Dawny Gdańsk

Nie-dawny Gdańsk - Kościół na pl. gen. Maczka

Krzysztof - Sro Gru 20, 2006 12:00 am
Temat postu: Kościół na pl. gen. Maczka
Na mapie http://www.forum.dawnygda...tion=file&id=38 szacowanej przeze mnie na 1947 r. na obecnym pl. gen. Maczka pomiędzy ulicami: Chopina i Sychty zaznaczony jest kościół. Kościół ten jest tam jeszcze w 54 r.
Z map wynika, że stał on tu gdzie żółte kółko na 25-ce z lat siedemdziesiątych, a może, trochę bliżej ul. Chrzanowskiego. Słyszałem, że jeszcze po wybudowaniu osiedla bloków
mieszkalnych kościół - barak stał na na placu.
Ciekawi mnie czy zbudowany był po wonie? Czy może przed 45 r. A może budowę zaczęto w czasie wojny, a ukończono po.
Ponieważ na mapach kościół zaznaczony jest tam, gdzie obecnie stoją budynki (sklep mięsny), a podobno stał po ich wybudowaniu nie wykluczam, że barak kościelny przeniesiono poza planowaną budowę.
Przypuszczam, że rozebrano go po wybudowaniu kościoła na ul. Gomółki.
Jeśli ktoś ma dokładniejsze informacje...

villaoliva - Sro Gru 20, 2006 1:09 am

Cytat z Historii Parafii
Cytat:
marzec 1946: przybywa do Gdańska ks. Julian Kowalski CR - pierwszy kapłan w mającej powstać parafii. Wraz z br. Bronisławem Piaskowskim CR wznoszą na potrzeby kultu pierwszy barak przy dzisiejszej ul. ks. Sychty
15.07.1953: Z powodu nieprzychylności planistów w Warszawie kaplica musi być przeniesiona z rejonu Al. Wojska Polskiego na inny teren. Tego dnia komisja mieszana decyduje lokalizację przy ul. M. Gomółki
16.07.1954: Poświęcenie nowego, ceglano-drewnianego kościoła przy ul. M. Gomółki



i jeszcze ciekawostka :wow:
Cytat:
20.07.1972: W wyniku porozumienia z Niemiecką Republiką Federalną w roku 1970 Prowincja Polska Zgromadzenia Księży Zmartwychwstańców otrzymuje prawo własności do terenów przy ulicy M. Gomółki 11/13
Porozumienie? Kogo z kim? :hmmm:
żółtoskrzydły - Sro Gru 20, 2006 4:20 pm

Mam wrazenie, ze zdjecie kosciola na placu Sychty/Chopina przedstawia jego ostatnie chwile, zas widoczny na lewo od dzwonnicy rog budynku to albo:

- rog budynku, gdzie teraz na parterze znajduje sie sklep warzywniak zas kosciol stoi rownolegle do Sychty/Chopina.
- rog budynku, gdzie niegdys na parterze funkcjonowala przychodnia zdrowia, a wowczas kosciol stoi prostopadle do ulic Sychty/Chopina. W tej opcji za kosciolem na prawo powinien byc widoczny kolejny budynek, ale moze budowa sie jeszcze nie rozpoczela.

Zweryfikuje to po powrocie z pracy "po kominach"

Mam wrazenie, ze widoczna na zdjeciu dzwonnica zostala przeniesiona do nowej lokalizacji, gdzie funkcjonowala jeszcze baaaaardzo dlugo.

villaoliva - Sro Gru 20, 2006 6:27 pm

Cytat:
Mam wrazenie, ze zdjecie kosciola na placu Sychty/Chopina przedstawia jego ostatnie chwile
Wręcz przeciwnie, zdjęcie jest datowane na 1946 rok.
żółtoskrzydły - Sro Gru 20, 2006 10:04 pm

Odwaze sie polemizowac z villaoliva

- budynek widoczny po lewej stronie zdjecia to blok oznaczony na zdjeciu satelitarnym jako A, poczatkowo podejrzewalem jeszcze rog bloku B, ale ten nie ma naroznego komina, X to prawdopodobny punkt wykonania zdjecia;
- zoltym kolorem oznaczylem hipotetyczne usytuowanie kosciola;
- moj tata pamieta ten kosciol i twierdzi, ze stal on prostopadle do Chopina;
- gruntowa droga przed kosciolem to najprawdopodobniej ul. Chopina;
- wedlug mojej wiedzy budynki A, B, C, D, E, F zbudowane zostaly w latach 50 a precyzyjniej okolo 1955, ten styl budowlany blizszy byl latom 195x niz 194x - punkt dla pierwszej polowy lat 50;
- idac dalej tym tokiem myslenia za kosciolem w prawej czesci zdjecia winien byc widoczny budynek B, nie jest, bo go nie bylo, albo budowa dopiero sie rozpoczynala, ale trzeba bylo "zwolnic miejsce" w bezposrednim sasiedztwie, wiec wykonano zdjecie "ku pamieci" i "dla potomnych" - punkt dla pierwszej polowy lat 50;
- wokol kosciola zdolaly juz porosnac jakies krzaczki - punkt dla lat 50;

Takie sa fakty, ale zarowno autor zdjecia jak i ja mozemy sie mylic.

villaoliva - Czw Gru 21, 2006 1:31 pm

Cytat:
Odwaze sie polemizowac z villaoliva
:==
Może to zdjęcie jeszcze na coś Ciebie naprowadzi.

żółtoskrzydły - Czw Gru 21, 2006 2:22 pm

To zdjecie podwaza moja teorie, gdyz sugeruje zupelnie inna os usytuowania kosciola, musze sie wieczorem uwaznie jemu przyjrzec. Masz wiecej takich perelek ??????
villaoliva - Czw Gru 21, 2006 3:13 pm

Myślę, że barak stał równolegle do ul. Sychty. A pierwsze zdjęcie zrobiono od strony Wojska Polskiego, którą to często podawano jako ulicę przy której stoi kościół.
Budynek po lewej na pierwszym zdjęciu może być jedną ze starych kamienic (wybudowanych przed lub w czasie wojny) stających po lewej stronie ul. Sychty patrząc w kierunku wzgórz. Tak przypuszczam :hmmm:

P.S. Niestety to na razie wszystkie zdjęcie tego baraku jakie znalazłem.

żółtoskrzydły - Czw Gru 21, 2006 4:27 pm

Zwroc uwage na cienie na wszystkich zdjeciach i kompas na zdjeciu satelitarnym. Poczatkowo widoczne w oddali na ostatnim zdjeciu domki jednorodzinne podejrzewalem, ze leza przy ul Hubala, zas kosciol rownolegle do Chopina, czyli z grubsza w tej samej osi co pozniejszy kosciol na Gomolki ale takie ulozenie cieni na ostatnim zdjeciu przy zalozeniu takiego kierunku moglo by powstac bardzo wczesnie rano (krotko po wschodzie). Moze zdjecie zostalo wykonane okolo 9-10 z drugiego kranca baraku niz pierwsze. Co ciekawe inaczej zakonczona jest wiezyczka na kosciele
Krzysztof - Pią Gru 22, 2006 10:44 pm

Dzięki za wspaniałe zdjęcia!
Z mapy, z 54 r. można wnioskować, że kościół stał prostopadle do ul. Sychty (te dwa czarne prostokąciki obok krzyża symbolizującego kościół to mogą być krańce baraku) i to bliżej Sychty niż Chopina. Jeśli wierzyć mapie stał on pomiędzy, późniejszymi, budynkami A i B. Taką lokalizację potwierdzają zdjęcia.
Pierwsze zdjęcie robione późnym popołudniem jest z końcowego bytu kościoła. Budynek po lewej to nowy dom za Chopina (ze sklepami po schodkach), a na pierwszym planie to ul. Sychty.
Drugie zdjęcie, poranne, robione też od Sychty pokazuje drugą stronę kościoła widoczną od Wojska Polskiego. Nie ma jeszcze budynków za Chopina, a widoczne domki stoją przy Polankach, za nasypem (dla tego widoczne są tylko dachy i poddasza).

Piotr J. - Nie Gru 24, 2006 1:01 pm
Temat postu: kościół
Mój tata, który od 1953 do 1959 roku mieszkał przy Alei Wojska Polskiego 50 twierdzi,że stary kościół stał równolegle do Sychty i Chopina, a prostopadle do Al. Wojska Polskiego. Tak mi zresztą tez pasuje ze zdjęć. Zdjęcie nr 1 - widzimy tu róg kamienicy, moim zdaniem to róg budynku, gdzie obecnie jest poczta Gdańsk 12. To na pewno nie jest budynek poniemiecki, świadczy o tym kąt nachylenia dachu i wysokość ścian typowe dla budownictwa stalinowskiego.Z kolei na zdjęciu nr 2 w tle widzę linię lasu i domki.A zwróciliście uwagę na wieżyczki? Tak jakby były dwie różne. Tata mówi też, że stojąca obecnie w ogrodzie przykościelnym Parafii Zmartwychwstańców wieżyczka (stoi zaraz za płotem naszego domu przy ul. Ludowej) pochodzi z dawnego kościoła. Namierzyłem ją tu: http://www.cr.diecezja.gd...gal=6&picture=4 I co wy na to? Mnie tak średnio pasuje, najwyżej do zdjęcia nr 1.
villaoliva - Nie Gru 24, 2006 2:15 pm

Niewykluczone, chociaż zarys otworu jest inny :hmmm:
Ale to jest z drewna więc może spróchniało i wstawiono inne wykończenie.
A sama konstrukcja wieżyczki może być oryginalna.

żółtoskrzydły - Pon Gru 25, 2006 1:37 am

A mi sie wydaje, ze wiezyczka pochodzi z kościoła zlokalizowanego juz przy ul. Gomolki. Byl w niej taki maly dzwonek (chyba to sie nazywa "sygnaturka"). Pamietam z dziecinstwa, ze pod koniec kazdej mszy wychodzil z zakrystii ministrant, odpinal ze sciany stalowa linke (podlaczona do owej "sygnaturki" przez dziurke w dachu), zdzwonil z minute, po czym przypinal stalowa linke na powrot do sciany. Nie mam pojecia, czemu to dzwonienie mialo sluzyc.

Co do usytuowania kosciola - w swietle argumentow (kolejne zdjecia, cienie) zaczynam sklaniac sie ku teori, ze stal on w prostokacie dzisiejszych ulic Sychty/Chopina/Chrzanowskiego/Wojska Polskiego, ale bardziej centralnie (w kazdym razie nadal prostopadle do Sychty/Chopina), niz go poczatkowo zaznaczylem zoltym kolorem na zdjeciu satelitarnym. Nie ulega tez watpliwosci, ze widoczny po lewej stronie zdjecia numer 1 to blok "Stalinowski". Kluczem do rozwiazania zagadki byly by byc moze wyrazniejsze zdjecia. Narozne kominy, na ktore poczatkowo liczylem - kilka wariantow pasuje. Ale w polaczeniu z oknami (niektore sa balkonowe) mozna by czesc wariantow odrzucic.

villaoliva - Pon Gru 25, 2006 1:07 pm

To jest wszystko co można z tych zdjęć wycisnąć. :yyy:
żółtoskrzydły - Wto Gru 26, 2006 2:08 am

Ja juz zglupialem, na jednych zdjeciach widze to, co moja teorie potwierdza, na innych to, co ja zaprzecza, widze to, czego sie spodziewalem i widze to, czego sie spodziewalem najmniej. Moze jest to spowodowane optyka owczesnych aparatow fotograficznych. Nie chce juz zanudzac czytelnikow kolejnymi domyslami. Troche wierze mapie z oznaczonym kosciolem, gdyz ponad to zgodna jest w 95% ze znanym mi stanem faktycznym (a jestem aborygenem), wiec dlaczego akurat kosciol mialby na niej byc oznaczony inaczej, cienie na poszczegolnych zdjeciach raczej owa mape uwiarygadniaja. Problem (mniej istotny) jest w tym, czy kosciol stal kilkanascie metrow w te, czy we w te, czy blizej tej, czy tamtej ulicy. I tak w dniu dzisiejszym nie ma najmniejszego sladu po starym kosciele, do ktorego mozna by sie odniesc. Problem Krzysztofa raczej zostal rozstrzygniety, nie ulega watpliwosci, ze kosciol tu byl, kiedy powstal i z grubsza okreslono w jakich latach funkcjonowal.

Zastanawiajace jest to, ze to okres tak nieodlegly (raptem 50lat), a rodzi tak wiele niewiadomych.

ps. Ostatnie (wyzylowane) zdjecie "villaoliva" upewnia mnie w jednym, TA DZWONNICA stala na terenie obecnej lokalizacji kosciola jeszcze dluuuuugie lata. Kto i po co ja zniszczyl ??

Krzysztof - Pią Lut 02, 2007 11:06 pm

Znajoma udostępniła mi książeczkę: "PARAFIA ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO W GDAŃSKU" Anny Pałuchy wydaną w 2001 r.
Są tam dwa zdjęcia kościoła wykonane z pewnej odległości pokazujące, również, okoliczną zabudowę. Zwłaszcza drugie, robione od zachodu z widocznymi blokami "pocztowca" pokazuje precyzyjnie usytuowanie kościoła. Barak stał równolegle do tych bloków po drugiej stronie ul. Sychty, a prostopadle do niej i do ul. Chopina (tak, jak pokazuje mapa z 54 r.).
Książka wyjaśnia pochodzenie baraku. Podejrzewałem poniemiecki obóz, ale nie przypuszczałem, że tak odległy: [sprowadzony z dalekiej Dębicy w województwie tarnobrzeskim (kochane władze nie ułatwiały życia organizatorom parafii)].

villaoliva - Sob Lut 03, 2007 3:24 pm

:== Zagadka wreszcie rozwiązana :D
Piotr J. - Wto Gru 04, 2007 10:26 am

Na forum nasza-klasa.pl ( http://nasza-klasa.pl/school/11508/29/photos/1) znalazłem ciekawe zdjęcie z podpisem, że grupka dzieci z księdzem stoi na tle "nie istniejącego jeszcze Kościoła Zmartwychwstańców przy ul. Gomółki". Zastanawiam się nad orientacją zdjęcia i budynkami, czyżby pierwszy po prawej to był blok na rogu Chrzanowskiego i Chopina?. Mimo, że mieszkam na Strzyży, nijak nie kojarzę miejsca. Widać, ze zdjęcie stare, z lat 50. Co ciekawe, po mim pytaniu do osoby, która wrzuciła zdjęcie, opis został zmieniony.
PITA - Czw Gru 06, 2007 12:45 am

Piotr J. napisał/a:
Mimo, że mieszkam na Strzyży, nijak nie kojarzę miejsca. Widać, ze zdjęcie stare, z lat 50.


Witam "ziomala". Nie wiem czy nie wprowadzę lekkiego zamętu tym postem, ale może moja próba lokalizacji na coś się przyda.
Na wycinku zamieszczonej przez Ciebie fotki pomiędzy głowami chłopców w górnym rzędzie z prawej strony, widać 2 ściany szczytowe, przypominające domy na ulicy Gomółki nr 2 i 4. Nr 2 - nieistniejący od paru lat - miał „od frontu” charakterystyczną werandę zarośniętą winem i 2 okna powyżej werandy. Nr 4 miał „od zawsze” na piętrze tylko 1 okno. Znalazłem fotkę tych domów autorstwa p. Małgorzaty Borowskiej w starym artykule z „Gazety Wyborczej. Po wklejeniu fragmentu Twojej fotki w fotkę z 1973 roku, można zobaczyć pewne podobieństwa w architekturze budynków na obu fotografiach. Dom nr 6 powstał później i to może tłumaczyć jego "nieobecnośc" na fotografii z lat 50. Jeżeli to są te domy, o których piszę powyżej, to może potwierdzić się Twoja teza, iż nowy dom z prawej strony fotografii „komunijnej” stoi na skrzyżowaniu Chrzanowskiego i Chopina.

Piotr J. - Czw Gru 06, 2007 5:12 pm

Niby racja, ale zwróć uwagę na odległość między budynkami i linię zabudowy. Domniemane budynki przy Gomółki są za daleko od bloku i w dodatku ustawione na skos. Nie pasuje mi to zupełnie. Mam też inną teorię. Blok po prawej stronie to mógłby być budynek na rogu Sychty i Chrzanowskiego, linia domków w tle to ul. Hubala, dom widoczny od kalenicy w środku to ul. Rolna , a skośna ulica po prawej to ul.Ludowa z widocznymi domami nr 1 i 3. Jednak tego też nie jestem pewien, przecież Ludowa 1 to dom z dachem mansardowym.
Patryk - Pon Gru 17, 2007 10:32 pm

Grupa dzieci stoi w miejscu księgarni (chyba byłej księgarni). Fotograf ma za plecami barak kościoła.

Tak ja to wiedzę.

kkamila - Pon Sty 14, 2008 4:41 pm
Temat postu: foty:D
Witam, pogrzebałam w babcinych fotach i trafiłam zdjęcia z komunii mojego wujka (aktualnie lat 50)zrobione przed kościołem ale już pod lasem :D mogę zainteresowanym na maila w lepszej rozdziałce podesłać :)
JMjr - Sro Lis 30, 2011 12:14 am

villaoliva napisał/a:
Zagadka wreszcie rozwiązana :D

Albo i nie:
które 3 z pięciu bloków przy Sychty są na zdjęciu?
patrząc na zdjęcie "do lasu" (domki przy Gomółki) i zdjęcie satelitarne np Google to kościół był nie na obecnym Kwadracie ale bliżej Chrzanowskiego

Krzysztof - Sro Lis 30, 2011 9:41 am

Jeśli wierzyć lokalizacji ze starej mapy, a nie widzę powodu aby wątpić, to żółtoskrzydły zlokalizował kościół trochę za blisko Wojska Polskiego.
JMjr - Nie Gru 04, 2011 9:11 pm

Krzysztof napisał/a:
Jeśli wierzyć lokalizacji ze starej mapy, a nie widzę powodu aby wątpić, to żółtoskrzydły zlokalizował kościół trochę za blisko Wojska Polskiego

i to czerwone wydaje mi się bardziej prawdopodobne. Zótoskrzydły chyba zasugerował się obecnymi blokami przy "Kwadracie".

Sabaoth - Pon Gru 19, 2011 6:06 pm

Już w 1929 r. planowano wybudować na Friedrichplatz kościół ewangelicki. Według planów kościół miał się znajdować bliżej obecnej Al. Wojska Polskiego. Zastanawia mnie, czy to miała być alternatywna lokalizacja dla kościoła Św. Pawła (w budynku kina Znicz) czy może osobny, niezależny kościół. Rozpisano nawet konkurs na budynek kościoła przeznaczając na nagrody 13 tys. DG (guldenów). Z planów chyba jednak nic nie wyszło. Projekty nawet ciekawe, Kloeppel standardowo modernistyczny zdobył IV miejsce w konkursie.
KasiaP - Pon Mar 12, 2012 3:04 pm

A macie przypadkiem jakieś zdjęcia placu Generała Maczka?
Krzysztof - Pią Lip 28, 2017 11:05 am

Z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group