Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Rianovosti - sowieckie zdjęcia

Bartosz B. - Pon Sty 02, 2012 7:03 pm
Temat postu: Rianovosti - sowieckie zdjęcia
Mówią w TVP Gdańsk o tych zdjęciach Sopotu i na nich zauważyłem znak wodny Rianovosti.

Wpisuję na stronie http://visualrian.ru/en/site/search/?mode=advanced "Danzig" i znalazł mi to:


A Soviet gun crew keeping up fire in the streets of Danzig, Germany. World War Two. Photo reproduction.

Inne to armaty i czołgi. Lepiej wpisać "Gdansk" i mamy:

Soviet and Polish soldiers at the rally devoted to the liberation of Gdansk from the Nazis. The photo was made on March 30, 1945. Photo copy.



The Great Patriotic War of 1941-1945. Approaching Gdansk. A reproduction of a photograph from General Rakhimov's album.


Soviet soldier in Gdansk, 1945. The Great Patriotic War of 1941-1945. Reproduction.


Soviet troops in Gdansk.


Red Army men firing at the enemy on the approaches to Gdansk.

Martino - Pon Sty 02, 2012 7:07 pm

Pierwsze z tych fotek, już gdzieś było na FDG.
Sabaoth - Pon Sty 02, 2012 8:20 pm

To pierwsze, jak słusznie zauważył Martino jest znane. Jest to jedno z czterech (lub więcej) zdjęć zrobionych w tym samym miejscu. Na innym widać rosyjskiego żołnierza w lenonkach :hihi: Więcej tu: http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=4225

A pozostałe też już kiedyś widziałem chociaż niekoniecznie na forum.

slowik45 - Pon Sty 02, 2012 8:27 pm

Zdjęcie nr 2 z propagandowego wiecu przed Dworem Artusa , w perspektywie Zielona Brama .
Martino - Pon Sty 02, 2012 8:37 pm

Dla mnie najciekawsze jest foto nr 3. Ktoś ma pomysł co to za widok?
Przyczółek na moście we Wrzeszczu (ul. Kościuszki) z lotniskiem w tle, na dole?
Do mojej hipotezy nie bardzo pasuje zakręcające torowisko po lewej,,,,,

slowik45 - Pon Sty 02, 2012 9:26 pm

Na zdjęciu nr3 jest Generał -major Sabir Rakhimov który notabene poległ w walkach o Gdańsk(26.03.1945) , dowódca , 37 Gwardyjskiej Dywizji Piechoty ,więc można spróbować prześledzić szlak bojowy i miejsce zrobienia zdjęcia się znajdzie . Szukam .
Martino - Pon Sty 02, 2012 9:45 pm

Generał Major Sabir Rachimow – Dowódca 37 Gwardyjskiej Dywizji Piechoty (
Pierwszy generał narodowości uzbeckiej w Armii Radzieckiej), zginął 26.03.1945

feyg - Pon Sty 02, 2012 9:49 pm

... od wybuchu pocisku wystrzelonego z ciężkiej artylerii okrętowej pancernika „kieszonkowego” „Lützow”,
źródło

Martino - Pon Sty 02, 2012 9:53 pm

feyg napisał/a:
... od wybuchu pocisku wystrzelonego z ciężkiej artylerii okrętowej pancernika „kieszonkowego” „Lützow”,
źródło


zbyt ambitnie eksponował się na wzgórzach... zupełnie nie na "wschodni" model dowodzenia walką.

slowik45 - Pon Sty 02, 2012 10:05 pm

Jeżeli zginął 26.03 , to zdjęcie jest zrobione gdzieś ze wzgórz morenowych przed Wrzeszczem gdyż Wrzeszcz zdobyto właśnie 26.03 , może Oliwa ?
Martino napisał/a:
Do mojej hipotezy nie bardzo pasuje zakręcające torowisko po lewej,,,,,
to niekoniecznie wygląda na tory. A tak w ogóle ,to łatwiej ustalić pozycje i przemieszczanie się jednostek hitlerowskich niż sovietów ,''niezły burdel macie tu siostry '' :hihi:
Martino - Pon Sty 02, 2012 10:11 pm

slowik45 napisał/a:
Jeżeli zginął 26.03 , to zdjęcie jest zrobione gdzieś ze wzgórz morenowych przed Wrzeszczem gdyż Wrzeszcz zdobyto właśnie 26.03 , może Oliwa ?
Martino napisał/a:
Do mojej hipotezy nie bardzo pasuje zakręcające torowisko po lewej,,,,,
to niekoniecznie wygląda na tory. A tak w ogóle ,to łatwiej ustalić pozycje i przemieszczanie się jednostek hitlerowskich niż sovietów ,''niezły burdel macie tu siostry '' :hihi:


myślałem o torach "odbijających" na Zaspie.. ale one prowadziły w odwrotnym kierunku

Krzysztof - Pon Sty 02, 2012 11:16 pm

Martino napisał/a:
myślałem o torach "odbijających" na Zaspie.. ale one prowadziły w odwrotnym kierunku

Wydaje mi się, że równolegle do torów, na zewnątrz łuku widzę jakiś kanał (rów).
To nie na Gdańsk patrzą czerwonoarmiści. Po prawej stronie widać jakieś wzniesienie. Trzy domy wystają ponad horyzont. Takiego widoku nie może być z górek nad Gdańskiem.

Piotr J. - Pon Sty 02, 2012 11:53 pm

A zdjęcie nr 5, wiecie gdzie to jest?
Martino - Wto Sty 03, 2012 12:08 am

a gdyby tak na to foto popatrzeć?
feyg - Wto Sty 03, 2012 12:19 am

Zgadzam się z Krzysztofem, to nie Gdańsk, ale to zdjęcie?


Self-propelled gun making way for assault teams of Soviet troops in Gdansk. March of 1945.
Author: P. Bernstein

Martino - Wto Sty 03, 2012 1:22 am

to też nie Gdańsk. (dlaczego? Dlatego, że nie...) Nie zasłaniajmy się Krzysztofem, który podał argument w dyskusji, tylko też ich poszukajmy.

Wracając do foto nr 3 (odwróconego). Zobaczmy mapę z 1933 r. Przebieg nasypu i torów na Zaspie jest zbliżony.

Krzysztof - Wto Sty 03, 2012 10:29 am

Łuk torów pasuje (też próbowałem odwrócić), nawet cienie pasują do tego odwrócenia, ale co to za ulica na Zaspie i co to za górka z trzema domami za nią?
beaviso - Sro Sty 04, 2012 3:24 am

slowik45 napisał/a:
A tak w ogóle ,to łatwiej ustalić pozycje i przemieszczanie się jednostek hitlerowskich niż sovietów ,''niezły burdel macie tu siostry '' :hihi:

Oj, nie powiedziałbym. W schyłkowym okresie wojny ruchy jednostek niemieckich to chaos, a w wielu przypadkach owe "jednostki" stanowiły byty niemal wirtualne.

37. Dywizja Strzelecka Gwardii, którą dowodził gen.maj. Sabir Umar-ogły Rachimow, w połowie lutego została wyłączona ze składu 65. Armii i tymczasowo podporządkowana 2. Armii Uderzeniowej oraz skierowana do walk o Grudziądz, które przeciągnęły się do początku marca (Grudziądz skapitulował 06.03.) Po tym dywizja Rachimowa trafiła z powrotem do 65. Armii gen. Batowa i popędziła prosto pod Gdańsk. Atakowała od zachodu, przez Pępowo, Rębiechowo, Złotą Karczmę.

Zniszczenie punktu obserwacyjnego dywizji miało miejsce najprawdpodobniej nie 26.03, lecz dzień wcześniej. To wtedy poległ także dywizyjny politruk, płk Smirnow, którego gen. Paweł Batow wymienia wespół z Rachimowem przy okazji wzmianki na temat tego zdarzenia. Zważywszy na fakt, że Rachimow zmarł 26.03. z odniesionych ran (a nie zginął na miejscu), to wielce prawdopodobne staje się ulokowanie daty jego śmiertelnego zranienia nieco wcześniej, czyli właśnie 25.03., co idealnie pokrywa się z datą śmierci Smirnowa. A tego dnia, a tym bardziej wcześniej, Rachimow na pewno nie mógł jeszcze obserwować centralnych części Gdańska, za wyjątkiem obszaru ówczesnego lotniska. Jednak to, co widać na fotografii, nie jest dla mnie lotniskiem na Zaspie - nawet po lustrzanym odwróceniu fotki.

Z życiorysu Rachimowa wynika, że dowództwo nad dywizją objął w połowie listopada 1944, gdyż wcześniej był w Akademii Wojennej Sztabu Generalnego. Dywizja walczyła wówczas w rejonie Pułtuska. Jednak na fotkach nie ma śniegu... Zakładam, że ten pojawił się w grudniu. Czyli zdjęcie z drugiej połowy listopada lub z początku grudnia. Albo wykonane dopiero po zimie. W rejonie Gdańska dodatnie temperatury pojawiły się na stałe od 14.03. Więc jeśli na fotkach Rachimowa z oficerami na punkcie obserwacyjnym nie jest coś z północnego Mazowsza, to zostaje tylko Gdańsk - i to jego peryferie, widziane z zachodu, skąd nacierała dywizja Rachimowa. Ale sądzę, że gdyby tak było, to od razu skojarzylibyśmy miejsce i znajome widoki.

Cóż, dużo faktów, głęboka analiza - i niestety brak rezultatu.

M.

P.S. Rachimow nie jest pochowany na gdańskim cmentarzu. Jego prochy zostały po wojnie przeniesione do rodzinnego Taszkientu.

Martino - Sro Sty 04, 2012 11:20 am

Beaviso!!! :== :== :== :==
slowik45 - Sro Sty 04, 2012 4:16 pm

Beaviso
Cytat:
dywizja Rachimowa trafiła z powrotem do 65. Armii gen. Batowa i popędziła prosto pod Gdańsk. Atakowała od zachodu, przez Pępowo, Rębiechowo, Złotą Karczmę
ogólnie szlak 65.Armii jest znany , chodzi konkretnie o ruchy 37.DP a to jest przynajmniej dla mnie na dany moment nie do ustalenia .Może uda się ustalić jaki odcinek frontu 25.03 ostrzeliwał Lutzow , to mogło by naprowadzić na jakiś trop ?
beaviso - Sro Sty 04, 2012 7:23 pm

Wg mnie o wiele trudniej od ruchów 37.D.S.Gw. byłoby ustalić cele "Luetzowa"... Chciałbym też zwrócić uwagę, że nie ma żadnej gwarancji, że to akurat pocisk z "Luetzowa" spowodował tą stratę.

Ale kontynuując ten wątek - dysponuję informacjami mówiącymi ogólnie o użyciu okrętów Kriegsmarine w tym rejonie i okresie. I tak:

- 24.03.
"Prinz Eugen" z niszczycielem "Z 34" i torpedowcem "T 23" ostrzeliwały cele w rejonie Gdańska,
"Luetzow" z niszczycielem "Z 43" i torpedowcem "T 28" ostrzeliwały cele w rejonie Sopotu,
Niszczyciele "Z 31" i "Z 38" ostrzeliwały cele w rejonie Gdyni,

- 25.03.
"bieżące wsparcie artyleryjskie udzielone przez siły morskie (jednostki pływające)" - to niestety wszystko...

- 26.03.
"Luetzow", "Prinz Eugen" i dwa niszczyciele (prawd. "Z 34", "Z 43") ostrzeliwały cele w rejonie Sopot-Oliwa
Niszczyciele "Z 31" i "Z 38" skierowane do ostrzeliwania celów w rejonie Gdyni.

Wieczorem lub jutro postaram się napisać nieco więcej na temat dywizji Rachimowa.

Teraz tylko uwaga, że pas natarcia 65. Armii był szeroki, szło w nim 9 dywizji strzeleckich, korpus zmechanizowany i jednostki wsparcia. Stąd podane przeze mnie miejscowości: Pępowo, Rębiechowo, Złota Karczma, to nie "65. Armia", tylko bardzo konkretne miejsca, o które walczyła interesująca nas 37.D.S.Gw.

Rosjanie (bez precyzowania jednostek) osiągnęli północny i zachodni skraj Wrzeszcza po południu 26. marca. Wtedy pokonali obronę w rejonie nasypu kolejowego i przedarli się w rejon koszar na Słowackiego. Wrzeszcz został zdobyty w nocy z 26 na 27. marca, np. szkoła Pestalozziego ok. północy, a 27. marca rano Rosjanie doszli do Politechniki i rejonów stoczniowych.

M.

slowik45 - Sro Sty 04, 2012 8:21 pm

Na temat walk o Gdańsk można poczytać tu http://www.pomorze.gd.pl/ ale zapewne większość z was tę stronę zna .
beaviso - Sro Sty 04, 2012 9:28 pm

slowik45 napisał/a:
Na temat walk o Gdańsk można poczytać tu http://www.pomorze.gd.pl/ ale zapewne większość z was tę stronę zna .

Przepraszam, zatem nie będę już więcej wyrywał się ze swoimi lamerskimi tekstami ;)

M.

jaca2003 - Sro Sty 04, 2012 9:36 pm

beaviso napisał/a:

Przepraszam, zatem nie będę już więcej wyrywał się ze swoimi lamerskimi tekstami ;)

M.


Nie gadaj tyle tylko szukaj dalej. :hihi: Mi poza okolicą lotniska nic do głowy nie przychodzi.
Pozdrawiam

Martino - Sro Sty 04, 2012 9:50 pm

hej koledzy.... PAX między krześcijany! Lotnisko... wykluczone, Jacą2003 nie przejmujemy się
beaviso - Czw Sty 05, 2012 2:22 pm

Jaca, stary znajomy, hehe. To już 7 czy nawet 8 lat będzie jak wystrzelaliśmy się nawzajem na forum Odkrywcy. Teraz już tylko wspominki kombatantów zostają. Pozdrawiam Cię :)

Jedyne miejscówki, które udało mi się ustalić w związku ze szlakiem bojowym 37. Gwardyjskiej Dywizji Strzeleckiej, od połowy do końca marca 1945, to:
-> Pępowo
-> Rębiechowo
-> Złota Karczma
-> Brętowo
a dalej to już Gdańsk.

Jednak z podanych miejsc da się raczej dokładnie ocenić kierunek podejścia dywizji Rachimowa do Gdańska. Lokalizacje układają się w sensownej kolejności. Interesującego nas 25. marca dywizja znajdowała się między Złotą Karczmą a Brętowem.

M.

Krzysztof - Czw Sty 05, 2012 6:04 pm

Jeszcze raz:
Cytat:
Wydaje mi się, że równolegle do torów, na zewnątrz łuku widzę jakiś kanał (rów).

W naszym rejonie nic takiego nie znam. Wydaje mi się, że to wcześniejsze, gdzieś na Mazowszu.

Martino - Czw Sty 05, 2012 6:21 pm

Po burzliwej dyskusji toczonej równolegle na dwóch forach... zostawiamy temat na statucie: "Rianovosti ma błędy w archiwum".
jaca2003 - Czw Sty 05, 2012 7:15 pm

beaviso napisał/a:
Jaca, stary znajomy, hehe. To już 7 czy nawet 8 lat będzie jak wystrzelaliśmy się nawzajem na forum Odkrywcy. Teraz już tylko wspominki kombatantów zostają. Pozdrawiam Cię :)

Jedyne miejscówki, które udało mi się ustalić w związku ze szlakiem bojowym 37. Gwardyjskiej Dywizji Strzeleckiej, od połowy do końca marca 1945, to:
-> Pępowo
-> Rębiechowo
-> Złota Karczma
-> Brętowo
a dalej to już Gdańsk.

Jednak z podanych miejsc da się raczej dokładnie ocenić kierunek podejścia dywizji Rachimowa do Gdańska. Lokalizacje układają się w sensownej kolejności. Interesującego nas 25. marca dywizja znajdowała się między Złotą Karczmą a Brętowem.

M.

Kompinuj dalej :hihi:
Niemniej zdjęcie ciekawe i jakby je rozkminić .....
Ja również Ciebie pozdrawiam :huuurra:

Martino - Czw Sty 05, 2012 11:36 pm

"Kompinuj dalej :hihi:
Niemniej zdjęcie ciekawe i jakby je rozkminić .....
Ja również Ciebie pozdrawiam "

brawo.... tutaj też musisz zrobić popisówę?

orłoś - Wto Sty 24, 2012 11:55 pm

Linia z Wrzeszcza do Nowej Piły w marcu 1945 mała tory, na zdjęciach 3,4 ich nie ma. Wał jest stosunkowo wąski. Na zdjęciu przedostatnim linia zakręca w prawo, czyli możliwe, że zrobione ze wzgórz Oliwskich okolice Abrahama.
Gargi1961 - Wto Cze 12, 2012 11:05 am
Temat postu: po zajęciu Sopotu
nie wiem czy to zdjęcie na forum już było, ale pytanie postawie, jeśli to Sopot to gdzie?
Gargi1961 - Wto Cze 12, 2012 11:08 am
Temat postu: po zajęciu Sopotu
znowu kłopoty z załadunkiem
http://visualrian.ru/en/s...ontext[q]=sopot

ruda - Wto Cze 12, 2012 8:46 pm

Foto z linku - dla ułatwienia i zachowania na dłużej :wink:
Krzysztof - Sro Cze 13, 2012 9:45 am

Gargi1961 napisał/a:
jeśli to Sopot to gdzie?

Zabudowa w dużym skrócie, ale takie rozszerzenie jezdni (zatoczka) była i jest na Niepodległości, przy skrzyżowaniu z 1 Maja.

Gargi1961 - Sro Cze 13, 2012 12:42 pm
Temat postu: sowiecka fotka
Jeśli to jest Sopot, to z dużym prawdopodobieństwem jest to Adolf-H.str. ale nie zgodzę się, że przy 1 Maja, tam nie było takiej zabudowy. Wg mnie fotograf stoi bardziej na północ z obiektywem wycelowanym w kierunku Gdańska.
Zbych - Sro Cze 13, 2012 5:37 pm

To nie wygląda mi na al. Niepodległości. Na niej rosły drzewa przed i po wojnie, a tu ani drzew, ani miejsca na drzewa. W Sopocie drzewa rosły na prawie wszystkich ulicach jak nie na wszystkich. Podejrzewam, że to nie jest zdjęcie Sopotu.
Martino - Czw Cze 14, 2012 11:41 pm

po ostatnim lokalizawaniu miejsca zrobienia zdjęcia z Rianovosti, śmiem twierdzić że opisy są niewiarygodne.
Krzysztof - Nie Lip 08, 2012 12:09 pm

didid napisał/a:
Ciekawe ujęcia obecnej Al. Niepodległości... opisane jako rok 1951

http://wolneforumgdansk.p...p?p=42026#42026
Ja nadal uważam, że to może być ten widok. Nawet snop światła słonecznego podobnie pada na jezdnię.

Sabaoth - Nie Lip 08, 2012 12:32 pm

Wydaje mi się, że szerokość ulicy jest inna i krawężnik jest w innej odległości od budynków.
slowik45 - Nie Lip 08, 2012 12:45 pm

Zwróćcie również uwagę na bruk , jest z innej kostki i jest inaczej układany .
Zbych - Nie Lip 08, 2012 5:31 pm

Krzysztof napisał/a:
Ja nadal uważam, że to może być ten widok. Nawet snop światła słonecznego podobnie pada na jezdnię.

Jeśli tak, to znaczy że patrzymy w kierunku Gdyni stojąc przed skrzyżowaniem z ulicą Bohaterów Monte Cassino (Seestraße).
Na zdjęciu z Rianovosti ulica kończy się budynkiem. Tymczasem aleja Niepodległości nie kończy się w tym miejscu lecz skręca w lewo i nie ma w pobliżu budynków, które wyglądałyby na zamykające ulicę, czy też widok wzdłuż ulicy. Zdjęcie w pierwszym załączniku z około 1931 r. pokazuje zakręt kończący prosty odcinek ulicy z przeciwnej strony. Drzewa rosną po obu stronach ulicy, ponadto
slowik45 napisał/a:
Zwróćcie również uwagę na bruk...

bruk bardziej przypomina ten ze zdjęcia z WFG z 1951 r. (?), niż z Rianovosti.
Jeszcze trochę o drzewach po wschodniej stronie ulicy. Pamiętam jak pan sąsiad wiózł mnie na ramie roweru po tej ulicy przy drzewach zanim skręcił w podwórko. To było po wschodniej stronie ulicy w miejscu słabo widocznym na zdjęciu z WFG w głębi, gdzieś pomiędzy 1959, a 1962 r. Albo w 1951 r. drzewa były zachowane tylko przy budynkach bardziej oddalonych od jezdni (jak w pobliżu mojego domu) i dlatego na zdjęciu z WFG są niewidoczne, albo to zdjęcie jest późniejsze.


Dla porównania w drugim załączniku zdjęcie z około 1910 r. z prawie tym samym widokiem co zdjęcie z WFG.

didid - Pią Sie 31, 2012 7:27 pm

inne znane już z publikacji zdjęcia Sopotu
http://waralbum.ru/?s=%D0...E%D1%82&x=9&y=5

Bartosz B. - Pon Lut 25, 2013 11:39 am

http://trojmiasto.gazeta....ych_z_walk.html

To to http://rgakfd.altsoft.spb...60776606&page=1

Tu http://rgakfd.altsoft.spb...ject=1008985972 ta fotka z czołgiem i tramwajem.

Inne, np.: Brama Wyżynna http://rgakfd.altsoft.spb...ject=1805989875

discus - Pon Lut 25, 2013 12:55 pm

Wpiszę tutaj

http://victory.rusarchive...1&photo_id=2205

Zdjęcia (166607,82600) to Gdańsk a pozostałe (255895, 0-345740,106661, 89801, 256075) nie mogę zlokalizować położenia. Może jakaś pomoc gdzie zostały zrobione albo podeśle mi ktoś link z opisem na forum gdzie zostały już opisane i przeze mnie przeoczone :D

Krzysztof - Pon Lut 25, 2013 2:27 pm

Bartosz B. napisał/a:
Tu http://rgakfd.altsoft.spb...ject=1008985972 ta fotka z czołgiem i tramwajem.
Mam wątpliwości czy to Gdańsk.
Zabudowy za tramwajem niewiele widać, ale to co widać nie mogę dopasować do realiów gdańskich. Poza tym sama scena budzi moje wątpliwości. Tramwaj wyglądający na "na chodzie" i nie zatłoczony, poza ruskimi czołgami wygląda na spokój i porządek.
W marcu (kwietniu) nasze tramwaje, znane z innych zdjęć, leżały odsunięte, koło barykad których były częścią, inne stały ostrzelane gdzieś na trasach.

beaviso - Pon Cze 13, 2016 9:54 am

Wracając do sprawy poległego gen. Rachimowa, d-cy 37. Dywizji Strzeleckiej Gwardii.
Co do zasady, dywizyjne punkty obserwacyjne lokowano 500-600 metrów za przednim skrajem działania atakującej piechoty. 37. dywizja w dniu 26.03.1945 przemieściła się ok. jednego kilometra na wschód, w pasie obejmującym dzisiejsze osiedle Niedźwiednik. Gdzieś tam, na wschodnim skraju lasu, zapewne znajdował się punkt obserwacyjny, w który trafiła niemiecka salwa. Dzień i dwa dni wcześniej dywizja walczyła o las po północnej stronie ul. Słowackiego, do którego wkroczyła po 23.marca z okolic Firogi.
W powyższym układzie Generał Rachimow raczej nie zdążył ujrzeć panoramy Gdańska. A perspektywa pokazana na foto jest zdecydowanie zbyt płaska jak na widok spod lasu na wysokości Niedźwiednika.

M.

Krzysztof - Nie Maj 21, 2017 10:24 pm

Soviets in Danzig, March 1945. By Unknown – Russian State Archive, Public Domain
z: http://www.warhistoryonli...-in-europe.html

Mustafa - Nie Maj 21, 2017 11:46 pm
Temat postu: To to znane jest
To centrum Wrzeszcza. Teren obecnego Manhattanu.
pumeks - Pon Maj 22, 2017 10:12 am

Raczej parę metrów dalej, na Partyzantów - z prawej widać chyba fasadę dawnej zajezdni, a z lewej budynek w którym do niedawna był McDonald's
Sabaoth - Wto Sty 16, 2018 9:57 pm

Trochę szukałem w rosyjskich archiwach. To zdjęcie z tramwajem to prawdopodobnie Elbląg, sporo zdjęć z Elbląga podpisane jest tam jako Gdańsk. A przy okazji kilka ciekawych ujęć:
Sabaoth - Wto Sty 16, 2018 10:03 pm

I cztery zdjęcia, których nie potrafię umiejscowić (może to nie Gdańsk). Zapraszam do dyskusji.
Sabaoth - Wto Sty 16, 2018 10:11 pm

I miejscowość oddalona około 13 km od Malborka, jakieś pomysły? Sztum?
Gargi1961 - Czw Sty 18, 2018 11:26 pm
Temat postu: do identyfikacji
Zdjęcie oznaczone f7 to rozebrana w pod koniec lat 40 kamienica przy dawnej Nordstrasse 7 w Sopocie. Dziś w tym miejscu stoi hotel Bayonne.
Gargi1961 - Pią Sty 19, 2018 11:29 am
Temat postu: identyfikacja
w załączeniu zdjęcie z 1947roku
Wiercipietek - Pon Sty 22, 2018 9:21 am

I to potwierdza moje odczucia : pierwsze zdjęcie (f9) to Niepodległości na wysokości wylotu Podjazdu.
Może reszta to też Sopot?

pumeks - Pon Sty 22, 2018 12:01 pm

Na zdjęciu f8 widać szyny w bruku. Było w Sopocie gdziekolwiek coś takiego?
Wiercipietek - Pon Sty 22, 2018 2:02 pm

No am juz nie wiem :/
Sabaoth - Pon Sty 22, 2018 5:43 pm

f8 to ulica Szopy (niem. Mattenbuden). f6 to najprawdopodobniej Elbląg.
bambuko - Pon Sty 22, 2018 11:20 pm

Sabaoth napisał/a:
...f6 to najprawdopodobniej Elbląg.

Ani drogeria ani sklep z czekoladami nie pojawiaja sie w Adressbuch (1941) pod Elbing...?

pumeks - Wto Sty 23, 2018 8:34 am

Sabaoth napisał/a:
f8 to ulica Szopy (niem. Mattenbuden)

Taka sama informacja jest na Fotopolsce, ale prawdę mówiąc, nie bardzo umiem zgrać to zdjęcie z obrazem zabudowy przed zniszczeniami :???:

Gargi1961 - Wto Sty 23, 2018 2:42 pm
Temat postu: idnetyfikacja
f9 nie wygląda na Sopot a już na pewno na dzisiejszą Niepodległości. Po pierwsze poza dolną częścią miasta nie było większych zniszczeń, po drugie w poprzek ulicy wisi jakaś trakcja czy to aby nie tramwajowa?. Może to Wrzeszcz?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group