Dawny Gdańsk

Errata - Brama Złota

Sabaoth - Nie Lut 12, 2006 7:39 pm
Temat postu: Brama Złota
Nie tylko z Basztą Jana / Jacek były problemy, podobnie było ze Złotą Bramą, chyba władze nie mogły się zdecydować, którą bramę Długouliczną czy Wyżynną nazwać Złotą :hihi:

GDAŃSK - Brama Złota

knovak - Nie Lut 12, 2006 7:49 pm

A to jakieś "władze" wydały tę pocztówkę? Czy jednak RSW "Prasa Książka Ruch" albo coś w tym stylu? :%
Sabaoth - Nie Lut 12, 2006 8:31 pm

Władze nadawały nazwy, nie wydaje mi się żeby Ruch od tak sobie podpisywał pocztówki, a nazwy brał z kapelusza.
danziger - Nie Lut 12, 2006 8:40 pm

Sabaoth napisał/a:
Władze nadawały nazwy, nie wydaje mi się żeby Ruch od tak sobie podpisywał pocztówki, a nazwy brał z kapelusza.

To nie władze decydowały o podpisach pocztówek, a tym bardziej błędnych podpisach.
Podobnbie jak to nie dzisiejsze władze wymuszają na dziennikarzach pisania o "ratuszu Wielkiego Miasta" czy "ratuszu nowomiejskim w samym sercu Starego Miasta" (w obu przypadkach chodziło o pewien obiekt u zbiegu Długiej i Długiego Targu).

Zoppoter - Nie Lut 12, 2006 9:03 pm

danziger napisał/a:

To nie władze decydowały o podpisach pocztówek, a tym bardziej błędnych podpisach.
Podobnbie jak to nie dzisiejsze władze wymuszają na dziennikarzach pisania o "ratuszu Wielkiego Miasta" czy "ratuszu nowomiejskim w samym sercu Starego Miasta" (w obu przypadkach chodziło o pewien obiekt u zbiegu Długiej i Długiego Targu).


Obawiam sie jednak, ze podobieństwa między współczesnymi władzami a tymi z czasów komuny w tym aspekcie akurat nie znajdziemy. Ówczesna władza decydowała o wszytkim. Mogła co najwyzej zbagatelizowac poprawnośc tej nazwy, ale nie było mozliwości, by cokolwiek było sprzedawane z tekstem niezaakceptowanym przez władze. Zwłaszcza w miejscach, gdzie kazda taka niescisłość mogła byc uznana za sabotaż, dywersje, reakcję, albo prowokacje Wehrwolfu...

Sabaoth - Nie Lut 12, 2006 10:06 pm

Zoppcio ma rację, szczególnie, że "kilka dni wcześniej" nie było jeszcze polskich nazw. Ktoś te nazwy musiał nadać i robiła to władza, a nie dziennikarze czy wydawcy pocztówek.
danziger - Nie Lut 12, 2006 10:26 pm

Zoppoter napisał/a:
Ówczesna władza decydowała o wszytkim. Mogła co najwyzej zbagatelizowac poprawnośc tej nazwy, ale nie było mozliwości, by cokolwiek było sprzedawane z tekstem niezaakceptowanym przez władze.

Sabaoth napisał/a:
Zoppcio ma rację, szczególnie, że "kilka dni wcześniej" nie było jeszcze polskich nazw. Ktoś te nazwy musiał nadać i robiła to władza, a nie dziennikarze czy wydawcy pocztówek.


1. Jeśli pocztówka była wydana "kilka dni później", to nie było jeszcze żadnej władzy, a ściślej - władza nie była jeszcze okrzepła na tyle, żeby wtrącać się w treść wszystkich podpisów na pocztówkach.
A nazwy polskie na określenie różnych gdańskich miejsc czy budynków były i wcześniej, a jakże. Sama nazwa "Złota Brama" (oczywiście na określenie Langgaser Tor) pochodzi z pewnością sprzed wojny.

2. Jeśli pocztówka wydawana była później, gdy władza już okrzepła i mogła wtrącać się we wszystko, to ten błędny podpis, a także różne inne niewyłapane przez cenzurę teksty, czy zwykłe chochliki drukarskie, są najlepszym dowodem na to, że jednak była możliwość, sprzedawania czegoś niezaakceptowanego.

3. Nie przesadzajmy z tą "władzą" i jej wtrącaniem się. Owszem - wszystko musiało przejść przez cenzurę, ale przecież podpisów pod pocztówkami nie tworzył sekretarz wojewódzki, ani nawet cenzor, tylko pracownik wydawnictwa...

knovak - Nie Lut 12, 2006 10:34 pm

Bardzo naciągana teoria, zwłaszcza o wszechwiedzy cenzury...
Pierwsze słyszę, by przed wojną polskie nazwy Brama Wyżynna i Brama Złota nie funkcjonowały w odniesieniu do konkretnych obiektów, a do tego się sprowadza Wasza konkluzja.
I nie sądzę, by jakiś cenzor - przybyły gdzieś z głebi kraju czy wręcz z ZSSR znał się aż na tyle na zabytkach architektury Gdańska, by nie przepuścić takiego "byka".
Na obrazku jest brama? Jest. Złota li Wyżynna - a czy to ważne. Trach, bumagu "ДОЗВОЛЁНО ЏЕНЗЎРОЙ" i gotowe...

wrangla - Nie Lut 12, 2006 11:38 pm

W "Przewodniku po Gdańsku" - reprint z 1939r.
na str. 19 mamy tekst o "Bramie Złotej cz Długoulicznej" (Langgasser Tor)
a na str. 22 mamy zdjęcie, które przedstawia Zieloną Bramę, a podpis brzmi "Złota Brama".

8))

knovak - Pon Lut 13, 2006 7:00 am

Może ówczesne "władze" też jeszcze nie wiedziały którą bramę jak nazywać ?
:hihi:

pumeks - Pon Lut 13, 2006 9:56 am

Według Franciszka Krzysiaka (Jantarowe Szlaki nr 1/2005, s. 37) pierwszym który użył nazwy "Złota Brama" był M. Orłowicz w przewodniku z 1921 r. Faktycznie, na stronie Z Orłowiczem po dawnym Gdańsku można znaleźć ten fragment:
Cytat:
Piękna brama która w dawnych kronikach polskich nosi nazwę **Złotej Bramy, a którą Niemcy nazywają Langgassener Tor, zamyka wejście na główną ulicę Prawego Miasta,

Zbych - Sro Mar 28, 2012 7:19 pm
Temat postu: A jednak Długouliczna
Na oficjalnej stronie miasta w artykule: Strona Główna » Vademecum turysty » Wielokulturowa Tożsamość Miasta » Bramy Wyżynna i Długouliczna; Wieża Więzienna pisze:
Cytat:
Brama Ulicy Długiej ( Długouliczna ) nazywana również „Bramą Złotą” ...
...Jako źródło historycznej omyłki, która spowodowała, że Brama Ulicy Długiej nazywana jest „Bramą Złotą" wskazuje się błędne tłumaczenie dzieła węgierskiego podróżnika Mártona Csombora, który odwiedził Gdańsk w 1617 r. Książka „Podróże po Polsce” uznawana jest za pierwszy opis Polski w języku węgierskim, a Gdańskowi poświęcił w nim autor sporo uwagi. Użył jednak na określenie Bramy Ulicy Długiej wyrazu, który filologowie interpretują jako "złocista", lub "pozłocona", nie zaś "złota".

O ile o wątpliwej poprawności interpretacji opisu Mártona Csombora można było przeczytać dużo wcześniej na stronie Akademii Rzygaczy pod tytułem: Błogosławieństwo dla Miasta, to użycie nazwy Brama Długouliczna na oficjalnej stronie miasta oznacza koniec konfliktu nazwy historycznej z urzędową.
Cytowana strona ma datę modyfikacji: 28 VI 2011 r.

pumeks - Sro Mar 28, 2012 8:28 pm
Temat postu: Re: A jednak Długouliczna
Zbych napisał/a:
użycie nazwy Brama Długouliczna na oficjalnej stronie miasta oznacza koniec konfliktu nazwy historycznej z urzędową.

Nie przesadzałbym z tą interpretacją. Po prostu kadra Akademii Rzygaczy została dopuszczona do głosu na stronach gminy :hihi: http://www.gdansk.pl/turystyka,1387.html

Zbych - Sro Mar 28, 2012 9:28 pm
Temat postu: Re: A jednak Długouliczna
pumeks napisał/a:
Po prostu kadra Akademii Rzygaczy została dopuszczona do głosu na stronach gminy.

Rzeczywiście. Na podanej stronie jest nazwisko autora opracowania, które gdzieś już widziałem. I nawet przypomniałem sobie gdzie.
A ja myślałem, że to urzędnikom zaczęło zależeć na nazwach historycznych.
Niemniej jednak optymistyczne jest to, że teraz można się na cytowaną stronę powołać używając nazwy Brama Długouliczna.

pumeks - Sro Mar 28, 2012 9:54 pm

Poza tym, jak sądzę, "urzędowe nazwy" zabytków zawarte są raczej w rejestrze, prowadzonym w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków, a tam, na mocy decyzji z 7 lutego 1967 r., zapisano "Złota Brama".
Zbych - Sro Mar 28, 2012 10:31 pm

Czyli nic się nie zmieniło, konflikt nazw pozostał.
Dana - Czw Mar 29, 2012 8:17 am

Panowie! Jaki konflikt? Myślę, że dla większości Polaków, w tym oczywiście Gdańszczan, będzie to Złota Brama. Czas wyrył tą nazwę w naszych umysłach (dekoracja bramy też jest jednoznaczna :hihi: ). Jeśli chodzi o mnie, Gdańszczankę z 7-letnim stażem to po kilkuletniej lekturze różnych tematów na różnych forach mówię: Złota Brama, a za uszami słyszę szept: Długouliczna, Długouliczna.... :co_jest:
Zbych - Sob Kwi 14, 2012 7:48 pm

Dana napisał/a:
...mówię: Złota Brama, a za uszami słyszę szept: Długouliczna, Długouliczna....

Bo pisze się Złota Brama. a czyta Brama Długouliczna.

Henio - Nie Kwi 15, 2012 10:57 am

A w trajtkach "śpiewają" : Brama Wyżynna , a ludziska wysiadają Przy LOTcie :hihi:
Zbych - Sro Lip 18, 2012 9:25 pm

Henio napisał/a:
A w trajtkach "śpiewają" : Brama Wyżynna , a ludziska wysiadają Przy LOTcie :hihi:

Zastanawiające, czy dziesięcioletnia nieobecność Bramy Wyżynnej (była zakryta szmatami reklamowymi) nie wpłynęła na identyfikowanie przystanku przez te ludziska bardziej z budynkiem LOT-u niż z Bramą Wyżynną.

Dana - Czw Lip 19, 2012 8:33 am

Myślę, że nie ostatnie dziesięciolecie, a cała kilkudziesięcioletnia obecność budynku LOT-u.
Po pierwsze zniknęła (dosłownie lub w przenośni) większość ludzi kojarzących to miejsce wyłącznie z Bramą Po drugie budynek LOT-u po powstaniu był super nowoczesny i ciekawy architektonicznie. Także skojarzenie z lotami samolotem w wielki świat było jego plusem. Tak więc bardziej nobilitujące było umawianie się przy "locie" niż przy jakiejś starej bramie. I tak to już zostało :dziadek:

Miro - Sro Wrz 05, 2012 7:10 pm

Chciałbym zapytać czy budowla, którą widzimy "przez bramę"
istniała kiedyś, czy jest to tylko wizja artysty.

Miro

Dieter - Sro Wrz 05, 2012 10:49 pm

Tam pisze: eigene Aufnahme z roku 1879, wiec to jest wlasne foto i rzeczywistosc.
Watpliwosc pozostaje, bo bokow od Fasade des Langgasser Thores (Zlotej Bramy) nie widac... :???:

Zbych - Czw Wrz 06, 2012 5:00 pm

Wieża Więzienna jest starsza od tej bramy i nic innego nie mogło być widoczne poprzez jej przejazd w tym kierunku.
Miro - Czw Wrz 06, 2012 5:59 pm

Zbych napisał/a:
Wieża Więzienna jest starsza od tej bramy i nic innego nie mogło być widoczne poprzez jej przejazd w tym kierunku.

Poniżej przykład, że nie jest tak jak piszesz.
Robiąc zdjęcie pod pewnym kątem w przeciwnym kierunku
uzyska się chyba podobny efekt.

Miro

Fenix - Czw Wrz 06, 2012 6:20 pm

Ale ta grafika nie pod kątem a en face :wink: .
Miro - Czw Wrz 06, 2012 7:04 pm

Tak się zastanawiam czy nie jest to Brama Karowa, która stała
w miejscu dawnej komendy policji przy ul.Okopowej do końca XIX wieku.

Miro

Zbych - Czw Wrz 06, 2012 7:56 pm

Miro napisał/a:
Tak się zastanawiam czy nie jest to Brama Karowa, która stała
w miejscu dawnej komendy policji przy ul.Okopowej...

Stała u średniowiecznego wylotu dzisiejszej ulicy Podwale Przedmiejskie (w załączniku ma nr 49), obecnie w tym miejscu jest zaplecze południowej części Prezydium Policji. Nie mogła być widoczna przez przejazd Bramy Długoulicznej pod jakimkolwiek kątem.

Miro napisał/a:
...do końca XIX wieku.

Na planie dla 1580 roku już jej nie ma. Jest tam tylko Bastion Karren (Taczkowy). W tym czasie istniała jeszcze gotycka Brama Długouliczna. Obecna została wybudowana w 1612 r. Brama Długouliczna (Złota) i Karowa nie istniały w tym samym czasie.

TOMB - Sro Wrz 12, 2012 6:19 pm

Chyba jednak wizja artysty... I jeszcze to coś bliżej co wygląda jak fontanna (?). Zwłaszcza że brama przestawiona jest idealnie "na wprost".
W końcu chodziło chyba o same przedstawienie bramy.

Sabaoth - Sro Wrz 12, 2012 7:19 pm

A może to artystyczna wizja z drugiej strony, fontanna Neptuna, a za nią (trochę dalej i lekko w bok :wink: ) zamek krzyżacki :hihi:

A na poważnie, to patrząc prosto przez bramę Długouliczną od strony ul. Długiej widać tylko dolną część wieży Więziennej.

Colonel - Czw Wrz 13, 2012 11:53 am

A poanalizujcie cztery figury na górze!
Fenix - Czw Wrz 13, 2012 5:42 pm

Znalazłem na pbc taką jeszcze bramę:
Zbych - Czw Wrz 13, 2012 7:26 pm

Colonel napisał/a:
A poanalizujcie cztery figury na górze!

Figury na górze, choć nie identyczne z obecnymi, to jednak są to figury widziane od strony ulicy Długiej.

Zbych - Czw Wrz 13, 2012 8:36 pm

Przypuszczam, że artysta korzystał z obrazu Bramy Długoulicznej J. Falcka (w załączniku), na którym nie widać tła przejazdu i przejść i je sobie dośpiewał.
Pod figurami, w osi kolumn znajdują się wysunięcia belkowania. Na rysunku J. Falcka nie widać tego wysunięcia z lewej strony i kolumienka po lewej stronie tej, na której stoi figura wygląda tak jakby była w tej samej płaszczyźnie. Kolumienka po prawej stronie natomiast jest w głębi. W sumie balustrada i belkowanie wyglądają tak, jakby schodkowo oddalały się od patrzącego od lewej strony ku prawej zamiast tworzyć jednolity ciąg z wysuniętymi w kierunku patrzącego belkowaniem nad kolumnami oraz tymi kolumienkami, na których stoją figury. Na rysunku w poście Miro jest taka sama sytuacja.

Anker - Czw Wrz 13, 2012 8:49 pm

http://www.drhumor.gdansk.pl/humor-pl/1.pdf
Zbych - Pią Wrz 14, 2012 6:07 pm

Jeszcze wyjaśnienie do mojego poprzedniego postu.
Rysunek Jeremiasza Falcka jest rzutem ortogonalnym i wszystko to, co w budynku znajduje się na tej samej wysokości na rysunku jest również na tej samej wysokości bez względu na to, czy jest bliżej, czy dalej.
Artysta rysujący z natury będzie widział budynek w perspektywie i wszystko to, co w budynku znajduje się na tej samej wysokości będzie na rysunku na tej samej wysokości tylko wtedy, gdy będzie w tej samej odległości od rysownika. Elementy bliższe będą wyżej, a dalsze niżej, (jeżeli znajdują się powyżej poziomu wzroku).
Na rysunku z postu Miro jest tak, jak w rzucie ortogonalnym, a nie w perspektywie, stąd przypuszczenie, że artysta nie rysował z natury.

Rysunek J. Falcka można ściągnąć stąd. Na stronie jest prezentowany w zmniejszeniu, ale po ściągnięciu będzie miał 1211 x 1404 pikseli.

pumeks - Pią Wrz 14, 2012 7:13 pm

Zbych napisał/a:

Rysunek J. Falcka można ściągnąć stąd. Na stronie jest prezentowany w zmniejszeniu, ale po ściągnięciu będzie miał 1211 x 1404 pikseli.

A ten link nie będzie lepszy?
http://blogi.newsweek.pl/...loads/Falck.jpg

U mnie w mniejszych rozmiarach, za to lepiej trzyma piony http://www.rzygacz.webd.pl/index.php?aid=443

Zbych - Pią Wrz 14, 2012 7:26 pm

pumeks napisał/a:
A ten link nie będzie lepszy?

Oczywiście, że lepszy. Nie pomyślałem (a powinienem ) o bezpośrednim odwołaniu do pliku obrazu.

Zbych - Wto Lis 13, 2012 1:36 pm

Henio napisał/a:
... a ludziska wysiadają Przy LOTcie
Dana napisał/a:
Myślę, że nie ostatnie dziesięciolecie, a cała kilkudziesięcioletnia obecność budynku LOT-u.
Po pierwsze zniknęła (dosłownie lub w przenośni) większość ludzi kojarzących to miejsce wyłącznie z Bramą Po drugie budynek LOT-u po powstaniu był super nowoczesny i ciekawy architektonicznie. ... ... I tak to już zostało

A jednak coś się zmieniło. Już dwa razy słyszałem jak pasażer użył na ten przystanek nazwy Brama Wyżynna. Bardzo możliwe,
że to co
Henio napisał/a:
A w trajtkach "śpiewają" : Brama Wyżynna...
coś dało.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group