Dawny Gdańsk

Poszukuję/mam/oddam - zdjęcia starych gdańskich dworców

jabol240 - Wto Sty 12, 2010 9:23 pm
Temat postu: zdjęcia starych gdańskich dworców
bardzo bym prosił o zdjęcia dawnych gdańskich dworców. Hauptbahnhof oraz dworce przy Hohetor to łatwo znalazłem. Ale prosiłbym o zdjęcia dworców przy Bramie Oliwskiej, Nizinnej oraz wrzeszczańskiego sprzed Wojny.

Będę bardzo wdzięczny

pumeks - Wto Sty 12, 2010 10:12 pm

Przy Bramie Oliwskiej prawdopodobnie nie było nigdy żadnego budynku dworca; nie jestem też pewien, czy był jakiś budynek przy Bramie Wyżynnej. Pozostałe z pewnością są na forum, nie będę ci odbierał przyjemności szukania.
mikado - Wto Sty 12, 2010 10:38 pm

pumeks, przecież Dworzec Oliwski jak byk stoi do dziś na wysokości przystanka tramwajowego przy Chodowieckiego (grunwaldzka). A wrzeszczański przed wojną widziałam dziś w Był sobie Gdańsk (1 albo 2), w najbliższym czasie mogę podskanować.
Na bramę nizinną planuję się wybrać, ale po 1. mam dość daleko, po 2. i tak za dużo bym nie sfotografowała/zobaczyła przez te śniegi.

pumeks - Wto Sty 12, 2010 10:54 pm

mikado napisał/a:
pumeks, przecież Dworzec Oliwski jak byk stoi do dziś na wysokości przystanka tramwajowego przy Chodowieckiego (grunwaldzka)

Wszystko już było...
1. Stoi tam JAKIŚ BUDYNEK, nie wiadomo jak stary, żadne źródło nie wskazuje, by miał jakiekolwiek funkcje dworcowe.
2. W ogóle nie dało się jak dotąd ustalić nic ponadto, że w 1870 r. uruchomiono jednotorowe połączenie kolejowe z "dworca przy Bramie Oliwskiej" do Sopotu, parę miesięcy później przedłużone do Szczecina i dalej, i "wkrótce" linię tę przedłużono do dworca przy Bramie Wyżynnej. Nie wiadomo, czy "wkrótce" miałoby oznaczać pół roku, czy może 3 lata.
3. Generalnie teren stacji przy Bramie Oliwskiej znajdował się w rejonie ograniczeń budowlanych twierdzy Gdańsk, przez co praktycznie aż do I wojny światowej nie można było tam stawiać budynków murowanych, co najwyżej szachulcowe.

Mikołaj - Wto Sty 12, 2010 10:55 pm

Cytat:
Na bramę nizinną planuję się wybrać, ale po 1. mam dość daleko, po 2. i tak za dużo bym nie sfotografowała/zobaczyła przez te śniegi.

za to jak śniegi stopnieją, to ho-ho :hihi:

Cytat:
nie będę ci odbierał przyjemności szukania

miodzio :wink:

renekk - Wto Sty 12, 2010 11:11 pm

Na temat gdańskich dworców było już tu:
http://www.forum.dawnygda...der=asc&start=0

jabol240 - Sro Sty 13, 2010 12:21 pm

witam ponownie i dziękuję za odpowiedzi:)

Mikado, byłbym bardzo wdzięczny za skana.... mam o tym niedługo prezentację... A dworca przy Bramie Nizinnej to już nie ujrzysz nawet jak śniegi stopnieją:(

Jeżeli chodzi o Bramę Oliwską, to oczywiście prosiłem o zdjęcia tego który wciąż tam stoi, a który uważałem dotąd za prawdopodobny dworzec towarowy... Więc Pumeksie powiadasz że się myliłem? :???: A zdjęć naprawdę nie mogę tu znaleźć, pomimo że szukałem:(

Noah - Sro Sty 13, 2010 3:05 pm

Wizerunek najstarszego gdańskiego dworca kolejowego poniżej.
Warto poczytać także http://www.rzygacz.webd.pl/index.php?kolejnictwo

Noah - Sro Sty 13, 2010 3:53 pm

Współczesny obraz dworca, albo (co bardziej prawdopodobne) budynku zaplecza technicznego, przy Bramie Oliwskiej znajdziesz np tu http://www.opencaching.pl...F31B140717A.jpg
Obraz dość przygnębiający :II

mikado - Sro Sty 13, 2010 7:36 pm

jabol, dobrze wiem, że dworca już nie ma, ale nadal są niektóre tory, np. wokół Bastionu Żubr (niem. Maidloch), postaram się znaleźć chociaż położenie tego dworca.
Właśnie, czy ktoś wie w którym konkretnie roku Leege Tor Bahnhof został przekształcony na dworzec towarowy o nazwie Gueter Ostbahnhof? Wydaje mi się, że było to przed 1890...

Pumeksie, tego że nie jest do końca pewne co do Olivaer Tor to nie wiedziałam :roll: :oops: Zawsze mi wciskali że tak jest i koniec, nie zastanawiałam się nad tym głębiej.
Dziękuję Ci za pomoc, jak wspomniałam muszę się trochę pomęczyć nad tym zagadnieniem :???:

dandola - Sob Sty 23, 2010 1:57 pm

Takiego zdjęcia Hauptbahnhof Danzig nie spotkałem (a może się mylę). Niestety jakość słaba, bo gazetowe. Jaka może być dalsza treść napisu powitalnego?
mikado - Sob Sty 23, 2010 2:55 pm

Wszystko zależy od tego, kogo Gdańsk pozdrawia :hihi:
dandola - Sob Sty 23, 2010 3:01 pm

Dobre pytanie - nasze morze (Meer) lub ludzi (Menschen)
renekk - Sob Sty 23, 2010 3:42 pm

Pewnie "...unsere Marine", w związku z wizytą "Schleswig-Holsteina".
dandola - Sob Sty 23, 2010 4:46 pm

Nie, przykro mi - na zdjęciu widzimy wyraźnie pierwszy człon "Me...".. Jeśliby miało być Marine, to by pisało "unseren".
pumeks - Sob Sty 23, 2010 6:38 pm

Raczej nie chodzi o "Schleswiga" a zdjęcie wykonano już w czasie wojny. Czy ten napis jest umieszczony na jakimś kiosku (ew. wiacie przystankowej)? Na zdjęciach z 1 września 1939 takiego obiektu w tym miejscu nie widzę.
dandola - Sob Sty 23, 2010 7:20 pm

Na pewno jest to Hauptbahnhof Danzig.
jayms - Sob Sty 23, 2010 8:24 pm

pumeks napisał/a:
Raczej nie chodzi o "Schleswiga" a zdjęcie wykonano już w czasie wojny. Czy ten napis jest umieszczony na jakimś kiosku (ew. wiacie przystankowej)? Na zdjęciach z 1 września 1939 takiego obiektu w tym miejscu nie widzę.


W książce "Gdańsk 1939" znajdują się zdjęcia przedstawiające zajęcie dworca. Między innymi jest także to ,które zamieścił Dandola z napisem na wiacie. Jest także inne wykonane przed południem ,na którym widać fragment daszka tej wiaty,więc wnoiskuję że jednak stała ona tam już 1 wrzesnia 1939 r.

dandola - Sob Sty 23, 2010 9:07 pm

A można prosić o zamieszczenie tych zdjęć, gdyż ja dysponuję tylko słabej jakości wycinkiem prasowym.
jayms - Sob Sty 23, 2010 9:38 pm

Te zdjęcia niestety,także nie są najlepszej jakości.
neptun - Nie Sty 24, 2010 10:45 pm

dandola napisał/a:
Nie, przykro mi - na zdjęciu widzimy wyraźnie pierwszy człon "Me...".. Jeśliby miało być Marine, to by pisało "unseren".


"Unseren" za słowem "grüßt" pisze się tylko, jak rzeczownik jest rodzaju męskiego, n. p. "der Führer" = "Danzig grüßt unseren (den) Führer."

Przed rzeczownikiem rodzaju żeńskiego albo liczby mnogiej pisze się "unsere", n. p. "die Marine", "die Meeresflotte" = "Danzig grüßt unsere (die) Marine/Meeresflotte." :wink:

Pozdrawiam
neptun

2xM - Nie Sty 24, 2010 11:27 pm

W celach porządkowych:
"Nie widzę na forum", specjaliści zapewne znają, ale myślę, że przy okazji Danzig Hauptbahnhof powinno się znaleźć:
http://opus.kobv.de/zlb/v...rw_1922_033.pdf

dandola - Pon Sty 25, 2010 12:21 pm

Takiego ujęcia Hauptbahnhof Danzig w tym temacie nie było
norveg - Pon Sty 25, 2010 4:36 pm

pumeks napisał/a:
2. W ogóle nie dało się jak dotąd ustalić nic ponadto, że w 1870 r. uruchomiono jednotorowe połączenie kolejowe z "dworca przy Bramie Oliwskiej" do Sopotu, parę miesięcy później przedłużone do Szczecina i dalej, i "wkrótce" linię tę przedłużono do dworca przy Bramie Wyżynnej. Nie wiadomo, czy "wkrótce" miałoby oznaczać pół roku, czy może 3 lata.


Oj, nie mam akurat pod ręką notatek, ale o ile mnie pamięć nie zawodzi to połączenie z Bramą Wyżynną nastąpiło w tym samym roku. Odcinek z Bramy Wyżynnej do Sopotu w lipcu 1870 r., a całość czyli do Stargardu Szczecińskiego we wrześniu 1870 r. I odcinek z Gdańska do Sopotu zdaje się od początku był dwutorowy. Ale jak pisałem, notatek akurat pod ręką nie mam.

renekk - Pon Sty 25, 2010 5:56 pm

Znowu odeślę do wcześniejszej dyskusji na FDG: http://www.forum.dawnygda...der=asc&start=0
Tam, za ksiażką S. Bufe podałem te same daty, które przytoczył norveg...

norveg - Sro Sty 27, 2010 10:09 am

Zgodnie z sugestią od Dandola przerzucam tu.
pumeks - Czw Lut 04, 2010 2:41 pm

Ze strony Instytutu Herdera - podpisane jako "Pommerscher Bahnhof 1892"
renekk - Czw Lut 04, 2010 3:11 pm

Takiego ujęcia jeszcze nie widziałem :==
To jest oczywiście poczciwy Hohethor Bahnhof, funkcjonujący w niezmienionym układzie od 1867 do 1896 roku.

norveg - Czw Lut 04, 2010 4:28 pm

pumeks napisał/a:
Ze strony Instytutu Herdera - podpisane jako "Pommerscher Bahnhof 1892" www.herder-institut.de


To z tego samego źródła Rangierbahnhof (dziś Gdańsk Południe) z 1929 r.

Sabaoth - Nie Lut 07, 2010 10:52 am

Jak dworce to dworce. Nowy dworzec widziany z wiaduktu Am Olivaertor i stary dworzec przed niwelacją wałów:
mikado - Nie Lut 07, 2010 4:51 pm

Sabaoth, na drugim zdjęciu który bastion jest widziany przed/za starym dworcem?
Gulden - Pon Lut 08, 2010 9:30 am

Na zdjęciu widoczny jest Bastion św. Elżbiety.
pumeks - Wto Lut 23, 2010 2:50 pm

norveg napisał/a:
To z tego samego źródła Rangierbahnhof (dziś Gdańsk Południe) z 1929 r.

A ja mógłbym prosić o wyjaśnienie, co to właściwie jest "Gdańsk Południowy"? bo na http://kolej.one.pl/index...1316&okno=start , w zakładce "dodatkowe informacje" sugeruje się, że to to samo, co stacja czołowa przy Bramie Nizinnej. W tym kierunku poszli też autorzy hasła "Gdańsk Południowy" na Wikipedii. :hmm:

norveg - Wto Lut 23, 2010 5:12 pm

pumeks napisał/a:
A ja mógłbym prosić o wyjaśnienie, co to właściwie jest "Gdańsk Południowy"? bo na http://kolej.one.pl/index...1316&okno=start , w zakładce "dodatkowe informacje" sugeruje się, że to to samo, co stacja czołowa przy Bramie Nizinnej. W tym kierunku poszli też autorzy hasła "Gdańsk Południowy" na Wikipedii.


Informacja na kolej.one.pl w sekcji informacje dodatkowe jest błędna. Mapa pokazuje już lepiej. W wikipedii to już w ogóle ten temat jest pokręcony bo zdjęcia, które tam są nijak mi pasują do tego dworca.
Foto z Zumi w załączeniu powinno wyjaśnić lokalizację. Uwagę zwraca lokomotywownia wachlarzowa, dawniej parowozownia.

Przed wojną nazywał się Danzig Rangierbahnhof (Gdańsk Rozrządowy). W 1905 r. wyprowadzono z niego Holmbahn - linię do obsługi Portu Cesarskiego (dziś Kanał Kaszubski), która w kierunku południowym, szerokim łukiem od wschodu obchodząc bastiony, dochodziła do stacji Strohdeich (Sienna Grobla), na której do czasu powstania w 1911 r. nowej łącznicy konieczna była zmiana kierunku jazdy. Z Siennej Grobli tor biegł przez wyposażony w jedno obrotowe przęsło most na Martwej Wiśle i przez Przeróbkę (Troyl) dochodził do stacji Danzig Kaiserhafen. W celu zapewnienia dojazdu do znajdujących się na wyspie Ostrów (Holm) warsztatów i fabryk uruchomiono prom kolejowy przewożący wagony przez Kanał. [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 13]

pumeks - Wto Lut 23, 2010 5:32 pm

Dzięki. Na Wikipedii spróbuję poprawić te błędy.
Bliższą Gdańska Głównego część Rangierbahnhofu widać na tym zdjęciu:

Parowozownia tu się niestety nie "załapała". Za to zwraca uwagę budynek nieistniejącej obecnie nastawni i przejście/przejazd przez tory na wysokości Bastionu Gertrudy.

norveg - Wto Lut 23, 2010 6:04 pm

Kilka dodatkowych informacji (także o Zaspie Towarowej i Bramie Oliwskiej) znajdziesz tutaj:
http://www.ruciane-nida.o...php?p=4225#4225

Przy okazji, poprawiają tam, to nie Gdańsk Południe, tylko Gdańsk Południowy obecnie.

pumeks - Wto Lut 23, 2010 6:08 pm

Wiem wiem, dlatego ja w swoim poście napisałem "Południowy". :wink: A pod wskazanym przez ciebie adresem jest kilka kapitalnych zdjęć. Szkoda, że Lyck tak rzadko zagląda na nasze FDG.
norveg - Wto Lut 23, 2010 6:17 pm

pumeks napisał/a:
Wiem wiem, dlatego ja w swoim poście napisałem "Południowy".

Argh, i tu mnie masz. Muszę wprowadzić poprawki w notatkach. Za duże tempo czasami;)

renekk - Sro Lut 24, 2010 9:15 pm

Dla uzupełnienia - dawny Leegetorbahnhof nazwany został po 1945 roku "Gdańsk Kłodno".
mikado - Czw Lut 25, 2010 4:56 pm

nie dalej jak wczoraj, przedwczoraj, widziałam w sieci (zapewne na którymś z forów) zdjęcie wyłomu w fortyfikacjach miejskich utworzonego do poprowadzenia torów do Leege Tor. Ale oczywiście dziś już tego nie mogę znaleźć :II chodzi mi o to: http://kolej.one.pl/index...-1&photoid=7909 tylko na starej fotografii.
Sabaoth - Czw Lut 25, 2010 8:16 pm

Może przyda się zdjęcie dworca do dyskusji. :mrgreen:
mikado - Czw Lut 25, 2010 10:27 pm

Nie wiem czy było, Leege Tor Bahnhof w pełnej krasie, widziany od Bastionu Żubr (Maidloch):

Sabaoth, a co to za tory biegnące po lewej stronie dworca? To jakieś tory pomocnicze, techniczne? Na wikipedii jest napisane, że to była stacja czołowa, czyli przyjazdy i odjazdy odbywały się w tę samą stronę (tak przynajmniej to zrozumiałam :% )

Sabaoth - Czw Lut 25, 2010 10:53 pm

To, że stacja jest czołowa nie przeszkadza żeby miała tory po obu stronach budynku.
mikado - Czw Lut 25, 2010 11:12 pm

tak, wiem :) myślałam, że może konkretnie znasz funkcję tych torów. Na mapie Meyensa z 1890 ich nie ma (choć to już po przekształceniu dworca na stację towarową), więc może nie były jakoś wyjątkowo ważne.
A właśnie, wikipedia podaje:
Cytat:
W 1865 rozpoczęto budowę linii kolejowej od Bramy Oruńskiej do Nowego Portu. Część trasy przebiegała tunelami budowanymi przez saperów. Linię tę otwarto 1 października 1867. Jednocześnie w pobliżu obecnego dworca Gdańsk Główny powstała stacja Brama Wyżynna.

Czy Bramę Oruńską można brać jako Petershager Tor, czy może istniała jakaś inna brama w okolicach Ohry?

mikado - Pią Lut 26, 2010 4:32 pm
Temat postu: Re: zdjęcia starych gdańskich dworców
jabol240 napisał/a:
prosiłbym o zdjęcia dworców przy Bramie Oliwskiej, Nizinnej oraz wrzeszczańskiego sprzed Wojny.

przepraszam Cię Jabol, że tak długo. :oops:
Dworzec kolejowy we Wrzeszczu, zbudowany w 1870 roku. Zdjęcie wykonane od strony ul.Dmowskiego w dniu 7.04.1935 (źródło: BSG)

mikado - Pią Lut 26, 2010 4:42 pm

A ja sama prosiłabym o zdjęcie Hohe Tor Bahnhof, tego z 1867.. mam jedną fotografię ze strony Sabaotha, ale może ktoś ma jakieś inne ujęcia?
pumeks - Pią Lut 26, 2010 4:44 pm

mikado napisał/a:
Na mapie Meyensa z 1890 ich nie ma (choć to już po przekształceniu dworca na stację towarową)

Skąd taka informacja? 8O

mikado - Pią Lut 26, 2010 5:09 pm

nie bardzo wiem, o co Ci dokładnie chodzi :???:
feyg - Pią Lut 26, 2010 5:14 pm

mikado napisał/a:
a co to za tory biegnące po lewej stronie dworca? To jakieś tory pomocnicze, techniczne?

Obstawiałbym tory służące do odstawiania wagonów do wy/załadunku. Chyba u ich zakończenia wybudowano budynek dla biura odpraw towarowych i celnych wspominany na FDG


feyg - Pią Lut 26, 2010 5:16 pm

mikado napisał/a:
nie bardzo wiem, o co Ci dokładnie chodzi :???:

Nie chcę się wcinać ale według mnie chodzi o to, że mapka z Meyersa nie jest wiarygodnym źródłem informacji :wink:

mikado - Pią Lut 26, 2010 6:36 pm

a tego to nie wiedziałam, wiele razy widziałam odwołania do Meyensa, więc uznałam, że jest wiarygodny. Nie będę ukrywać, że ekspertem nie jestem i dopiero zaczynam eksplorowanie gdańskiej historii, więc dziękuję za wszelkie uściślenia nieścisłości :wink:
pumeks - Sob Lut 27, 2010 9:32 am

A mi chodziło o to, że według Mikado już przed 1890 dworzec miał zostać przekształcony w stację towarową :II
renekk - Sob Lut 27, 2010 10:44 am

Leegetorbahnhof (i jednocześnie Hohetorbahnhof) zamknięto dla ruchu pasażerskiego 1 października 1896 roku, po otwarciu nowego dworca głównego (Hauptbahnhof).
mikado - Sob Lut 27, 2010 11:21 am

Faktycznie, to Meyers z 1907, nie z 1890... pamięć fotograficzna zawodzi przy (prawie) jednakowych mapach :oops: dzięki za uświadomienie! przyda mi się ta informacja.
mikado - Sob Lut 27, 2010 11:26 am

Dotychczas udało mi się zgromadzić takie oto informacje o Leegetorbahnhof:

Dworzec Gdańsk Brama Nizinna powstał w 1852 r., jako pierwsza gdańska stacja. Prowadziły tu tory z Tczewa łączące go z Koleją Wschodnią relacji Berlin (Berlin) -Królewiec (Königsberg). Dworzec znajdował się wewnątrz fortyfikacji miejskich, w których został zrobiony specjalny wyłom z bramą, dzięki któremu dochodziły tu tory. Jeszcze w początkowych latach XX. wieku w Gdańsku obowiązywały restrykcyjne przepisy dotyczące fortyfikacji nowożytnych.

Leege Tor Bahnhof (lub, jak nazywany był wcześniej - różnica wynika z ewolucji języka niemieckiego - Liege Thor Bahnhof) był stacją czołową - zarówno przyjazdy, jak i odjazdy z miasta odbywały się w stronę Tczewa. Pierwszy pociąg zawitał tu 17 lipca 1852 roku, jednak była to jedynie próba generalna przed uroczystym otwarciem zaplanowanym na 5 sierpnia, kiedy to do Gdańska zawitał cesarz Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Do Gdańska przybył o 16. na pokładzie pociągu relacji Bydgoszcz (Bromberg) - Gdańsk Brama Nizinna (Leege Tor Bahnhof).

Usytuowanie dworca wewnątrz fortyfikacji było dla niego zgubne w skutkach. Niedługo po jego otwarciu, bo już w 1865 zaczęto myśleć nad drugą linią wiodącą do grodu nad Motławą. Rozpoczęto budowę trasy biegnącej aż do Nowego Portu (Neufahrwasser) z ominięciem dworca na Bramie Nizinnej. Od 1 października 1867 roku pociągi zatrzymywały się już na nowo powstałej stacji Hohe Tor Bahnhof Danzig (lub - ta nazwa również była w użyciu - Pommernischer Bahnhof), a także na niewielkim, końcowym dworcu w Neufahrwasser. Od tej pory status ważności Leege Tor Bahnhof ulegał stopniowemu załamaniu, a 1 października 1896 roku dworzec został zamknięty dla ruchu pasażerskiego (ten sam los spotkał dworzec na Hohe Tor) i przekształcony na stację towarową (Güter Ostbahnhof) , obsługującą pobliskie spichlerze na Wyspie Spichrzów oraz elektrownię na Ołowiance.

W 1945 roku, jak znaczna część gdańskich budynków, dworzec został zniszczony.

norveg - Sob Lut 27, 2010 11:59 pm

mikado napisał/a:
uroczystym otwarciem zaplanowanym na 5 sierpnia, kiedy to do Gdańska zawitał cesarz Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Do Gdańska przybył o 16. na pokładzie pociągu relacji Bydgoszcz (Bromberg) - Gdańsk Brama Nizinna (Leege Tor Bahnhof)


Niektóre źródła podają dzień 6 sierpnia.

pumeks - Nie Lut 28, 2010 11:23 am

mikado napisał/a:
cesarz Prus, Fryderyk Wilhelm IV

Nigdy nie było kogoś takiego jak "Cesarz Prus"

norveg - Nie Lut 28, 2010 2:18 pm

W zasadzie to tak przy okazji zastanawia mnie wiele rzeczy (ewentualnie mam wątpliwości).

mikado napisał/a:
Dworzec Gdańsk Brama Nizinna powstał w 1852 r., jako pierwsza gdańska stacja. Prowadziły tu tory z Tczewa łączące go z Koleją Wschodnią relacji Berlin (Berlin) -Królewiec (Königsberg). Dworzec znajdował się wewnątrz fortyfikacji miejskich, w których został zrobiony specjalny wyłom z bramą, dzięki któremu dochodziły tu tory. Jeszcze w początkowych latach XX. wieku w Gdańsku obowiązywały restrykcyjne przepisy dotyczące fortyfikacji nowożytnych.


Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.
Dodatkowo, kiedy w zasadzie odbywała się defortyfikacja lub w jakich etapach. Jak dotąd takie mam tylko informacje: lata 1891-1896 [Arthur Lindner "Danzig", "Berühmte Kunststätten" nr 19, Verlag von E. A. Seemann, Leipzig 1903, s. 110]; defortyfikacja miasta – w latach 1895-97 zniesiono wewnętrzny pas fortyfikacji, zasypano fosy, zlikwidowano obwałowania zewnętrzne – umożliwiając rozwój miasta. [Roman Lutman "Historia Gdańska w latach 1793-1918" w: praca zbiorowa pod redakcją Stanisława Kutrzeby "Gdańsk przeszłość i teraźniejszość", Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Lwów Warszawa Kraków, 1928, s.179]

mikado napisał/a:
Leege Tor Bahnhof (lub, jak nazywany był wcześniej - różnica wynika z ewolucji języka niemieckiego - Liege Thor Bahnhof)


Nazwa zmieniana była także urzędowo np. w czerwcu 1940 z Danzig lege Tor na Danzig Leeges Tor [http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/dd/e2d_4840.html]

mikado napisał/a:
Usytuowanie dworca wewnątrz fortyfikacji było dla niego zgubne w skutkach. Niedługo po jego otwarciu, bo już w 1865 zaczęto myśleć nad drugą linią wiodącą do grodu nad Motławą. Rozpoczęto budowę trasy biegnącej aż do Nowego Portu (Neufahrwasser) z ominięciem dworca na Bramie Nizinnej. Od 1 października 1867 roku pociągi zatrzymywały się już na nowo powstałej stacji Hohe Tor Bahnhof Danzig (lub - ta nazwa również była w użyciu - Pommernischer Bahnhof), a także na niewielkim, końcowym dworcu w Neufahrwasser. Od tej pory status ważności Leege Tor Bahnhof ulegał stopniowemu załamaniu,


Połączenie Hohe Tor z Lege Tor... 20 kwietnia 1863 r. po tym, jak władze miasta zadeklarowały nieodpłatne udostępnienie większości niezbędnych gruntów, przedłożono parlamentowi projekt ustawy o przedłużeniu linii ze stacji Lege Tor do Nowego Portu (Neufahrwasser). Aż do połowy 1865 r. debatowano nad sposobami sfinansowania przedłużenia linii. Ustawą z 26 maja 1865 r. upoważniono rząd do sprzedaży części wykupionych na mocy ustawy o kolejach z 1838 r. akcji prywatnych towarzystw kolejowych. Niestety z powodu przesunięć w wydatkach związanych z wojną prusko-austriacką w 1866 r. prace budowlane ograniczono. Otwarcie odcinka do Nowego Portu, przy którego budowie zatrudniano także austriackich jeńców, nastąpiło 1 października 1867 r. [Leszek Kowalski, Marcin Wasilewski, Paweł Winnicki, Tomisław Czarnecki „Ostbahn, Ostbahn, Ostbahn... i nie tylko... czyli wszystko związane z koleją”, http://www.ostbahn.pl/, 2003-2005, dostęp 4 stycznia 2010 r.]
Na linii tej powstał drugi gdański dworzec – Danzig Hohe Tor, nazywany w literaturze Dworcem Pomorskim (Pommerscher Bahnhof) [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 11]
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka? Czy Hohe Tor miał także bezpośrednie połączenie do Tczewa czy tylko za pośrednictwem Lege Tor? A może bezpośrednie połączenie do Tczewa oraz Rangierbahnhof powstały dopiero gdy wybudowano drugi tor łączący Tczew z Gdańskiem w latach 1875-76 (dzięki kasie z odszkodowań po wygranej przez Prusy wojnie z Francją w 1970-1971)?



mikado napisał/a:
a 1 października 1896 roku dworzec został zamknięty dla ruchu pasażerskiego (ten sam los spotkał dworzec na Hohe Tor) i przekształcony na stację towarową (Güter Ostbahnhof) , obsługującą pobliskie spichlerze na Wyspie Spichrzów oraz elektrownię na Ołowiance.


Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego ma związek z Dworcem Głównym. Inwestycja nazwana "Rozbudowa dworca Gdańsk Brama Wyżynna", na której realizację ustawą z 20 czerwca 1891 r. zarezerwowano kwotę 5 milionów marek rozpoczęła się w 1894 r. [Aleksander Masłowski "Dworzec Główny w Gdańsku", http://ibedeker.pl/obiekt...owny-w-gdansku, 2009, dostęp 4 stycznia 2010 r.; Andrzej Massel "Kolej w Gdańsku", Świat Kolei nr 5/1998, s. 13] 1 października 1896 r. rozpoczęto na nowym dworcu (w budynku tymczasowym) obsługę pasażerów. Jednocześnie dworzec Hohe Tor przestał pełnić swoją funkcję, a dworzec Lege Tor przestał pełnić funkcję stacji pasażerskiej, stając się wyłącznie towarowym. [Aleksander Masłowski "Dworzec Główny w Gdańsku", http://ibedeker.pl/obiekt...owny-w-gdansku, 2009, dostęp 4 stycznia 2010 r.]
Przy okazji co do Dworca Głównego to również powraca pytanie o czas i przebieg defortyfikacji miasta. Może ktoś zna jakieś fajne opracowanie w tym temacie, jakby nie patrzeć, związanym z gdańskimi dworcami?

Sabaoth - Nie Lut 28, 2010 2:32 pm

Kolejny dworzec znaleziony wśród tysięcy innych plików. Zdjęcie pochodzi z Danziger Hauskalender.
pumeks - Nie Lut 28, 2010 4:50 pm

Sabaoth napisał/a:
Kolejny dworzec znaleziony wśród tysięcy innych plików. Zdjęcie pochodzi z Danziger Hauskalender.

Saabciu, a czym ono się różni od zdjęcia 1160.jpg które wkleiłeś w niniejszym wątku 7 lutego? :rwie_wlosy:

Sabaoth - Nie Lut 28, 2010 5:38 pm

Muszę chyba odpocząć, za szybko i za dużo wszystkiego. Przepraszam.
mikado - Nie Lut 28, 2010 6:25 pm

norveg napisał/a:
Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.
myslę, że skoro leżały one (Hohe i Olivaer Tor) na zewnątrz pierścienia fortyfikacji, nie musiano robić "dziur" w umocnieniach :)
norveg - Nie Lut 28, 2010 6:41 pm

mikado napisał/a:
myslę, że skoro leżały one (Hohe i Olivaer Tor) na zewnątrz pierścienia fortyfikacji, nie musiano robić "dziur" w umocnieniach


Na temat linii do Nowego Portu: Nowy odcinek przeciął w dwóch miejscach zewnętrzny pas obwałowań i przebiegał wzdłuż fosy miejskiej oraz umocnień wewnętrznych. Na linii tej powstał drugi gdański dworzec – Gdańsk Brama Wyżynna [Andrzej Massel „Kolej w Gdańsku”, Świat Kolei nr 5/1998, s. 11]

A więc jednak jakby w obrębie fortyfikacji :wink: . Poza tym, przepisy fortyfikacyjne mogły, i byłoby to zasadne, obejmować tereny na zewnątrz fortyfikacji ze względu na potrzebę określonej widoczności ewentualnego pola walki.

mikado - Nie Lut 28, 2010 7:14 pm

Faktycznie, to nawet logiczne. A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?
Cytat:
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka?
mi się wydaje, z tego co udało mi się przeczytać, to w pewnym momencie (być może, że w okolicach Gdańska Południowego) tory rozdzielały się na te do Leege Tor i te na Hauptbahnhof. No, chyba, że nie było innej możliwości wjazdu/wyjazdu z Gdańska, niż przez Leege Tor, ale to jakoś mało sensowne rozwiązanie.. Na mapach tez jest napisane "nach Dirschau und Karthaus".
norveg - Nie Lut 28, 2010 8:20 pm

mikado napisał/a:
Faktycznie, to nawet logiczne. A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?
Cytat:
Jak wyglądało połączenie z Lege Tor? I czy w tym czasie powstał Rangierbahnhof (Gdańsk Południowy) lub jakaś jego namiastka?
mi się wydaje, z tego co udało mi się przeczytać, to w pewnym momencie (być może, że w okolicach Gdańska Południowego) tory rozdzielały się na te do Leege Tor i te na Hauptbahnhof.


Po otwarciu w 1870 linii Gdańsk Stargard Szcz. dworzec Hohe Tor wybudowany do obsługi połączenia kolejowego do Nowego Portu musiał obsługiwać także ruch dalekobieżny (w kierunku Szczecina) oraz rosnący ruch podmiejski do Oliwy i Sopotu. Przy podróżach tranzytowych np. ze Szczecina do Królewca dodatkowo konieczny był przejazd między dworcami Brama Wyżynna i Brama Nizinna. [Andrzej Massel "Kolej w Gdańsku", Świat Kolei nr 5/1998, s. 13]

Choć mapki z Meyersa i Brockhausa nie są najlepszym źródłem to dają jakiś ogląd sprawy. Poniżej łącznica na mapce z Meyersa z 1885 i jej brak na mapce z Brockhausa 1893. A może takiej łącznicy nigdy nie było? Ale na razie brak mi lepszych (innych) źródeł.

renekk - Nie Lut 28, 2010 8:58 pm

mikado napisał/a:
A wiesz może gdzie przecinały te obwałowania?

Przy bramach Peterszawskiej i Oliwskiej, oczywiście...

pumeks - Pon Mar 01, 2010 8:59 am

norveg napisał/a:
W zasadzie to tak przy okazji zastanawia mnie wiele rzeczy (ewentualnie mam wątpliwości).
Jak przepisy fortyfikacyjne miały się do dworca Olivaer Tor? Jak dotąd nie natrafiłem na informacje podobne jak przy Lege Tor o sprzeciwie władz wojskowych czy też o potrzebie pertraktacji z nimi. Podobnie z Hohe Tor. A jeśli były jakieś przepisy, to jakoś musiały chyba dotyczyć one dworców Hohe Tor i Olivaer Tor.


Podejrzewam, że pomysł na zakończenie linii "pomorskiej" dworcem Olivaer Tor wziął się właśnie stąd, że to miejsce leżało już poza wałami i nie było potrzeby negocjacji z władzami twierdzy Gdańsk. Natomiast obowiązywał zakaz wznoszenia budynków murowanych.
Podobny zakaz musiał dotyczyć, przynajmniej początkowo, dworca Hohes Tor. Cytowany kiedyś przeze mnie na konkurencyjnym forum artykuł wspominał wyraźnie o ograniczeniach narzuconych w 1872 r. podczas konkursu na projekt budynku stacyjnego.
Natomiast przebicia w linii fortyfikacji (przy bramach Oruńskiej(Petershagener Tor) i Oliwskiej) były z pewnością uzgadniane z władzami wojskowymi. Podejrzewam, że mogło być łatwiej, niż w 1852 r., z jednego powodu - upływu czasu. W ciagu tych 15 lat nastąpił szybki rozwój broni ofensywnej, wojsko widziało już, że siedemnastowieczne bastiony są przestarzałe i nie nalegało aż tak bardzo na ich zachowanie - przecież w tym samym czasie w Gdańsku powstawały forty artyleryjskie na Górze Gradowej i Szańcu Jezuickim, a dodatkowo armia mogła liczyć na wykorzystanie linii kolejowych dla własnych potrzeb.

Cytat:
Przy okazji co do Dworca Głównego to również powraca pytanie o czas i przebieg defortyfikacji miasta. Może ktoś zna jakieś fajne opracowanie w tym temacie, jakby nie patrzeć, związanym z gdańskimi dworcami?

Całkiem sporo jest na ten temat w publikacji "Gdańsk pomnik historii, cz. 1" (Teka Gdańska 3) z 1998, aczkolwiek na potrzeby prowadzonej tu przez nas dyskusji będzie chyba za mało szczegółów. M. in. artykuły Piotra Lorensa "Przekształcenia obszaru śródmieścia Gdańska w latach 1793-1945" (trochę o rozbiórce wałów i zagospodarowywaniu uzyskanego terenu), Jerzego Stankiewicza o nowożytnych (od XVI wieku) fortyfikacjach miejskich i Krzysztofa Biskupa o Rejonach ograniczeń budowlanych Twierdzy Gdańsk.

norveg - Pon Mar 01, 2010 9:25 am

Pumeksie, dziękuję :D Na Ciebie między innymi liczyłem pytając o defortyfikację. A przy okazji dwie ilustracje, których nie było w tym wątku. Jedna pochodzi z "30 dni" (a tam pojawiło się wzięte z książki S. Bufe "Eisenbahnen...") i niezupełnie widać na niej teren dworca, ale pokazuje efekty defortyfikacji w 1897 r. Ujęcie zbliżone do tego, które prezentował Sabaoth na zdjęciach dworca Hohe Tor.
Drugie to widok na tory i (w oddali jakby) teren dworca Neufahrwasser z 1900 r.

Edit: Znalazłem ładną stronę o systemach fortyfikacji pruskich i niemieckich. O Gdańsku mało (jest m.in. o bramie kolejowej prowadzącej do dworca Lege Tor), ale ogół informacji bardzo solidnie opracowany http://www.mars.slupsk.pl/fort/01.htm

norveg - Pon Mar 01, 2010 8:18 pm

Brzeźno, źródło: http://www.danzig.org/Gal...r%C3%B6sen.html
norveg - Wto Maj 04, 2010 10:01 pm

Dworzec Główny w Gdańsku. Takiego ujęcia chyba nie było. I czy się mi zdaje, czy po prawej jest budynek trochę inny od tego nam znanego, także z trochę późniejszych od tej fot?
Źródło: „Album von Danzig”, Globus Verlag Berlin, wydany chyba na XX w.

pumeks - Wto Maj 04, 2010 10:21 pm

Tego zdjęcia nie było, ale looknij tutaj.
norveg - Sro Maj 05, 2010 6:55 am

pumeks napisał/a:
Tego zdjęcia nie było, ale looknij tutaj.


Znam, znam, tylko tak chciałem jeszcze raz zaciekawić tematem budynku tymczasowego i innych zabudowań dworca :hihi:

Poza tym w albumie jest kilka ładnych zdjęć (już nie dworcowych). Pewnie będziesz wiedział skąd pobrać (jeśli jeszcze nie widziałeś) :hihi:

norveg - Pią Lis 19, 2010 5:23 pm

Ciągle coś się znajduje, więc czas na małą autokorektę dwóch moich wypowiedzi w tym wątku:
http://forum.dawnygdansk....p=116883#116883
Norveg napisał/a:
A może bezpośrednie połączenie do Tczewa oraz Rangierbahnhof powstały dopiero gdy wybudowano drugi tor łączący Tczew z Gdańskiem w latach 1875-76 (dzięki kasie z odszkodowań po wygranej przez Prusy wojnie z Francją w 1970-1971)?

http://forum.dawnygdansk....p=115917#115917
Norveg napisał/a:
I odcinek z Gdańska do Sopotu zdaje się od początku był dwutorowy.

Otóż, jedne z ostatnich moich lektur wskazują rok 1888, jako ten, w którym w obu powyższych przypadkach dodano drugi tor:
Zentralblatt der Bauverwaltung nr 7a, 22.02.1888, s. 85 oraz dzięki Forum dyskusyjne WMTKM Olsztyn Gazeta Toruńska nr 276, 28 listopada 1888 r. Warto zauważyć, że w przypadku odcinka Tczew – Gdańsk, lektury mówią tylko o jego części, czyli Pszczółki – Gdańsk.

A przy okazji pierwszy rozkład jazdy dla linii Gdańsk – Nowy Port z: Amtsblatt der Regierung zu Frankfurt a. d. Oderfg

re-nata - Sob Gru 11, 2010 7:18 pm

Witam, poszukuję zdjęć Dworca Głównego, takich w miarę dokładnych, mogą być fragmenty elewacji. Zależy mi na tym, żeby możliwie zobaczyć jakie okna i drzwi kiedyś były w tym budynku. Kiedyś, czyli najlepiej od początku powstania obiektu, albo jakoś przed latami 30-tymi. Poproszę o pomoc, być może Ktoś ma takie fotki, albo podpowie gdzie poszukać. Dzięki.
Mikołaj - Sob Gru 11, 2010 11:42 pm

No to tradycyjnie - gdzie już szukałaś i co już masz, żeby nie dublować :wink:
re-nata - Pon Gru 20, 2010 6:40 am

Dzięki Mikołaju za odpowiedź. Sporo mi czasu zajęło, żeby sformułować, co właściwie mam. Wiele ślicznych pocztówek, chociażby z VillaSart.pl. Obejrzałam co się dało z PBC i ciekawe fotki tu na forum znalezione, m.in sabaoth.infoserve.pl.
Piszę o stolarce Dworca. Gdyby się znalazło jakieś zdjęcie, które pokazuje okna albo drzwi (frontowe!) tego budynku w miarę z bliska. (1896 - do ok 1930) Najlepiej, żeby zobaczyć jakieś podziały, detal itp. Może byłyby to fotki z jakichś wydarzeń ważnych w mieście, np przyjazd jakiejś osobistości albo grupowe zdjęcie kolejarzy :) . Niestety pod hasłem 'Hauptbahnhof' budynek występuje prawie zawsze w całości i detalu nie widać.
Ładnie proszę - weźcie mi coś znajdźcie ;) Pozdrawiam!

pumeks - Pon Gru 20, 2010 8:28 am

To trzeba było wejść np. na Narodowe Archiwum Cyfrowe i wpisać "Gdańsk dworzec"
norveg - Pon Gru 20, 2010 9:59 am

re-nata napisał/a:
Niestety pod hasłem 'Hauptbahnhof' budynek występuje prawie zawsze w całości i detalu nie widać

Tak zazwyczaj jest. Oprócz wspomnianego przez Pumeksa Narodowego Archiwum Cyfrowego, warto by pewnie zajrzeć do gdyńskiego oddziału Archiwum Państwowego, gdzie są dokumenty dotyczące gdańskich kolei do 1945 r. Zbiór ma nr 1081 (o ile dobrze pamiętam).

pumeks - Pon Gru 20, 2010 10:10 am

Jeszcze to z 1933, tu lepiej widać okna obok głównego wejścia:
feyg - Pon Gru 20, 2010 10:45 am

pumeks napisał/a:
Jeszcze to z 1933, tu lepiej widać okna obok głównego wejścia:

Tyle że to nie jest główne wejście, tylko raczej to obok dzisiejszego MacDonaldsa przy zejściu do tunelu. Nad głównym jest przecież daszek.

pumeks - Pon Gru 20, 2010 10:48 am

Masz rację, jestem framuga :hihi:
norveg - Pon Gru 20, 2010 11:00 am

Tego chyba jeszcze nie było. U dołu zdjęcia jak mniemam widać co nieco z dworca przy Bramie Oliwskiej. Źródło: ETH indeks Ans_05338-01-156-AL-FL
EDIT: dołożyłem przybliżenie

re-nata - Pon Gru 20, 2010 1:01 pm

Wielkie dzięki, Pumeksie, super zdjęcia! I witrażyki widać i 'framugi'. Gdzie to takie cenne zdjęcia się znajduje?! Dzięki za kierunek na Archiwum Cyfrowe. Gdyby Ci cokolwiek jeszcze wpadło z opisanego tematu, byłoby super. Pozdrawiam.
pumeks - Pon Gru 20, 2010 9:17 pm

Nie jestem pewien, czy to też "z tego tematu" - nie pamiętam, czy wiemy, gdzie mieściła się Polska Misja Dworcowa:
re-nata - Sro Gru 22, 2010 10:04 am

Dziękuję, Pumeksie, bardzo. Sobie popatrzę dokładnie czy te wzorki na elewacji w dworcu są gdzieś w tym układzie, ale najważniejsze dla mnie, że widać duże podziały szyb z tyłu za panią, i że jest data. Porównawczo - b.cenne. Działam dalej. Aha, a Archiwum Cyfrowe wydaję się skomplikowane i nieposłuszne, nie powiedziało nic na razie. Dzięki i pozdrawiam.
Mikołaj - Sro Gru 22, 2010 11:03 am

Jedyne co znalazłem na dysku z jako-tako widocznymi oknami.
No i zdjęcie z wnętrza, było na forum, ale nie mogę skojarzyć gdzie i w jakich okolicznościach.
Może się przyda jeszcze obrazek, który Sabaoth tutaj wrzucił


norveg - Sro Gru 22, 2010 11:35 am

Fragment z pocztówki, którą pokazał Mikołaj (wejście do budynku kas podmiejskich) oraz zbliżenie (na ile się dało wyciągnąć) z pocztówki z 1902 r. (nad wejściem głównym).
re-nata - Czw Gru 23, 2010 9:21 am

Dziękuję Wam bardzo za zdjęcia, Kochani Pasjonaci. Wykorzystam w rysunkach. :hurra: Tymczasem Dobrych Świąt życzę!
dandola - Pią Sty 14, 2011 6:41 pm

Nie jest to wprawdzie zdjęcie, lecz rycina (1855). Mam pytanie, gdzie takowy dworzec był?
slowik45 - Pią Sty 14, 2011 6:46 pm

TU http://forum.dawnygdansk....er=asc&start=30 ,czytać,czytać !!!!
dandola - Pią Sty 14, 2011 7:24 pm

Weź i znajdź w tysiącu informacji : :evil:
slowik45 - Pią Sty 14, 2011 7:34 pm

Oooooooooooo nie desperuj wątek ma tylko 6 no teraz 7 stron :D
dandola - Pią Sty 14, 2011 9:13 pm

Ogólnie mówię :hmm: Teraz wiem, że było :głupi_ty:
pumeks - Wto Lut 01, 2011 11:29 am

Zdjęcie trochę małe, ale zobaczcie, co się znalazło na pierwszym planie :huuurra:
(ciekawe, ile by kosztowała odbitka bez tych napisów "Süddeutsche Zeitung")

norveg - Wto Lut 01, 2011 12:04 pm

pumeks napisał/a:
zobaczcie, co się znalazło na pierwszym planie
:szczena:
Daj linka!

EDIT: Już mam. :mrgreen:

pumeks - Wto Lut 01, 2011 12:11 pm

http://www.sz-photo.de/ w prawym górnym rogu wpisujesz Danzig i klikasz "Suche". Wyniki wyświetla u mnie po 25 na stronie, to zdjęcie było przedostatnie na str. 5.
norveg - Wto Lut 01, 2011 12:44 pm

Dzięki :D Szkoda, że formularz rejestracji wygląda tak, jakby przewidywali tę możliwość tylko dla firm. Choć z drugiej strony, to może nawet lepiej :wink:
norveg - Wto Lut 01, 2011 2:38 pm

Wrzeszcz ok. 1928/29 r. z powietrza. Znalezione w: http://ba.e-pics.ethz.ch/
pumeks - Wto Lut 01, 2011 2:50 pm

norveg napisał/a:
Wrzeszcz ok. 1928/29 r.

Chyba nieco wcześniej... zabudowa "dolnego Wrzeszcza" kończy się na ul. Lelewela.

norveg - Wto Lut 01, 2011 3:01 pm

pumeks napisał/a:
Chyba nieco wcześniej...


Zapewne! Gdzieś mi w głowie utkwiło, że w archiwum ETH był rok 1928/29 przy zdjęciu. Ale mogę się mylić, a i mógł się mylić ktoś opisujący zdjęcie.

Sabaoth - Wto Lut 01, 2011 4:27 pm

SZOK!!! Co za super zdjęcia!

P.S. A dlaczego mam klikać na suche, a nie na mokre? :wink:

Jarek z Wrzeszcza - Wto Lut 01, 2011 5:44 pm

pumeks napisał/a:
norveg napisał/a:
Wrzeszcz ok. 1928/29 r.

Chyba nieco wcześniej... zabudowa "dolnego Wrzeszcza" kończy się na ul. Lelewela.


Zdecydowanie tak, najpóźniej to początek lat 20.

Miro - Nie Lut 13, 2011 12:26 pm

Cytat:
(ciekawe, ile by kosztowała odbitka bez tych napisów "Süddeutsche Zeitung")



Bez napisów trochę lepiej wygląda.

Miro

Sabaoth - Nie Lut 13, 2011 1:23 pm

Za odbitkę do publikacji w rozmiarze 1/4 strony chcą ponad 50 Euro. Za całostronicową cena rośnie już do ponad 80 Euro. Ale jest jeden kruczek... Chętnych zapraszam na p.w.
renekk - Czw Lut 17, 2011 5:24 pm

Na anonsowanej przez Mikołaja w innym wątku aukcji antykwariatu Rara Avis http://www.raraavis.krako...3/a93-00_pl.htm pojawiło się ciekawe zdjęcie dworca Hohe Thor (poz. 200 katalogu):
pumeks - Czw Lut 17, 2011 6:54 pm

Jedno z najstarszych... Szkoła Wojenna jeszcze przed przebudową z l. 1891-94.
Miro - Czw Cze 09, 2011 4:47 pm

Ujęcie dworca Leege Tor od strony wejścia głównego..

Miro

stempel2 - Sob Mar 10, 2012 10:59 pm

pumeks napisał/a:
norveg napisał/a:
Wrzeszcz ok. 1928/29 r.

Chyba nieco wcześniej... zabudowa "dolnego Wrzeszcza" kończy się na ul. Lelewela.

witajcie ,przeglądnęłem ksiązki adresowe z 1925 i 1927 roku- brak neuer markt i pestalozzistrabe -w roku 1928 już się pojawiają,czyli podpis pod zdjęciem jest raczej wiarygodny.

Pietrucha - Nie Lip 29, 2012 2:33 pm

Kojarzy mi się, że kiedyś Pumeks pytał o ewentualny budynek dworcowy stacji Hohe Thor i pokazywał jakiś projekt czy rysunek, ale nie mogę tego znaleźć.

Na peronie były jakiś budynek, może to ten sam...

Są jakieś jego zdjęcia w obiegu stacji Hohe Thor, na których widać jakąś zabudowę po za trąbą słonia?

Bo jak nie to mam takie, mogę odkopać i odkurzyć skaner w razie potrzeby.

pumeks - Nie Lip 29, 2012 3:38 pm

Było na tym drugim forum... ale ostatnio taki koleś, który hurtowo kradnie obrazki z forów, wkleił to gdzieś na Wikipedii.

W obiegu jest kilka (-naście) zdjęć starej stacji, z tym że większość około 1894 (już z budynkiem szkoły wojennej). Widziałem jedno lub dwa wcześniejsze, gdzie budynek ten ma jeszcze swój dawniejszy kształt, z innymi oknami i dachem (np Renekk wkleił takie na poprzedniej stronie wątku). A żadnego zdjęcia sprzed zbudowania "trąby".

Pietrucha - Nie Lip 29, 2012 8:28 pm

Tu jest już trąba, ale dość dobrze są widoczne niewielkie budynki na peronie. Na zdjeciu Renekka można się ich ledwie dopatrzeć
pumeks - Pon Lip 30, 2012 7:09 pm

Twoje zdjęcie (a skąd masz? :wink: ) jest właśnie sprzed powstania Szkoły Wojennej, bo budynek przy 3 maja ma jeszcze swój wcześniejszy kształt.
Ten projekt, o który pytałeś, wyglądał tak:



Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"

Zoppoter - Pon Lip 30, 2012 8:20 pm

pumeks napisał/a:
Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"

Może dla odróżnienia od Leegetor. Nie byłby to jedyny w historii przypadek nazywania przystanku ub stacji kolejowej w niezbyty logiczny sposób... Taka stacja Kielau dla tak zwanego naprzykładu nie znajdowała się w ówczesnym Kielau czyli w Chylonii, tylko w środku drogi miedzy Chylonią i Cisową. Brzeźno też nie jest w Brzeźnie...

Zbych - Pon Lip 30, 2012 9:01 pm

pumeks napisał/a:
...to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof".
Też tak uważałem, ale plany Buhsego nie dają szans na jeszcze jedną lokalizację.
norveg - Pon Lip 30, 2012 10:29 pm

pumeks napisał/a:
Nadal uważam, choć nie mam żadnego rozstrzygającego dowodu, że to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"


Wydaje się mi, że chodzi o to, że najlepszą drogą z tego dworca do miasta było kierowanie się do Bramy Wyżynnej. Jak pisał St. Tarnowski w książce „Z wakacyj. Prusy Królewskie” na str. 38 (wydanie II z 1894 r., pierwsze bodaj w 1888):

norveg - Pon Lip 30, 2012 10:37 pm

Pietrucha napisał/a:
Na zdjeciu Renekka można się ich ledwie dopatrzeć


Po „przybliżeniu” da się zobaczyć więcej, choć oczywiście przysłonięte przez wagony.

Krzysztof - Wto Lip 31, 2012 7:24 am

pumeks napisał/a:
to musiało być kawałek bliżej Targu Siennego, bo gdyby dworzec był od początku tam, gdzie teraz, to niezrozumiałe jest nazywanie go "Hohetor Bahnhof"

Nazwę wyjaśnia
norveg napisał/a:
najlepszą drogą z tego dworca do miasta było kierowanie się do Bramy Wyżynnej.

Na tym projekcie widać most nad torami, na wysokości pierwszego piętra dworca. Most zaczyna się przy wysoko położonej ulicy (to musi być Promenada - 3 Maja), a po minięciu dworca, ponad fosą dochodzi do wycięcia w wale. To było możliwe pomiędzy bastionami: Elisabeth i Heilige-Leichman.
Czyli podobna co i dzisiaj lokalizacja :biedactwo:

Pietrucha - Wto Lip 31, 2012 10:17 am

Może warto dodać, iż stacja Hohe Tor na samym początku w 1867 roku była po prostu nazywana dworcem przy Strzelnicy. Nie wiem dokładnie od kiedy zaczęło się mówić o niej jako o dworcy przy Bramie Wyżynnej, ale w rozkładach z 1870 tak już jest.

A zdjęcie znalezione w niewielkiej książce Königl. Eisenbahn Direktion Danzig 1895 -1914 z 1917 r.

norveg - Wto Lip 31, 2012 12:15 pm

Pietrucha napisał/a:
A zdjęcie znalezione w niewielkiej książce Königl. Eisenbahn Direktion Danzig 1895 -1914 z 1917 r.


Gdzie ją można znaleźć? A może masz swój egzemplarz i możesz udostępnić do zeskanowania?

Pietrucha - Pią Sie 17, 2012 3:30 pm

Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję, ale byłem za granicą. To był prywatny egzemplarz, ale niestety nie mój i nie mam już do niego dostępu.
Sabaoth - Sob Mar 30, 2013 11:23 pm

Trafiłem na troche nowsze zdjęcia gdańskiego dworca i dyrekcji kolei. Zdjęcia pochodzą ze strony http://www.preussische-ostbahn.de/ i zostały zrobione przez Ulricha Schulza w 1965 r.
sph - Sro Kwi 03, 2013 5:57 pm
Temat postu: Danzig Langfuhr
Witam wszystkich.. chciałbym się odnieść do zdjęcia dworca we Wrzeszczu wrzuconego przez Mikado. Dworzec jest cały w polskich flagach. Portret Marszałka wisi obok Prezydenta Mościckiego... czy Danzig Langfuhr mógl tak wyglądać w czasie WMG? :???: Być może o czymś nie wiem... choć w istocie bryła budynku jest identyczna jak dworzec w Oliwie, co sugerowałoby jakąś bliskość.. bo ja wiem ?
feyg - Sro Kwi 03, 2013 6:05 pm

A kto zarządzał większością sieci kolejowej na terenie WMG? Deutsche Reichsbahn czy Polskie Koleje Państwowe? :wink:
Dieter - Czw Kwi 04, 2013 8:21 am

feyg napisał/a:
A kto zarządzał większością sieci kolejowej na terenie WMG? Deutsche Reichsbahn czy Polskie Koleje Państwowe? :wink:

Oczywiscie PKP. :dziadek:

sph - Czw Kwi 04, 2013 8:58 am

Wiem, oczywiście, że PKP zarządzała koleją w WMG. zdziwiła mnie tylko ta hm...ostentacja na w sumie nieco wrogim terenie.. choć po chwili pomyślunku (czasem mi się to zdarza :-) może wtedy i tak bywalo i tak należało czynić..
i jeszcze tylko jedno.. czy naprawdę istnieje tylko ta jedna fotografia dworca we Wrzeszczu? w necie nie mogę nic więcej znaleźć..

norveg - Czw Kwi 04, 2013 12:30 pm

Cytat:
czy naprawdę istnieje tylko ta jedna fotografia dworca we Wrzeszczu?


Naprawdę to tylko ta jest znana. Istnieć może więcej. Jeden z forumowiczów wyszperał niedawno pocztówkę http://zwrzeszcza.blogspo...e-kolejowe.html

discus - Pią Sty 03, 2014 11:29 pm

Dworzec i uzbrojeni żołnierze.
djjack - Pią Lut 14, 2014 2:13 pm
Temat postu: XIX Światowy Kongres Esperantystów
W dniach 28 lipca - 4 sierpnia 1927 r. odbył się w Gdańsku XIX Światowy Kongres Esperantystów na który koleją żelazną przyjeżdżali zaproszeni goście z różnych stron świata.
Źródło fotografii - Austriacka Biblioteka Narodowa.

Mikołaj - Pią Lut 14, 2014 5:47 pm

djjack napisał/a:
odbył się w Gdańsku XIX Światowy Kongres Esperantystów

:arrow: http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=5559

djjack - Pią Lut 14, 2014 6:01 pm

Mikołaj napisał/a:
djjack napisał/a:
odbył się w Gdańsku XIX Światowy Kongres Esperantystów

:arrow: http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=5559

Mea Culpa. Obiecuję poprawę.

Zbych - Pią Lut 21, 2014 7:34 pm

W Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej jest książka Zur Einweihung des neuen Geschäftsgebäudes der Königlichen Eisenbahn-Direktion Danzig am 5. Juni 1914
pumeks - Pon Lut 24, 2014 9:24 pm

Totenkopf na Forum Nowego Portu zamieścił zdjęcie żołnierzy ładujących sprzęt na wagony we Wrzeszczu. W nawiązaniu do dyskusji z 2004 r. chciałem zapytać lepszych znawców: to, na czym te chłopaki stoją, to jest wciąż rampa czy jednak peron?
Zbych - Pon Lut 24, 2014 11:16 pm

pumeks napisał/a:
na czym te chłopaki stoją, to jest wciąż rampa czy jednak peron?
Peron raczej kiepsko nadaje się do ładowania sprzętu. Rampa umożliwia wjazd pojazdów po przetoczeniu wagonu do jej czoła co widać na planach z postu Renekka.


rysiu - Wto Lut 25, 2014 10:01 pm

Jest to rampa boczna wspólnie z czołową .Rysiu .
Hinek - Pią Mar 21, 2014 10:10 pm

rysiu napisał/a:
Jest to rampa boczna wspólnie z czołową .Rysiu .

Można dodać że ta rampa używana była po wojnie głównie przez wojsko. Jak sobie przypominam, spaliła się też przy niej w latach 60-tych kolejowa cysterna z benzyną. Pożar powstał przy jej rozładunku na autocysternę...Smuga dymu ciągnęła się wzdłuż torów aż do Gdańska. To było wówczas głośne wydarzenie.

discus - Pon Maj 16, 2016 10:34 am

Dwa zdjęcia z okolic dworca (niestety po przeczytaniu wcześniejszej dyskusji nie wiem już jakiej użyć nazwy dla wskazanego obiektu w widocznych ramach czasowych) wykadrowane z filmu podczas wkraczania Armii Czerwonej do Gdańska. Zaciekawiło mnie zwłaszcza zdjęcie zrobione z perspektywy ulicy Toruńskiej. Obecnie po prawej stronie zdjęcia mamy całkiem podobny nastrój, gruzy i wystające kikuty konstrukcji dachowych. Smutne, iż historyczne budynki nie dały rady znaleźć się w nowoczesnych planach miasta. Może nowe będzie lepsze :)
djjack - Sob Sty 28, 2017 6:57 am
Temat postu: Najstarsze zdjęcie z Kręconej
Najstarsze zdjęcie z Kręconej
pumeks - Sob Sty 28, 2017 11:08 am

Ujęcie z albumów "Był sobie Gdańsk", ok. 1935
djjack - Sob Sty 28, 2017 12:22 pm
Temat postu: Poodziękowania dla Pumeksa
Pumeks - dziękuję za dodane zdjęcie.
Widać na nim jeszcze pojedynczy dom na Kamiennej Grodzy u stóp Kręconej. To chyba ten o numerze 1...

discus - Pią Paź 13, 2017 11:39 am

Po prawej stronie zdjęcia 100_6351.jpg (zamieszczonego powyżej), możemy obecnie zobaczyć krajobraz (zdj. nr 1), przypominający bardzo dawny Gdańsk.

Wycinek z mapy nr 1 inspirująco to przedstawia - praktycznie powstał bardzo podobny zbiornik.

Patrząc na zdjęcie zastanawiam się czy widoczne fundamenty to pozostałości gazowni lub może użyję fantazji studnia lub mała baszta?

Zaintrygowała mnie też w głowie myśl, iż ilość wody, która występuje w tym rejonie musiała powodować duże problemy techniczne podczas konstruowania i budowania dworca w 1852 roku. Dlatego zapytuje czy odcinek Nowej Motławy (z wycinka mapy nr 2) mógł być rozwiązaniem problemu z nadmiarem wody w podmokłym terenie (oczywiście nie wiem kiedy powstał ten kanał)?

pumeks - Pią Paź 13, 2017 12:04 pm

Nie jestem pewien, czy zrozumiałem Twoje pytania.
Kanał wzdłuż Toruńskiej powstał o ile wiem w trakcie budowy dworca, czyli do 1852 r. Wcześniej południowy kraniec Wyspy Spichrzów znajdował się bliżej bastionów.
Okrągła pozostałość widoczna na zdjęciu 1 to raczej nie baszta, tylko dolna część jakiegoś komina :wink:

discus - Pią Paź 13, 2017 1:53 pm

Dziękuję za odpowiedź. Daty budowy kanału nie byłem pewien i zakładałem, iż konstruowano go razem z dworcem. Natomiast fundament o kształcie okręgu to faktycznie raczej pozostałości komina, podobne były bliżej Nowej Motławy w kierunku ul. Dobrej to i może tutaj też był. Trzeba zajrzeć w mapki albo stare zdjęcia "Dagomy".
discus - Pon Paź 15, 2018 12:13 pm

Podobno Nowy Port i to podczas II WŚ lecz.....
pumeks - Pon Paź 15, 2018 2:44 pm

Cytat:
WK I: Verwundete auf dem Bahnhof von Danzig - Neufahrwasser
(GERMANY OUT) 1. Weltkrieg: nach der Ankunft von verwundeten Soldaten mit dem Lazarettschiff 'Schleswig', Szene auf dem Bahnhof von Danzig - Neufahrwasser. Im Hintergrund ein Lazarettzug mit dem Wahrzeichen des Roten Kreuzes (Photo by DRK/ullstein bild via Getty Images)


Ja tu wyraźnie widzę dwa razy wzmiankę o PIERWSZEJ wojnie św., nic na temat drugiej nie wspominają :???:
A sam obrazek jakoś nie bardzo potrafię uzgodnić ze znaną ikonografią stacji w Neufahrwasser :hmm:

discus - Wto Paź 16, 2018 8:10 am

Zgadza, się to na pewno Wielka Wojna, mundury, flaga i model lokomotywy na to wskazuje :) . Natomiast czy to Nowy Port, jak dla mnie między namiotem a budynkiem stoi inny pociąg co wskazuje na drugi tor. Pytanie czy z tyłu jest w ogóle peron ?
djjack - Wto Gru 15, 2020 8:30 am
Temat postu: Dworzec Południowy
Widok z Tura
djjack - Czw Lut 25, 2021 7:35 am
Temat postu: Jeden z ostatnich kursów na Dworzec Gdańsk Południe
Jeden z ostatnich kursów na Dworzec Gdańsk Południe
Krzysztof - Nie Mar 26, 2023 9:27 am

Projekt dworca Hohe Thor z 1880 r.
Tu: https://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=4990&postdays=0&postorder=asc&start=105 pumeks pokazał projekt dworca z 1872 r.


Mapa ze starym dworcem:

Miro - Sro Maj 10, 2023 9:53 am

Widok z Bastionu Żubr.
MłodyBocieK - Sob Sty 27, 2024 11:06 am

Bany za przenikanie wątków dajecie tutaj?

Wcześniej (dużo) Pumeks wstawił



następnie wypłynęło:



do tego dołożę (prawdopodobnie wizualizację) widok wiaty na peronie pochodzący stąd


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group