Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Dworzec Główny w Gdańsku

Mpudello - Sro Sie 06, 2008 7:00 am
Temat postu: Dworzec Główny w Gdańsku
Witam. Taka mała "zagadka". Ostatnio słyszałem, iż dworzec kolejowy znajdował się wcześniej na wysokości dzisiejszej gildii, jak również to, iż w dalekiej Japonii znajduje się replika współczesnego dworca PKP w Gdańsku. Czy jest to prawdą? Jeśli tak to bardzo prosiłbym o umieszczenie jakichkolwiek zdjęć ukazujących wyżej wymienione budowle.

Z góry dziękuję i pozdrawiam

feyg - Sro Sie 06, 2008 7:37 am
Temat postu: Re: Dworzec Główny w Gdańsku
Mpudello napisał/a:
Witam. Taka mała "zagadka". Ostatnio słyszałem, iż dworzec kolejowy znajdował się wcześniej na wysokości dzisiejszej gildii, jak również to, iż w dalekiej Japonii znajduje się replika współczesnego dworca PKP w Gdańsku. Czy jest to prawdą? Jeśli tak to bardzo prosiłbym o umieszczenie jakichkolwiek zdjęć ukazujących wyżej wymienione budowle.

Z góry dziękuję i pozdrawiam

Co do pierwszego to nie jest prawda, do do drugiego to odsyłam :arrow: TU
Zdjęcia dworca w Imari były publikowane w pierwszych numerach "30 dni", jest on również wspominany w tym artykule

Mpudello - Sro Sie 06, 2008 7:41 am

no to ktoś mnie oszukał, twierdził, że drewniany dworzec stał na wysokości Bramy Wyżynnej (a nie gildii) :roll:
feyg - Sro Sie 06, 2008 9:46 am

Mpudello napisał/a:
no to ktoś mnie oszukał, twierdził, że drewniany dworzec stał na wysokości Bramy Wyżynnej (a nie gildii) :roll:

Dworzec nosił nazwę "Danzig Hohe Tor" i dostępny był wyłącznie od strony Promenade/3 Maja zaś od miasta oddzielała go fosa, był pomysł bezpośredniego połączenia go kładką, ale na pomyśle i rysunku się tylko skończyło. Zajrzyj do BSG.

Mpudello - Sro Sie 06, 2008 9:59 am

Dziękuję Ci bardzo :) szukam jeszcze jakiejś fotki japońskiego pałacu ślubów, ale chyba nie ma nigdzie na necie :( będę musiał zwrócić się do albumu BSG
ruda - Czw Sie 07, 2008 5:47 am

feyg napisał/a:
połączenia go kładką, ale na pomyśle i rysunku się tylko skończyło.


te kladki w Gdansku!! :hihi:

fazi - Wto Sie 12, 2008 8:38 pm

Czy to ten sam dworzec?
Mpudello - Sro Sie 13, 2008 5:59 am

wydaje mi się, że tak, aczkolwiek poczekamy na opinie ekspertów :D
pumeks - Nie Sie 17, 2008 9:23 pm

Nie - dworzec Brama Wyżynna od ok. 1867 był w nieco innym miejscu, bliżej Nowych Ogrodów. To co widać na zdjęciu - lata 90. XIX wieku - to już jest dworzec przesunięty prawie w miejsce dzisiejszego dworca głównego. W tym kształcie istniał zapewne tylko kilka lat (około dziesięciu?), ale został uwieczniony na całkiem licznych fotografiach.

Gdyby ktoś nie wierzył w przesuwanie dworca, niech popatrzy na plany z dwóch kolejnych wydań "Meyers Conversations-Lexikon" - po lewej wyd. 4 druk 1888, po prawej wyd. 5 ok. 1890.

Dieter - Nie Sie 17, 2008 11:36 pm

Pumeks, ladnie to pokazales, ale powiedz dlaczego (juz na tym nowym miejscu) zawsze sie jeszcze nazywal "Pommerscher Bahnhof", a nie zwyczajnie "Danzig", jak to byl jedyny dworzec? :roll:
pumeks - Pon Sie 18, 2008 6:04 am

Właśnie dlatego, że nie był jedyny.
Był jeszcze, starszy od niego (otwarty 1852), dworzec przy Leege Tor - zwany też czasem Ostbahnhof. Przestał przyjmować pociągi dopiero po otwarciu nowego Dworca Głównego czyli chyba 1900.
A Pommerscher Bahnhof nazywał się tak, bo jeździły z niego pociągi do Szczecina (od 1870).

Mpudello - Pon Sie 18, 2008 6:41 am

Dzięki za bardzo wyczerpujące wyjaśnienia :co_jest:
feyg - Pon Sie 18, 2008 10:11 am

Dieter napisał/a:
Pumeks, ładnie to pokazałeś,
przyłączam się do :==
Czy pamiątką po pierwotnej lokalizacji był "skwerek" pomiędzy torami widoczny na pocztówce?

źródło: Danzig-online
A tak przy okazji ciekawostką było też jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.

ruda - Pon Sie 18, 2008 11:25 am

feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.


a istnieje statystyka wypadków ?

feyg - Pon Sie 18, 2008 12:07 pm

ruda napisał/a:
feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.


a istnieje statystyka wypadków ?

Kto wie? Ale sądząc po stosunkowo ostrym kącie skrzyżowania bez wypadków się raczej nie obeszło...

ruda - Pon Sie 18, 2008 4:48 pm

Najwiecej wypadków jest na prostych, z pozoru, drogach i skrzyzowaniach :hihi:
pumeks - Pon Sie 18, 2008 4:58 pm

feyg napisał/a:
ruda napisał/a:
feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.

a istnieje statystyka wypadków ?

Kto wie? Ale sądząc po stosunkowo ostrym kącie skrzyżowania bez wypadków się raczej nie obeszło...

Zwróćcie uwagę, że to są jeszcze tramwaje trakcji konnej... myślę, że nie jeździły przesadnie szybko, i drogę hamowania miały raczej krótką 8))

Dieter - Pon Sie 18, 2008 5:15 pm

Pumeks, ja znowu widze, ze Ty jestes "Spec" i przypomniales mi nazwe tego dworca "Leege Tor".

Wiem NA PEWNO, ze niemieccy Gdanszczanie w drugiej polowie 1945 roku ODJEZDZALI DO NIEMIEC WLASNIE Z TEGO DWORCA "LEEGE TOR". To chyba byl dworzec towarowy. I gdzie on sie znajdowal - nie wiem... :roll:

feyg - Pon Sie 18, 2008 5:37 pm

pumeks napisał/a:
feyg napisał/a:
ruda napisał/a:
feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.

a istnieje statystyka wypadków ?

Kto wie? Ale sądząc po stosunkowo ostrym kącie skrzyżowania bez wypadków się raczej nie obeszło...

Zwróćcie uwagę, że to są jeszcze tramwaje trakcji konnej... myślę, że nie jeździły przesadnie szybko, i drogę hamowania miały raczej krótką 8))

... chyba że koń się spłoszył :hihi:

Mpudello - Wto Sie 19, 2008 5:59 am

feyg napisał/a:
pumeks napisał/a:
feyg napisał/a:
ruda napisał/a:
feyg napisał/a:
jednopoziomowe skrzyżowanie torów kolejowych w tramwajowymi.

a istnieje statystyka wypadków ?

Kto wie? Ale sądząc po stosunkowo ostrym kącie skrzyżowania bez wypadków się raczej nie obeszło...

Zwróćcie uwagę, że to są jeszcze tramwaje trakcji konnej... myślę, że nie jeździły przesadnie szybko, i drogę hamowania miały raczej krótką 8))

... chyba że koń się spłoszył :hihi:

i ruszył z kopyta? :OO

feyg - Wto Sie 19, 2008 11:22 am

Z całą pewnością rozbiórkę drugiego dworca "pomorskiego" przetrwały: mała dwustanowiskowa parowozownia służąca zapewne za schronienie manewrowych tendrzaków i budyneczek pełniący rolę nastawni (choć same rozjazdy były nastawiane ręcznie o czym świadczy obecność dźwigni z przeciwwagą przy zwrotniku


Fragment budynku widać po lewej

St. Albrecht - Wto Sie 19, 2008 1:51 pm

Ciekawe to foto ! Ja też swego czasu słyszałem o innej lokalizacji dw głównego 8O


Zdzislaw - Pon Wrz 08, 2008 8:33 pm

pumeks napisał/a:
Nie - dworzec Brama Wyżynna od ok. 1867 był w nieco innym miejscu, bliżej Nowych Ogrodów. To co widać na zdjęciu - lata 90. XIX wieku - to już jest dworzec przesunięty prawie w miejsce dzisiejszego dworca głównego. W tym kształcie istniał zapewne tylko kilka lat (około dziesięciu?), ale został uwieczniony na całkiem licznych fotografiach.

Gdyby ktoś nie wierzył w przesuwanie dworca, niech popatrzy na plany z dwóch kolejnych wydań "Meyers Conversations-Lexikon" - po lewej wyd. 4 druk 1888, po prawej wyd. 5 ok. 1890.

W zasadzie wyjdę na "totalnego głąba", ale zdjęcia map zamieszczone przez Pumeksa, fantastycznie pokazują dlaczego ulice dawniejszego WMG i Dzisiejszego Gdańska mają nazwy "wałów". Linia obwałowań miejskich zobrazowana na mapkach pieknie to pokazuje. Wie, wiem... powinienem napisac o tym wcześniej, ale jakoś teraz mnie oświeciło :???:

turecki - Sro Wrz 10, 2008 7:17 am

wtrącę pytanko skąd wiadomo o jednopoziomowym skrzyżowaniu? wszak tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:
feyg - Sro Wrz 10, 2008 8:33 am

turecki napisał/a:
wtrącę pytanko skąd wiadomo o jednopoziomowym skrzyżowaniu? wszak tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:

Na przykład :arrow: STĄD

pumeks - Sro Wrz 10, 2008 8:47 am

turecki napisał/a:
tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:

Na planach, które wkleiłem, fosy są jeszcze czynne, nie było wtedy czegoś takiego, jak "dawna fosa". Ale chyba masz Turecki rację, mi się coś przypomina, że pisano o wykopaniu tunelu dla przeprowadzenia linii kolejowej pod Nowymi Ogrodami - więc może faktycznie nie było tam "jednopoziomowego skrzyżowania". :hmmm:

renekk - Sro Wrz 10, 2008 8:26 pm

feyg napisał/a:
turecki napisał/a:
wtrącę pytanko skąd wiadomo o jednopoziomowym skrzyżowaniu? wszak tramwaj jechał górą-nad dawną fosą,a pociągi w dawnej fosie..? :hmmm:

Na przykład :arrow: STĄD

Bez urazy, ale mapka z Meyera na poparcie takiej ryzykownej tezy? Grzegorzu...

feyg - Sro Wrz 10, 2008 9:53 pm

renekk napisał/a:

Bez urazy, ale mapka z Meyera na poparcie takiej ryzykownej tezy? Grzegorzu...

Hmm... ale w tym wątku ten sam Meyers posłużył jako poparcie pewnej tezy :hihi:

turecki - Czw Wrz 11, 2008 5:41 am

o.k. nie kwestionuję samego przejazdu.Mam mało zdjęć z tej okolicy w wym. okresie.Faktem jest też,że takich skrzyżowań na początku tramwaje miały wiele i raczej nie były niebezpieczne,wszak był dróżnik .Linia tramwajowa do nowego portu idąca Wiślną-Starowiślną miała kilka takich skrzyżowań z bocznicami kolejowymi,a linia oliwa-jelitkowo na Pomorskiej.Faktem jest,że sam pociąg przy dworcu jedzie nisko nie znaczy,że w miejscu skrzyżowania nie jest to już ten sam poziom. Fota na wizualizację odległości dworzec-brama wyżynna z dyskutowanym skrzyżowaniem w 1890 roku.Dodam tylko,że wolę mapy geodezyjne lub sztabowe... :roll: dodaję trochę fot ,które znalazłem :oops: :wink:
renekk - Nie Wrz 14, 2008 10:02 pm

Powiedzcie mi, skąd pomysł że istniały kolejno dwa dworce przy Bramie Wyżynnej?
Co do skrzyżowania kolei z Neugarten: na pewno w latach 90-tych istniało skrzyżowanie dwupoziomowe jednotorowe. W trakcie budowy Dworca Głównego, na wschód od istniejącego, przebito osobne nowe przejście pod dwa tory. Stan taki, czyli dwa osobne wiadukty, trwał do ok. 1930 roku, kiedy zamieniono je na jeden wiadukt. Układ ten widać na rysunkach "Neugarten 1902" i "Neugarten 1930". Moim zdaniem - choć nie mam na to dowodów - tor (a od otwarcia Dworca Głównego dwa tory) łączący dworzec przy Toruńskiej z dworcem przy Bramie Wyżynnej od początku, tj. od 1867 roku prowadzony był w wykopie, a pod skrzyżowaniem z Neugarten w tunelu.

pumeks - Nie Wrz 14, 2008 11:05 pm

renekk napisał/a:
Powiedzcie mi, skąd pomysł że istniały kolejno dwa dworce przy Bramie Wyżynnej?

To widać np. na mapkach w moim poście z 17 sierpnia. Przesunięcie dworca w kierunku północnym, na miejsce, które jest znane z fotografii (na wysokości Szkoły Wojennej), nastąpiło moim zdaniem około 1890 r. - być może miało to związek z uruchomieniem pociągów podmiejskich do Sopotu?
Dotąd nie udało mi się dopatrzyć śladów dworca na (bardzo nielicznych) starszych zdjęciach, troszkę informacji zawartych jest w linku podanym kiedyś przez Feyga http://opus.kobv.de/zlb/v...rw_1922_062.pdf (strona 369, czyli 5 strona tego pliku).

renekk - Wto Wrz 16, 2008 8:18 pm

Nie było żadnego przesuwania dworca - on od 1867 roku nie zmienił lokalizacji. Na planie Buhsego budynki dworca są w tym samym miejscu co na ogólnie znanych zdjęciach, brak tylko "trąby". Jak też przypuszczałem tor przechodził pod Neugarten w tunelu, więc upada następna teoria - skrzyżowania jednopoziomowego.
Nb. dzięki Buhsemu można dokładnie wskazać miejsce, w którym stały budynki dworca Bramy Wyżynnej. "Odkryłem" też relikt tego dworca - no właśnie, jako że to dział zagadek, może ktoś odpowie co to jest i gdzie ? :hihi:

pumeks - Wto Wrz 16, 2008 10:13 pm

renekk napisał/a:
Nie było żadnego przesuwania dworca - on od 1867 roku nie zmienił lokalizacji. Na planie Buhsego budynki dworca są w tym samym miejscu co na ogólnie znanych zdjęciach, brak tylko "trąby". Jak też przypuszczałem tor przechodził pod Neugarten w tunelu, więc upada następna teoria - skrzyżowania jednopoziomowego.
Nb. dzięki Buhsemu można dokładnie wskazać miejsce, w którym stały budynki dworca Bramy Wyżynnej. "Odkryłem" też relikt tego dworca - no właśnie, jako że to dział zagadek, może ktoś odpowie co to jest i gdzie ? :hihi:

Na tunel sie zgadzam - czytałem o tym. A co do Buhsego, to istnieją różne kopie - masz pewność, że ta na której są wspomniane przez ciebie budynki, jest z 1867 r.? Bo np. na tej z kamieni litograficznych wystawianych niedawno w Muzeum Archeologicznych, znalazły sie budynki zbudowane pod sam koniec XIX wieku, choćby hala targowa. Czy na tej wersji Buhsego która widziałeś była np. szkoła wojenna?
Nadal twierdzę, że gdyby "Pommerscher Bahnhof" był od razu w tym miejscu, to nie nazywano by go nigdy "Hohetor Bahnhof".

renekk - Sro Wrz 17, 2008 9:54 am

Oglądałem w WAP-ie dwie kopie planu Buhsego. Na obu kopiach widnieją ręczne dopiski i szkice czerwonym tuszem, np. wrysowane są: szkoła wojenna, schody na Promenadę, "nowe" budynki poczty i ekspedycji, zarys nowej sieci ulicznej, projektowane budynki a także tory od dworca przy Toruńskiej na Wyspę Spichrzów. Oba plany są odbite z tej samej matrycy i na obu układ torów i budynków stacyjnych jest identyczny. Wszelkie wątpliwości, czy jest to układ z 1867 roku może wyjaśnić porównanie z pierworysem planu, przechowywanym w BG PAN. Nb. na matrycy nie ma budynków z końca XIX w., np. hali targowej, szkoły wojennej itp.) co sugerowałoby, że jest ona zgodna z pierworysem.
W kwestii nazwy dworca: linia była budowana w 1867 roku do Nowego Portu, więc nazwa "Pommerscher Bahnhof" byłaby przed 1870 rokiem nieuzasadniona. Stąd "Hohethor Bahnhof" z 1867 roku, po uruchomieniu linii pomorskiej przemianowano na "Pommerscher Bahnhof".

pumeks - Sro Wrz 17, 2008 2:13 pm

renekk napisał/a:
Nb. na matrycy nie ma budynków z końca XIX w., np. hali targowej, szkoły wojennej itp.) co sugerowałoby, że jest ona zgodna z pierworysem.

Rozumiem, że dworzec o którym wspominałeś, znajduje się na matrycy, a nie jest wrysowany czerownym tuszem?
renekk napisał/a:
W kwestii nazwy dworca: linia była budowana w 1867 roku do Nowego Portu, więc nazwa "Pommerscher Bahnhof" byłaby przed 1870 rokiem nieuzasadniona. Stąd "Hohethor Bahnhof" z 1867 roku, po uruchomieniu linii pomorskiej przemianowano na "Pommerscher Bahnhof".

Być może masz rację, jednak w literaturze nie stwierdza się jednoznacznie, że dworzec Brama Wyżynna uruchomiono od samego początku funkcjonowania linii do Nowego Portu. Z artykułu w Centralblatt der Bauverwaltung który kiedyś wyszperał Feyg, wynikałoby że Hohetorbahnhof budowano w 1872 r., już jako końcowy dworzec linii "pomorskiej". Generalnie, wątpliwości mogłyby rozstrzygnąć jakieś mapy wiarygodnie datowane na lata 70. i 80. XIX wieku (jeżeli mapka z Meyersa 1888 nie jest wiarygodna).

feyg - Sro Wrz 17, 2008 2:48 pm

renekk napisał/a:

W kwestii nazwy dworca: linia była budowana w 1867 roku do Nowego Portu, więc nazwa "Pommerscher Bahnhof" byłaby przed 1870 rokiem nieuzasadniona. Stąd "Hohethor Bahnhof" z 1867 roku, po uruchomieniu linii pomorskiej przemianowano na "Pommerscher Bahnhof".

Miałem kiedyś krótko w ręku bilet kartonowy z Sopotu z bodajże z 1883r. (bilet trafił do Muzeum Sopotu) i stacją docelowa na bilecie był Danzig Hohetor. Czyli zatem mówiąc o "dworcu pomorskim", mówimy tylko o nazwie miejscowej, nie zaś oficjalnej. Zaś co do zagadki to czy to nie ceglany mur oporowy na wysokości ob. WUP-u?
A przy okazji czy kamienny mur oporowy po północnej stronie wiaduktu na Nowych Ogrodach (od strony ul. 3 Maja) to nie relikt po dawnym tunelu?

renekk - Sro Wrz 17, 2008 9:51 pm

pumeks napisał/a:
renekk napisał/a:
Nb. na matrycy nie ma budynków z końca XIX w., np. hali targowej, szkoły wojennej itp.) co sugerowałoby, że jest ona zgodna z pierworysem.

Rozumiem, że dworzec o którym wspominałeś, znajduje się na matrycy, a nie jest wrysowany czerownym tuszem?

renekk napisał/a:
W kwestii nazwy dworca: linia była budowana w 1867 roku do Nowego Portu, więc nazwa "Pommerscher Bahnhof" byłaby przed 1870 rokiem nieuzasadniona. Stąd "Hohethor Bahnhof" z 1867 roku, po uruchomieniu linii pomorskiej przemianowano na "Pommerscher Bahnhof".

Być może masz rację, jednak w literaturze nie stwierdza się jednoznacznie, że dworzec Brama Wyżynna uruchomiono od samego początku funkcjonowania linii do Nowego Portu. Z artykułu w Centralblatt der Bauverwaltung który kiedyś wyszperał Feyg, wynikałoby że Hohetorbahnhof budowano w 1872 r., już jako końcowy dworzec linii "pomorskiej". Generalnie, wątpliwości mogłyby rozstrzygnąć jakieś mapy wiarygodnie datowane na lata 70. i 80. XIX wieku (jeżeli mapka z Meyersa 1888 nie jest wiarygodna).

Tak, i to w wersji bez "trąby słonia". "Trąba" jest dorysowana.
W literaturze może się nie stwierdza, ale dworzec jest na odbitce planu Buhsego i wypada tylko sprawdzić czy jest na pierworysie (ja jestem przekonany, że tak).
Artykuł w ZdB dotyczy niezrealizowanego projektu dwukondygnacyjnego dworca połączonego bezpośrednio z miastem i nie przesądza o tym, czy Hohetor Banhof w 1872 roku istniał czy nie.
Mapka z Meyersa, z racji swej ozdobności, jest dobra do oprawienia w szkło i powieszenia na ścianie :wink:
feyg napisał/a:
renekk napisał/a:

W kwestii nazwy dworca: linia była budowana w 1867 roku do Nowego Portu, więc nazwa "Pommerscher Bahnhof" byłaby przed 1870 rokiem nieuzasadniona. Stąd "Hohethor Bahnhof" z 1867 roku, po uruchomieniu linii pomorskiej przemianowano na "Pommerscher Bahnhof".

Miałem kiedyś krótko w ręku bilet kartonowy z Sopotu z bodajże z 1883r. (bilet trafił do Muzeum Sopotu) i stacją docelowa na bilecie był Danzig Hohetor. Czyli zatem mówiąc o "dworcu pomorskim", mówimy tylko o nazwie miejscowej, nie zaś oficjalnej. Zaś co do zagadki to czy to nie ceglany mur oporowy na wysokości ob. WUP-u?
A przy okazji czy kamienny mur oporowy po północnej stronie wiaduktu na Nowych Ogrodach (od strony ul. 3 Maja) to nie relikt po dawnym tunelu?

Jaka była urzędowa nazwa stacji mógłby wyjaśnić np. rozkład jazdy z epoki. Najpewniej było tak, jak piszesz.
Co do zagadki, to chodziło mi właśnie o ten ceglany mur przy przejeździe do nastawni G1, naprzeciwko ekspedycji. Stoi tam teraz trafostacja, a w czasach które nas interesują stała znana ze zdjęć szopa. Pomiędzy tym ceglanym murem a nowym żelbetowym murem oporowym były zlokalizowane schody na Promenadę.
A ten kamienny mur oporowy to jest, jak piszesz, pozostałość po tunelu pod Neugarten. Inną budowlą z okresu pierwszego dworca (o nie znanym mi przeznaczeniu) jest komora(?) przy tunelu prowadzącym do dworca PKS - widać ją na starych zdjęciach.

PS. Z góry przepraszam za zamieszanie w cytowaniu - jakoś nie mogę sobie z tym poradzić...

Dieter - Sro Wrz 17, 2008 10:10 pm

O dziwo! O dziwo! A jestem stary, ale o tym, o czym wy mowicie, tego by nawet moi rodzice nie pamietali (urodzeni 1902 i 1907).

W takich niejasnych sprawach radze Wam napisac na niemieckim forum www.danzig.de gdzie ja sie juz odmeldowalem, bo towarzystwo mi nie odpowiadalo... :hmmm:

renekk - Sob Wrz 20, 2008 9:12 pm

Kolorową kopię planu Buhsego można obejrzeć w Muzeum Archeologicznym. I ta na pewno przedstawia stan z 1869 roku...
feyg - Wto Wrz 30, 2008 8:03 am

Pozostałości po wspomnianym tunelu na wysokości Nowych Ogrodów:
rev - Czw Paź 02, 2008 6:43 pm

turecki napisał/a:
o.k. nie kwestionuję samego przejazdu.Mam mało zdjęć z tej okolicy w wym. okresie.Faktem jest też,że takich skrzyżowań na początku tramwaje miały wiele i raczej nie były niebezpieczne,wszak był dróżnik .Linia tramwajowa do nowego portu idąca Wiślną-Starowiślną miała kilka takich skrzyżowań z bocznicami kolejowymi,a linia oliwa-jelitkowo na Pomorskiej.Faktem jest,że sam pociąg przy dworcu jedzie nisko nie znaczy,że w miejscu skrzyżowania nie jest to już ten sam poziom. Fota na wizualizację odległości dworzec-brama wyżynna z dyskutowanym skrzyżowaniem w 1890 roku.Dodam tylko,że wolę mapy geodezyjne lub sztabowe... :roll: dodaję trochę fot ,które znalazłem :oops: :wink:


Przy Neugarten nigdy nie było jednopoziomowego skrzyżowania kolej-tramwaj [źródło: specyfikacja techniczna budowy tramwaju konnego z 1872 roku].
Na trasie Oliwa-Jelitkowo również nigdy nie było jednopoziomowego skrzyżowania kolej-tramwaj. Umowa między gminą Oliwa i tramwajami elektrycznymi z dnia 24.09.1907 wyraźnie opisuje konieczność budowy "Unterführung" wg projektu Schlendera z grudnia 1906.

rev - Czw Paź 02, 2008 7:42 pm

feyg napisał/a:
Dworzec nosił nazwę "Danzig Hohe Tor" i ....


Z moich notatek:

"Hohetor-Bahnhof funkcjonował w okresie 01.10.1967-30.09.1896 i został zaprojektowany dla pociągów w kierunku Neufahrwasser. Trasa pociągów od strony Słupska początkowo kończyła sie na Olivaer Tor-Bahnhof, wkrótce została wydłużona do Hohetor-Bahnhof. Najprawdopodobnie z uwagi na przepustowość/pojemność dworca ministerstwo kolejowe zdecydowało o stworzeniu większego Hauptbahnhofu - ale przy Olivaer Tor, ponieważ ministerstwo wojny nie dało pozwolenia na rozebranie wałów w okolicy Hohetor-Bahnhof.
Dopiero w 1888 roku, po decyzji o rezygnacji z obwałowań miasta zmieniono lokalizację i doszło do zakupu gruntu pod nowy (dzisiejszy) Hauptbahnhof."

renekk - Sob Paź 18, 2008 1:40 pm

pumeks napisał/a:
w literaturze nie stwierdza się jednoznacznie, że dworzec Brama Wyżynna uruchomiono od samego początku funkcjonowania linii do Nowego Portu

Otóż niezupełnie. W "Danzig und seine Bauten", w rozdziale poświęconym kolei można przeczytać: "Beim Bau der Linie Danzig - Neufahrwasser wurde der zweite Bahnhof in Danzig, der Hohetorbahnhof, gebaut und am 1. Oktober 1867 eröffnet". I dalej: "Als im Jahre 1870 die Strecke Köslin - Stolp - Danzig zur Eröffnung gelangte, wurde der Bahnhof am Olivaer Tor Endpunkt dieser Pommerschen Strecke, deren Personenzüge aber bald bis zum Hohetorbahnhof durchliefen". To "wkrótce" nastąpiło rzeczywiście szybko, bo odcinek Zoppot - Danzig (Olivaer Tor) został otwarty 1 lipca, a odcinek Olivaer Tor - Hohe Tor 1 września. O samej stacji Olivaer Tor nie wiadomo, czy w chwili uruchomienia 1 lipca 1870 roku miała połączenie z linią do Nowego Portu, czy też była ślepym zakończeniem linii pomorskiej. Można domniemywać, że połączenie obu stacji polegało na budowie nowego toru łącznikowego, biegnącego obok toru linii do Nowego Portu, ale niekoniecznie - połaczenie mogło być przez istniejący tor linii Gdańsk - Nowy Port. Na planie Buhsego widać zresztą, że miejsce pod drugi tor na północ od Hohetorbahnhof przewidziano już w 1867 roku.
A wracając do "Danzig und seine Bauten": "Am 1. Oktober1896 wurden sowohl der bisherige Hohetorbahnhof wie der alte Legetorbahnhof für den Personenverkehr geschlossen und der gesamte Personenverkehr Danzigs auf den neuen Hauptbahnhof mit einem aus den oben angeführten Gründen vorübergehend benutzen, in Fachwerk erbauten Empfangsgebäude verwiesen. Dies Gebäude stand an der Stelle, wo jetzt die Eingangshalle zum Vorortverkehr errichtet ist". Wspomniany prowizoryczny budynek szachulcowej konstrukcji istniał cztery lata, do czasu otwarcia nowego budynku Dworca Głównego 30.10.1900 roku. I to jest dopiero prawdziwa i jedyna zagadka - jak wyglądał ten budynek?
Ciekawe, że w książce ani razu nie pojawia się nazwa "Pommerscher Bahnhof"...

Po co w ogóle odświeżam ten wątek? Bo wciąż napotykam, czy to w BSG, czy w ARz, a ostatnio w książce Sabaotha jakieś mętne i pokrętne historie na temat kolei w Gdańsku. No niby jest literatura, są łatwo dostępne źródła, a jednak czasem ręce opadają...

pumeks - Sob Paź 18, 2008 3:34 pm

A ja właśnie nie mam zaufania do "Danzig und seine Bauten" (cała późniejsza literatura bazuje w zasadzie na tym tekściku), bo z perspektywy 40 lat autorzy mogli jednak coś pokręcić. :hmm: Jak znajdę chwilę czasu to spróbuję odnaleźć materiały z lat 1867-1872.
renekk - Sob Paź 18, 2008 3:58 pm

pumeks napisał/a:
Jak znajdę chwilę czasu to spróbuję odnaleźć materiały z lat 1867-1872.

Trzymam za słowo :D
pumeks napisał/a:
cała późniejsza literatura bazuje w zasadzie na tym tekściku

Nie cała, jak widać. Gdybyś przedstawił swoje materiały, mogłaby to być rewelacja/rewolucja...

Dieter - Sob Paź 18, 2008 5:06 pm

pumeks i renekk, wszystko jedno dla mnie kto bedzie mial racje. Te nazwy tych dworcow nie sa mi obce, ale jak to wszystko bylo, tego nie wiedzialem i jest bardzo ciekawe... :skolowany:Podziwiam Was, ze sie tym zajmujecie!
feyg - Sob Paź 18, 2008 10:03 pm

renekk napisał/a:

A wracając do "Danzig und seine Bauten": "Am 1. Oktober1896 wurden sowohl der bisherige Hohetorbahnhof wie der alte Legetorbahnhof für den Personenverkehr geschlossen und der gesamte Personenverkehr Danzigs auf den neuen Hauptbahnhof mit einem aus den oben angeführten Gründen vorübergehend benutzen, in Fachwerk erbauten Empfangsgebäude verwiesen. Dies Gebäude stand an der Stelle, wo jetzt die Eingangshalle zum Vorortverkehr errichtet ist". Wspomniany prowizoryczny budynek szachulcowej konstrukcji istniał cztery lata, do czasu otwarcia nowego budynku Dworca Głównego 30.10.1900 roku. I to jest dopiero prawdziwa i jedyna zagadka - jak wyglądał ten budynek?

Tu co nieco widać...
źródło


a tu trochę więcej:

renekk - Nie Sty 18, 2009 11:01 pm

Znalazłem w swoich szpargałach taką kiepską reprodukcję - najprawdopodobniej tymczasowy budynek Hbf-u z lat 1896-1900:
bavar - Nie Lip 12, 2009 10:23 pm

feyg napisał/a:

Tu co nieco widać...
źródło
Obrazek
a tu trochę więcej:


A mnie nie daje spać po nocach kwestia obecnego braku 2 wcale niemałych obustronnie spadzistych dachów budynku dworca głównego - tych nad dzisiejszym McDonaldem... Po prostu ich nie ma a były :roll: Czyżby wiosną '45 pożar je strawił i już ich nie odbudowano? :hmm: Nie sądzę, aby modernizacja z połowy lat 90. ub. wieku na tyle sobie mogła pozwolić :hihi:

Druga sprawa to kondycja gruntów na terenach dawnych fos w miejscu obecnego Podwala Grodzkiego i Okopowej.. Otóż interesuje mnie, jakiej sprytnej techniki wówczas użyto pod koniec XIX w., że obecnie wcale owe fosy [czyli stricte teren podmokły] o swojej dawnej obecności nam nie przypominają.. A na ich miejscu mamy przecież współcześnie do czynienia z nie lada obciążeniami i drżeniem związanymi ze sporym ruchem samochodowym oraz tramwajowym - nie wspominając już o tunelach i estakadzie przy ul. Okopowej :hihi: Po prostu aż dziw bierze patrząc na fotografiach na fosę przed Bramą Wyżynną, że nic się nie zapada, nie obsuwa, itp., itd. .. Tak najzwyklej je sobie zasypano szpadlami?

Krzysztof - Nie Lip 12, 2009 11:00 pm

bavar napisał/a:
Druga sprawa to kondycja gruntów na terenach dawnych fos w miejscu obecnego Podwala Grodzkiego i Okopowej..

Te fosy kopano (wcześniej) w dobrym, stabilnym gruncie - piaskach naniesionych przez potok Siedlicki. To ze względu na te dobre warunki gruntowe, właśnie tu powstał Gdańsk. W fosach, na dnie mogło osadzić się trochę szlamu, ale wystarczyło kilkudziesięciu ludzi z łopatami i kilka wozów, aby to usunąć.

renekk - Sro Lut 03, 2010 7:32 pm

Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880. Przedstawia on projekt rozbudowy stacji, polegającej na: poszerzeniu równi stacyjnej w stronę wschodnią kosztem dalszego zasypania fosy, budowę nowej grupy torów w miejscu istniejącego peronu i budynków stacyjnych, budowę nowego budynku stacyjnego i peronów na poszerzonej równi. Przed nowym budynkiem przewidziane było miejsce na plac przeddworcowy, połączony dojazdami z Promenadą i Nowymi Ogrodami od południa oraz szosą do Nowego Portu i wiaduktem nad torami od północy. Ponadto miało być wykonane przebicie przejścia dla pieszych w kurtynie między bastionami Św. Elżbiety i Bożego Ciała, z mostkiem nad pozostałością fosy.
Z powodu sprzeciwu władz wojskowych projekt nie został zrealizowany, podobnie jak wspomniany w tym wątku projekt z 1872 roku.

norveg - Sro Lut 03, 2010 7:47 pm

renekk napisał/a:
Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880.


:== Skąd Ty bierzesz takie materiały 8O

renekk - Sro Lut 03, 2010 8:32 pm

I jeszcze fragment fotokopii innego planu, prawdopodobnie z tego samego źródła: Hauptbahnhof z 1896 roku, po otwarciu stacji a przed budową dworca. W prawym dolnym rogu prowizoryczny budynek stacyjny, w środku plac budowy nowego dworca.
pumeks - Czw Lut 04, 2010 8:19 am

Wspaniałe :== :hurra: :LL:
norveg - Czw Lut 04, 2010 4:13 pm

renekk napisał/a:
Znalazłem niedawno fotokopię planu dworca Hohe Thor, pochodzącego prawdopodobnie ze zbiorów WAP. Na planie nie widac żadnej daty, ale na odwrocie odbitki ktoś wpisał rok 1880.


Na tym planie widać, że do dworca Olivaer Tor prowadzą tylko dwa tory – jeden dla linii do Nowego Portu, drugi dla linii do Sopotu. Co znaczyłoby, że dwa tory między Gdańskiem a Sopotem (pisałem o tym tu: http://forum.dawnygdansk....=115917#115917) były dopiero od Olivaer Tor.

renekk - Pon Kwi 12, 2010 9:44 pm

Na stacji Gdańsk Główny zachowała się do dziś budowla, która prawdopodobnie zniknie w ciągu najbliższych paru lat: schron pod peronem 3.
Na poniższym planie z okresu wojny zaznaczyłem na czerwono schron i zejścia do niego:
1 - istniejące, przy wejściu na zaplecze baru MacDonald's;
2 - istniejące, przy krawędzi peronu 4;
3 - na peronie 3, nie istniejące, zlikwidowane prawdopodobnie w latach 60-tych przy budowie tunelu w km 0+100;
4 - na peronie 2, nie istniejące;
5 - awaryjne, przez szyb wentylacyjny. Obecnie znajduje się pod krawędzią peronu 1, przy torze 6. Osobiście zamurowałem je 20 lat temu;
6 - istniejące, z tunelu w km 0+0.
Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".

norveg - Pon Kwi 12, 2010 10:10 pm

renekk napisał/a:
Osobiście zamurowałem je 20 lat temu [...] Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".


Może dałoby się załatwić jakąś możliwość zajrzenia tam przed inwestycją? I pytanie kiedy powstał schron? Chyba nie w momencie budowy dworca...

groszek - Wto Kwi 13, 2010 1:55 am

norveg napisał/a:
Może dałoby się załatwić jakąś możliwość zajrzenia tam przed inwestycją? I pytanie kiedy powstał schron? Chyba nie w momencie budowy dworca...

Bardzo proszę o info..byłabym zainteresowana zajrzeniem tam razem z Wami...jestem niekłopotliwa :mrgreen: . Przepraszam za O.T. :oops:

feyg - Wto Kwi 13, 2010 7:42 am

Wnętrze schronu w roku 2008: :arrow: LINK
Pepo - Wto Kwi 13, 2010 9:44 pm

Część znajdująca się w murze oporowym pod 3 Maja to pozostałość po budowli pruskiej, której geneza sięga jeszcze...z okresu francuskiego (dokładniej: ok. 1810-1811).

To tu była 'przystań', od której szedł rów łączący podnóże skarpy, skąd wychodziła klatka dobiegowa do wnętrza redity (napoleońskiej). W kolejnych dekadach (już w II poł. XIX w.) rów został - przynajmniej częściowo - zasklepiony. Na przełomie wieków XIX i XX tędy pociągnięto kabel telegraficzny do fortu. W czasie II wojny światowej - schronienie plot.

feyg - Czw Lis 11, 2010 3:02 pm

Pojawiła kolejna bardzo ciekawa kartka z czasów budowy dworca i do tego z wieżą! :hihi:

Cytat:
Wieża była dobudowana do zasadniczej części dworca w 1903 r. i oprócz funkcji zegarowej, stanowiła wieżę ciśnień. Mieścił się w niej potężny zbiornik na wodę, który umożliwiał uzupełnianie niedoborów wody na dworcu w przypadku zmniejszonego ciśnienia oraz w lokomotywach. Kiedy nastąpiła pełna elektryfikacja kolei zbiornik zdemontowano

źródło

norveg - Czw Lis 11, 2010 7:27 pm

feyg napisał/a:
Pojawiła kolejna bardzo ciekawa kartka z czasów budowy dworca i do tego z wieżą! :hihi:

Cytat:
Wieża była dobudowana do zasadniczej części dworca w 1903 r. i oprócz funkcji zegarowej, stanowiła wieżę ciśnień. Mieścił się w niej potężny zbiornik na wodę, który umożliwiał uzupełnianie niedoborów wody na dworcu w przypadku zmniejszonego ciśnienia oraz w lokomotywach. Kiedy nastąpiła pełna elektryfikacja kolei zbiornik zdemontowano


Akurat w to, że wieża została dobudowana później, to nie wierzę. Raz, że pierwszy raz o tym słyszę, dwa, że Sabaoth już tu pokazywał pocztówkę sprzed otwarcia dworca, na której była wieża, trzy, sam mam pocztówkę wysłaną w 1902 r, na której jest wieża. Komuś musiało się być może pomylić :wink: z budynkiem kasy podmiejskiej, obecnym KFC, który właśnie ok. 1902/03 został ukończony.

rev - Czw Lis 11, 2010 7:51 pm

feyg napisał/a:
Pojawiła kolejna bardzo ciekawa kartka ...


Pięknie wygląda wtrącenie ręcznie pisanego słówka "neuen" w tytule "Am Hauptbahnhof" pod zdjęciem :) . Do tego dopisek ręczny "e" do "... Hauptbahnhof".

feyg - Czw Lis 11, 2010 8:22 pm

Pewnie ktoś znalazł rysunek inwentaryzacyjny dworca z tego roku i wydumał powyższe :hihi:
Ciekawi mnie również informacja o zbiorniku wodnym w wieży. Prawda to?

norveg - Czw Lis 11, 2010 9:51 pm

feyg napisał/a:
Ciekawi mnie również informacja o zbiorniku wodnym w wieży. Prawda to?


To mniej dyskusyjne niż oddanie wieży dwa/trzy lata później niż budynek, ale ciężko mi teraz potwierdzić. Na pocztówce wysłanej w 1901 roku widać co prawda żurawia niedaleko peronu, ale czy woda pochodziła z wieży dworca głównego?

Aartin - Czw Lis 11, 2010 10:21 pm

Byłem na tym dniu otwartym wieży i pan Sadowski coś tam opowiadał. Zastrzegł, że nie jest historykiem i ma tylko informacje które jemu samemu udało się wygrzebać.
Mówił, że wieża została ukończona później niż budynek dworca, a także, że znajdowały się tam instalacje wieży ciśnień. Czy w to wierzyć nie mam pojęcia.

norveg - Czw Lis 11, 2010 10:29 pm

Aartin napisał/a:
Byłem na tym dniu otwartym wieży i pan Sadowski coś tam opowiadał. Zastrzegł, że nie jest historykiem i ma tylko informacje które jemu samemu udało się wygrzebać.
Mówił, że wieża została ukończona później niż budynek dworca, a także, że znajdowały się tam instalacje wieży ciśnień. Czy w to wierzyć nie mam pojęcia.


Na foto/pocztówce, którą wskazał Feyg... ona jest wysłana kilka miesięcy przed otwarciem i jakoś ja tam widzę wieżę... Może zegar zamontowano później? A może instalację wieży ciśnień? Ale wieża wygląda jakby była :hihi:
Cóż, temat kolejny do sprawdzenia skoro są wątpliwości.

Sabaoth - Czw Lis 11, 2010 10:38 pm

Może po prostu prace wykończeniowe przy budowie wieży wykonywano już po otwarciu dworca dla podróżnych?
feyg - Czw Lis 11, 2010 11:02 pm

norveg napisał/a:
Na pocztówce wysłanej w 1901 roku widać co prawda żurawia niedaleko peronu, ale czy woda pochodziła z wieży dworca głównego?

Teoretycznie stacja mogła być zasilana z Olivaer Tor - różnica poziomów tylko 12 cm jeśli dobrze widzę:


Noah - Pią Lis 12, 2010 11:22 am

feyg napisał/a:

Ciekawi mnie również informacja o zbiorniku wodnym w wieży. Prawda to?

Prawda. Miałem w ręce teczkę z dokumentacją powykonwczą remontu wieży z której jednoznacznie wynika, że zbiornik tam był. (remont obejmował m.in. jego demontaż).
Akcja miała miejsce, jeżeli mnie pamięć nie myli, w latach 80 - tych.

Noah - Pią Lis 12, 2010 11:34 am

Co do zagadnienia dobudowania wieży w kilka lat po oddaniu dworca to w moim przekonaniu jest to informacja nieprawdziwa. Cała znana mi dokumentacja skłania ku opini, że bryła dworca została oddana do użytku w całości.
danziger - Sob Lis 13, 2010 8:21 pm

Aartin napisał/a:
wieża została ukończona później niż budynek dworca,

Ukończona, a nie wybudowana - dlatego myślę, że jest tak jak Saab pisze.

Sabaoth napisał/a:
Może po prostu prace wykończeniowe przy budowie wieży wykonywano już po otwarciu dworca dla podróżnych?

dandola - Sob Lis 13, 2010 8:30 pm

Co to za budynek naprzeciw dworca z arkadami na zdjęciu norvega? To chyba w tym miejscu, gdzie był hotel Monopol i sławna stumetrówa?
danziger - Sob Lis 13, 2010 8:39 pm

Nie, to jest raczej w miejscu "Krewetki", w kazdym razie Monopol był bardziej na lewo i "do tyłu" zdjęcia.
Jarek z Wrzeszcza - Nie Lis 14, 2010 10:33 am

Noah napisał/a:
Prawda. Miałem w ręce teczkę z dokumentacją powykonwczą remontu wieży z której jednoznacznie wynika, że zbiornik tam był. (remont obejmował m.in. jego demontaż).
Akcja miała miejsce, jeżeli mnie pamięć nie myli, w latach 80 - tych.


A czy posiadasz może jakieś informacje nt. remontu dworca z pierwszej połowy lat 90.? A najlepiej zdjęcia?

Noah - Sro Lis 17, 2010 7:44 pm

Zdjęć nie posiadam ale sądzę, że jest to tak nieodległa przeszłość, że są do zdobycia. Poza tym oglądałem część dokumentacji technicznej. Mam chyba nawet jakąś inwentaryzację powykonawczą pomieszczeń.
Jarek z Wrzeszcza - Sro Lis 17, 2010 10:05 pm

A podzielisz się?
norveg - Sro Lis 17, 2010 10:37 pm

Jarek PDW napisał/a:
A podzielisz się?


IMO słuszna idea. Noah podziel się. To wcale nie tak łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych.

Noah - Sob Lis 20, 2010 8:44 pm

no dobra poszukam
Miro - Wto Lut 22, 2011 8:34 am

Fragment zabudowań Dworca Głównego.

Miro

dżejdżej - Wto Lut 22, 2011 1:56 pm

to ja dorzucę taki widoczek (chyba nie było):
MATERN - Wto Lut 22, 2011 3:37 pm

To i ja też coś dodam :mrgreen: :
Sabaoth - Wto Lut 22, 2011 5:44 pm

MATERN napisał/a:
To i ja też coś dodam :

Nie ma sensu wrzucać na forum zdjęć z mojej strony. Szkoda miejsca na serwerze. :II

Stare pocztówki / Danzig / strona 1 / 30 i 31 pocztówka od góry (w przybliżeniu).

renekk - Wto Mar 22, 2011 10:24 pm

Hauptbahnhof i budynek prowizoryczny na planie z 1899 roku:
Miro - Pon Paź 03, 2011 8:05 pm

Zdjęcie dworca z przewodnika po Gdańsku i okolicy z 1911 roku.

Miro

Rafael - Wto Kwi 24, 2012 7:06 pm

Budynek dworca w Gdańsku z ostatniego dnia sierpnia 1939. Zdjęcie pochodzi z jednej aukcji na Ebay.
Zbych - Wto Kwi 24, 2012 8:25 pm

Przed dworcem zieleń. Musiało to ładnie wyglądać w kolorze.
renekk - Wto Kwi 24, 2012 8:37 pm

Plus czerwień flag z białym kołem ze swastyką pośrodku. Pięknie było.
Zbych - Wto Kwi 24, 2012 8:46 pm

Ja na tym zdjęciu nie widzę żadnych flag.
Dostojny Wieśniak - Wto Kwi 24, 2012 10:14 pm

Zbych napisał/a:
Ja na tym zdjęciu nie widzę żadnych flag.
Oj tam, oj tam. Wyobraźnia popędziła do przodu. :D Jest znak czerwony z białą krechą. :wink: Namiastka taka kolorystycznych akcentów.
renekk - Wto Kwi 24, 2012 10:26 pm

Zbych napisał/a:
Ja na tym zdjęciu nie widzę żadnych flag.

Nie widzisz? To spójrz za siebie...

Zbych - Wto Kwi 24, 2012 10:29 pm

Dostojny Wieśniak napisał/a:
Wyobraźnia popędziła do przodu.

A mnie nasunęła wątpliwości co do daty zdjęcia wstawionego przez Rafaela. Zdjęcie nosi datę dzienną 31 VIII 1939 r.
Zdjęcie wstawione przez Jaymsa w tym poście też ma datę dzienną, ale późniejszą o jeden dzień - 1 IX 1939 r.



Zdumiewa szybkość pokrycia się drzew przed dworcem liśćmi. Ponadto na zdjęciu z 1 IX 1939 drzewo po lewej stronie latarni jest trochę, ale wyraźnie wyższe niż na zdjęciu z dnia poprzedniego choć późniejsze zdjęcie jest robione z nieco większej odległości, więc nie może być to skutkiem innej perspektywy. Między tymi zdjęciami jest różnica co najmniej roku.

Dostojny Wieśniak - Wto Kwi 24, 2012 11:46 pm

Zbych napisał/a:
Między tymi zdjęciami jest różnica co najmniej roku
Więcej. Drzewa tak szybko nie rosną. :roll:
Rafael - Sro Kwi 25, 2012 7:58 am

Nie jest to moje zdjęcie a dokładną datę spisałem z podanej na jego odwrocie wydrukowanej informacji. Faktycznie jakoś tak zbyt spokojnie na tym zdjęciu jak na sierpień 1939. Z góry przepraszam za wprowadzenie w błąd. W temacie "pocztówki i zdjęcia" także wrzuciłem kilka fotosów ale nie podawałem ich dokładnych dat bo widzę że nie są one wiarygodne.
aldek1944 - Sob Paź 19, 2013 5:40 pm

renekk napisał/a:
Na stacji Gdańsk Główny zachowała się do dziś budowla, która prawdopodobnie zniknie w ciągu najbliższych paru lat: schron pod peronem 3.
Na poniższym planie z okresu wojny zaznaczyłem na czerwono schron i zejścia do niego:
1 - istniejące, przy wejściu na zaplecze baru MacDonald's;
2 - istniejące, przy krawędzi peronu 4;
3 - na peronie 3, nie istniejące, zlikwidowane prawdopodobnie w latach 60-tych przy budowie tunelu w km 0+100;
4 - na peronie 2, nie istniejące;
5 - awaryjne, przez szyb wentylacyjny. Obecnie znajduje się pod krawędzią peronu 1, przy torze 6. Osobiście zamurowałem je 20 lat temu;
6 - istniejące, z tunelu w km 0+0.
Rozbiórka schronu nastąpi przy realizacji inwestycji "przedłużenie torów SKM do p. o. Śródmieście".

Wszystko się zgadza z wyjątkiem tego,że "zgubiłeś" jedno zejście do schronu,które istnieje do dzisiaj przykryte metalowymi płytami:D Razem było 7 :D

aldek1944 - Sro Lis 20, 2013 10:26 pm
Temat postu: Rozbiórka schronu dworcowego
Rozpoczęto rozbiórkę części poniemieckiego schronu przeciwlotniczego na dworcu.
djjack - Sro Kwi 23, 2014 6:09 pm
Temat postu: Ale tłok na przystanku
Źródło: Tygodnik "Czas" nr 47 (304) z 23 listopada 1980 r., str. 3.
Autor zdjęcia: Stanisław Ossowski.

pumeks - Pon Gru 14, 2015 7:10 pm

Dwa ciekawe zdjęcia z serwisu Fotopolska (tam do pobrania w większych rozmiarach)
1. Widok na peron z okna pociągu, 1958
2. Widok na dworzec z wiaduktu Błędnika, przed 1970

Zbych - Pon Gru 14, 2015 11:07 pm

Na drugim zdjęciu nie ma jeszcze obecnego peronu 1-go. :==
Fotomemoria - Sro Gru 16, 2015 12:56 pm

Panorama z 1960 roku.
pumeks - Sro Gru 16, 2015 1:50 pm

W nawiązaniu do powyższej i poprzedniej fotki, pytanie: kiedy zelektryfikowano, równoległe do torów SKM, tory dalekobieżne?
Anker - Sob Gru 19, 2015 7:55 pm

Elektryfikacje linii dalekobieżnych wiodących przez stacje Gdańsk Gł. przeprowadzono w połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku.stało się to mozliwe dopiero po obniżeniu torowiska na odcinku między wiaduktem na Hucisku i tym na wysokości UW. Poprzednio pociągi jadące przez Gdańsk musiały pokonywać spore wzniesienie na szczycie którego przebiegał Kanał Raduni. Była to wysokość na poziomie której znajduje się obecnie jezdnia wiaduktu na Al. Armii Krajowej. Cięższe składy towarowe ciągnięte przez lokomotywy parowe musiały na tym odcinku korzystać ze wsparcia dodatkowych lokomotyw które w tym celu musiano utrzymywać w ciągłej gotowości (pod parą) w parowozowniach Gd. Południe i Brama Oliwska.
Niestety syfonowanie Kanału Raduni przyniosło opłakane skutki dla samego kanału. Spowolnienie nurtu i ograniczenie ilości przepływającej wody przez skierowanie jej częściowo do fosy upustem pod Traktem Św. Wojciecha, spowodowało że na odcinku poniżej syfonu kanał zamienił się w cuchnący ściek. Pod warstwą brudnego błota znikł czysty piasek zaściełający dno kanału, ulotniły się gdzieś łabędzie zamieszkujące w drewnianym domku przy Moście "Kłódkowym" i nie słychać już niosącego się daleko w noc łoskotu spadającej wody ze stopni wodnych przy Wlk. Młynach. Trochę szkoda.

renekk - Nie Gru 20, 2015 12:30 pm

Anker napisał/a:
Elektryfikacje linii dalekobieżnych wiodących przez stacje Gdańsk Gł. przeprowadzono w połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku.

Dokładnie w 1969 roku.

pumeks - Nie Gru 20, 2015 1:27 pm

Dzięki :==
Czyli kiedy oddawano do użytku nowy wiadukt Błędnika, wszystkie tory przebiegające pod nim były już pewnie zaopatrzone w przewody trakcyjne?
A zdjęcie z "Fotopolski" z pociągiem prowadzonym przez parowóz, zrobiono jeszcze ze starego Błędnika, czyli chyba nie później niż 1967 :hmm:

renekk - Nie Gru 20, 2015 2:28 pm

Nowy Błędnik oddano do użytku w sierpniu 1970 roku po trzech latach budowy, a więc po elektryfikacji torów dalekobieżnych do Gdyni. Czy wszystkie tory pod wiaduktem były w tym momencie zelektryfikowane - niekoniecznie; trakcję elektryczną do Zaspy Towarowej po zachodniej stronie stacji uruchomiono pod koniec września 1970, a tory odstawcze po tej stronie chyba w ogóle pozostawiono bez elektryfikacji.
Anker - Nie Gru 20, 2015 3:40 pm

Zdjęcie które nieco wyjaśnia poruszane wyżej sporne kwestie, widoczna jest trakcja elektr. płonący dach komitetu itp. Czas zrobienia chyba dobrze znany każdemu z nieco starszych bywalców forum
Zbych - Pon Gru 28, 2015 7:20 pm

Wydawać by się mogło, że w tak często widzianym budynku jak Dworzec Główny w Gdańsku nie można nie dostrzec, iż nie jest do końca odbudowany. A jednak tak. I to nie o drobny szczegół chodzi. Doznałem skrzyżowania zdziwienia ze wstydem, gdy się o tym przekonałem.

renekk - Wto Gru 29, 2015 6:39 pm

Ale o co chodzi?
danziger - Wto Gru 29, 2015 10:29 pm

Pewnie o część gmachu głównego, w którym mieści się obecnie McDonalds - to co w załączniku.
Ale może też chodzić o bramkę między machem głównym a budynkiem kas podmiejskich, albo budynek dawnego PUP nr 2...
http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?t=344


Zbych - Sro Gru 30, 2015 1:25 am

Tak, właśnie o te dwa dachy głównego budynku dworca mnie chodzi. Gdzieś wyczytałem, że rozważa się ich odbudowę i wtedy dopiero dotarło do mnie, że ich brakuje.
Cytat:
Dworzec w marcu 1945 roku został podpalony. Odbudowano go z pominięciem spadzistych dachów nad skrzydłem północnym, zawierającym dawniej poczekalnie. Podczas planowanego remontu spadziste dachy zostaną przywrócone.

Źródło.
Artykuł jest sprzed prawie roku, ale dopiero teraz go wyszukałem.

kapsel001 - Pią Lis 04, 2016 9:42 pm

Witam,

Czy posiada ktoś dawne zdjęcia wnętrza dworca głównego. Chodzi mi okres po otwarciu dworca albo przed II wojną światową...

pozdrawiam

pumeks - Czw Mar 30, 2017 11:56 am

kapsel001 napisał/a:
Czy posiada ktoś dawne zdjęcia wnętrza dworca głównego. Chodzi mi okres po otwarciu dworca albo przed II wojną światową...


Czar mary, hokus pokus!



Jako źródło, Fotopolska wskazuje Pomorską Bibliotekę Cyfrową.

Dieter - Pią Mar 31, 2017 2:04 pm

Panu Pumeksowi sie klaniam i gratuluje za post nr. 7.000 !!! Absolutny rekord. :==
Adamdownunder - Czw Wrz 21, 2017 3:22 pm

Cytat:
Czy posiada ktoś dawne zdjęcia wnętrza dworca głównego. Chodzi mi okres po otwarciu dworca albo przed II wojną światową...

Nie mam zdjęcia ale mam plan.

Adamdownunder - Czw Wrz 21, 2017 4:04 pm

No i jeszcze jedno poczta przy dworcu głównym
Wiercipietek - Czw Wrz 21, 2017 8:43 pm

Przyjmijmy podawanie źródeł za forumowy bą-tą. Hę? :zgooda:
Adamdownunder - Pią Wrz 22, 2017 8:47 am

Adamdownunder napisał/a:
mam plan

Wiercipietek napisał/a:
podawanie źródeł

Danzig und seine Bauten / MCMVIII

"Herausgegeben vom Westpreußischen Architekten - und Ingenieur - Verein zu Danzig"
Berlin - Verlang von Wilhelm Ernst & Sohn


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group