Dawny Gdańsk

Errata - Gedanopedia/Encyklopedia Gdańska

pumeks - Sob Gru 19, 2015 10:24 am
Temat postu: Gedanopedia/Encyklopedia Gdańska
W haśle "Głos Wybrzeża" zamieszczono zdjęcie podpisane jako "Siedziba redakcji „Głosu Wybrzeża” przy ul. Robotniczej, 1946–1948". W rzeczywistości jest to zupełnie inny budynek. Rozpozna ktoś?
Anker - Sob Gru 19, 2015 11:22 am

Budynek stał do ok. 1971r między d. Żakiem a bastionem Św. Elżbiety, wyburzony w czasie budowy drugiej jezdni Podw. Grodzkiego.
W budynku w którym obecnie mieści się tzw. Ratusz w czasie kiedy wykonano powyższe zdjęcie mieścił się Komitet PZPR, tak więc mieli blisko do żródła wiedzy wszelakiej.

pumeks - Sob Gru 19, 2015 12:00 pm

Zgadza się, chociaż co do daty rozbiórki, istnieją rozbieżności,
Na początku 1971 tego budynku na pewno już nie było. Ostatnio w dyskusji na Fotopolsce twierdzono, że rozebrano go jeszcze wcześniej, na początku lat 1960-tych.

Anker - Sob Gru 19, 2015 12:35 pm

Na pewno?
pumeks - Sob Gru 19, 2015 1:21 pm

No to teraz mnie zaskoczyłeś. Opierałem się na sprawozdaniu archeologicznym Andrzeja Zbierskiego z badania reliktów baszty Bramy Raduńskiej i jakoś miałem w pamięci, że chodziło właśnie o początek 1971 r. Widocznie się myliłem :skolowany:
Anker - Sob Gru 19, 2015 6:13 pm

Marzec 1971r
http://www.britishpathe.c...ur/query/gdansk
Archeolodzy musieli przystąpić do pracy bezpośrednio po rozbiórce budynku
Ciekawi mnie jedno czy zbadano na jakim fundamencie stał ten budynek? Gdzieś czytałem że budynek ówczesnego Żaka został posadowiony na stalowych kesonach ze względu na niestabilny grunt (d. fosa) Podobne rozwiązanie zastosował G. Eiffel przy budowie paryskiej wieży. ćzy również przy budowie tego budynku zastosowano taką metodę?

princessita - Czw Mar 10, 2016 5:14 pm

Jak to jest z ta Gedanopedia, ostatnio natykam się tam na dziwaczne stwierdzenia " wizerunek króla polskiego Jana Leszczynskiego ja nie znam takiego króla o tym imieniu. Druga rzecz to przy haśle Samuel Donnet pojawia się ilustracja Nowego Portu z podpisem ze jest z 1707 roku a widnieja na niej postacie z przynajmniej połowy XIX wieku.
Taja bylejakość chyba nie uchodzi popularyzacji historii Gdańska, zwłaszcza ze hasła opracowywali chyba gdańscy badacze?

pumeks - Czw Mar 10, 2016 9:35 pm

W 1707 r. nie było raczej Nowego Portu :roll:
Ale gdzie jest owa rycina? tutaj http://www.gedanopedia.pl...e=DONNET_SAMUEL jej nie widzę :???:

princessita - Pią Mar 11, 2016 10:52 am

Tak to wyglada:

http://www.gedanopedia.pl...onnet,_1707.JPG

pumeks - Pią Mar 11, 2016 12:55 pm

No przecież to rycina C.G.Ludwiga rytowana przez F.Bilsa, w prawym dolnym rogu powinna być na niej data 1839 :lol:
Jest fajna ze względu na dwie okoliczności: wizerunek łodzi spacerowej "treckschuitte" niemal identycznej jak na pół wieku wcześniejszym rysunku Chodowieckiego, i chyba najstarsze znane przedstawienie dworku Fischera.

Adamdownunder - Pią Mar 11, 2016 11:50 pm

pumeks napisał/a:
wizerunek łodzi spacerowej "treckschuitte" niemal identycznej jak na pół wieku wcześniejszym rysunku Chodowieckiego

Jak ktoś chce zobaczyć ten załączony niżej wizerunek to proszę się zarejestrować :heej:

Zbych - Sob Mar 12, 2016 10:47 pm

pumeks napisał/a:
No przecież to rycina C.G.Ludwiga rytowana przez F.Bilsa, w prawym dolnym rogu powinna być na niej data 1839 :lol:

Jeśli to drzeworyt, to może drzewo na niego zostało ścięte w 1707 r.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group