Dawny Gdańsk

Projekt "Dolny Wrzeszcz" - ULICE

Jarek z Wrzeszcza - Czw Kwi 20, 2006 11:44 am
Temat postu: ULICE
Jak w temacie.
feyg - Pon Lut 04, 2008 8:23 am

Zmiany na Wajdeloty
Cytat:
Zamiast planowanego deptaka, Wajdeloty w Gdańsku-Wrzeszczu będzie ulicą jednokierunkową. Powstaną również szerokie chodniki, nowe latarnie, drzewa oraz ponad 60 ławek.

By ta część miasta zalśniła nowym blaskiem, urzędnicy muszą znaleźć około 15 mln zł niezbędnych do przeprowadzenia inwestycji. Powinni też uporać się z handlarzami, którzy od 30 lat zajmują budynki przy wejściu do parku Kuźniczki.

Największy problem, szczególnie w obliczu innych gdańskich inwestycji, takich jak Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej, plan rozbudowy ul. Słowackiego, stanowią pieniądze. Pod koniec ubiegłego roku, gdy w Gdańsku uchwalano Wieloletni Plan Inwestycyjny, o remoncie ul. Wajdeloty w roku 2008 nie było mowy.

- Ale ponieważ projekt jest gotowy, przesunęliśmy tę inwestycję na ten rok - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, prócz pieniędzy na remont ulicy, znajdą się również fundusze na pomoc dla wspólnot mieszkaniowych, by te mogły odnowić elewacje kamienic.

- Myślimy o pewnego rodzaju kredycie, z którego wspólnoty mogłyby sfinansować remont budynków - mówi jeden z urzędników gdańskiego magistratu, który zajmuje się inwestycjami.

Pieniądze, o których mowa, zapisano w WPI jako środki na rewitalizację gdańskich ulic.

- Fizycznie gotówka spłynąć ma do miejskiej kasy z Urzędu Marszałkowskiego - twierdzą gdańscy urzędnicy. Osobny problem to handlarze, którzy od około trzydziestu lat pracują przy skrzyżowaniu Wajdeloty i Kilińskiego. Zgodnie z zaleceniami wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków, sklepiki powinny zostać usunięte.

- Nigdzie się stąd nie wybieramy - mówi jeden z handlarzy. - Co prawda w sądzie z miastem przegraliśmy i czekamy na nakaz wyprowadzki. Ale toczy się jeszcze jedna sprawa o uwłaszczenie, ponieważ jedna z koleżanek odwołała się od wyroku. Możliwe więc, że to właśnie nam sąd przyzna rację. I wtedy miasto będzie miało problem.


Co chcieli, co zrobią

Deptak - pierwotnie plany remontu ulicy Wajdeloty obejmowały całkowity zakaz ruchu samochodów. Jednak po dokładniejszych analizach planiści z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku podjęli decyzję jedynie o znacznym ograniczeniu ruchu kołowego z powodu dojazdu do wielu budynków.
Projekt gotowy ponad rok - aktualnie obowiązujący projekt przebudowy powstał jeszcze w grudniu 2006 roku. Obejmuje nie tylko zwężenie jezdni do 3,5 m, poszerzenie chodników, wyznaczenie miejsc parkingowych, ustawienie słupków, które uniemożliwią parkowanie pojazdów na chodnikach, ale przede wszystkim przebudowę całej instalacji podziemnej. Głównie chodzi tu o budowę tzw. kanału ulgi dla potoku Strzyża, który ma zapobiec zalewaniu Dolnego Wrzeszcza przez wezbrane wody potoku.
Jakub Wielicki - POLSKA Dziennik Bałtycki

mce - Czw Kwi 15, 2010 1:52 pm
Temat postu: Brunshöferweg (ul.Waryńskiego)
Słaby skan ale zawsze coś, pocztówka Brunshöferweg (ul.Waryńskiego) z eBaya jakiś czas temu, nie kupiłem niestety a poszła dość drogo.
pumeks - Czw Kwi 15, 2010 1:56 pm

A to przypadkiem nie jest górno-wrzeszczański odcinek Waryskiego, między torami a Grunwaldzką?
mce - Czw Kwi 15, 2010 2:04 pm

To jest widok od torów w stronę pl Komorowskiego, zobacz charakterystyczne werandy "na słupkach" budynku zaraz po prawej.
pumeks - Czw Kwi 15, 2010 2:58 pm

Faktycznie
Jarek z Wrzeszcza - Czw Kwi 15, 2010 6:03 pm

078.jpg nigdy nie widziałem :== Czy masz ją może w lepszej rozdzielczości?
mikado - Czw Kwi 15, 2010 9:27 pm

Przyłączam się gorąco do prośby Jarka! :masta:
Sabaoth - Czw Kwi 15, 2010 10:26 pm

078.jpg albo bardzo podobne było w którymś z Danziger Hauskalenderów.
Piotr - Pią Lis 11, 2011 5:07 pm

Widoczne na fotce 078 tory kolejowe to jest linia dzisiaj biegnąca na nasypie? Czy coś kręcę.
Piotr

Marek Z - Pią Lis 11, 2011 5:11 pm

Piotr napisał/a:
Widoczne na fotce 078 tory kolejowe to jest linia dzisiaj biegnąca na nasypie?

Dokładnie. Obecnie tory biegną kilka metrów wyżej.

Piotr - Pią Lis 11, 2011 5:19 pm

Dzięki. Marudząc dalej zapytam co było powodem przebudowy torowiska.
P

dandola - Pią Lis 11, 2011 6:09 pm

A ja marudząc dalej zapytam co zostało z tamtych dni do dziś i czy można prosić o wygląd współczesny tego miejsca.
Piotr - Pią Lis 11, 2011 6:24 pm

Jakieś strasznie marudne towarzystwo się zebrało ;-)
P

dandola - Pią Lis 11, 2011 6:35 pm

:haha: Ale takie "marudzenie" prowadzi czasem do konstruktywnych wniosków i poszerza stan wiedzy. Mnie z prowincji ta Hauptstrasse nic nie mówi. Nie wiem gdzie jestem patrząc na tę Postkarte. Poza tym zastanawiam się dlaczego polska prasa gdańska nazywała dzisiejszą ulicę Wajdeloty Mariańską chociaż nosiła ona oficjalną urzędową nazwę niemiecką.
Orka - Pią Lis 11, 2011 6:54 pm

@dandola-jak jutro będzie ładnie i nikt mnie nie ubiegnie z wrzuceniem na forum, to przejdę się zrobić współczesne zdjęcia obu połówek Waryńskiego.
Piotr - Pią Lis 11, 2011 6:59 pm

Ja tylko tak z przekory o tym marudzeniu.
O tym, że Wajdeloty była nazywana Mariańską to nie wiedziałem. Musze to poćwiczyć. Natomiast sprawa podniesienia torowiska kilka metrów wyżej mnie zaintrygowała. Co było powodem takiej przebudowy i kiedy to zostało wykonane?
Piotr

dandola - Pią Lis 11, 2011 7:04 pm

I mamy wynik "marudzenia". Wybaczcie prowincjuszowi. Dla mnie Górny, czy Dolny Langfuhr wsio ryba. A gdzie jest "Projekt Górny Wrzeszcz"? Jeśli Admin się nie pogniewa to poza tematem przedstawię notkę prasową z ul. Mariańską (1931 r.).
Orka - Pią Lis 11, 2011 7:23 pm

dandola napisał/a:
A gdzie jest "Projekt Górny Wrzeszcz"?


Nie ma, a szkoda :)

dandola napisał/a:
Jeśli Admin się nie pogniewa to poza tematem przedstawię notkę prasową z ul. Mariańską (1931 r.).


Ulica Mariańska jak najbardziej mieści się w temacie :) . A Mariańska-może po prostu to spolszczenie "na żywca" Marienstrasse?

dandola - Pią Lis 11, 2011 7:35 pm

Gdyby tak tłumaczyć to by wyszła ul. Maryjna. A Wajdeloty to był Marienplatz - dosłownie Plac Maryjny. I wszystko jasne. A czemu nie ma projektu Oberlangfuhr"?
Krzysztof - Pią Lis 11, 2011 7:58 pm

dandola napisał/a:
A Wajdeloty to był Marienplatz - dosłownie Plac Maryjny

Nie tak.
Marienstrasse to Maryjna - Wajdeloty. Marienplatz to tylko rondo na końcu Wajdeloty (teraz bez nazwy)

dandola - Pią Lis 11, 2011 8:02 pm

Tak podali w Instytucie Ulicologii - http://www.danzig.at/index.php?id=15,0,0,1,0,0
Krzysztof - Pią Lis 11, 2011 8:13 pm

Marienplatz i Marienstrasse to Wajdeloty. Tam też.
dandola - Pią Lis 11, 2011 8:15 pm

To już jestem głupi :głupi_ty:
Krzysztof - Pią Lis 11, 2011 10:16 pm

dandola napisał/a:
Hauptstrasse (Grunwaldzka) 1940 (aukcyjna)

dandola napisał/a:
Mnie z prowincji ta Hauptstrasse nic nie mówi. Nie wiem gdzie jestem patrząc na tę Postkarte.

Nie jesteś pierwszy, który ma (miał) problemy. Zajrzyj tu: http://www.forum.dawnygda...p=115488#115488

Orka - Sob Lis 12, 2011 12:33 pm

Obiecane zdjęcia.
Sabaoth - Sob Lis 12, 2011 12:40 pm

W przypadku tej drugiej fotki należało obrócić się o 180 stopni :hihi:
Orka - Sob Lis 12, 2011 1:10 pm

Sabaoth napisał/a:
W przypadku tej drugiej fotki należało obrócić się o 180 stopni :hihi:


Ale framuga ze mnie...Na obu pocztówkach jest faktycznie to samo miejsce, a ja byłam przekonana, że to 2 połówki Waryńskiego, po obu stronach nasypu... :oops:

Teraz widać, że na samym rogu brakuje wielkiej kamienicy...Z miejsca po niej robiłam zdjęcia. W chaszczach widać jakieś resztki podmurówki i luźne cegły.

Marek Z - Nie Lis 13, 2011 10:24 am

Piotr napisał/a:
co było powodem przebudowy torowiska


Mi.in. rozbudowa dróg. Np. bezkolizyjny (pod torami) przejazd w rejon ul Klinicznej i w kierunku Nowych Szkotów (od strony Al. Zwycięstwa), w rejonie ul Waryńskiego - przejście pod torami, przejazd od ul. Dmowskiego do ul. Wajdeloty, a także umożliwiono swobodny przejazd w ciągu ul. Wyspiańskiego.

norveg - Nie Lis 20, 2011 4:03 pm

Marek Z napisał/a:
Piotr napisał/a:
co było powodem przebudowy torowiska


Mi.in. rozbudowa dróg. Np. bezkolizyjny (pod torami) przejazd w rejon ul Klinicznej i w kierunku Nowych Szkotów (od strony Al. Zwycięstwa), w rejonie ul Waryńskiego - przejście pod torami, przejazd od ul. Dmowskiego do ul. Wajdeloty, a także umożliwiono swobodny przejazd w ciągu ul. Wyspiańskiego.


Powodem przebudowy torowiska była konieczność zwiększenia przepustowości dwutorowego szlaku między Gdańskiem a Sopotem. Ruch podmiejski był bowiem w Gdańsku mocno rozwinięty, w tamtym czasie chyba nigdzie indziej na terenach obecnie polskich niespotykany w takiej skali.
Wymyślono więc, że szlak zostanie przebudowany na czterotorowy, co pozwoli rozdzielić ruch podmiejski i dalekobieżny. Tak jak dziś są tory SKM i dalekobieżne. Oczywiście należało oddzielić ruch kolejowy od pieszego i samochodowego. O ile mnie pamięć nie myli, to był to nawet wymóg którejś ustawy pruskiej. Do końca I WŚ udało się tylko podnieść tory na nasyp, nasyp obmurować, ukończono wiadukty, przejścia piesze. Tyle że nie położono drugiej pary torów, nadal były tylko dwa.

mikado - Nie Lis 27, 2011 10:56 pm

Orka napisał/a:
teraz widać, że na samym rogu brakuje wielkiej kamienicy...Z miejsca po niej robiłam zdjęcia. W chaszczach widać jakieś resztki podmurówki i luźne cegły.


Orka, rzeczywiście na tym dzikim parkingu w dni rynku można znaleźć podmurówki, ale - jak mówią autochtoni, to pozostałości po szklarniach tutejszego ogrodnika. Tyle wiem :)

Orka - Pią Gru 09, 2011 10:08 am

mikado napisał/a:

Orka, rzeczywiście na tym dzikim parkingu w dni rynku można znaleźć podmurówki, ale - jak mówią autochtoni, to pozostałości po szklarniach tutejszego ogrodnika. Tyle wiem :)


To możliwe, być może szklarnie stały na resztkach przedwojennej kamienicy. Bo że jakaś kamienica tam była-to nie mam najmniejszej wątpliwości.

mikado - Pon Gru 12, 2011 12:25 pm

chyba nikt tu nie ma wątpliwości - są przecież zdjęcia. Podpytałam się sąsiadów - ogrodnik był tu juz w latach 60., nawiózł trochę ziemi i zrobił podmurówki na szklarnie. Podobno same podmurówki stoją na betonowych płytach, być może zachowały się stropy podpiwniczenia kamienicy? ja po tych krzaczorach nie łażę, ale może coś tam sie da zobaczyć?
mikado - Czw Sty 12, 2012 1:43 pm

dostałam od znajomego zdjęcia z tej okolicy, nie wiem z jakich lat dokładnie. Na jednym widać budowę bloków przy ul. Białej 3 i 6, budowane były podobno w latach 60. Na dwóch pozostałych widać milicję wchodzącą do tunelu na Waryńskiego - zdjęcia były robione z bloku przy Białej 3.




pumeks - Sro Lis 07, 2012 9:40 am

Wahałem się, czy nie wrzucić tego do wątku o tramwajach, ale jednak sentyment do "Dolnego Wrzeszcza" wziął górę. Przystanek "piątki" na Waryńskiego, z uroczej galerii fotek tramawajowo-autobusowych (KLIK)
EwkaW - Sro Lis 07, 2012 9:55 pm

Tak to właśnie było, dobrze pamiętam. Jeszcze po pierwszej klasie liceum, wtedy VIII-mej, (1960) jeździłam z tego przystanku na plażę w Brzeźnie :uhmm:
bassa - Nie Lis 11, 2012 2:48 am

Niesamowite.

:==

"Piątka" miała drewniane siedziska z listewek -i motorniczego z prawdziwą korbą...

Tramwaj pachniał smarem do tej korby i skórzaną torbą konduktora.

I w maju- bzem, pęki bzu ludzie wieźli , zawsze ktoś jechał z kwiatami a i chyba rosły krzewy w ogródkach w tamtej okolicy -biały bez...

rispetto - Wto Lis 13, 2012 11:41 am

Niesamowita jest też ilość ludzi na tej ulicy. O prostym chodniku i równej jezdni nie wspominając ;)
EwkaW - Wto Lis 13, 2012 5:32 pm

rispetto napisał/a:
Niesamowita jest też ilość ludzi na tej ulicy.

Odpowiedź jest prosta. Bardzo nieliczni mieli wtedy samochody prywatne. Ośmieliłabym się twierdzić, że poniżej 10% i bliżej 5-ciu. Swoją drogą warto by zajrzeć do jakiegoś rocznika statystycznego z tamtego okresu.
No i cały ten tłumek czeka oczywiście na następny tramwaj, bo ten jest już pełen.
Tłok w tramwajach, niemożebny w godzinach szczytu, to był wtedy problem.

Z podobnych przyczyn ten dobry stan chodników i jezdni. Mały ruch samochodowy po prostu, ale też chyba większa kultura kierowców, tym bardziej, że problemów z postawieniem samochodów nie było, miejsca aż nadto 8))

Marcel - Sob Gru 29, 2012 4:29 pm

Dzień dobry,
nie chciałem otwierać nowego tematu dlatego postanowiłem swoją prośbę napisać tu.
Bardzo mi zależy na starych fotografiach ulicy Wajdeloty, zwłaszcza jej początku, od skrzyżowania z Waryńskiego i Danusi. (Choć oczywiście każdy inny odcinek będzie bardzo mile widziany).
Ciekawi mnie jaki budynek był na rogu Wajdeloty i Waryńskiego, na przeciwko baru "Smakosz", jaka kamienica stała przed obecnym "Lady Fitness" (moja pamięć sięga tylko parterowego baraku), oraz jak wyglądała kamienica nr 2 przed laty. W domowym archiwum znalazłem jakieś zdjęcia, ale niestety przedstawiają tylko mało znaczący wycinek elewacji...
Jeżeli ktoś dysponuje takimi fotografiami, informacjami i chciałby się nimi ze mną podzielić, będę bardzo wdzięczny. :zgooda:

Jarek z Wrzeszcza - Sob Gru 29, 2012 7:11 pm

A czy tutaj zaglądałeś? :wink:
Marcel - Nie Gru 30, 2012 4:16 am

Jestem w szoku. Oczywiście, że tego ujęcia nie znałem... coś pięknego.
Marcel - Wto Sty 08, 2013 10:31 pm

http://www.wajdeloty.org/...d=198&Itemid=34

:==

Teraz tylko trzymać kciuki aby roboty posuwały się spokojnie do przodu.

Jarek z Wrzeszcza - Czw Sty 10, 2013 7:57 pm

Pożyjemy, zobaczymy.
Miro - Sob Gru 14, 2013 10:04 am

Bäckerei Schröter Labesweg 18 (Lelewela)

Miro

Jarek z Wrzeszcza - Nie Gru 15, 2013 9:58 am

:==
Miro - Pon Gru 16, 2013 8:37 am

Michaelisweg..............

Miro

Miro - Wto Sty 07, 2014 12:14 pm

Osiedle stoczniowe Konradstrasse (Lubelska)

Miro

pumeks - Wto Sty 07, 2014 12:17 pm

Nie kojarzę takiej ulicy :???:
Miro - Wto Sty 07, 2014 12:56 pm

pumeks napisał/a:
Nie kojarzę takiej ulicy :???:


Specjalnie zostawiłem opis zdjęcia.
Akademia podaje, że Konradstrasse to Lubelska w Oliwie,
google Lubelska okolice Ujeściska.

Miro

pumeks - Wto Sty 07, 2014 1:01 pm

Konradstraße w Oliwie to chyba dzisiejsza Śląska na Małym Przymorzu, ale to zdjęcie mi "nie pasuje" - ono rzeczywiście wygląda na Dolny Wrzeszcz, te budynki w głębi mogłyby stać na ul. Kościuszki... :hmm:
Miro - Wto Sty 07, 2014 8:22 pm

Chyba tutaj chodzi o Arthur Conradstr. dzisiejsza Zygmunta Augusta.

Miro

Krzysztof - Wto Sty 07, 2014 9:36 pm

Tak. To Zygmunta Augusta. :zgooda:
Tylko że, zdjęcie "zygmunta augusta...JPG" nie przedstawia tej ulicy, a Lwowską. Ten budynek zamykający widok stoi przy Chrobrego. Zaznaczyłem ten widok na czerwono, a stary widok na żółto.

Jarek z Wrzeszcza - Nie Sty 12, 2014 1:48 pm

Świetne! :==

Tradycyjnie uprzejmie proszę o lepszy skan na maila :wink:

Miro - Pon Sty 13, 2014 4:26 pm

Hallera (Ostseestraße)

Miro

Miro - Pon Sty 20, 2014 11:31 am

Trochę wcześniej od zdjęcia wyżej była przed wojną "Die Sporthalle",
później teatr i opera.
Rok 1959.

Miro

EwkaW - Pon Sty 20, 2014 3:22 pm

Miro, ta Twoja kopalnia to chyba nie ma dna :wow:
seestrasse - Pon Sty 20, 2014 11:07 pm

O jak miło zobaczyć zakład pracy swój ukochany :wink: Przy okazji - zapraszam na spektakle!
Jarek z Wrzeszcza - Czw Sty 23, 2014 4:50 pm

Świetne, poproszę o większe :==
Miro - Wto Lut 04, 2014 12:55 pm

seestrasse napisał/a:
O jak miło zobaczyć zakład pracy swój ukochany :wink:


Tutaj Twoja firma jest lepiej widoczna.

Miro

seestrasse - Wto Lut 04, 2014 9:45 pm

dziękować :D
Miro - Pią Lut 07, 2014 8:20 am
Temat postu: Große Allee
Große Allee.
Dom z przybudówką to "Cafe Hochschule",
lokal często odwiedzany przez gdańskich studentów.

Miro

Krzysztof - Pią Lut 07, 2014 10:36 am

Miro napisał/a:
Große Allee.

A to nie już Haptstraße?

Jarek z Wrzeszcza - Pią Lut 07, 2014 1:06 pm

Tak, to już Hauptstrasse.
Miro - Pią Lut 21, 2014 9:22 am

Jak już wiem gdzie dokładnie przebiega granica między Górnym a Dolnym Wrzeszczem
to teraz wstawie prawidowo zdjęcie z Dolnego Wrzeszcza,
skrzyżowanie Mickiewicza i Hallera rok 1956/7.

Miro

Fenix - Nie Mar 09, 2014 9:08 pm

O gdańskich ulicach na pbc ; Straßenverzeichnis von Danzig mit Vororten und Zoppot (Freie Stadt Danzig) mit Angabe der Zustellpostanstalten , Straßenverzeichnis von Danzig mit Vororten und Zoppot (Freie Stadt Danzig) mit Angabe der Zustellpostanstalten , i na wesoło Das große Danziger Stadtfest : (erschien erstmalig um 1855) .
Miro - Sro Mar 12, 2014 4:27 pm

Rok 1956 ul. Kościuszki (Magdeburger Straße).

Miro

Miro - Czw Lis 27, 2014 3:05 pm

Pocżątek la 30-tych, skrzyżowanie Ringstraße (Kościuszki) i Brösener Weg (Chrobrego).
Domy zbudowane przez "Frei Baugenossenschaft zu Danzig e. G.m.b.H."

Miro

Jarek z Wrzeszcza - Czw Lis 27, 2014 8:15 pm

Świetne :==

Tradycyjnie już proszę o dobry skan na maila :wink:

Miro - Sro Mar 11, 2015 3:23 pm
Temat postu: Max-Halbe-Platz
Może nie ulica ale Max-Halbe-Platz ( Plac ks. Komorowskiego),
podczas przebudowy w 1930 roku.

Miro

Jarek z Wrzeszcza - Sro Mar 11, 2015 10:30 pm

Woooooooooow!!! :szczena:

Nie znam żadnego zdjęcia tego placu. Tradycyjnie proszę o lepszy skan na maila, Miro :wink: No i ciekaw jestem, gdzie to znalazłeś...

pumeks - Czw Mar 12, 2015 6:52 am

:==
"Ach, cóż znaczy Ameryka wobec tramwaju z numerem dziewięć, który jeździł do Brzeźna"

EwkaW - Czw Mar 12, 2015 10:40 am

pumeks napisał/a:
:==
"Ach, cóż znaczy Ameryka wobec tramwaju z numerem dziewięć, który jeździł do Brzeźna"

Skąd ten cytat, bo nie kojarzę :wink: Czy dotyczy czasów WMG?
Za mojej powojennej pamięci do Brzeźna jeździła piątka :D

pumeks - Czw Mar 12, 2015 11:22 am

O ile mnie pamięć nie zawodzi :dziadek: , to z "Blaszanego bębenka"
A tak w ogóle, przebudowa placu na tym zdjęciu jest związana z budową nowej linii tramwajowej - przedwojennej "piątki" przez Ostseealee/Hallera, Bärenweg/Mickiewicza do Heeresanger/Legionów.

Miro - Czw Mar 12, 2015 3:37 pm

Jarek z Wrzeszcza napisał/a:

Nie znam żadnego zdjęcia tego placu. Tradycyjnie proszę o lepszy skan na maila,


To był bardzo kiepski skan i nic więcej nie da się zrobić. Kilkakrotna obróbka sprawiła, że jest coś tam widać. Każde powiekszenie zrobi jedną wielką czarną plamę.
Także Jarek musi wystarczyć to co wsawiłem.

Miro

Jarek z Wrzeszcza - Czw Mar 12, 2015 10:32 pm

OK, Miro, a gdzie to znalazłeś?
Zbych - Pią Mar 13, 2015 5:21 pm

EwkaW napisał/a:

Skąd ten cytat, bo nie kojarzę :wink: Czy dotyczy czasów WMG?
Za mojej powojennej pamięci do Brzeźna jeździła piątka :D

Ten cytat jest też na dole strony głównej danzig-online.pl w trzech językach.

Miro - Pią Mar 13, 2015 9:04 pm

Jarek z Wrzeszcza napisał/a:
OK, Miro, a gdzie to znalazłeś?

Ja tego nie znalazłem, ja to miałem.
Tak na poważnie to trudno powiedzieć skąd ten skan pochodzi.
Przypuszczalnie z któregoś wydania "Danziger Volksstimme", bo jak pisałem skan jest kiepski,
a właśnie ta gazeta ma chyba najgorsze skany.

Miro

Marcel - Wto Mar 31, 2015 9:42 pm

Jarek z Wrzeszcza napisał/a:
A czy tutaj zaglądałeś? :wink:


Wspólnota spod Wajdeloty 3, oddała strychy pewnej firmie projektowo budowlanej, w zamian za zrobienie np. remontu elewacji. Miałem nadzieję, że uda mi się zarazić sąsiadów miłością do fasady przedwojennej, którą doskonale widać na znalezionej przez Jarka pocztówce. Stało się jednak inaczej, projekt niestety jest nijaki i nie przewiduje żadnych odtworzeń. Mogłoby być ślicznie a będzie jak zwykle... :głupi_ty:

Miro - Sro Kwi 01, 2015 2:25 pm

Zdjęcie z 1910 roku.
Colonie Schichau Danzig
Nie będzie to ul. Twarda.

Miro

pumeks - Sro Kwi 01, 2015 2:53 pm

To kolonia domków robotniczych w okolicy gdzie do niedawna była brama Stoczni Północnej. Ulica widoczna pośrodku, została później (ok. 1929?) włączona w ciąg Paul-Beneke-Weg, czyli obecnej ul. Marynarki Polskiej. Domy z lewej strony fotki zostały wyburzone w latach 70. XX wieku, te z prawej - całkiem niedawno :II
Wiercipietek - Sro Kwi 01, 2015 2:55 pm

A nie są to domki, które stały przy "Jana z Kolana"? Te z prawej strony rozebrano trzy lata temu? O, nawet na guglu jest jeszcze stara fota :
Miro - Sro Kwi 29, 2015 12:02 pm
Temat postu: Simsonweg (ul. Dzielna)
Kolejny nie najlepszy skan, na którym widzimy
nowe bloki mieszkalne przy Simsonweg (ul. Dzielna)

Miro

EwkaW - Sro Kwi 29, 2015 12:55 pm

Wiercipietek napisał/a:
A nie są to domki, które stały przy "Jana z Kolana"?

Tak, to właśnie są te domki :)

pumeks - Sro Kwi 29, 2015 3:03 pm

EwkaW napisał/a:
Wiercipietek napisał/a:
A nie są to domki, które stały przy "Jana z Kolana"?

Tak, to właśnie są te domki :)

Tylko że one były przy Marynarki Polskiej, daję głowę :)
Tu coś na ten temat

EwkaW - Sro Kwi 29, 2015 7:28 pm

pumeks napisał/a:
Tylko że one były przy Marynarki Polskiej, daję głowę :)

Pumeksie, zanim to napisałam, zajrzałam do planu Gdańska na stronie Urzędu Miasta, interaktywnego zresztą. Oczywiście masz rację. Jest to jedyny plan, na którym łatwo wyłapać granicę pomiędzy tymi ulicami.
Natomiast na innych planach ma się to różnie:
książeczkowy plan Trójmiasta wyd. Tessa 2002/2003 - Jana z Kolna ciągnie się aż do przystanku SKM Nowe Szkoty,
wydany na Euro 2012 książeczkowy plan Gdańska wyd. daunpol podaje tak samo,
podobnie Demart wyd. 2013,
książeczkowy plan Trójmiasta wyd. PPWK 2006 - już lepiej, ale granica między tymi ulicami jest trudna do określenia.
Problem wynika z faktu, że jest to prosty odcinek, bez wyraźnego skrzyżowania.
W tej sytuacji trudno się dziwić różnym spojrzeniom na umiejscowienie tych domów.
I na koniec najważniejsze - Twoja głowa ocalała :hihi:

pumeks - Sro Kwi 29, 2015 8:01 pm

Cóż, po prostu pamiętam tabliczki które wisiały na tych budynkach :mrgreen:

A różnica między ulicami ma historyczne korzenie:
Jana z Kolna (dawna Schichaugasse) powstała mniej więcej w okresie budowy Stoczni Schichaua czyli ok. 1890, i początkowo kończyła się tam, gdzie sama stocznia - żeby jechać w kierunku Nowego Portu, trzeba było z tego miejsca dotrzeć do Martwej Wisły i potem już jechać jej prawym brzegiem, dawną Broschkischer Weg czyli Wiślną.

Nowa trasa, Paul-Beneke-Weg czyli nasza ul. Marynarki Polskiej, powstała dopiero ok. 1929 r. i łączyła właśnie starą Schichaugasse z Nowym Portem.

Miro - Czw Kwi 30, 2015 1:37 pm
Temat postu: Marienstrasse 3 (Wajdeloty)
Marienstrasse 3 (Wajdeloty).
W opisie górnego zdjęcia rok 1910.

Miro

pumeks - Pią Sty 29, 2016 5:47 pm

Początkowy przystanek "piątki" na Waryńskiego. ŹRÓDŁO podaje datę 1966, ale to chyba pomyłka.
Wiercipietek - Pią Sty 29, 2016 9:08 pm

Zdecydowanie. Widoczny na plakacie w tle Tito Schipa zmarł w 1965, a w tej części Europy bywał dekadę wcześniej.
Gdyby zidentyfikować resztę plakatów, można by określić datę dokładniej.

Edyta:
No to już wiemy - Bogna Sokorska występowała z Tito we wrześniu 1959.

Jarek z Wrzeszcza - Nie Sty 31, 2016 9:56 am

Fantastyczne zdjęcie! :==
pumeks - Sro Lut 10, 2016 10:31 am

Tak się tylko upewnię: to zdjęcie z Waryńskiego (pojawiło się w kilku albumach) oczywiście znasz?
Jarek z Wrzeszcza - Sro Lut 10, 2016 11:50 am

Tak.
pumeks - Sro Mar 16, 2016 12:07 pm

Jeszcze jest takie, z tym że widać na nim głównie tramwaj, a właściwie doczepę :wink:
pumeks - Nie Maj 01, 2016 6:04 pm

Zdjęcie nieco wcześniejsze (tramwaj ma oznaczenie MZK Gdańsk - Gdynia, używane do 1951/2; na poprzednim zdjęciu widać WPK Gdańsk - Gdynia). W tle charakterystyczna weranda kamienicy przy ul. Waryńskiego 9.
Źródło: http://fotopolska.eu/879218,foto.html

pumeks - Sob Lis 12, 2016 9:47 am

Mały Klaus na ul. Kilińskiego, obok stawu browarnego:
https://www.fotocommunity...nzig-l/32284719

Marcel - Czw Sie 24, 2017 10:28 pm

Marcel napisał/a:
Ciekawi mnie jaki budynek był na rogu Wajdeloty i Waryńskiego, na przeciwko baru "Smakosz"


Cytuję sam siebie, znalazłem zdjęcie nieistniejącej kamienicy z rogu Wajdeloty/Waryńskiego. Jeżeli już gdzieś się pojawiło to sorry.






źródło: http://sedina.pl/galeria/...=2362&pid=19543

W dalszym ciągu szukam zdjęcia kamienicy nr 2 przy ul. Wajdeloty...

Jarek z Wrzeszcza - Nie Sie 27, 2017 7:58 am

Świetne zdjęcia :==
Krzysztof - Pią Sty 05, 2018 3:20 pm
Temat postu: Biała
Z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater
Cytat:
Dolny... Kleinhammerweg 9 z ebaya:

pumeks - Pią Sty 05, 2018 6:23 pm

Zdjęcie pikne :== ale adres raczej się nie zgadza
EDIT: Już doczytałem, że to późniejsza Weisser Weg 9


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group