Nie słyszałem o żadnej takiej wąskotorówce, ale może feyg coś wie na ten temat?
Do niedawna istniała bocznica normalnotorowa odgałęziająca się na stacji Rybno na linii (też normalnotorowej) Wejherowo - Garczegorze i kończąca się stacją zakładową na terenie budowy EJ Żarnowiec. Elektrownia była budowana na terenie wsi Kartoszyno, położonej na wschodnim brzegu Jeziora Żarnowieckiego, czyli naprzeciwko Nadola. Odcinek linii od Wejherowa do Rybna i bocznica były zelektryfikowane i rzeczywiście przez pewien czas jeździły tam EZT dowożące pracowników na budowę.
O samej linii Wejherowo - Garczegorze był kiedyś obszerny artykuł w ŚK.
otóż właśnie, podejrzewam omyłkę mojej "zapytawczyni", być może ma ona na myśli jakąś linię normalnotorową z okolicy. no cóż, feyg, na pomoc
a przy okazji: linia przez Garczegorze=kolejna linia, którą nie zdążyłam się przejechać
Nie słyszałem o żadnej takiej wąskotorówce, ale może feyg coś wie na ten temat?
Do niedawna istniała bocznica normalnotorowa odgałęziająca się na stacji Rybno na linii (też normalnotorowej) Wejherowo - Garczegorze i kończąca się stacją zakładową na terenie budowy EJ Żarnowiec. Elektrownia była budowana na terenie wsi Kartoszyno, położonej na wschodnim brzegu Jeziora Żarnowieckiego, czyli naprzeciwko Nadola. Odcinek linii od Wejherowa do Rybna i bocznica były zelektryfikowane i rzeczywiście przez pewien czas jeździły tam EZT dowożące pracowników na budowę.
O samej linii Wejherowo - Garczegorze był kiedyś obszerny artykuł w ŚK.
Wąskotorowa kolej w Wejherowie (do tego elektryczna!) istniała w Wejherowie w końcówce XIX wieku i prowadziła z wyładowni stacji w Wejherowie do cementowni w Bolszewie.
Na stronie opisującej historię Bolszewa przeczytamy (informacje o kolejce potwierdził autor artykułu w "Świecie Kolei" Krzysztof Labudda):
Cytat:
W 1872 roku utworzono spółkę akcyjną i wkrótce rozpoczęły się prace przy budowie kanału o długości 5 km. W 1873 roku rozpoczęto produkcje cementu portlandzkiego. Wypalano go z iłów wydobytych z dna Jeziora Górskiego. Cement był przewożony na dworzec w Wejherowie wąskotorową kolejką konną. W roku 1890 kolejka została zelektryfikowana, a w 1902 roku zmodernizowana na szerokotorową. Na Pomorzu była to pierwsza elektryczna kolejka przemysłowa. Surowiec do produkcji cementu dostarczano 40 promami drewnianymi, ciągnionymi po kanale początkowo przez ludzi, a w późniejszym okresie przez konie. Również i te z czasem zastąpiono przez dwa ciągniki parowe.
źródło
Owa "modernizacja" związana była z budową normalnotorowej kolejki Wejherowo - Prusewo "Kleinbahn Neustadt - Prussau" przedłużonej póżniej do Choczewa a ostatecznie do stacji Garczegorze leżącej przy linii Lębork - Łeba. Kolej wąskotorowa okazała się zbędna i została rozebrana. A po kolejce Wejherowo - Prusewo w Wejherowie został budynek w którym funkcjonował zarząd. Znajduje się on przy ul. Dworcowej. A linia
Wejherowo - Garczegorze czeka w przyszłości zapewne ten sam los co kolejka krokowska czyli rozbiórka
Wejherowo zarząd.JPG Budynek zarząd kolejki Wejherowo - Prusewo - (Garczegorze) w roku 1914.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum