Dawny Gdańsk

Żuławy, Kaszuby, Kociewie i inne miejsca bliższe lub dalsze - Kanał Elbląski

Krzysztof - Czw Sty 31, 2013 6:22 pm
Temat postu: Kanał Elbląski
http://allegro.pl/kanal-e...2947856229.html
1933 r.

Miro - Pią Lut 01, 2013 6:52 pm

Oberländische Kanal ....

Miro

barakuda - Sob Mar 30, 2013 11:20 pm

Od 30 lat co roku przemierzam szlak kanału elbląskiego (szlakiem praojców-Gdańsk-Iława).Zdjęć powojennych kanału mam wiele.Znalazłem w necie kilka przedwojennych.Jeśli kogoś zainteresuje to zamieszcze np.zdjęcia osuszonych kanałów i pochylni.W roku 2013 i 2014 nie da się niestety jak co roku przepłynąć tą trasą--jest remont pochylni.
Mirekaszub - Pon Kwi 01, 2013 12:38 pm

A to moje skromne zbiory. http://postcard.com.pl/po...kanal-elblaski/
Też zrobiłem tą trasę parokrotnie jachtem i statkiem. Było super i na pewno tam wrócę.

barakuda - Wto Kwi 02, 2013 2:20 pm

Pewnie nieznane fotki opróżnionych kanałów pochylni,podczas odmulania w 2008 roku
W.Danielewicz - Wto Kwi 02, 2013 3:15 pm

W listopadzie 2012 roku ukazała się książka pt. "100 lat żeglugi pasażerskiej na kanale ostróda-elbląg 1912-2012-.
W.Danielewicz - Wto Kwi 02, 2013 3:20 pm

Statek "EMILIE" w iławskim porcie

„EMILIE”
statek towarowo-pasażerski parowy
rok budowy: 1891; stocznia nieznana
wymiary: L-24,50 m; B-3,08 m; Tmax.-2,00 m;
1 maszyna parowa o mocy 48 KM; 1 kocioł parowy; 1 śruba napędowa; nośność: 53 t
numery rejestracji administracyjnej: brak danych
1889: EMILIE – Moritz Matzmorr, Deutsch Eylau [D]
1917: jeszcze w służbie
dalszy los nieznany

Krzysztof - Wto Kwi 02, 2013 3:24 pm

barakuda napisał/a:
Pewnie nieznane fotki opróżnionych kanałów pochylni,podczas odmulania w 2008 roku
Gdyby nie kilkanaście - dwadzieścia kilka KB mogłyby być bardzo ciekawe :cooo: Czemu takie małe?
barakuda - Wto Kwi 02, 2013 4:56 pm

postaram się wstawiać większe.
barakuda - Wto Kwi 02, 2013 5:13 pm

Uf,chyba wreszcie wychodzą dobrze więc jeszcze kilka fotek Iławy z netu:
pierwsze w tym samym miejscu,następne napewno znane miejsce dzisiaj,ale pomnik już inny bo....Żeromskiego.

Miro - Wto Kwi 02, 2013 5:29 pm

Kanał Ostródzko-Elbląski.
Pochylnia "Jelenie"

Miro

kolumb - Wto Kwi 02, 2013 5:45 pm

Kanał elbląski
kolumb - Wto Kwi 02, 2013 5:48 pm

Kanał elbląski
kolumb - Wto Kwi 02, 2013 6:32 pm

Kanał elbląski
kolumb - Wto Kwi 02, 2013 6:34 pm

Kanał elbląski
Leszek M. - Sro Kwi 03, 2013 11:22 pm

W.Danielewicz napisał/a:
W listopadzie 2012 roku ukazała się książka pt. "100 lat żeglugi pasażerskiej na kanale ostróda-elbląg 1912-2012-.

Jest jeszcze wydanie "150 lat Kanału Ostróda-Elbląg - 1860-2010", ale to już prawie biały kruk.Obie mam. Są świetne.

barakuda - Czw Kwi 04, 2013 11:35 pm

Jeszcze kilka fotek z odmulania pochylni w 2008 roku
barakuda - Sob Kwi 06, 2013 2:50 pm

Kilka fotek z obchodów 150lecia kanału Elbląskiego na pochylni Buczyniec-zrobione przeze mnie 29.09. 2009,oraz z netu zimowe widoki.
Krzysztof - Sob Lis 30, 2013 4:31 pm

Tu: http://www.marienburg.pl/...p=146622#146622
daroelbing napisał/a:
Ciekawy film na YouTube lub na stronie wyświetlanej w pasku na filmie.
Elbing Oberland Canal, 1930's Film 1930
Barka transportująca drewno. Rejs sfilmowany w ciekawym skrócie kanałem przez pochylnie i jezioro Druzno do Elbląga. Barka bez silnika ale "idzie" jak nie na żaglach to na "pych" długimi drągami a nawet przez burłaczenie.I to w pełnym załadunku. Szacunek ciężki kawał chleba mieli.

(link do filmu - http://www.youtube.com/watch?v=KW3C97HiZJU )
Film doskonale dokumentuje ten transport drewna od jakiegoś jeziora (żaglowy holownik!), do rozładunku w Elblągu, oraz funkcjonowanie kanału. Doskonale pokazane jest pokonywanie pochylni:

(Zwróćcie uwagę na pracę chłopca. - Przed wpłynięciem na wózek, coś "załatwiał" i teraz dogania barkę. Łódkę zawiesza na specjalnie do tego zainstalowanych wysięgnikach,a następnie daje sygnał gotowości.
Ciekawe co "załatwiał", ale te wysięgniki sugerują, że to była norma.)
Ważniejszą funkcję wykonywał przy pokonaniu mostu zwodzonego. Aby barki nie wyhamowywać, odpowiednio wcześniej musiał wsiąść do łódki, wyprzedzić barkę, wyjść na brzeg, wejść na pomst przy moście, korbą odsunąć ruchome przęsło, poczekać aż barka przepłynie, zamknąć most, wsiąść do łódki i dogonić barkę. (Na filmie jest pokazane tylko otwieranie mostu, i przepływanie barki)

Krzysztof - Sob Mar 15, 2014 10:27 am

Tydzień temu byliśmy nad kanałem, w Buczyńcu i Kątach. Ta wiosna to dobry moment do zwiedzania. Można oglądnąć (zwłaszcza w niedzielę, gdy brak robotników na budowie) normalnie trudno dostępne elementy maszynowni. Tu wyciągnięte na zewnątrz koło wodne.

Więcej zdjęć na stronie: http://www.tomek.strony.ug.edu.pl/opisy/powisle (pierwsza część to relacja Tomka z wizyty nad kanałem w poprzednim roku).
Dla mnie najciekawsza była możliwość zobaczenia tego co normalnie jest skryte pod wodą, a kluczowe dla pochylni. System poziomowania wózków.
Koła wózków mają dwustronną bieżnię. W odróżnieniu od kół kolejowych z piórem pomiędzy szynami i bieżnią na zewnątrz, te koła mają pióra po środku i dwie bieżnie, po wewnętrznej i zewnętrznej stronie. Koła od strony górnej wody jadą po szynach pochylni na wewnętrznej bieżni i po częściowym zanurzeniu zewnętrzną bieżnią wjeżdżają na dodatkową, wyższą szynę (na zewnątrz szyn głównych).
Koła od strony dolnej wody jadą po szynach pochylni po zewnętrznej bieżni i pod wodą dolnego stanowiska wjeżdżają na dodatkową, wysoką szynę wewnętrznymi bieżniami. Tam ta poziomująca szyna jest wewnątrz torowiska pochylni.
Polecam film "Tajemnice Kanału Elbląskiego 2" http://www.youtube.com/watch?v=RxcGDaankdM z którego pochodzi poniższy rysunek pokazujący wjazd wózka na stanowiska dolne. Niebieska to szyna głównego torowiska pochylni, zielona szyna poziomująca.

EwkaW - Sob Mar 15, 2014 10:59 pm

Bardzo ciekawy materiał, o tych szczegółach nie wiedziałam, mimo kilkukrotnego przepłynięcia kajakiem tego szlaku...w poprzednim stuleciu :wink:
Duże wrażenie zrobiła na mnie maszynownia, zwłaszcza standard wykonania poszczególnych elementów. Tam się człowiek na moment cofał o sto lat :hmm:

AvM - Sro Sty 28, 2015 4:30 pm

W.Danielewicz napisał/a:
Statek "EMILIE" w iławskim porcie

„EMILIE”
statek towarowo-pasażerski parowy
rok budowy: 1891; stocznia nieznana
wymiary: L-24,50 m; B-3,08 m; Tmax.-2,00 m;
1 maszyna parowa o mocy 48 KM; 1 kocioł parowy; 1 śruba napędowa; nośność: 53 t
numery rejestracji administracyjnej: brak danych
1889: EMILIE – Moritz Matzmorr, Deutsch Eylau [D]
1917: jeszcze w służbie
dalszy los nieznany


Wldek!

1889 juz plywal, a w 1891 byl zbudowany :)

Krzysztof - Nie Kwi 12, 2015 9:56 am

Ciekawy tekst: http://mojewendrowki.eu/p...odnik/uzup5.htm
Dla mnie poniższe zdjęcie jest najciekawsze.
Cytat:
Tratwa z szałasem flisaków na Kanale Elbląskim. Zdjęcie opublikowane w National Geographic w grudniu 1928 roku, a powtórzone w tym magazynie w lipcu 2000 roku.

Krzysztof - Pią Sty 04, 2019 10:56 am

W wątku Damals... zu Hause
Dostojny Wieśniak napisał/a:
Archiwalny filmik warty obejrzenia :arrow: naduś sobie

Od 5:40 minuty pokazany jest Kanał. Dla mnie ciekawe pokazanie otwieranie i zamykanie mostu odsuwanego (pokazany kilka postów wcześniej, ale tu wyraźniej).


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group