nim rzeki doń wpadające, wypłycają się. I to znacznie. Do dzisiaj takie zjawisko można zaobserwować na Tudze. Aby utrzymać odpowiednią dla statków głębokość należało na stałe wodę w Kanale spiętrzyc i dodać śuzę. Jednocześnie wybudowano dwa wrota – zabezpieczenia sztormowe od strony Zalewu.
Jazu nie widać. Jezeli jest, to ślady po nim są w ziemi po wschodniej stronie budowli.
Odkrywka? :) Georadar? :)
 
Dostojny Wieśniak 


Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 3725
Wysłany: Pią Paź 10, 2008 1:04 am   

O hydrotechnice mało wiem, to nie będę mieszał w temacie. Sielanka jednak z łopatą, dłubiący odkrywkę... :wink: No no, to ja chcę to sfocić. :hihi:
_________________
Poldergeist
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk