Dawny Gdańsk

Żuławy, Kaszuby, Kociewie i inne miejsca bliższe lub dalsze - Automobilfabrik Komnick

nad stawem - Czw Mar 22, 2007 11:37 pm

bingo !!

mam teraz pytanie .
czy wiesz może gdzie produkowano te samochody w Elblągu .

Tiegenhof - Pią Mar 23, 2007 2:59 pm

Franz Komnick produkował nie tylko samochody ciężarowe czy omnibusy. Produkował wszelakie maszyny ciężkie, lokomotywy czy kotły.(Wszystkiego nie da się wymienić) Odlewnię także miał. Zakłady, gdzie produkowane były samochody znajdowały się na rzeką Elbląg, ulicy jednak nie pamiętam. Musisz wiedzieć, ze zakłady Komnika były porozrzucane po całym Elblągu i zajęło by mi sporo czasu określić co, gdzie i kiedy było produkowane. Ale samochody były produkowane nad rzeką Elbląg. To napewno.
Pąmiętaj, ze już on w latach dwudziestych zatrudniał ok. 1600 pracowników!
To bardzo dużo na te czasy! To sam zobacz, jaki musiał mieć szeroki wachlarz przemysłu...
Ach jeszcze jedno...nie wszystkie samochody Komnicka pochodzą z Elbląga! Miał też zakłady automobili w Szczecinie i Berlinie. :P

:co_jest:

PS: Nie myl czasem z zakładami Schichau....

pawel.45 - Pią Mar 23, 2007 5:32 pm

nad stawem napisał/a:
bingo !!
mam teraz pytanie .
czy wiesz może gdzie produkowano te samochody w Elblągu .

Główny zakład produkcyjny Automobilfabrik Komnick mieścił się nad samym kanałem (to teren zlikwidowanych ostatnio Elbląskich Zakładów Naprawy Samochodów). Inne wydziały produkcyjne rozrzucone były na znacznym obszarze miasta, większość jednak w rejonie obecnych ulic: Dojazdowej, Malborskiej i Fabrycznej. Fabryczna zresztą do 1945r. nazywała się Komnick-Straße. Pozdrawiam

Tiegenhof - Pią Mar 23, 2007 10:16 pm

pawel.45 napisał/a:
Główny zakład produkcyjny Automobilfabrik Komnick mieścił się nad samym kanałem.

Rzeczywiście, pomyliłem się...nie nad rzeką tylko nad kanałem :mrgreen: Sorki
A fabryka była przy ówczesnej ulicy Fischer Vorberg, czyli chyba dzisiaj Rybna czy Panieńska .....

nad stawem - Sob Mar 24, 2007 12:33 am

pawel.45 napisał/a:
nad stawem napisał/a:
bingo !!
mam teraz pytanie .
czy wiesz może gdzie produkowano te samochody w Elblągu .

Główny zakład produkcyjny Automobilfabrik Komnick mieścił się nad samym kanałem (to teren zlikwidowanych ostatnio Elbląskich Zakładów Naprawy Samochodów). Inne wydziały produkcyjne rozrzucone były na znacznym obszarze miasta, większość jednak w rejonie obecnych ulic: Dojazdowej, Malborskiej i Fabrycznej. Fabryczna zresztą do 1945r. nazywała się Komnick-Straße. Pozdrawiam


to tak patrząc na mapę :
Komnick.str. była przedłużeniem Roßweinstr. i dochodziła do Am HolländerTor .
a gdzie zgineły te tory kolejowe w kierunku Tolkmicka ?

jednak Wasze posty pomogły . :==
poszukałem i znalazłem w albumie " Blick auf Elbing " TO

pawel.45 - Sob Mar 24, 2007 1:09 am

Tu inne ujęcie fabryki samochodów. Z lewej strony w tle widoczny kościół św.Mikołaja przy ul. Mostowej.
Tiegenhof - Sob Mar 24, 2007 1:07 pm

Tory ginęły, giną i ginąć będą.....dopóki złom w skupach skupować będą :mrgreen:

Dokładnie, co pokazał Paweł, to właśnie jest fabryka automobili Komnicka.

Ja także coś dołożę... Jeden z samochodów zbudowanych w Fabryce Komnicka



Masz jakieś jeszcze zagadki? :P

:co_jest:

nad stawem - Nie Mar 25, 2007 12:39 am

Tiegenhof napisał/a:
Cytat:
Tory ginęły, giną i ginąć będą.....dopóki złom w skupach skupować będą :mrgreen:

bla bla . mi chodziło o lata , w ktorych po wojnie zlikwidowano tą kolej .

Cytat:
Dokładnie, co pokazał Paweł, to właśnie jest fabryka automobili Komnicka.


błąd . to już nie należało do Komnicka

Cytat:
Ja także coś dołożę... Jeden z samochodów zbudowanych w Fabryce Komnicka


czemu nie pokazałeś całego ujęcia na Pl. Wilhelma

Cytat:
Obrazek


patrz tu
Cytat:
Masz jakieś jeszcze zagadki? :P


i to kilka na raz .
ale na razie pytanie
gdzie to jest

a teraz dwa zdjęcia , niby podobne ale dwa rożne miejsca do rozpoznania , ale co to za pojazdy ?





no i jeszcze jedna : co to jest to wiadomo , ale gdzie to jest to sam nie wiem .


pawel.45 - Nie Mar 25, 2007 2:17 am

[quote="nad stawem"][quote]
Cytat:
Dokładnie, co pokazał Paweł, to właśnie jest fabryka automobili Komnicka.

błąd . to już nie należało do Komnicka


dlatego przy fot.jest dopisek: Büssing NAG.
Wiadomo przecież, że w 1931r. ten zakład przejął Büssing, lecz nadal produkowano tam autobusy i poj.ciężarowe.
Twoje pierwsze pytanie dot.miejsca, gdzie Komnick produkował samochody, a to było odpowiedzią na nie.
Uzupełniając - dodam, że od 1922r. Komnick uruchomił drugi zakład motoryzac. na terenie lotniska. Zakupił tam działkę w czasie, gdy jego poprzednia fabryka była w stanie upadłości.
Początkowo remontował tam różne pojazdy, potem uruchomił prod.podzespołów do czołgów, oraz nadwozi poj.opancerzonych. Zakład ten znajdował się przy dzisiejszej ul.Lotniczej. Obecnie jest tam Elbląska Uczelnia Humanist.-Ekonom.

a teraz dwa zdjęcia , niby podobne ale dwa rożne miejsca do rozpoznania , ale co to za pojazdy ?
Na obu fot. są autobusy Büssing - pierwszy Stromlinie z ok.1937r. z silnikiem podpodłogowym, w głębi widać ratusz w Elblągu. Drugi - z Malborka to nieco starszy model, lecz chyba również podpodłogowiec - tu nie mam w tej chwili pewności, a nie chce mi się teraz sprawdzać.

Nagrobek znajduje się na cment. przy ul.Sadowej. Obawiam się, że to tylko kamień nagrobny, a grób chyba już nie istnieje - lecz tu również nie mam pewności.
Pozdrawiam.

seestrasse - Nie Mar 25, 2007 2:23 am

pawel.45 napisał/a:
Nagrobek znajduje się na cment. przy ul.Sadowej. Obawiam się, że to tylko kamień nagrobny, a grób chyba już nie istnieje

być może masz rację... elbląskie lapidarium

Tiegenhof - Nie Mar 25, 2007 2:30 am

nad stawem napisał/a:
bla bla . mi chodziło o lata , w ktorych po wojnie zlikwidowano tą kolej.

8O
Nie pytaleś się o czas, tylko gdzie zginęły te tory. Więc na tak nieprzemyślane pytanie postanowiłem odpowiedzieć żartem. Ale ty widzę i humoru nie masz....cóż :%
nad stawem napisał/a:
błąd . to już nie należało do Komnicka

Co do fabryki Komnicka, to pytałeś się o miejsce, gdzie ta fabryka stała. Ta fotografia właśnie te miejsce pokazuje. A to że została przejęta przez inną firmę w latach 30-tych, to już inna sprawa. Ale nie o to tu chodziło. Nie wiem co tu chciałeś udowodnić..... nieważne.
nad stawem napisał/a:
czemu nie pokazałeś całego ujęcia na Pl. Wilhelma

Następne niepoważne pytanie. Bo nie.... Bo chciałem pokazać przybliżenie automobilu. I tyle. Wielu widziało tę widokówkę.....ale nie wszyscy....więc warto było te ujęcie pokazać.....tak mi się wydawało.



bla, bla, bla......hmmm......nie wiem co mam o tym myśleć........jak według ciebie głupoty wypisuję, to ode mnie już nic nie przeczytasz na twój temat. A szykowałem całą kolekcje zdjęć z zakładów Komnicka......musiałem tylko je skanować........i mi już się odechciało.....i twoich zagadek też.......niepotrzebnie tylko czas straciłem.

nad stawem - Nie Mar 25, 2007 9:51 am

Tiegenhof napisał/a:


bla, bla, bla......hmmm......nie wiem co mam o tym myśleć........jak według ciebie głupoty wypisuję, to ode mnie już nic nie przeczytasz na twój temat. A szykowałem całą kolekcje zdjęć z zakładów Komnicka......musiałem tylko je skanować........i mi już się odechciało.....i twoich zagadek też.......niepotrzebnie tylko czas straciłem.


jeżeli czujesz się dotknięty tym co napisałem to bardzo przepraszam .
nawet mi na myśl nie przyszło żeby kogoś obrazić .
poprostu mam taki sposob wyrażania się i widzę , że muszę trochę nad sobą popracować .

historia Elbląga bardzo mnie interesuje bo chociaż mieszkam jeszcze w Berlinie jestem elblążaninem z wyboru i to dopiero od zaledwie kilku lat .
miasto poznałem bez planu i dlatego mam jeszcze trudności z nazwami ulic , a tu w Berlinie posiadam tylko plan miasta z 1937 roku .
posiadam też kilka książek o Prusach i Elblągu i mślę , że wspolnie możemy rozwinąć ten temat .

method man - Nie Mar 25, 2007 10:53 pm

Panowie,przypominam,że w tym temacie wypowiadamy się o nowej architekturze na Starym Mieście w Elblągu.
Autor :wink:

villaoliva - Nie Mar 25, 2007 10:56 pm

A ja myślałem, że o Dawnym Gdańsku :hihi:
seestrasse - Nie Mar 25, 2007 11:14 pm

method man napisał/a:
Panowie,przypominam,że w tym temacie wypowiadamy się o nowej architekturze na Starym Mieście w Elblągu.
Autor :wink:
villaoliva napisał/a:
A ja myślałem, że o Dawnym Gdańsku :hihi:

posprzątane :D oto nowy, całkiem świeży wątek

danziger - Pon Mar 26, 2007 12:07 am

Tiegenhof, nie obrażaj się - zresztą chyba nie ma o co. :D
Wielu tutaj byłoby zainteresowanych Twoimi skanami.

seestrasse - Pon Mar 26, 2007 12:11 am

przyłączam się do postu Danziego. Tiegenhof, dawaj co masz :D
pawel.45 - Pon Mar 26, 2007 12:32 am

danziger napisał/a:
...Wielu tutaj byłoby zainteresowanych Twoimi skanami.

Należę do tej grupy. Czekamy! :co_jest:

Marcin - Pon Mar 26, 2007 9:21 am

A może Tiegenhof zamiast się obrażać odwiedziłbyś w końcu ten wątek? :%
nad stawem - Wto Mar 27, 2007 9:49 pm



zanim Tiegenhof zeskanuje te obiecane zdjęcia trzeba by opowiedzieć trochę histori Franza Komnicka .

Franz Komnick



jeden z trzech pionierow przemysłowych tamtych czasow na wschodzie Niemiec .

Franz Komnick
Ferdinand Schichau
August Venzki


Franz Komnick urodził się 27 . 11 .1857 r. we wsi Trappenfelde /Marienburg.
ojcec Fridrich Wilchelm Komnick był mistrzem kowalskim , ktory poza warsztatem kowalskim posiadał ziemię i zajazd z restauracją .
matka Renate-Henriete z domu Kutzner pochodziła także z rodziny rzemieślniczej ,ojciec jej był Rad- und Stellmachermeister ( proszę podpowiedzieć jak to brzmi w języku polskim ) w Klein Lichtenau bei Danzig.

nazwy Komnicken bei Zinthen/Heiligenbeil , Komnick-Krug bei Koenigsberg , Komnick-See w powiecie Mohrungen .
kiedy przodkowie F. Komnicka przywędrowali nad Wisłę dokładnie nie wiadomo ale co najmniej 250 lat temu i już od generacji w okolicach Tigenhof zajmowali się rolą i kowalstwem

Franz po ukończeniu szkoły podstawowej poszedł w ślady ojca wyuczając się zawodu kowala.
a że był to akurat czas " wymiany " pługa drewnianego z lemieszem ze stali na na pług całkowicie stalowy ,
kowale nie nażekali na brak pracy , a można wręcz powiedzieć , powodziło im się bardzo dobrze .
po wyuczeniu się zawodu Franz poszedł na 9 lat na tzw. wędrowke.
w tym okresie pracował między innymi w "Hannoversche Maschinenbau - Aktiengesellschaft, vorm. Georg Eggestorff " in Hannover-Linden (poźniej Hanomag) gdzie pracował przy budowie stacjonarnych maszyn parowych .następnie w Düsseldorfie poznawał dokładnie w fabryce lokomotyw "Hohenzollern Aktiengesellschaft" budowę tychże . następnymi stacjami wedrowki były miedzy innymi "Borsig" w Berlinie budującej lokomotywy czy też w Berlińskiej firmie zajmującej się budową maszyn "Aktiengesellschaft H. F. Eckert", gdzie zapoznawał się z budową maszyn dla rolnictwa .jednocześnie przez cały ten czas Franz Komnick studiował wieczorowo budownictwo maszyn .

jeżeli dalsza historia Franza Komnicka Was interesuje to prosze pisać .

następny odcinek rozpocznę tym okresem



okresem , w ktorym Komnick po raz pierwszy pokazał co potrafi .

pawel.45 - Wto Mar 27, 2007 11:26 pm

Cytat:
ojciec jej był Rad- und Stellmachermeister ( proszę podpowiedzieć jak to brzmi w języku polskim )

Stelmach i kołodziej - czyli rzemieślnik od kół i powozów.Pozdrawiam.

nad stawem - Sro Mar 28, 2007 5:56 pm

pawel.45 napisał/a:
Cytat:
ojciec jej był Rad- und Stellmachermeister ( proszę podpowiedzieć jak to brzmi w języku polskim )

Stelmach i kołodziej - czyli rzemieślnik od kół i powozów.Pozdrawiam.


dzieki . :D :D

Hagedorn - Czw Mar 29, 2007 4:52 pm

Cytat:
Franz Komnick urodził się 27 . 11 .1857 r. we wsi Trappenfelde /Marienburg.
ojcec Fridrich Wilchelm Komnick był mistrzem kowalskim , ktory poza warsztatem kowalskim posiadał ziemię i zajazd z restauracją .
matka Renate-Henriete z domu Kutzner pochodziła także z rodziny rzemieślniczej ,ojciec jej był Rad- und Stellmachermeister ( proszę podpowiedzieć jak to brzmi w języku polskim ) w Klein Lichtenau bei Danzig.

Trappenfelde = Tropiszewo
Klein Lichtenau = Lichnówki

nad stawem - Czw Mar 29, 2007 6:14 pm

wszystkim już zycze SPOKOJNYCH I WESOŁYCH SWIAT .
ja jade na urlop do Elbląga .
bedę za dwa tygodnie znowu na forum .

renekk - Nie Kwi 01, 2007 5:13 pm

Na pierwszym planie wyrób Komnicka.
Pozdrawiam.

pawel.45 - Nie Kwi 01, 2007 7:11 pm

renekk napisał/a:
Na pierwszym planie wyrób Komnicka.
Pozdrawiam.

Mam w związku z tym obrazkiem dwa pytania:
- czy to fot. z Trójmiasta - jeśli tak to prosiłbym o wskazanie miejsca
- czy to wyrób Automobilfabrik Komnick - podejrzewam (oczywiście nie mam pewności), że takie "precjoza" wykonywano w tej fabryce nie nad kanałem.
Ponieważ jestem szczególnie zainteresowany produkcją zakładów motoryzacyjnych Komnicka (także Büssinga i Schichaua w tym zakresie), więc każda informacja ich dotycząca jest dla mnie ważna.

renekk - Nie Kwi 01, 2007 8:59 pm

To jest w Sztumie, a ze zdjęcia jedynie wynika że w którejś fabryce Komnicka była gisernia.
luanda - Nie Kwi 01, 2007 9:06 pm

Jestem akurat po wycieczce po Sztumie i muszę przyznać, że Komnick wygrał chyba wszystkie przetargi w tym mieście ciężko postawić nogę na chodniku, aby w dekiel Komnika nie nastąpić (może miał zaprenumerowany BIP?).
pawel.45 - Nie Kwi 01, 2007 9:21 pm

renekk napisał/a:
... ze zdjęcia jedynie wynika że w którejś fabryce Komnicka była gisernia.

Szkoda - ale kol. nad stawem zadeklarował ochotę tłumaczenia tekstu historii firmy (tak przynajmniej ja to zrozumiałem) - może z tego coś wyniknie? Dziękuję za odpowiedż.Pozdrawiam.

Hagedorn - Pon Kwi 02, 2007 11:43 am

Cytat:
Komnick wygrał chyba wszystkie przetargi w tym mieście

rzeczywiscie studzienki Komnicka stanowią w Sztumie ok. 75 % wszystkich zachowanych przewojennych, ale i parę ładnych od Schichaua też się znajdzie! :)

nad stawem - Sro Kwi 11, 2007 6:24 pm

[quote="Tiegenhof"]Franz Komnick produkował nie tylko samochody ciężarowe czy omnibusy. Produkował wszelakie maszyny ciężkie, lokomotywy czy kotły.(Wszystkiego nie da się wymienić) Odlewnię także miał. Zakłady, gdzie produkowane były samochody znajdowały się na rzeką Elbląg, ulicy jednak nie pamiętam. Musisz wiedzieć, ze zakłady Komnika były porozrzucane po całym Elblągu i zajęło by mi sporo czasu określić co, gdzie i kiedy było produkowane. Ale samochody były produkowane nad rzeką Elbląg. To napewno.
Pąmiętaj, ze już on w latach dwudziestych zatrudniał ok. 1600 pracowników!
To bardzo dużo na te czasy! To sam zobacz, jaki musiał mieć szeroki wachlarz przemysłu...

ta reklamy potwierdzają całkowicie to co pisze Tiegenhof .

reklama śrutownika



wydrukowane podziękowania



reklama profilu produkcji


nad stawem - Pon Kwi 16, 2007 9:35 pm

po przymusowej przerwie.

znowu kawałek życiorysu F. Komnicka .

Franz Komnick cz . 2

w wieku 26 lat wrocił F. Komnick w rodzinne strony i jako mistrz kowalstwa założyl mały warsztat produkcji maszyn w miasteczku Ladekopp koło Neuteich w powiecieMarienburg w ktorym zatrudniał trzech czeladnikow i dwoch uczniow .
Ten młody mistrz kowalstwa juz niedługo zapoznał swoją przyszłą o 6 lat młodszą żonę Emma Pohlman , ktorej ojciec był także mistrzem w fachu kowalstwa .
w roku 1884 13 Maja odbył się ślub po ktorym przeżyli wspolnie w harmonicznym małżeństwie 54 lata .

po raz pierwszy pokazał Franz Komnick w roku 1888 co potrafi .

w palmową niedzielę tegoż roku zerwały się wały Wisły i woda zalewając niziny Wisły i Nogatu przyniosła od niepamiętnych czaso katastrofę powodzi . Woda sięgała aż do stop Wzniesień Elbląskich , zalała Marienburg .
i właśnie ta powodz dała szansę dla kowala z Ladekopp pokazać co on potrafi .
F. Komnick skonstruował łatwą w budowie i bardzo wydajną pompę do wypompowywania wody z zalanych terenow .

Ten stych na drewnie O . Gerlacha pokazuje zalany połnocno zachodni Elbląg .



dzięki wydajności tych pomp i znacznych postępow w osuszaniu terenow zalanych wodą , krolewski rząd zu Danzig zwrocił uwagę na Komnicka i zlecił mu osuszenie wszystkich terenow zalanych wodą , zbudować tyle przepompowni ile uważa za potrzebne , na miarę jego ograniczonych możliwości produkcyjnych było nie było dosyć małego zakładu .
w tym okresie Komnick zbudował i uruchomił 12 przepompowni w rużnych miejscach zalanego terenu . dzięki czemu jeszcze przed nadejściem ciepłej pory roku tereny te zostały osuszone i zażegnano niebezpieczeństwo malarii .

w nastepnym odcinku dojdziemy już

TUTAJ

jayms - Pon Kwi 23, 2007 10:48 pm

Trzy modele aut wyprodukowanych w fabryce Komnicka.
nad stawem - Pon Kwi 30, 2007 9:43 pm

jayms napisał/a:
Trzy modele aut wyprodukowanych w fabryce Komnicka.


El-0543
syn Otto na tak zwanym " czerwonym diable "

El-0544
zwycięzca jazdy wytrzymałości pojazdow 18.08.1925
Leningrad-Moskwa-Kursk-Moskwa . 2000 km.
z obciążeniem 70 zentner ( 350 kg . )
kierowcą był oczywiście Otto Komnick .

a to było I nagrodą



widzę , że muszę jak obiecałem zabrać się za tłumaczenie :co_jest:
już sam na siebie jestem zły , że czasu zawsze brakuje .

renekk - Sro Sty 23, 2008 7:15 pm

pawel.45 napisał/a:
Ponieważ jestem szczególnie zainteresowany produkcją zakładów motoryzacyjnych Komnicka (także Büssinga i Schichaua w tym zakresie), więc każda informacja ich dotycząca jest dla mnie ważna.

Taki sobie obrazek z hali montażowej karoserii Büssinga, lata trzydzieste.
Pozdrawiam.

pumeks - Pon Lut 18, 2008 1:53 pm

Doczepiam zdjęcie autobusu marki Komnick przy urzędzie celnym w Kałdowie.
feyg - Pon Lut 18, 2008 3:06 pm

Z ja podrzucam linki do zdjęć z innego wątku przedstawiających zamiatarki Komnicka


Powojenna Gdynia


Przedwojenny Królewiec

pawel.45 - Sob Lut 23, 2008 12:01 am

renekk napisał/a:
,,,Taki sobie obrazek z hali montażowej karoserii Büssinga, lata trzydzieste.Pozdrawiam.

Dziękuję bardzo. Zbyt długo nie zaglądałem na Żuławy i przegapiłem. Nie znałem tej fot.
Czy przy niej był może jakiś tekst? Pozdrawiam.

renekk - Sob Lut 23, 2008 1:08 am

Cytat:
Czy przy niej był może jakiś tekst?

Tylko podpis: "Karosserieabteilung der Büssing-NAG Werke". Zdjęcie pochodzi z broszurki "Elbing und Umgebung", wydanej w serii "Deutschland-Bildheft" z numerem 210.

Azaziz - Pon Mar 24, 2008 1:00 pm

To ja dorzucę takiego "Komnick'a"

źródło: Historia starych samochodów - Rostocki

pawel.45 - Wto Mar 25, 2008 5:01 pm

W nieco innym ujęciu widoczny jest on również na fot. jaymsa EL-0542.
To ostatni model samochodu osobowego produkowanego przez firmę Komnicka.
Zaprojektował go inż. Joseph Vollmer (konstruktor m.in. pierwszych niemieckich czołgów z 1917r.). W latach 20-tych Komnick produkował seryjnie tylko ten jeden samochód osobowy do 1927r. Wtedy ostatecznie zakończono produkcję aut osobowych. Budowano nadal sam. ciężarowe i autobusy - aż do upadłości firmy.
Pozdrawiam.

feyg - Sob Lip 19, 2008 2:00 pm

Link do strony Christy Mühleisen musiał w końcu tu trafić: na przykład to zdjęcie jest :wow:


Komnick-Omnibusse in Taschkent (Usbekistan, UdSSR), ca. 1928


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group