Dawny Gdańsk

Gdańsk - Sopot - Gdynia - Wieża Bartosa

DarioB - Nie Lis 06, 2005 10:43 pm

Nowa zagadka, która również dla mnie jest zagadką:)
Co to?

Ave - Nie Lis 06, 2005 10:54 pm

To takie "cóś" koło centrozłomu na Litewskiej ? W okolicach gdzie dziwnym trafem przeróżne auta pozbawiana sa pod osłoną nocy elementow wielu ? :)
DarioB - Nie Lis 06, 2005 11:05 pm

Ave napisał/a:
To takie "cóś" koło centrozłomu na Litewskiej ? W okolicach gdzie dziwnym trafem przeróżne auta pozbawiana sa pod osłoną nocy elementow wielu ? :)


Tak dokładnie. Próbując rozgryźć swoją nową dzielnicę czasem natrafiam na różne ciekawostki. Jestem ciekaw czy dobrze kombinuję co to jest.

Sabaoth - Nie Lis 06, 2005 11:17 pm

A czy to "cóś" to nie jest przypadkiem fragment trójkąta bermudzkiego :hihi:
Zoppoter - Pon Lis 07, 2005 7:33 am

DarioB napisał/a:
Próbując rozgryźć swoją nową dzielnicę czasem natrafiam na różne ciekawostki. Jestem ciekaw czy dobrze kombinuję co to jest.


Na dole to ma cos w rodzaju bramy? takiej na przestrzal? Czy tam byly kiedys tory kolejowe?

To mogloby byc urzadzenie do naweglania parowozow, albo jakis silos do ladowania zboza lub innych towarow sypkich.

janak - Pon Lis 07, 2005 7:47 am

Jest to tzw. wieża Bartosa, do czego służyła pierwotnie to nie mam pojęcia, a do czego może służyć to zdradzi powyższy link.
Zoppoter - Pon Lis 07, 2005 8:27 am

janak napisał/a:
Jest to tzw. wieża Bartosa, do czego służyła pierwotnie to nie mam pojęcia, a do czego może służyć to zdradzi powyższy link.


Z tego nieco zaszyfrowanego opisu wnioskuje, że wewnątrz jest lejek. Czyli potwierdza sie moje przypuszczenie, że to jakiś silos do ładowania wagonów albo tendrów parowozowych.

Marcin - Pon Lis 07, 2005 9:22 pm

Cytat:
To mogloby byc urzadzenie do naweglania parowozow, albo jakis silos do ladowania zboza lub innych towarow sypkich.

Na przykład takie...

Sabaoth - Pon Lis 07, 2005 9:34 pm

A to nie jest przypadkiem odbieralnik pary z parowozu :%
Mikołaj - Pon Lis 07, 2005 10:18 pm

fajnie fajnie, ale czy Dario potwierdził, że na dole były jakieś tory?
z tym strzałkami z dariowego obiektu skojarzyły mi się strzałki widoczne w Brzeźnie. Do czego i komu służą? czy to prawda, że mają naprowadzić kosmitów na bursztynową komnatę? :???:

DarioB - Pon Lis 07, 2005 10:36 pm

Tory ciężko namierzyć, bo jak widzicie drzewa mocno porastają teren. Miejsce jest, by np. pociąg mógł wjechać pod to coś. Tylko po co jak to stoi praktycznie nad wodą. Chyba że..... w tym miejscu coś przeładowywano ze statków na wagony w ten sposób. Torów nei namierzyłem, ale wiadomo w tych czasach to już by ich na pewno nie było, skoro 100m dalej jest CentroZlom :)

Ja sobie wykombinowałem że to mógł być jakiś bunkier, który miał bronić most kolejowy na Wyspę Stogi, ale widzę ze tu poważne grono ekspertów, które sypie takimi odpowiedziami, że szczena opada.

Sabaoth - Pon Lis 07, 2005 10:49 pm

DarioB napisał/a:
Ja sobie wykombinowałem że to mógł być jakiś bunkier, który miał bronić most kolejowy na Wyspę Stogi, ale widzę ze tu poważne grono ekspertów, które sypie takimi odpowiedziami, że szczena opada.

A jak dobrze zamaskowany, nawet grono ekspertów się nie poznało :hihi:

fritzek - Pon Lis 07, 2005 11:18 pm

Mikołaj napisał/a:

z tym strzałkami z dariowego obiektu skojarzyły mi się strzałki widoczne w Brzeźnie. Do czego i komu służą? czy to prawda, że mają naprowadzić kosmitów na bursztynową komnatę? :???:

Na tych "strzałkach" kiedyś były zamontowane światła, coś w rodzaju tzw. koguta. Takie cóś, tyle że w dużo mniejszej skali było kiedyś niedaleko domu, w którym mieszkałam na Żuławach. Konstrukcja stała niedaleko ujścia Wisły Królewieckiej do Zalewu Wiślanego. I coś mi świta, że na Mierzeji Wiślanej było tego więcej.
Zapewne są to jakieś pozostałości po znakach nawigacyjnych. Może kotmonika nam naświetli (nomen omen) sprawę?
A bursztynowa komnata jest ukryta w tunelu pod moim ogródkiem :mrgreen: i basta!

Corzano - Wto Lis 08, 2005 7:09 am

Mikołaj napisał/a:
strzałki widoczne w Brzeźnie. Do czego i komu służą?

Poważnie pytasz? Obie "strzałki" to elementy nabieżnika.
(U mnie a avatarze wersja nocna :P )

fritzek napisał/a:
Na tych "strzałkach" kiedyś były zamontowane światła

Cały czas są. Nabieżnik jest w pełni sprawny i jest wymieniany w Monitorze Polskim w zarządzeniu stosownego ministra.

danziger - Wto Lis 08, 2005 2:13 pm

Dario bunkry zazwyczaj wkopuje się w ziemię, a nie robi w formie wieżowców. Taki "klabzdron" byłoby bardzo łatwo zniszczyć, a w każdym razie bardzo łatwo by się w niego celowało.
seestrasse - Wto Lis 08, 2005 2:18 pm

danziger napisał/a:
Taki "klabzdron" byłoby bardzo łatwo zniszczyć, a w każdym razie bardzo łatwo by się w niego celowało.

to chyba dobrze... :hihi:

fritzek - Wto Lis 08, 2005 6:27 pm

Corzano napisał/a:
Mikołaj napisał/a:
strzałki widoczne w Brzeźnie. Do czego i komu służą?

Poważnie pytasz? Obie "strzałki" to elementy nabieżnika.
(U mnie a avatarze wersja nocna :P )

fritzek napisał/a:
Na tych "strzałkach" kiedyś były zamontowane światła

Cały czas są. Nabieżnik jest w pełni sprawny i jest wymieniany w Monitorze Polskim w zarządzeniu stosownego ministra.


Dzięki za dokładne objaśnienie ciemnej masie (znaczy się mi), co to, po co i dlaczego :D
Znowu człek sięczegoś dowiedział. Fajnie :)

DarioB - Wto Lis 15, 2005 1:23 pm

Poniższe zdjęcie powinno sporo wyjaśnić w kwestii tej zagadkowej wieży.


Wieża jest wyraźnie widoczna na lewo od mostu kolejowego, nad samym brzegiem Martwej Wisły. Wersja kolejowa chyba wygrała :)

Sabaoth - Wto Lis 15, 2005 2:30 pm

Faktycznie to mogla byc wieza zsypowa do napelniania parowozow lub nawet wagonow weglem. Jej usytuowanie pozwalalo na latwy przeladunek wegla (lub innych materialow sypkich) z barek na wagony.

Na starej mapie jest nawet zaznaczony ten tor:

PLASER - Wto Sty 31, 2006 11:16 pm

Wracam do zdjęcia:


Zoppoter napisał/a:
Na dole to ma cos w rodzaju bramy? takiej na przestrzal? Czy tam byly kiedys tory kolejowe?

To mogloby byc urzadzenie do naweglania parowozow, albo jakis silos do ladowania zboza lub innych towarow sypkich.


Wielu już się głowiło nad tym obiektem i nie wymyślono wiele.

1. raczej nie służyło to do nawęglania parowozów (parowozownia była na pobliskiej Przeróbce), obok była malutka stacja towarowa Grobla/Strohdeich (nie posiadała lokomotywowni, więc urządzenie do nawęglania odpada), a bocznica miała jednostanowiskowy garaż (i chyba lokomotywę akumulatorową lub parowóz bezogniowy)
2. znajduje się to na terenie nie-kolejowym, przez jakiś czas portowym, a obecnie diabli wiedzą :)
3. tory:
a) po wojnie tam nie docierały na pewno
b) według planu bocznicy z 1934 roku znajdowały się w tamtym rejonie 4 tory, w odległości ok. 140, 130 i 80 m od kanału (czekam na zejście śniegu by to w końcu zmierzyć w terenie)
c) układ torowy podczas wojny nie uległ prawdopodobnie zmianom, gdyż na tym samym planie naniesiono poprawki po wojnie (polegały jedynie na skróceniu torów)
d) w 1934 zarządcą bocznicy była firma Bergford handlująca drewnem, po wojnie zawiadywały tym prawdopodobnie (nie potwierdziłem jeszcze tych informacji): Dyrekcja Lasów Państwowych, Pomorskie Zakłady Obróbki Drzewa N 17, Gdańsko-Gdyńskie Zakłady Przemysłu Drzewnego Nr 2 (ale ich mam też w drugim końcu ciągu bocznicowego i nie wiem czy to nie były jedynie plany aby korzystali z tego terenu).
e) w 1970 roku zlecono opracowanie dokumentacji, a kilka lat później zbudowano złomowiec (ale wieża już nie weszła na teren złomowca)


Tak więc raczej był to obiekt służący przemysłowi drzewnemu, tudzież kolejowemu.

Jak ktoś chce się przyłączyć do archiwizacji stacji i bocznicy lub ma jakieś materiały (nawet te najświeższe!) - zapraszam :)

Pozdrawiam
PLASER

PLASER - Czw Lut 02, 2006 3:59 pm

Pomiary w terenie nie wyszły najlepiej, ale za to dotarłem do mapy geodezyjnej z lat 60-tych na którym jest zaznaczona wieża. Po nałożeniu na mapę z 1940 roku (z http://www.forum.dawnygdansk.pl/portal.php) wyszło coś takiego:



Czerwone - budynki istniejące pod koniec 1960 roku
W - wieża
Pomarańczowe - fundamenty
zielone - rów
niebieskie - leje po bombach (ale to okres po wojnie, zaznaczone miejsca przerwania torów, jeden tor rozerwany na 24 m)
numery torów zgodne z planem z 1934 roku (tam gdzie są dwa numery oznacza że były dwa tory)

Teraz spostrzeżenia:
1. już wiadomo na pewno że obiekt nie służył bezpośrednio kolei (funkcja portowa też odpada - za daleko od wody)
2. tor nr 4 (najbliższy wieży) mam po wojnie opisany jako zniszczony (o ile dobrze odszyfrowałem), natomiast tory 2 i 3 mają leje po bombach - można chyba wnioskować że było to miejsce bombardowania
3. wieża i obiekty obok musiały pełnić ważną funkcję skoro połączone zostały rowem (zapewniał prawdopodobnie komunikację pomiędzy obiektami podczas bombardowania/ostrzału), nie wiem tylko czy bombardowanie było ze względów gospodarczych (zakład), czy znajdowało się tu stanowisko obrony.

Pozdrawiam
PLASER

Ave - Pią Lut 03, 2006 10:51 pm

A ja uslyszalem wersje, iz podobno sluzyc ta wieza miala do suszenia drewna.
PLASER - Sob Lut 04, 2006 1:05 pm

Ave napisał/a:
A ja uslyszalem wersje, iz podobno sluzyc ta wieza miala do suszenia drewna.


Całkiem możliwe, przecież stała na terenie potężnego składu drewna.

I być może funkcje obronne pełniła tylko w 1945...

Zasysam z murki.pl:



oraz zbliżenie:


Na szczycie coś się musiało znajdować - ten okrągły otwór nie powstał przez przypadek (wieża ma przekrój kwadratu). I być może to coś na szczycie było obrotowe - dźwig?

Pozdrawiam
PLASER

jayms - Sob Lut 04, 2006 2:03 pm

A może była to wieża obrony przeciwlotniczej z zainstalowaną na szczycie armatą. :hmmm:
PLASER - Sro Lut 08, 2006 8:24 pm

jayms napisał/a:
A może była to wieża obrony przeciwlotniczej z zainstalowaną na szczycie armatą. :hmmm:


Bardzo cieniuteńkie ściany (zresztą jest kilka dziur po pociskach). W środku pusta komora za wyjątkiem idącej wzdłuż jednego rogu drabinki.

I dziś buszując po planach na podkładzie pod jakąś niezrealizowaną inwestycję znalazłem coś takiego:


Taką linią (jak ta przebiegająca przez wieżę) __ .. __ .. __ na reszcie tego planu zaznaczano tory... Ale raczej PLANOWANE, a nie zrealizowane.
Być może ten obiekt miał jednak służyć kolei, ale nie zostało to zrealizowane (bo budowla chyba nie została ukończona).

Chyba wróciliśmy do punktu wyjścia :)

Przy okazji te wystające pręty to pozostałości po barierkach.
W którym roku mogła powstać ta budowla?

Pozdrawiam
PLASER

Paramedic - Sro Lut 08, 2006 8:52 pm

Jest coraz więcej pytań niż odpowiedzi... :% A odpowiedzi są coraz bardziej zaskakujące niż zadawane pytania... :hiihihi:

Może warto grupą się wybrać do tej wieży... Zabrać mapy (plany) i poszukać razem odpowiedzi na miejscu ... Zrobić taką "wizje lokalną" miejsca i budowli... A może i odpowiedzi gdzieś są w okolicy... :wink:

I to jest moja propozycja... By wspólnie się wybrać w jakiś weekend do Wieży Bartosa w poszukiwaniu rozwiązania zagadki (rozwiazań)... :^^

PLASER - Sro Lut 08, 2006 9:11 pm

Paramedic napisał/a:
I to jest moja propozycja... By wspólnie się wybrać w jakiś weekend do Wieży Bartosa w poszukiwaniu rozwiązania zagadki (rozwiazań)... :^^


Jestem tam teraz prawie codziennie :)
Teren splantowany, były tam ogródki działkowe i teraz niewiele pozostało. Może coś się pokaże jak zejdzie śnieg.
Więc wyprawę proponuję jak zejdą śniegi. Chyba że "rekreacyjnie" szybciej :)

Pozdrawiam
PLASER

Paramedic - Wto Lut 14, 2006 8:40 pm

Mówi się, że noc i TV przynosi rozwiązania różnych zagadek...
I tak oglądając w nocy jakiś program w TV i teraz przeglądając zdjęcia Wieży Bartosa na forum wpadłem na dwa pomysły, które daje pod Wasz osąd. Może owa budowla była podstawą pod dużą wieże ciśnień lub może jest to podstawa pod żuraw - proponowana rekonstrukcja na zdjęciu... :wink:

PLASER - Sro Lut 15, 2006 12:44 pm

Paramedic napisał/a:
Może owa budowla była podstawą pod dużą wieże ciśnień lub może jest to podstawa pod żuraw - proponowana rekonstrukcja na zdjęciu... :wink:


Wieża ciśnień? Po co w tamtym rejonie?

A rekonstrukcja, ja bym raczej optował za obrotowym żurawiem już na szczycie wieży. Bo to co przedstawiłeś za wysokie trochę się wydaje.

Pozdrawiam
PLASER

Paramedic - Sro Lut 15, 2006 7:56 pm

No troszkę za duże mi wyszło, ale zamiar był chyba dobry. Widziałem w TV dźwig portowy/stocznoiwy (żuraw) w Gdyni. Konstrukcja kratownicuwa była identyczna jak ta betonowa Wieży Bartosa. Więc kto wie. Może był na niej obrotowy żuraw. W tym okręgu na szczycie mogło mieścić się koło zębate a w środku budowli cała maszunownia ktora teraz jest gdzieś złomem... Taka jest moja koncepcja :P
PLASER - Czw Lut 16, 2006 9:39 am

Paramedic napisał/a:
W tym okręgu na szczycie mogło mieścić się koło zębate a w środku budowli cała maszunownia ktora teraz jest gdzieś złomem... Taka jest moja koncepcja :P


Według mnie ta budowla nigdy nie została ukończona. Aparatury w środku nie było w latach 50-tych. A wtedy złomiarzy nie było (pomijając braci ze wschodu, którzy brali co popadnie).

Pozdrawiam
PLASER

Strach - Sro Lip 05, 2006 10:17 am

Wieża męczyła mnie od pewnego czasu i ... bam . :cisza:

Trafiłem na takie coś http://images.google.pl/i...r=&start=0&sa=N

Przyjrzyjcie się tym konstrukcjom, szczególnie zewnętrznym pomostom i zewnętrznym kołowrotkom na wysięgnikach.

+

Tu ktoś wspomina że 4 takie wieże "nawęglania parowozów" postawiono w Polsce w ramach UNRRA http://www.odkrywca-onlin...ek.php?id=93053

+

Mapa PLASERa z niezrealizowaną inwestycją i torami w planach przebiegającymi przez środek wieży.

=

Moja koncepcja to, że ciocia UNRRA postawiła Nam wieże do tankowania parowozów węglem. Tory i inwestycja nigdy nie została zakończona, a parowozy wyszły z mody i teraz stoi sobie ta biedna wieża.

:co_jest:

Strach - Sro Lip 05, 2006 11:09 am

No dobra ta z UNRRA stoi w Gdyni ale i tak się zastanawiam :hmmm:
tadter - Sro Lip 26, 2006 9:04 pm

"To" bylo chyba jednak wybudowane przed koncem II WS. Przeciez komuna by "to" dokonczyla budowac, jakby juz zaczeli...
PLASER - Sro Lip 26, 2006 9:12 pm

Strach napisał/a:
Moja koncepcja to, że ciocia UNRRA postawiła Nam wieże do tankowania parowozów węglem. Tory i inwestycja nigdy nie została zakończona, a parowozy wyszły z mody i teraz stoi sobie ta biedna wieża.


Ale na tym terenie to mogły sobie "tankować" parowozy zakładowe, a dla nich taka wieża to przesada...

Stacja była na Przeróbce, a w miejscu wieży nie było nic, oprócz składów drewna...

No i połączmy SKŁAD DREWNA (materiał łatwopalny) i PAROWOZY (ogień). Wyjdzie mieszanka wybuchowa...

Pozdrawiam
PLASER
www.drezyny.pl

Strach - Sro Lip 26, 2006 10:05 pm

tadter napisał/a:
"To" bylo chyba jednak wybudowane przed koncem II WS. Przeciez komuna by "to" dokonczyla budowac, jakby juz zaczeli...


Masz rację na wizji lokalnej zwróciłem uwagę że wieża jest okrutnie ostrzelana.

PLASER napisał/a:
Strach napisał/a:
Moja koncepcja to, że ciocia UNRRA postawiła Nam wieże do tankowania parowozów węglem. Tory i inwestycja nigdy nie została zakończona, a parowozy wyszły z mody i teraz stoi sobie ta biedna wieża.


Ale na tym terenie to mogły sobie "tankować" parowozy zakładowe, a dla nich taka wieża to przesada...

Stacja była na Przeróbce, a w miejscu wieży nie było nic, oprócz składów drewna...

No i połączmy SKŁAD DREWNA (materiał łatwopalny) i PAROWOZY (ogień). Wyjdzie mieszanka wybuchowa...

Pozdrawiam
PLASER
www.drezyny.pl


Czy możliwe że składowano tam prócz drewna, węgiel (skład opałowy)?
Być może to nie parowozy podjeżdżały tylko samochody, a wieża służyła sprawnemu i szybkiemu załadunkowi.

Obok wieży nabrzeże jest solidnie wzmocnione żelbetem . Są odcinki wysokie i jeden pochyły do wody. Na brzegu wystają śruby do których były przykręcone jakiś elementy.

Czy drewno docierało tam barkami?

Zoppoter - Czw Lip 27, 2006 7:56 am

tadter napisał/a:
Przeciez komuna by "to" dokonczyla budowac, jakby juz zaczeli...


:haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha: :haha:

Corzano - Czw Lip 27, 2006 8:21 am

Zoppoter, chyba nie chcesz powiedzieć, że nie zgadzasz się z opinią, że komuna całkiem nieźle wykańczała. :wink:
Zoppoter - Czw Lip 27, 2006 9:20 am

Corzano napisał/a:
Zoppoter, chyba nie chcesz powiedzieć, że nie zgadzasz się z opinią, że komuna całkiem nieźle wykańczała. :wink:


Ale on pisał o dokańczaniu a nie o wykańczaniu :mrgreen:

tadter - Wto Paź 03, 2006 9:08 pm

Hej, ale lapiecie mnie za slowka :evil:
Nie ladnie, oj nie ladnie....
A tak na marginesie, to umiescilem zdjecie "tej" wiezy na mojej stronie www z zapytaniem: kto moze pomoc w "odszyfrowaniu jej przeznaczenia", oczywiscie w poprzednim wcieleniu.
Przypadki chodza po ludziach, prawda.... :co_jest:

Fasola_Gdańsk - Sro Lut 21, 2007 12:40 pm

Przepraszam za male odkopanie, ale jest to miejsce dosc blisie mojemu miejscu zamieszkania, i przez cale zycie bylem przekonany ze ta wieza to bylo cos w rodzaju transformatora, czy rozdzielni pradu i od niej byly przrzucone przewody przez Martwa Wisle na Troyl (stad jej wysokosc), oraz w innych kierunkach, moze do znajdujacych sie tam wszedzie zakladow roznego kalibru przemyslu. Opcja z parowozami i wiezami cisnien, bunkrami itp jakos nie miesci mi sie w glowie ;)

Jej nietypowa (solidna) budowe tlumacze tym, ze teren na ktorym jest wzniesiona pewnie do super nosnych nie nalezy (bezposrednie sasiedztwo niemalej przeciez rzeki), a to sie odbija zawsze na calej konsktrukcji budowli, oraz tym ze takie przewody przez cala rzeke "troszke" waza. A prad na Troyl jakos chyba musial byc dostarczany.

Lecz z drugiej strony co by tam mialo robic to polkuliste "cos"...

Swoja droga w poblizu tej wiezy byl (jest?) zatopiony statek, co to bylo i dlaczego??

Strach - Sro Lut 21, 2007 9:51 pm

Po grzyba w transformatorze stożkowato zbiegające się dno z dziurą na środku? Zewnętrzne pomosty na różnych poziomach ? Wewnętrzna drabinka? Rurki odwadniające lub napowietrzające na bocznych ścianach?

Ja tam obstaję że przechowywano tam coś sypkiego, co przypływało na barkach lub statkiem, a było dość sprawnie i szybko nasypywane na coś co podjeżdżało pod wieżę :P

Fasola_Gdańsk - Sro Lut 21, 2007 11:02 pm

racja, to tylko takie moje pierwsze skojarzenie...

EDIT: Znalazlem iiny post na tym forum, i tam na samym koncu ktos napisal ze to "silos zbozowy"

http://www.forum.dawnygda...f934d0aa8e035e5

Strach - Pią Lut 23, 2007 11:59 am

Dalej męczę temat i tak coś mi świta że przy tartakach i stolarniach często stoją silosy, gdzie zbierane są trociny. Obok wieży są podłużne fundamenty, może to to?
PLASER - Sob Lut 24, 2007 1:58 am

Strach napisał/a:
Dalej męczę temat i tak coś mi świta że przy tartakach i stolarniach


No, możliwe. Przecież ten teren należał do Bergfordu (składowisko drewna).

Bo silos zbożowy w tamtym miejscu jest dużo mniej prawdopodobny.

Pozdrawiam
PLASER

turecki - Nie Lut 25, 2007 5:26 pm

tak czytając poprzednie posty po kolei[:)] też doszedłem do wniosku,że na składzie drewna,który być może zajmował się też jego obróbką mógł się znajdować silos na trociny.Kanałami mógł być poprowadzony układ rur zasysających trociny i pył drzewny z budynków stolarni itp.A na górze mógł,ale nie musiał znajdować się wentylator zasysający-lub element filtra[nie znam jego nazwy] odpowiedzialny za oddzielenie powietrza od trocin.
Strach - Nie Lut 25, 2007 6:27 pm

turecki napisał/a:
wentylator zasysający-lub element filtra[nie znam jego nazwy] odpowiedzialny za oddzielenie powietrza od trocin.


cyklon + filtr chiba ?8))

nad stawem - Nie Mar 04, 2007 7:28 pm

[quote="Strach"]
turecki napisał/a:
wentylator zasysający


a może ta wieża była przewidziana jako stelaż pod okrągły zbiornik na wodę z przeznaczeniem do tankowania parowozow . oczywiście wodą .
te trojkąty zostały dopiero pożniej zamurowane , pewno ten obiekt w 1944 roku uzyskał rangę obiektu obronnego : pkt. obserwacyjny a może nawet radar .

tobocian - Nie Mar 04, 2007 8:25 pm

Z całą pewnością nie był to bunkier,nie podstawa pod dźwig,nie trafo.Najprawdopodobniej nie stacja rozładowcza-elewator(brak możliwości rozładunku-załadunku wagonów,tory musiały by iść równolegle z nabrzeżem)A że mocno ostrzelany to chyba w Gdańsku wszystko było ostrzelane :cry: a tym bardziej taki obiekt "obserwacyjno-snajperski".Najbliższe prawdy wydaje mi się silos na trociny(brak torów pod wieżą czyli możliwość "podjechania"np.ciężarówką i jej załadunek poprzez lej zsypowy. :hmmm: a może nie... :co_jest: byłem tam ostatnio i znów idę,może coś "przyjdzie"...A może by tak większą grupą na wiosnę pomyszkować?Jestem otwarty na propozycje... :lol:
nad stawem - Pon Mar 05, 2007 9:18 pm

tobocian napisał/a:
... :co_jest: byłem tam ostatnio i znów idę,może coś "przyjdzie"...A może by tak większą grupą na wiosnę pomyszkować?Jestem otwarty na propozycje... :lol:


czy myślisz o tym samym co ja .
najpierw trochę historii o " Strohdeich ".
niestety po niemiecku ale dla chcącego _____

" Der 1847 gebildete Schulzenbezirk Strohdeich auf dem linken Weichselufer. Dazu gehoeren die Kaiserliche Werft nebst den anliegenden Wiesen, Milchpeter, Schuitensteg, das eigentliche Strohdeich, der Polnische Haken mit dem alten Hofe, Kalkofen, Schiffchenbrücke, Ganskrug und Nehrungscher Weg, der Weiße Hof, Weißhoefer Außendeich mit Kirrhaken und Rückforter Schanze mit Fort Kalckreuth.
Aus den auf dem rechten Weichselufer belegenen Grunstücke von Strohdeich war am 4. 4. 1878 die Landgemeinde Troyl gebildet worden. "

a tu tej strony adres.
ale do tematu .
mało kto wie , że w Gdańsku już przed wojną istniała firma petrochemiczna .
akurat w Ebayu .at są jej akcje .

patrz tutaj

no a teraz wiemy już do czego miała służyć ta wieża w przyszłej rafinerii .
i wiadomo już po co te otwory w ścianach .

pozdrowienia z Wrzeszcza

Strach - Wto Mar 06, 2007 9:52 am

nad stawem napisał/a:
mało kto wie , że w Gdańsku już przed wojną istniała firma petrochemiczna .
akurat w Ebayu .at są jej akcje .

patrz tutaj


Wydaje mi się że w Gdańsku było kilka firm związanych z ropa naftową. :???: Pewnie trzeba by się zastanowić nad definicją firmy petrochemicznej. Obecnie na terenach starych firm są współczesne związane z petrochemią.

A i napisy się zachowały :wink: http://www.forum.dawnygda...opic.php?t=3208

nad stawem napisał/a:

no a teraz wiemy już do czego miała służyć ta wieża w przyszłej rafinerii .
i wiadomo już po co te otwory w ścianach .

pozdrowienia z Wrzeszcza
ropa [/quote]

Nic nie rozumiem :???:

tobocian - Wto Mar 06, 2007 10:23 am
Temat postu: Firma petro?
:hmmm: cuś mi ta petrochemia do tego miejsca nie pasuje :???: ale kto wie :hmmm: tylko coś za cienkie filary jeżeli na zbiornik z olejem,no i te dziury z cegły to by chyba nie wytrzymały nacisku?trociny to trociny,leciutkie a olej to ma ciężar koło 760-860kg/m3 to by troche ważyło :hmmm:
nad stawem - Wto Mar 06, 2007 10:25 pm
Temat postu: Re: Firma petro?
tobocian napisał/a:
:hmmm: cuś mi ta petrochemia do tego miejsca nie pasuje :???: ale kto wie :hmmm: tylko coś za cienkie filary jeżeli na zbiornik z olejem,no i te dziury z cegły to by chyba nie wytrzymały nacisku?trociny to trociny,leciutkie a olej to ma ciężar koło 760-860kg/m3 to by troche ważyło :hmmm:


popatrz tak wygląda wieża do produkcji oleju napędowego z węgla w czasie II wojny św.
nie potrzeba było wielkich " Murow "



a jeszcze jedno te " dziury " zostały zamurowane dopiero poźniej do obrony przed nacierającym wrogiem .

tobocian - Sro Mar 07, 2007 12:07 pm
Temat postu: zbiorniki
Cytat:
popatrz tak wygląda wieża do produkcji oleju napędowego z węgla w czasie II wojny św.
nie potrzeba było wielkich " Murow "

No na pewno nie murów bo zbiorniki ze stali były :^^ a co do zakładów petrochemicznych czy składów to na mapach są zaznaczane:
-Baltisch-Amerikanische Petrol
-Baltoil AG
-Nobel
-Polish State Petrol Co
No a nieszczęsna wieża Bartosa to na terenie Bergforda(składy,import export drewna) była,no ale kto wie :hmmm: może masz i słuszne podejżenia :???:
p.s.jedyny zbiornik metalowy otoczony murem z cegły :OO był na terenie CPN-2 obok Basenu górniczego(łaziłem po nim :P )

Strach - Sro Mar 07, 2007 2:01 pm

Rzeczywiście obok fabryki paliwa syntetycznego są podobne konstrukcje. Silosy te służyły jednak do magazynowania węgla. Równie dobrze może być to cokolwiek :hmmm:

Hydrierwerke Poelitz Aktiengesellschaft

nad stawem - Sro Mar 07, 2007 10:15 pm
Temat postu: Re: Firma petro?
tobocian napisał/a:
trociny to trociny,leciutkie a olej to ma ciężar koło 760-860kg/m3 to by troche ważyło :hmmm:

akurat to zauważyłem i oczywiście z tym się nie zgadzam , że trociny są leciutkie .
jako mistrz stolarski mam trochę pojęcia o ciężarze właściwym drewna , i oczywiście trocin bo to "
"jedno i to samo " , właściwie są cięższe .
zacznijmy świerkiem , ktorego do 1945 prawie w naszych szer. geograficznyh nie używano --
--świerk okorowany nie suszony 750-850 kg/m3
--sosna , ktora była wszechobecna 750-880 kg/m3
--a tu ciekawostka , dąb , drewno ktore było wszędzie potrzebne , 1180-1270 kg/m3
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
to ta twoja " ropa " jest bardzo leciutka .
:co_jest:

tobocian - Czw Mar 08, 2007 8:43 pm
Temat postu: ciężar właściwy
No tak ale napisałeś o drewnie a nie o trocinach,to coś jak kaczka i pierze :OO nie bierz mojej wypowiedzi do siebie,tak po prostu myślę głośno...no bo kurcze jakoś jak pociągnąć jakiś pieniek o dł.0,5mtr i gr. 30 cm(0.15m3) to trzeba sie napocić a jak worek z trocinami (też 0.15m3) to w sumie z łatwością :P a skąd wiesz że te dziury zamurowali po wojnie? :hmmm: :zgooda:
Sabaoth - Czw Mar 08, 2007 9:57 pm

Co jest cięższe, kilogram pierza (albo trocin) czy kilogram żelaza? :%
danziger - Pią Mar 09, 2007 11:19 am

To zależy w jakich warunkach :hihi:
tobocian - Pią Mar 09, 2007 12:03 pm

No to z tych dwóch ciężarów to stawiam na :piwo: Tyskie! :haha:
Strach - Pią Mar 09, 2007 2:29 pm

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:


:pukpuk:

nad stawem - Pią Mar 09, 2007 11:43 pm
Temat postu: Re: ciężar właściwy
tobocian napisał/a:
No tak ale napisałeś o drewnie a nie o trocinach,to coś jak kaczka i pierze :OO nie bierz mojej wypowiedzi do siebie,tak po prostu myślę głośno...no bo kurcze jakoś jak pociągnąć jakiś pieniek o dł.0,5mtr i gr. 30 cm(0.15m3) to trzeba sie napocić a jak worek z trocinami (też 0.15m3) to w sumie z łatwością :P a skąd wiesz że te dziury zamurowali po wojnie? :hmmm: :zgooda:


nie myl proszę worka z trocinami i worka z wiorami , wiorami z grobościowki czy też wyrowniarki .
worek trocin , tym bardziej trocin mokrych , to już inna para butow .
będąc kiedyś w tartaku poproś :hihi: o worek mokrych trocin , ale wspomnij , że jesteś rowerem , proszę :lol: :lol:
ale do tematu .
myślę , że jednak ta wieża ma coś z przemysłem drzewnym .
jakiś cyklop na samej gorze , na konstrukcji żelbetonowej , te trojkąty potrzebne np : dla rur wyciągowych .
i tu pytanie / miejsce na tartak wspaniałe , na tamte czasy nawet jeszcze lepsze .
wtedy drewno było spławiane .
to nawet opisał G>G> w " Blaszany Bębenek "
może w tym kierunku poszukać .
oczywiście w kierunku tartaku a nie G . Grassa .

pozdrowienia z Wrzeszcza :co_jest: :co_jest:

gargoyle dfl - Sob Mar 10, 2007 12:52 am

Cytat:
Co jest cięższe, kilogram pierza (albo trocin) czy kilogram żelaza?

A pusc sobie na noge jedno i drugie to sam zobaczysz :haha:

pawel.45 - Sob Mar 10, 2007 12:55 am

Cytat:
to nawet opisał G>G> w " Blaszany Bębenek "
może w tym kierunku poszukać .
oczywiście w kierunku tartaku a nie G . Grassa .

Nie zrozumiałem - czy u Grassa proponujesz szukać rozwiązania zagadki?

nad stawem - Sob Mar 10, 2007 1:13 am

pawel.45 napisał/a:
Cytat:
to nawet opisał G>G> w " Blaszany Bębenek "
może w tym kierunku poszukać .
oczywiście w kierunku tartaku a nie G . Grassa .

Nie zrozumiałem - czy u Grassa proponujesz szukać rozwiązania zagadki?


nie .
tylko tam widać ( patrz film ) jak spławiają drewno .

pawel.45 - Sob Mar 10, 2007 1:21 am

Cytat:
tylko tam widać ( patrz film ) jak spławiają drewno .

Dziękuję - zrozumiałem.
Ale jeśli kogoś interesowałaby historia firmy Bergford w Gdańsku - to w jęz.niem. można przeczytać pod takim adresem: http://duepublico.uni-duisburg-essen.de
Pozdrawiam.

Strach - Sob Mar 10, 2007 8:53 am

Panie i Panowie czas kończyć!

Zawsze myślałem że zagadka rozwiąże się jak znajdziemy podobną wieżę.

Stało się ...

1. Kształt i rozmiary te same (mimo innej konstrukcji)
2. Okrągły element na górze
3. Pomost na około na szczycie elementu o przekroju kwadratowym
4. Pomost na jednej ścianie na poziomie 1/2 i 0
5. Pionowa drabinka metalowa
6. Metalowe okienka rewizyjne
7.Odległość w linii prostej od naszej wieży "bartosa" 1000 m

Strach - Sob Mar 10, 2007 9:03 am

... a rozwiązanie zagadki znajdziemy tu:


ZNTK :oops:


:orbis_gd:


KONIEC

tobocian - Sob Mar 10, 2007 1:22 pm

Strach,masz u mnie piwo(oczywiście bezalkoholowe :wink: )zresztą wszystkim się należy :==
nad stawem - Sob Mar 10, 2007 2:53 pm

:== :== :== :==
a jednak tartak .
:== :== :== :==

tadter - Wto Mar 20, 2007 10:15 pm

No, no, no!!! "nie chcem, ale muszem" w to wierzyc.
Gratulacje :== :co_jest:

Andy079 - Pon Paź 09, 2017 1:39 am
Temat postu: Rozmowa ze starym Gdanszczaninem
Temat juz dosc stary jak widze (sprzed 10 lat), ale poniewaz dopiero dzisiaj kiedy pierwszy raz stanalem pod Wieza Bartosa, postanowilem poszukac cos na jej temat i natknalem sie na to forum oraz temat nurtujacy nas wszystkich tutaj, opisze co uslyszalem przedwczoraj od pewnego pana, ktory od kilkudziesieciu lat mieszka na Przerobce i pamieta dzialajaca jeszcze wieze Bartosa.
Przyznam, ze sylwetka wiezy jest mi znana od dziecinstwa. Z okna balkonu widze ja praktycznie od zawsze, ale nigdy sie nia specjalnie nie interesowalem i dopiero dzisiaj dowiedzialem sie ze nosi w ogole jakas nazwe.

Poniewaz niedawno zaczalem przygode z nurkowaniem postanowilem przedwczoraj dla odmiany zamiast w jednym z kaszubskich jezior, czy w Baltyku zanurkowac w Martwej Wisle. Dalem wiec nurka startujac przy moscie kolejowym po stronie Przerobki i nie oddalajac sie zbytnio od brzegu, zeby wykluczyc ryzyko wladowania sie pod przeplywajaca barke. Wyszedlem z wody po jakichs 40 minutach. Na brzegu czekal na mnie juz starszy pan z pieskiem pytajac czy cos tam na dnie znalazlem. Ja na to ze, nie wlasciwie oprocz jednej porzuconej na dnie kotiwcy nic pod woda ciekawego nie bylo, ale ze tez specjalnie sie nie rozgladalem. Na co on zdziwiony odparl, ze myslal, ze bedzie tam duzo wiecej lezalo, bo kiedys on sam sporo z tej rzeki wylawial. Byly tam na przyklad czesci hydroplanow (wodnosamolotow) ktore kiedys startowaly tutaj na Martwej Wisle. Ja zdziwiony pociagnalem temat, pytajac, "tutaj, samoloty", a on na to... a tak, ta wieza po drugiej stronie sluzyla do umieszczania i zabierania ich z wody.Trudno mi zweryfikowac, czy to prawda, ale czlowiek nie wygladal na kogos, kto zmysla.

Krzysztof - Nie Paź 15, 2017 4:17 pm

Andy079 napisał/a:
ta wieza po drugiej stronie sluzyla do umieszczania i zabierania ich z wody

Nie podejrzewam go o zmyślanie, ale nie wydaje mi się żeby obiekt, jednak, odległy od wody miał coś wspólnego z hydroplanami.

discus - Nie Paź 15, 2017 9:11 pm

Wodnosamoloty napewno były trochę dalej.
djjack - Sob Sty 02, 2021 7:05 pm
Temat postu: Wieża Bartosa
Wieża Bartosa




djjack - Sob Paź 29, 2022 9:49 am
Temat postu: Bergford miał przez chwilę swoje biuro na Długich Ogrodach
Zaczęło się od koperty firmowej, a skończyło na lekturze publikacji z 1980 roku...
Bergford miał przez chwilę swoje biuro na Długich Ogrodach


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group