Dawny Gdańsk

Żuławy, Kaszuby, Kociewie i inne miejsca bliższe lub dalsze - Odbudowa mostu w Tczewie

renekk - Czw Lut 15, 2007 10:00 pm
Temat postu: Odbudowa mostu w Tczewie
Jakiś czas temu wpadło mi w ręce kilkanaście zdjęć z odbudowy w 1940 roku przęseł nurtowych kolejowego mostu w Tczewie. Zdjęcia były nie opisane, miały tylko na odwrocie pieczatki Reichsbahndirektion Danzig i sygnatury archiwalne. Poniżej zamieszczam wybór najciekawszych, które starałem się ułożyć chronologicznie, z dodaniem krótkiego komentarza.
O historii mostów w Tczewie pisali kilka lat temu A. Massel i M. Malinowski w "Świecie Kolei".

Tiegenhof - Pią Lut 16, 2007 3:45 am

Hej!
Fajna rzecz!
A gdzie takie fotki w rączki wpadają?
Dzięki, że dałeś pooglądać......
Fajny dokument.
:co_jest:

malgos - Sob Lut 17, 2007 1:33 pm

Toż to skarb niebywały, przepiękne zdjęcia :== :==
Bardzo, bardzo dziękuję za nie :hurra: :hurra:

Jeśli jest to możliwe to poproszę o więcej :OO

lenin - Sob Lut 17, 2007 4:04 pm

Rewelacja kolego renekk, rewelacja! Serdeczne dzięki.
Czy będzie to wielkim nietaktem jak spytam w jaki sposób i od kogo zdobyłeś te fotografie?

pawel.45 - Sob Lut 17, 2007 6:46 pm

Piękne fotki !!!
Chciałbym zwrócić uwagę na fot. mosty 17. Żuraw pływający niezwykle podobny do Langer Heinrich od Schichau'a z Gdańska - może to on? Ciekawe czy nowych przęseł mostu nie wykonano również w tej stoczni?

renekk - Sob Lut 17, 2007 8:18 pm

W firmie, w której pracuję można znaleźć różne takie ciekawe rzeczy. Poniżej zamieszczam pozostałe 8 zdjęć.
malgos - Sob Lut 17, 2007 8:51 pm

Dzięki, dzięki, dzięki :hurra: :hurra:
dawno nikt nie przysporzył mi takich emocji :== :==
Czy w tej Twojej firmie nie ma przypadkiem więcej takich cukiereczków związanych z Wisłą lub zdjęciami z okolic nieco dalej na południe?

penetrator - Sob Lut 17, 2007 9:34 pm

Może coś o moście w Opaleniu znajdziesz.Fotografie pierwsza klasa.
:==

malgos - Nie Lut 18, 2007 12:35 am

Cytat:
Może coś o moście w Opaleniu


Nie w Opaleniu :% tylko naszym - kwidzyńskim :OO :hihi:

Corzano - Nie Lut 18, 2007 10:09 am

malgos napisał/a:
Czy w tej Twojej firmie nie ma przypadkiem więcej takich cukiereczków

...albo wolnych etatów. :wink:

penetrator - Nie Lut 18, 2007 10:50 am

malgos napisał/a:
Cytat:
Może coś o moście w Opaleniu


Nie w Opaleniu :% tylko naszym - kwidzyńskim :OO :hihi:




Może być i o waszym "kwidzyńskim" :D

renekk - Nie Lut 18, 2007 11:42 am

O moście w Opaleniu było parę razy w "Świecie Kolei". Ja u siebie znalazłem tylko tę (znaną) pocztówkę. Mam gdzieś też zdjęcia z wypadku na prowizorycznej przeprawie w 1946 roku, ale one też chyba były zamieszczone w "ŚK". Jak je odnajdę, to zeskanuję i zamieszczę.
Przy okazji znalazłem też dwie pocztówki przedstawiające prowizoryczny most kolejowy w Tczewie, zbudowany w październiku 1939 roku.

malgos - Nie Lut 18, 2007 12:09 pm

Drugiej pocztówki jeszcze nie spotkałam :==
Jeśli znajdziesz zdjęcia z wypadku w 1946 to ślicznie poproszę o pokazanie wszystkich :oops: Każde takie zdjęcie jest dla mnie bardzo ważne, nawet jeśli wydawałoby się że nie ma na nim nic szczególnego :)

Cytat:
Może być i o waszym "kwidzyńskim"
:P :OO
turecki - Nie Lut 18, 2007 6:04 pm

na "mosty 12" jest coś dla Zesi-wąskotorówka :)
renekk - Pon Lut 19, 2007 8:45 pm
Temat postu: Prowizoryczny most w Opaleniu
Zgodnie z obietnicą wrzucam zdjęcia prowizorycznego mostu kolejowego pod Opaleniem. Ostatnie zdjęcie (15/12) podpisane jest na odwrocie: "Opalenie most. Katastrofa dźwigu".
Szczegółów proszę szukać w artykule L. Lewińskiego, w którymś z numerów "ŚK" sprzed kilku lat. Pozdrawiam.

malgos - Wto Lut 20, 2007 1:04 am

Jasna cholera renekk - wiszę Ci "kratkę" dobrego browara :hihi: :== :== :== :==
nie masz gdzieś tego przypadkiem więcej? Może coś kawalutek na wschód od tego mostu - nad kanałem Palemona? :wink:

Tiegenhof - Wto Lut 20, 2007 4:03 am

Hej,
koledzy, skąd wy takie foty trzaskacie? :^^
Aż miło oglądać. :mrgreen:
No no....
coraz bardziej mi się te forum podoba!

:co_jest:

renekk - Wto Lut 20, 2007 6:54 pm

Cytat:
wiszę Ci "kratkę" dobrego browara


...ale "Rycerza" z Gościszewa, żadnego plastikowego sikacza. Jak będę w Kwidzyniu, to się przypomnę :wink:

malgos - Wto Lut 20, 2007 7:53 pm

Cytat:
w Kwidzyniu


to było złośliwe :% :hihi: :hihi:

uuuu... jak Gościszewo to całą wyprawę muszę zorganizować w okolice :^^ :hihi: :hihi:

renekk - Wto Lut 20, 2007 8:12 pm

Cytat:
to było złośliwe


Ależ skąd! Wielu ludzi tak mówi. Jeśli tylko mogę, koryguję ich: nie mówi się "w Szczeciniu" lecz "w Szczecinie", ani też "w dupiu" lecz...
No to był żart, oczywiście :wink:

Wrzeszczak - Sob Lut 24, 2007 2:32 pm

A na zdjeciu "mosty 17" pomoca sluzy Langer Heinrich? ( Grün w Akademii http://rzygacz.webd.pl/index.php?id=24,524,0,0,1,0 )
pawel.45 - Nie Lut 25, 2007 12:33 pm

Cytat:
Piękne fotki !!!
Chciałbym zwrócić uwagę na fot. mosty 17. Żuraw pływający niezwykle podobny do Langer Heinrich od Schichau'a z Gdańska - może to on? Ciekawe czy nowych przęseł mostu nie wykonano również w tej stoczni?


Właśnie tak napisałem 17.02 - lecz gdański motyw nie zainteresował dyskutantów. :???:

lenin - Nie Lut 25, 2007 4:23 pm

pawel.45 napisał/a:

Właśnie tak napisałem 17.02 - lecz gdański motyw nie zainteresował dyskutantów. :???:

Zainteresował zainteresował. Szukałem od kilku dni pocztówkę z odbudową mostu na której również uwieczniono "Długiego Henryka", ale niestety nie mogę odnaleźć. Jestem przekonany na 100%, że widziałem taką pocztówkę. Nie sposób pomylić kształt ramienia tego dźwigu.

Przy okazji zamieszczam dwie fotografie:
Most tymczasowy - zdjęcie lotnicze i widok na zniszczone mosty od strony Tczewa.

Zastanawia mnie czemu przęsła mostu tymczasowego zbudowano krzywe? Widać to doskonale na zdjęciu renekk-a jak i na zdjęciu lotniczym zamieszczonym poniżej.

renekk - Nie Lut 25, 2007 7:12 pm

Cytat:
czemu przęsła mostu tymczasowego zbudowano krzywe?


Krzywe?!
Most tymczasowy zbudowano obok zniszczonego po to, aby można było prowadzić odbudowę w starej osi mostu (odbudowę podpory, montaż pierwszego przęsła nurtowego) bez przerywania ruchu. Ruch kolejowy trzeba było wstrzymać dopiero przy montażu drugiego przęsła do czasu "przełączania" (tak się mówi w kolejowym żargonie) torów na poprzednią oś. Mówiąc krótko, prowizoryczna konstrukcja była objazdem na czas odbudowy.
A to lotnicze zdjęcie jest rewelacyjne :ok:

lenin - Pon Lut 26, 2007 8:52 am

renekk napisał/a:
Most tymczasowy zbudowano obok zniszczonego po to, aby można było prowadzić odbudowę w starej osi mostu

Cholera przecież to proste i logiczne wytłumaczenie. Jak zwykle miałem zaćmienie umysłu ;)

jarek - Sob Mar 03, 2007 11:32 pm

Panowie

Rewelacja!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeżeli mielibyście jakieś zdjęcia wysadzonego 8 marca 1945 roku mostu w Malborku to
byłaby pełnia szczęścia.

Pozdrawiam

Jarek
Marienburgczyk

Hagedorn - Sob Mar 03, 2007 11:44 pm

jarek napisał/a:
Jeżeli mielibyście jakieś zdjęcia wysadzonego 8 marca 1945 roku mostu w Malborku to
byłaby pełnia szczęścia.

może tu? --> marienburg.pl
:wink:

pawel.45 - Nie Mar 04, 2007 3:33 am

Cytat:
jakieś zdjęcia wysadzonego 8 marca 1945 roku mostu w Malborku

To niemożliwe - w takim dniu pije się zdrowie pań, a nie wysadza mosty. No chyba że za dużo się wypije. :hihi:

jayms - Pon Kwi 23, 2007 11:08 pm

Dorzucę kilka zdjęć mostów na Wiśle(?).Mam nadzieję,że znawcy tematu szybko opiszą te fotki.
renekk - Wto Kwi 24, 2007 5:07 pm

"Grabow 08m" i "Grabow 07m" przedstawiają most w Opaleniu w trakcie demontażu przęseł w 1928 roku, "Grabow 09m" podpory pozostałe po moście w Opaleniu, "Grabow 05m" drugi most kolejowy w Malborku (od strony Zamku) - patrz zdjęcie poniżej, "Grabow 06m" jest podpisane :wink: ,"Klein Grabau-Grabówkom" wjazd na most opalenicki od strony Kwidzyna.
jayms - Wto Kwi 24, 2007 5:37 pm

Dzięki Renekk!
roland - Czw Maj 24, 2007 12:35 pm

Moje trzy grosze w temacie.

Reprodukcje pochodzą z "Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen, 1855"
Zamieszczone w książce "Studia nad architekturą Gdańska i Pomorza" Wydawnictwo Neriton

renekk - Czw Maj 24, 2007 12:47 pm

U "Bówki" można kupić dwujęzyczne albumowe wydawnictwo poświęcone 150-tej rocznicy tczewskiego mostu. Jest to katalog rocznicowej wystawy i zawiera dużo reprodukcji archiwalnych zdjęć i rysunków.
Bartosz B. - Czw Maj 24, 2007 2:12 pm

roland napisał/a:
Moje trzy grosze w temacie.


Czyli to ujęcia sprzed powstania drugiego, dwutorowego mostu kolejowego Ostbahny?

malgos - Czw Maj 24, 2007 6:11 pm

Cytat:
U "Bówki" można kupić


jak można kupić nie mając zbytnio możliwości wybrania się do Gdańska?

luanda - Czw Maj 24, 2007 11:02 pm

malgos napisał/a:
Cytat:
U "Bówki" można kupić


jak można kupić nie mając zbytnio możliwości wybrania się do Gdańska?


A od czego są znajomi? ;)

malgos - Pią Maj 25, 2007 8:22 pm

Cytat:
A od czego są znajomi? ;)


To ja się do znajomego szeroko uśmiecham :mrgreen: :OO

Fascynuje mnie tematyka wiślanych mostów :OO

renekk - Pon Maj 28, 2007 10:47 am

Kosztuje 76 złotych plus koszt wysyłki plus kratka dobrego browara (razem dwie) :wink:
malgos - Nie Cze 10, 2007 12:10 am

renekk napisał/a:
Kosztuje 76 złotych plus koszt wysyłki plus kratka dobrego browara (razem dwie) :wink:


Długo mnie nie było :hihi:

Tylko jak ja się z tymi kratkami z Tobą ustawię :hmmm: :^^

jarek - Pon Paź 08, 2007 6:07 pm

Szanowni Forumowicze i Tczewiacy!

Przypominam, że w tym roku 12 pażdziernika obchodzimy okrągłą 150 rocznicę oddania do użytku kolejowego (obecnie drogowego) mostu na Wiśle.

Tego dnia w 1857 roku przejechał po nim pierwszy pociąg.

Ciekawe czy Tczew w jakiś sposób obchodzi tę rocznicę, bo ja myślę, że warto.


Pozdrawiam

feyg - Sob Paź 13, 2007 10:01 pm

jarek napisał/a:
Szanowni Forumowicze i Tczewiacy!

Przypominam, że w tym roku 12 pażdziernika obchodzimy okrągłą 150 rocznicę oddania do użytku kolejowego (obecnie drogowego) mostu na Wiśle.

Tego dnia w 1857 roku przejechał po nim pierwszy pociąg.

Ciekawe czy Tczew w jakiś sposób obchodzi tę rocznicę, bo ja myślę, że warto.

Skoro Tczew obchodzi to możemy i my :wink:

feyg - Sro Lis 07, 2007 5:38 pm

malgos napisał/a:
Może coś kawalutek na wschód od tego mostu - nad kanałem Palemona? :wink:

Proszę bardzo :D
Zdjęcie zostało wykonane wiosną 2001 roku przy okazji imprezy zorganizowanej przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych dla miłośników z Niemiec.

Neuteicher - Nie Lis 11, 2007 10:32 pm

feyg napisał/a:


Zdjęcie zostało wykonane wiosną 2001 roku przy okazji imprezy zorganizowanej przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych dla miłośników z Niemiec.


Wiesz coś więcej na temat tej imprezy? Posiadasz więcej zdjęć z tej kolejowej eksploracji? Byłyby niezwykle interesujące :) .

PLASER - Sro Lis 14, 2007 8:37 pm

A w 2005 roku zawitała tam kiwajka :)

http://www.drezyny.pl/ind...005&mm=06&dd=18

Pozdrawiam
PLASER

Marcin - Pią Lis 23, 2007 7:44 pm

Krótki artykulik o tczewskich mostach jest w najnowszym 11/2007 numerze "Świata Kolei".
seestrasse - Pią Lis 23, 2007 8:34 pm

turecki już fey'gowi pogratulował
Marcin - Pią Lis 23, 2007 8:51 pm

No to świetnie, że gratulował...
seestrasse - Pią Lis 23, 2007 9:06 pm

no widzisz jak fajnie 8))
tymczasem życzmy fey'gowi kolejnych udanych publikacji :D

Marcin - Pią Lis 23, 2007 9:24 pm

I akapicik z "Żuławskich wspomnień" Stanisławy i Andrzeja Doleckich.
W lipcu 1945, gdy czekali na przeprawę promową...
Cytat:
Z dość wysokiego brzegu, gdzie staliśmy, roztaczał się wspaniały krajobraz. Na prawo w nie dalekiej odległości stał żelazny most, przerzucony do przeciwległego przeciwpowodziowego wału. Na oko był cały, miał białe, okrągłe, wysokie baszty, wyglądające jak dekoracyjne lalki, tylko u góry w krużgankach były otwory. Widać nie służyły do dekoracji, a do obrony. Za wałem widać było jak na dłoni osadę czy miasto* z czerwonymi dachami, wieżami kościelnymi, kominami fabrycznymi oraz dużo dróg wysadzanych drzewami. Przez miasto biegły tory kolejowe: dwa szerokie i jeden wąski. Wszystko tam było oprócz ludzi i zwierząt. Nic się nie poruszało. Przerażająca martwa cisza...

* To, co z daleka wydawało się miastem, było zwykłą osadą Lisewo [kilka stron później].

ruda - Nie Cze 01, 2008 9:46 am

Most-perełka wymaga renowacji

Cytat:
Most-perełka wymaga renowacji

TCZEW. Trzeba przywrócić Mostowi Tczewskiemu dawną świetność - apeluje senator Andrzej Grzyb. Parlamentarzysta ziemi kociewskiej skierował w tej sprawie prośbę do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka.

- To jeden z najcenniejszych w Polsce zabytków dziedzictwa kultury technicznej, perełka wręcz na skalę europejską - podkreśla Andrzej Grzyb. - Wymaga on renowacji i potrzebne jest wsparcie finansowe z budżetu państwa. Takie przedsięwzięcie przekracza możliwości finansowe samorządu powiatowego, który sprawuje nad mostem pieczę.
Na razie senator czeka nam odpowiedzi ministra. Jak sam dodaje, sprawa nie jest taka prosta.
- Chodzi o przeszkody formalno-prawne - dodaje Andrzej Grzyb. - Nie można bowiem przekazywać środków z budżetu państwa na zadanie leżące w gestii powiatu. Niemniej z moich informacji wynika, iż są szanse, że w przyszłorocznym budżecie znajdą się na to pieniądze.
Na kompletną renowację potrzebna jest spora kwota.
- Szacujemy, że renowacja kosztowałaby koło 48 mln zł, a na to nas nie stać - mówi Witold Sosnowski, starosta tczewski.
Most drogowo-kolejowy na dolnej Wiśle ma 837 m długości i zwany jest Mostem Tczewskim lub Mostem Lisewskim (od nazwy wsi Lisewo Malborskie, do której most prowadzi). Pierwszy pociąg przejechał po nim 151 lat temu. Jego projekt wzorowano na moście nad Łabą w jednej z dzisiejszych dzielnic Hamburga. Gdy powstawał, był najdłuższym w Europie i jednym z największych na świecie

Ponury2 - Nie Cze 01, 2008 3:18 pm

A środki unijne? Są jakieś przeszkody prawne aby zrobić dobry projekt i je wykorzystać? :hmmm:
ruda - Nie Cze 01, 2008 4:02 pm

Trzeba mieć własny wkład finansowy. Tu może byc problem . :hmmm:
feyg - Pią Cze 13, 2008 9:31 pm

Ciekawostka z forum Marienburg.pl

Napis z elementu mostu wojennego ESTB w Tczewie:

Producent mostu, firma Dorman Long istnieje do dziś i między innymi dalej buduje mosty.
Cytat:
Dorman Long ważny producent stalowych komponentów i struktur z siedzibą w Middlesbrough w Anglii. Przedsiębiorstwo było zaangażowane w produkcję i budowę wielu ważnych mostów od roku 1875, między innymi Sydney Harbour Bridge w 1932. Przedsiębiorstwo zaczynało działalność jako zakład przemysłu stalowego produkujący elementy dla statków. Progresja doprowadziła do zaangażowania przedsiębiorstwa w konstrukcję mostów, zwłaszcza że Dorman Long przejął udziały koncernów Bell Brothers i Bolckow and Vaughan w późnych latach dwudziestych. W roku 1990 przedsiębiorstwo połączyło się z The Cleveland Bridge & Engineering Company w Darlington. W dalszym ciągu jest zaangażowane w projektowanie i budowanie wielu rozmaitych typów struktur takich jak mosty, budynki, platformy wiertnicze, lotniska itp. Jednym z największych w ostatnim czasie kontraktów była budowa nowego stadionu Wembley w Londynie.

źródło i źródło źródła :wink:

feyg - Pią Cze 20, 2008 7:37 pm

Ciekawe zdjęcie bramy portalowej mostów w Lisewie wysadzonej w 1939r oraz z uroczystości ukończenia odbudowy mostu w 1940r.

źródło
źródło
źródło
źródło

feyg - Sro Cze 25, 2008 10:28 am

Nekrolog Georga Mehrtensa (str.46) projektanta mostu w Fordonie oraz nowych mostów kolejowych koło Tczewa i Malborka.
ruda - Pią Sie 22, 2008 7:53 am

Tczew. Zabytkowy most woła o ratunek
Cytat:
- Budżet powiatu pozwala tylko na remont cząstkowy mostu – mówi Witold Sosnowski, starosta tczewski

Ludzie przyparci do muru sięgają po desperackie środki - stwierdzili uczestnicy konferencji poświęconej zabytkowemu mostowi drogowemu przez Wisłę. – Tak dłużej być nie może. Ten most ma służyć mieszkańcom, łączyć ich, a nie dzielić.

Połączenie zostało zamknięte w trybie awaryjnym przed około dwoma tygodniami ze względu na wyrwę w nawierzchni mostu. Teraz okazało się, że problem jest znacznie większy niż to początkowo wyglądało. Most wymaga solidnych nakładów pieniężnych na remont, o pełnym odrestaurowaniu nie wspominając. Problem w tym skąd wziąć na to środki. Powiat samodzielnie takiego ciężaru nie udźwignie. Nawet budżet wojewódzki nie podoła takiemu wyzwaniu.
Sytuacja jest o tyle dziwna, że 14 maja 2004 roku Zarząd Główny Amerykańskiego Stowarzyszenia Inżynierów Budownictwa uznał most za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej.
– Tym samym stał się on pierwszym w Europie Centralnej i Wschodniej, a dziewiętnastym w Europie, wpisanym na tę cenioną w świecie konserwatorskim listę zabytków techniki, prowadzoną od 1964 roku –
podkreśla Maria Witkowska, dyr. Powiatowego Zarządu Dróg w Tczewie, gestor tego połączenia. – Obecnie uległa powtórzeniu sytuacja z 2000 roku. Z pozoru niewielkie uszkodzenie nawierzchni bitumicznej na jezdni szóstego przęsła okazało się niemożliwym do naprawy bez wymiany części pomostu. Drewniana, środkowa podłużnica o wymiarach 30 cm na 30 cm długości 7 metrów uległa zbutwieniu i całkowicie wykruszyła się, powodując wskutek utraty oparcia - uginanie się dylin drewnianych. Po rozebraniu nawierzchni bitumicznej okazało się, że w kolejnej podłużnicy są również znaczne ubytki drewna.

Aktualnie trwają praca rozbiórkowe na szóstym prześle na długości 11 metrów, oraz na przęśle czwartym. Oba uszkodzenia występują na starych, 150-letnich przęsłach, wpisanych do rejestru zabytków Województwa Pomorskiego.
Szacunkowy koszt przywrócenia w pełni ruchu przez zabytkowy most to ok. 50 mln zł. Zenon Odya, prezydent Tczewa zwrócił uwagę, że problem tkwi m.in. w zaliczeniu mostu do kategorii dróg powiatowych. – To nie powinna być droga powiatowa, a krajowa - stwierdził prezydent. – To już powinno pomóc w pozyskaniu środków na remont.
Samorządowcy uważają, że skoro na remont biegnącego nieopodal mostu kolejowego, można było pozyskać środki, to równocześnie powinno się udać również na ten zabytek. Stan techniczny tego mostu od wielu lat jest bardzo zły. Tylko na rekonstrukcję czterech zabytkowych wieżyczek potrzeba co najmniej 4 mln zł. Nie wyklucza się, że na pełne odrestaurowanie mostu potrzeba byłoby - bagatela - ponad 400 mln zł. Tymczasem w tym przypadku zdobyto jedynie za pośrednictwem konserwatora zabytków niewielkie środki na restaurację wieżyczek od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zdesperowanie dopadło już nie tylko samorządowców usilnie szukających złotego środka na remont i odrestaurowanie zabytkowego mostu wpisanego na listę zabytków Unesco, ale i mieszkańców zwłaszcza sąsiadującej z Tczewem gminy Lichnowy.
– Jak będzie taka potrzeba, to zbierzemy ludzi i zorganizujemy pikietę – stwierdzili Józef Maciuński i Alfred Zbrzeźny, radni gminy Lichnowy, mieszkańcy Lisewa Malborskiego. – Może to wreszcie sprawi, że uda się coś sensownego zrobić w sprawie tego mostu. Tak dalej być nie może.
Rąbka tajemnicy uchylił starosta tczewski - w sprawie przejęcia mostu przez państwo prowadzone są rozmowy z ministrem Ratczakiem. Sprawą takich obiektów, jak Most Tczewski zajmuje się komisja trójstronna.

groszek - Pią Sie 22, 2008 1:26 pm

komisje, komisje :% zabrać kasę na wyplaty komisji wysokiej :hihi: i będzie na renowacje
Zdzislaw - Pon Wrz 08, 2008 9:57 pm

Powiem szczerze, iż poniższe twierdzenie zadaję "z lenistwa", ale wydaje mi się, iż drzewiej czytałem (chyba u Giełżyńskiego w "Moja prywatna Vistulada"), że most z Opalenia, po przegranym przez Polskę Plebiscycie na Powiślu, został decycją władz II RP zdemontowany i przeniesiony do Grudziądza. Pono tenże demontaż był asumptem do poważnej awantury w relacjach Polsko-Niemieckich, bo Niemcy twierdzili, iż Polska nie szanuje niemieckiej myśli techncznej itp itd, a przecież po I WŚ z uwagi na przebieg granic most w Opaleniu de facto prowadził "do nikąd".
Ponury2 - Pon Wrz 08, 2008 10:04 pm

A ten most w Opaleniu nie został zniszczony w 1945 roku? :???:
feyg - Pon Wrz 08, 2008 10:38 pm

Zdzislaw napisał/a:
Powiem szczerze, iż poniższe twierdzenie zadaję "z lenistwa", ale wydaje mi się, iż drzewiej czytałem (chyba u Giełżyńskiego w "Moja prywatna Vistulada"), że most z Opalenia, po przegranym przez Polskę Plebiscycie na Powiślu, został decycją władz II RP zdemontowany i przeniesiony do Grudziądza. Pono tenże demontaż był asumptem do poważnej awantury w relacjach Polsko-Niemieckich, bo Niemcy twierdzili, iż Polska nie szanuje niemieckiej myśli techncznej itp itd, a przecież po I WŚ z uwagi na przebieg granic most w Opaleniu de facto prowadził "do nikąd".

Wszystko się zgadza poza tym że nie do Grudziądza ale w zdecydowanej większości trafił do Torunia a dwa przęsła pojechały do Konina :arrow: WIĘCEJ


Most w Opaleniu krótko przed oddaniem do użytku



Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu dziś
źródło

Zdzislaw - Pon Wrz 08, 2008 11:13 pm

feyg napisał/a:

Wszystko się zgadza poza tym że nie do Grudziądza ale w zdecydowanej większości trafił do Torunia a dwa przęsła pojechały do Konina

:==

Bartosz B. - Pią Wrz 12, 2008 11:41 am

Ponury2 napisał/a:
A ten most w Opaleniu nie został zniszczony w 1945 roku? :???:


Został. Ale to nie ten toruński, tylko nowy, budowany w czasie wojny.

ruda - Czw Kwi 30, 2009 5:17 am

O Moście Tczewskim radzą w Brukseli
To dobrze

Cytat:
Dziś, 30 kwietnia w Parlamencie Europejskim w Brukseli jednym z punktów debaty ma być kwestia ratowania zabytkowego Mostu Tczewskiego. Na miejscu przysłuchiwać się jej będzie Henryk Demps, tczewianin mieszkający na stałe w Hamburgu, przedstawiciel eurodeputowanego Georga Jarzembowskiego. Demps jest powiatowym społecznym konserwatorem zabytków. Takie uprawnienia na wniosek Pomorskiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku nadał mu Witold Sosnowski, starosta tczewski.
- Los tego mostu jest mi bardzo bliski - mówi Henryk Demps. - Poruszę niebo i ziemię, aby został on przywrócony do czasów swojej świetności. Zdaję sobie sprawę, że starostwo nie jest w stanie samodzielnie odrestaurować takiego obiektu.
Ponad 150-letnie (drogowy i kolejowy) mosty ze względu na różnorodność rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych stosowanych w sztuce budowlanej mostów od połowy XIX wieku określane są mianem swoistego skansenu. W 2006 r. Amerykańskie Towarzystwo Inżynieryjne uznało je za międzynarodowy zabytek inżynierii budowlanej (na tej samej liście jest m.in. paryska wieża Eiffel'a).
- Każdy kto chce się włączyć w działania na rzecz ratowania mostu jest mile widziany - mówi starosta. - Dobrze, że obradom będzie przysłuchiwał się tczewianin.
Od długiego czasu nie udało się jednak pozyskać środków na jego solidny remont. Jakiekolwiek prace wykonywane są jedynie doraźnie. Nawet jubileusz 150-lecia mostów nie pomógł w znalezieniu źródeł finansowania przywrócenia mostu do dawnej świetności. Czy debata w europarlamencie odwróci złą passę zabytkowego mostu - okaże się już dziś.

Krystyna Paszkowska -

Ponury2 - Pią Maj 22, 2009 6:33 pm

Byłem w zeszły wikend. Coś się dzieje, są prowadzone jakieś prace przy moście od strony Malborka. Piaskowanie i coś jeszcze. Czyżby początek remontu?!
dandola - Wto Gru 15, 2009 6:20 pm

Jeszcze jedno zdjęcie upamiętniające odbudowę tczewskiego mostu. Sądząc po rogatywkach są tu żołnierze polscy, czyli jest to okres powojenny.
źródło: Powiat malborski. Jesteśmy stąd - Dom na Żuławach

feyg - Wto Gru 15, 2009 9:17 pm

dandola napisał/a:
Jeszcze jedno zdjęcie upamiętniające odbudowę tczewskiego mostu. Sądząc po rogatywkach są tu żołnierze polscy, czyli jest to okres powojenny.

Zgadza się, widoczne na zdjęciu ocalałe przęsło mostu kolejowego istnieje do dziś i pochodzi z czasów odbudowy w roku 1940. Zdjęcie pochodzi z wiosny roku 1947 i przedstawia zniszczony prowizoryczny most drogowy:
Cytat:
Po zakończeniu działań wojennych okazało się, że zniszczone są praktycznie wszystkie mosty przez Wisłę, zarówno kolejowe, jak i drogowe. W szeregu miejscach istniały prowizoryczne przeprawy, zbudowane przez wojska radzieckie, ale były one bardzo narażone na zniszczenie w przypadku ewentualnej powodzi. W porównaniu z innymi mostami na Wiśle most drogowy w Tczewie był stosunkowo mało zniszczony i dlatego postanowiono go odbudować. Prowizoryczna odbudowa rozpoczęła się w marcu 1946 roku. Zbudowano 2 przyczółki, 10 jarzm drewnianych i 9 izbic. Na wykonanych podporach zmontowano 10 krótkich przęseł stalowych i położono pomost. Zamiast przęsła nurtowego o rozpiętości 130 m, ustawiono 50-metrowe przęsło kratowe z górnym pasem parabolicznym i dwa 40-metrowe wojenne przęsła kolejowe. By osłonić jarzma przed naporem lodu zbudowano w nurcie żelbetowe izbice. Otwarcie mostu nastąpiło 8 marca 1947 roku. "Dziennik Bałtycki" informował o przebiegu uroczystości. Uczestniczyli w niej przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji, wojska oraz burmistrz Tczewa. Poświęcenia mostu dokonał proboszcz kościoła parafialnego Św. Krzyża w Tczewie. Stare pruskie wieże stojące na ocalałych filarach mostu udekorowano z tej okazji polskimi flagami.
Niestety wkrótce po otwarciu mostu przyszła ogromna powódź. Już 24 marca 1947 roku, a więc zaledwie po 16-tu dniach, zostały zerwane prowizoryczne przęsła nurtowe mostu drogowego w Tczewie.

źródło

dandola - Wto Gru 15, 2009 9:19 pm

A dałoby się ustalić przypuszczalny rok wykonania zdjęcia?
Duqq - Wto Gru 15, 2009 10:07 pm

dandola napisał/a:
A dałoby się ustalić przypuszczalny rok wykonania zdjęcia?


Patrz wyzej -> "Zdjęcie pochodzi z wiosny roku 1947"

Dandola, czytaj ze zrozumieniem :D

2xM - Wto Gru 15, 2009 10:41 pm

Duqq napisał/a:
Dandola, czytaj ze zrozumieniem

Tu będę bronił dandoli. To podstępny feyg dokonał edycji postu post factum :hihi: . O ile pamiętam pierwotnie (czyli przez całe 6 minut ) nie było tam tak wielu informacji. Swoją drogą zdjęcie ładnie pokazuje ogrom prac związanych z odbudową obydwóch mostów.

feyg - Sro Gru 16, 2009 6:56 am

Duqq napisał/a:

Patrz wyzej -> "Zdjęcie pochodzi z wiosny roku 1947"

Dandola, czytaj ze zrozumieniem :D

Bardzo przepraszam za zamieszanie z edycją postu, nie zakładałem tak szybkiej odpowiedzi :wink:

dandola - Sro Gru 16, 2009 9:26 am

Gdybyśmy mieli dostęp do ówczesnej prasy lokalnej to możnaby ustalić dokładną datę.
pumeks - Sro Gru 16, 2009 10:26 am

Daty w poście Feyga są niedokładne? 8O
dandola - Sro Gru 16, 2009 11:45 am

No wiosna trwa parę miesięcy.
feyg - Sro Gru 16, 2009 12:54 pm

dandola napisał/a:
No wiosna trwa parę miesięcy.

Lód widoczny na zdjęciu nie wygląda na taki, który byłby w stanie zniszczyć most, zatem zdjęcie jest późniejsze. O ile? nie wiem.

W każdym razie na pewno tamta zima była ostra...

"Gdańsk - zwały lodu [...] u wejścia do portu, przełom marca i kwietnia 1947 r."
Żródło - PAP

pumeks - Sro Gru 16, 2009 1:03 pm

dandola napisał/a:
No wiosna trwa parę miesięcy.

feyg napisał/a:
Zdjęcie pochodzi z wiosny roku 1947 i przedstawia zniszczony prowizoryczny most drogowy:

Cytat:
Już 24 marca 1947 roku, a więc zaledwie po 16-tu dniach, zostały zerwane prowizoryczne przęsła nurtowe mostu drogowego w Tczewie.

Jeśli most runął 24 marca, to zapewne fotografię wykonano tego samego dnia, lub w ciągu kilku następnych dni. Co mogłaby dać lektura miejscowej prasy? Na pewno powinny w niej być informacje o zawaleniu się mostu, ale chyba nie o szczegółowych terminach wizyt fotoreporterów na miejscu zdarzenia?

dandola - Sro Gru 16, 2009 1:25 pm

A może są inne fotografie poszerzające stan wiedzy
feyg - Sro Gru 16, 2009 1:47 pm

dandola napisał/a:
A może są inne fotografie poszerzające stan wiedzy

Jeśli chodzi ci o zdjęcia z odbudowy mostów po wojnie to nieco wcześniejsze i późniejsze znajdziesz tu:
http://www.fotohistoria.pl/main.php
hasło: Tczew

Kanalarz - Pią Gru 18, 2009 12:31 am

dandola napisał/a:
A może są inne fotografie poszerzające stan wiedzy

Fotografii - w tym i starych - mostu w Tczewie jest dużo. Oto parę, których jeszcze nie widziałem na tym forum.

Kanalarz - Wto Gru 29, 2009 11:54 am

dandola napisał/a:
A może są inne fotografie poszerzające stan wiedzy

I jeszcze jedno, które ponownie dowodzi, że nasz most jest skarbem ogólnoświatowej kultury technicznej. Zwróćcie uwagę na jego towarzystwo w tej książce.

Noah - Czw Sty 07, 2010 8:24 pm

dandola napisał/a:
A może są inne fotografie poszerzające stan wiedzy

Prace przy odbudowie mostu, uszkodzonego w czasie kampanii wrześniowej.

Noah - Czw Sty 07, 2010 8:27 pm

I uroczyste otwarcie mostu w październiku 1939
Noah - Czw Sty 07, 2010 8:40 pm

I jeszcze raz most w Opaleniu 1928.
Miro - Nie Sty 17, 2010 5:19 pm
Temat postu: most w Tczewie
Most w Tczewie na mało znanym medalu jubileuszowym.


Miro

pumeks - Nie Sty 17, 2010 6:27 pm

Trochę dziwne to nazwanie księcia "Sembor Herzog von Pommern". Zdecydowanie powinno być "Pommerellen" a nie "Pommern", chyba, że to świadectwo dziewiętnastowiecznej ignorancji władz Tczewa (bo to chyba one wybiły ów medal?).
dandola - Czw Sty 28, 2010 4:33 pm

To i ja dorzucę tczewski most z czasów przed zburzeniem i odbudową (1905 r.).
tplucinski - Pon Lip 26, 2010 12:40 pm

Linki do filmów: http://www.youtube.com/wa...feature=related I cz (z III) odbudowy mostu w Opaleniu; oraz animacja budowy mostu w Tczewie: http://www.youtube.com/wa...feature=related
Tamże wiele innych

norveg - Pią Lis 19, 2010 8:16 pm

Może ktoś będzie zainteresowany takim zdjęciem
marzenkac11 - Czw Kwi 21, 2011 11:00 pm

Mieszkałam koło mostu Lisewskiego na Wiśle w Tczewie przez sześć lat 1978-1984,zdjęcia rewelacyjne,przywróciły wspomnienia.
2xM - Pią Kwi 22, 2011 1:55 pm

To w takim razie dla porządku:

Linki do różnych ciekawych dokumentów TU Berlin. Większość materiałów pochodzi z "Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen", którego wszystkie chyba numery można znaleźć Tutaj.

Pierwszy most w Tczewie (1850-1857)

Drugi most w Tczewie (1888-1891)

Most pod Kwidzynem (1910)

Dostojny Wieśniak - Pią Kwi 22, 2011 3:43 pm

Płaskorzeźba na wschodnim portalu starego mostu, na Wiśle pod Tczewem. Źródło B. Schmid - Die Bau - und Kunstdenkmäler des Kreises Marienburg.
Miro - Czw Maj 05, 2011 6:23 pm

Port w Tczewie w perspektywie most na Wiśle.
Lata 20-te.
Zdjęcie pochodzi z opracowania "Zarys dziejów miasta Tczewa".

Miro

dandola - Pią Lis 11, 2011 9:01 pm

Dirschau - Bruecke 1940 (aukcyjne)
Krzysztof - Sob Kwi 27, 2013 4:43 pm

dandola napisał/a:
jest to okres powojenny.

Z tej zimy 1945/6 (?) są 4 zdjęcia na stronie APG.
https://www.facebook.com/...&type=1&theater

barakuda - Nie Kwi 28, 2013 9:46 pm

Może nie było:pocztówka z lutego na Ebay,oraz fotka z książki zakupionej na Aukro (w Czechach).
Krzysztof - Wto Kwi 01, 2014 9:20 pm

Tu: http://forum.dawnygdansk....p=144623#144623
W.Danielewicz napisał/a:
BORUSSIA w całej okazałości podczas odbudowy mostów w Tczewie.

Krzysztof - Pią Wrz 01, 2017 5:53 pm

Przemysław Zieliński - Walka o tczewskie mosty – 1 września 1939 roku
http://www.konflikty.pl/h...snia-1939-roku/
Ciekawy i dokładny opis!
Cytat:
Mosty zostały wysadzone na rozkaz podpułkownika Janika przez znajdującego się w kazamatach zachodniego przyczółka podporucznika Juchtmana. Po wycofaniu się plutonu Faterkowskiego, około godziny 6.10, wysadzono najpierw przyczółek wschodni mostu, co spowodowało znaczne straty wśród wojsk niemieckich, a około 6.45 – zachodnie filary mostu nad nurtem Wisły.

Rosso001 - Pon Wrz 04, 2017 5:03 pm



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group