Dawny Gdańsk

Nie-dawny Gdańsk - Zbiorowe zboczenie autobusowe

wrangla - Czw Mar 31, 2005 12:40 pm

Gdańsk, którego już nie ma...
Hotel Monopol

Sabaoth - Czw Mar 31, 2005 1:53 pm

Ale zamiast Hotelu Monopol mozemy szczycic sie wspanialym City Forum :P Zreszta, na wierzchu dzisiaj tez widac tyle ludzi, co na tej pocztowce. :hihi:
pumeks - Czw Mar 31, 2005 2:30 pm

Ale ten autobus... pamiętam takie z bardzo wczesnego dzieciństwa. To jest polski "San", czy coś innego? i jeszcze pamiętam z tego samego okresu takie dziwne "Ikarusy" z garbatym tyłem...
Corzano - Czw Mar 31, 2005 2:36 pm

wrangla napisał/a:
Gdańsk, którego już nie ma...
Hotel Monopol

Proszę nie podbijać. :)

seestrasse - Czw Mar 31, 2005 3:56 pm

w cukierni w Monopolu były :ok: kasaty... łza się w oku kręci
lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 12:18 am

Cytat:
Ale ten autobus... pamiętam takie z bardzo wczesnego dzieciństwa. To jest polski "San", czy coś innego?

Ja też obstawiam "Sana" :)
Chociaż moimi ulubionymi busami z dzieciństwa były potężne Jelcze-"ogórki" :)
Wchodziło się do środka jak do jakiegoś... samolotu :) Tak to sobie przynajmniej wtedy kojarzyłem :) Pamiętam, jaką miałem frajdę, kiedy kierowca pozwalał mi siadać na samym przodzie, na pojedynczym siedzeniu... i ten wielki silnik obok... tia...
Może nie będzie to za bardzo w temacie tego wątku, ale pozwolę sobie wkleić tę linkę (jest tam parę fajnych fotek starych czadowych gdyńskich busów):
http://infobus.com.pl/text.php?id=312

Sabaoth - Pon Kwi 04, 2005 12:23 am

Cytat:
Chociaż moimi ulubionymi busami z dzieciństwa były potężne Jelcze-"ogórki"
Wchodziło się do środka jak do jakiegoś... samolotu Tak to sobie przynajmniej wtedy kojarzyłem Pamiętam, jaką miałem frajdę, kiedy kierowca pozwalał mi siadać na samym przodzie, na pojedynczym siedzeniu... i ten wielki silnik obok... tia...

Ja też je lubiłem i nawet parę razy siedziałem obok kierowcy, na pojedyńczym siedzeniu i może ze dwa razy na silniku :mrgreen: Fajne były jeszcze "ogórkowe" przyczepy. A jeździłeś tymi z drzwiami otwieranymi na klamkę? Z kontrolerem siedzącym przy drzwiach i sprawdzającym bilety?

Mikołaj - Pon Kwi 04, 2005 12:26 am

:rulez: to jest temat POCZTÓWKI, do tego przyklejony, ileż razy można was prosić :nerwus:
jahrek - Pon Kwi 04, 2005 1:23 am

Dla ścisłości, Żeby nie było Off-Topic ja w temacie POCZTÓWKI :lol: Na POCZTÓWCE z monopolem widać faktycznie San'a, dokładnie jest to San H-100.
A na tej samej pocztówce,obok stoi sobie Ford Zodiac :^^
[uzyłem trzy razy słowa pocztówka, o nawet 4 :hihi: , więc proszę mnie nie ganić]

lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 9:24 am

No też mi się wydaje, że ten autobus na POCZTÓWCE, to San H-100 - taki jak ten np.:
http://www.infoludek.pl/stmkm/san.html
Nie byłem pewien, bo NA POCZTÓWCE stoi tyłem... :wink:
Pewnie, że jeździłem też tymi z drzwiami otwieranymi na klamkę :D
A parę razy załapałem się również i na kontrolera... Żeby nie było wątpliwości: busem, który widać na wklejonym przez Wranglę zdjęciu POCZTÓWKI - niestety - nigdy nie jechałem... :II
Co do Zodiaca na POCZTÓWCE - zdaje się, że również masz rację, jahrek :D
[sorki, Główny, ale jakoś nie mogłem się powstrzymać...]

Zoppoter - Pon Kwi 04, 2005 9:33 am

lusinek1 napisał/a:
No też mi się wydaje, że ten autobus na POCZTÓWCE, to San H-100 - taki jak ten np.:
http://www.infoludek.pl/stmkm/san.html
Nie byłem pewien, bo NA POCZTÓWCE stoi tyłem... :wink: ]]


No i słusznie, że nie byłes pewien. Bo H-100 od tyłu wygląda inaczej: ma dwie tylne szyby oddzielone w środku, a nie trzy tylne szyby jak ten na pocztówce.

parker - Pon Kwi 04, 2005 9:36 am

Użyliście mnóstwo razy słowa pocztówka ale ani razu aukcja :hihi:
lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 10:03 am

Zoppoter napisał/a:

No i słusznie, że nie byłes pewien. Bo H-100 od tyłu wygląda inaczej: ma dwie tylne szyby oddzielone w środku, a nie trzy tylne szyby jak ten na pocztówce.

No właśnie te trzy szyby wzbudziły moje wątpliwości, Zopp! :D
Masz może jakąś własną teorię, co też za autobus faktycznie widnieje na tej pocztówce wystawionej na aukcji? :mrgreen:

Zoppoter - Pon Kwi 04, 2005 10:09 am

lusinek1 napisał/a:
Zoppoter napisał/a:

No i słusznie, że nie byłes pewien. Bo H-100 od tyłu wygląda inaczej: ma dwie tylne szyby oddzielone w środku, a nie trzy tylne szyby jak ten na pocztówce.

No właśnie te trzy szyby wzbudziły moje wątpliwości, Zopp! :D
Masz może jakąś własną teorię, co też za autobus faktycznie widnieje na tej pocztówce wystawionej na aukcji? :mrgreen:


Był wcześniej (przed H-100) starszy model Sana, ale nie znam jego oznaczenia ani nie znalazłem zdjęć w internecie. Ja je po prostu pamiętam, już w moim dzieciństwie one były bardzo stare... Przednia atrapa była zdecydowanie większa i miała bardzo smutny wyraz twarzy (w H-100 jest prostokątna i bez wyrazu), a z tyłu... No właśnie nie jestem pewien, ale chyba były te trzy szyby... Czyli to mógłby byc ten starszy San.

lusinek1 - Pon Kwi 04, 2005 10:50 am

http://www.kmkm.waw.pl/h100.html
Czyli na tej pocztówce może być San H-01, H-25 lub H-27 :D
Coś jakby taki:

Zoppoter - Pon Kwi 04, 2005 11:29 am

lusinek1 napisał/a:
http://www.kmkm.waw.pl/h100.html
Czyli na tej pocztówce może być San H-01, H-25 lub H-27 :D
Coś jakby taki:


Myślałem o jeszcze innym, ale niewykluczone, że to ten. Kształt nadkoli i konstrukcja okien pasuje.

Piotr - Pon Kwi 04, 2005 8:39 pm

To jest San H01. Istne cudo konstrukcyjne. Samonośne nadwozie, rozlatujące się i pękające po roku eksploatacji. Wprowadzony do produkcji w 1958 roku. W 1967 produkcję zakończono na wersji H27 i powrócono do ramowej konstrukcji (H100).
Piotr

wrangla - Sob Kwi 09, 2005 2:25 pm

Grunwaldzka z 1966r. i "Ciekawy autobus" :^^

ps. taki fajny wątek, a w bla bla bla wylądował :% :hihi:

Wrzeszczak - Sob Kwi 09, 2005 2:32 pm

A na przejsciu dla pieszych naprzeciw Steru zainstalowany byl dzwoneczek, ktory odzywal sie gdy nadjezdzal tramwaj ( na tym zdjeciu sie go nie slyszy bo i tramwaju nie ma...)
jahrek - Sob Kwi 09, 2005 3:16 pm

Zoppoter napisał/a:

Był wcześniej (przed H-100) starszy model Sana, ale nie znam jego oznaczenia ani nie znalazłem zdjęć w internecie. Ja je po prostu pamiętam, już w moim dzieciństwie one były bardzo stare... Przednia atrapa była zdecydowanie większa i miała bardzo smutny wyraz twarzy (w H-100 jest prostokątna i bez wyrazu), a z tyłu... No właśnie nie jestem pewien, ale chyba były te trzy szyby... Czyli to mógłby byc ten starszy San.


Znalazłem w archiwum kilka Sanów, przeważnie wersję H-27, folder reklamowy H-100 i tego "smutasa" o którym pisze Zoppoter

jahrek - Sob Kwi 09, 2005 3:32 pm

A na dokładkę kilka gdańskich autobusów z przeszłości
Sabaoth - Sob Kwi 09, 2005 3:46 pm

To dorzucę jeszcze dwa stare gdańskie autobusy, ale nie Sany, raczej Many :hihi:
jahrek - Sob Kwi 09, 2005 4:09 pm

Ten Buessing z przyczepą.... 8O poezja....ładniejszy był chyba tylko Star 52....
Tequilla - Sob Kwi 09, 2005 4:14 pm

Cytat:
bus-2.jpg


Tak najbardziej podoba mi się Warszawa garbus :D (pabieda) cośik mie sie zdaje ze to autko ma jakieś powiązanie z Hameryką :wink:

danziger - Sob Kwi 09, 2005 4:17 pm

Tequilla napisał/a:
Cytat:
bus-2.jpg


Tak najbardziej podoba mi się Warszawa garbus :D (pabieda) cośik mie sie zdaje ze to autko ma jakieś powiązanie z Hameryką :wink:

To była licencja Papiedy, która z tego co kojarzę była zerżnięta z jakiegoś amerykańskiego auta.......

Grün - Sob Kwi 09, 2005 4:23 pm

A Pobieda była z kolei produkowana na licencji amerykańskiej, ale dotyczyła ona Forda A, który był, z wyglądu przynajmniej, samochodem absolutnie przedwojennym.
Tequilla - Sob Kwi 09, 2005 4:32 pm

Cytat:
A Pobieda była z kolei produkowana na licencji amerykańskiej, ale dotyczyła ona Forda A, który był, z wyglądu przynajmniej, samochodem absolutnie przedwojennym.


Tak właśnie coś kojarzyłem

Cytat:
Warszawa garbus (pabieda) cośik mie sie zdaje ze to autko ma jakieś powiązanie z Hameryką


:==

jahrek - Sob Kwi 09, 2005 4:35 pm

Rodowód samochodu Warszawa a wcześniej Pobiedy wywodzi się niewątpliwie z konstrukcji amerykańskiego Forda. Istnieje jednak kilka "teori" jego powstania. Według jednej pod koniec II wojny światowej Rosjanie wywieźli z Niemiec fabrykę Opla wraz ze wszystkimi maszynami, tłocznikami, całą dokumentacją i technologią. Dokumentacja ta dotyczyła nowego amerykańskiego projektu samochodu przeznaczonego dla Europy jako że Opel należał do koncernu General Motors. Rosjanie tylko dokończyli wywieziony projekt i zaadoptowali go do swoich warunków i dlatego istnieje tyle podobieństw z amerykańskimi samochodami z lat 30.

Według kolejnej teorii Pobieda wywodzi się z również z samochodu amerykańskiego. Przed II wojną światową Zakłady Samochodowe w Gorki produkowały samochody na amerykańskej licencji - pierwsze produkowane seryjnie w ZSRR osobowe Gaz A(Ford A) zwane potocznie "Gazikami" i małe ciężarówki budowane w oparciu o te same podzespoły - Gaz AA. Sam silnik oparty był konstrukcyjnie na silniku Dodge'a z roku 1940.

Na bazie Gaza A w 1936 r. rosjanie zbudowali Gaza M1 tzw. Emke. Skrót M1 oznaczal Molotov-Nr.1. W czasie wojny dla Gaza M1 opracowano nowe nadwozie i samochód z tym nadwoziem zaprezentowano Stalinowi w roku 1946 i dwa lata później w 1948 wszedł do produkcji seryjnej.

CYTAT Z http://www.fso.warszawa.prv.pl/

Zoppoter - Sob Kwi 09, 2005 8:20 pm

jahrek napisał/a:
Rodowód samochodu Warszawa a wcześniej Pobiedy wywodzi się niewątpliwie z konstrukcji amerykańskiego Forda. Istnieje jednak kilka "teori" jego powstania. Według jednej pod koniec II wojny światowej Rosjanie wywieźli z Niemiec fabrykę Opla wraz ze wszystkimi maszynami, tłocznikami, całą dokumentacją i technologią. Dokumentacja ta dotyczyła nowego amerykańskiego projektu samochodu przeznaczonego dla Europy jako że Opel należał do koncernu General Motors. Rosjanie tylko dokończyli wywieziony projekt i zaadoptowali go do swoich warunków i dlatego istnieje tyle podobieństw z amerykańskimi samochodami z lat 30.


Jeżdżące prototypy Pobiedy istniały juz w 1944 roku, czyli co najmniej rok przed wejściem sowietów do Niemiec i wywiezieniem linii produkcyjnej Opla z Rüsselheim. Pobieda to po prostu Ford A z nowym (całkiem nowoczesnym wówczas) nadwoziem. W pewnym forum motoryzacyjnym zapewniano mnie, że do Warszawy bez przeróbek mozna włozyc kilka silników Forda z lat 50ych i 60ych...

A wywieziony Opel to Kadett, model z 1938, czyli rzeczywiście całkiem świeży projekt (zwazywszy, że chwile potem wybuchła wojna i w Niemczech nie konstruowano nowych cywilnych samochodów). Sowieci nazwali Kadetta Moskwiczem i oznaczyli symbolem 400.

Niestety rozważania tego forum FSO, często maja węcej wspólnego zlegendami niz z rzeczywistością, dotyczy to tez późniejszych dziejów FSO.

A smutny San, którego znalazłeś to strzał w dziesiątkę. Właśnie o tym aurobusie myślałem...

penetrator - Pon Paź 30, 2006 12:15 pm

Ulubieniec Jahrka z fotki bus-3.
Marcin - Pon Paź 30, 2006 1:34 pm

Jakoś nie mogę dopatrzyć się na "bus-3" tego łysiejącego pana - ulubieńca Jahrka. :mrgreen:
penetrator - Pon Paź 30, 2006 3:31 pm

Pomyliłeś głównego bohatera na zdjęciu.
Marcin - Pon Paź 30, 2006 4:33 pm

Nie wyczułeś ironii i żartu... :wink: :hihi:
penetrator - Pon Paź 30, 2006 4:53 pm

Zrozumiałem,ale to było zbyt jednoznaczne wskazanie
a w dzisiejszej dobie trzeba uważać....

Marcin - Pon Paź 30, 2006 5:02 pm

Cytat:
a w dzisiejszej dobie trzeba uważać....

Oj trzeba, trzeba uważać...
- bo jak mówi przysłowie: "można nawet od własnej siostry syfa załapać". :mrgreen:

luanda - Pon Paź 30, 2006 6:29 pm

Marcin napisał/a:
- bo jak mówi przysłowie: "można nawet od własnej siostry syfa załapać". :mrgreen:


Zmroziło mnie!!!!!!

;-)

penetrator - Wto Paź 31, 2006 11:32 am

Inne ujęcie "ulubieńca".
feyg - Nie Lut 17, 2008 4:44 pm

Zaciekawiło mnie jedno zdjęcie, a konkretnie pojazd na nim przedstawiony. Próbowałem dopasować go do konkretnego modelu firmy Leyland aż natrafiłem na poniższą notatkę prasową:
Cytat:
Niedawno przybyła do portu w Gdyni, zamówiona w Anglii partia kilkudziesięciu podwozi autobusowych typu Leyland, zakupionych przez Rząd polski. Z tych podwozi Zarządowi Miejskiemu w Szczecinie CUP przydzielił 3 sztuki. Połowę kosztów podwozi pokrył pełnomocnik rządu dla aktywizacji portu Szczecińskiego. Z Gdyni podwozia zostaną przewiezione do Poznania celem dorobienia karoserii. Prawdopodobnie za 3 miesiące autobusy przybędą do Szczecina. [...]

Głos Szczeciński - 11-12-1947 r.


Czy pojazd poniżej należał do tej grupy? W galerii pojazdów historycznych na stronie ZKM Gdynia brak wzmianki o Leylandach...

P.S. Opis miejsca (ulicy) jest błędny!!!
źródło

seestrasse - Nie Lut 17, 2008 4:46 pm

a gdzie to jest? :hmm:
feyg - Nie Lut 17, 2008 5:06 pm

A TU
w tle widać starą szkołę podstawową nr 13 w Gdyni.
Jak zobaczyłem pierwszy raz to zdjęcie zrobiłem 8O

stanalex - Wto Lut 19, 2008 9:29 pm
Temat postu: Leyland i Ikarus
Wspomniane podwozia Leyland docierały do Polski w różnych okresach. Część z nich wyposażono w karoserie w gdańskich ZNTK. Jak informuje Wikipedia "...w 1958 wyprodukowano kilkadziesiąt autobusów dla PKS na podwoziu z silnikiem Leyland; karoserie z wyposażeniem pochodziły z taboru kolejowego.... ".Te autobusy trafiały m.in. do kieleckiego PKS. Przy okazji: czy takie Ikarusy byly eksploatowane w trójmiejskim WPKGG.Ten zakupiono od miejskiej komunikacji na początku lat 70-tych. Ale z jakiego miasta już nie pamiętam.Służył potem jako autobus zakładowy.Jezdziliśmy nim na grzyby.
penetrator - Czw Lut 21, 2008 8:02 pm

Wydaje się że takie Ikarusy jeździły po Gdańsku co widać na zdjęciu. :)
pumeks - Pią Lut 22, 2008 10:30 am

No, to ja chyba i takiego Ikarusa, i takiego Leylanda w dzieciństwie widywałem (ale rzadko bo już wtedy zwracały one uwagę swoją "zabytkowością").
pawel.45 - Pią Lut 22, 2008 3:51 pm

penetrator napisał/a:
Wydaje się że takie Ikarusy jeździły po Gdańsku co widać na zdjęciu. :)


Ta fot.wykonana została prawdopodobnie w 1972r. - widoczny jest żuraw na budowie za ul.Dmowskiego, a "Olimp" juz zasiedlony (chyba w 1971r.)
Autobusy Ikarus 620 produkowane były w latach 1959-70, a w Polsce eksploatowane od 1960r. Najwięcej było ich na południu - głównie w bazach Katowice i Gliwice, trochę w Łodzi i Warszawie. W Gdańsku jeżdziło niewiele i dośc krótko - podobnie jak ich poprzednicy - model 60 w końcówce lat 50-tych. To były hałaśliwe pojazdy. Jeśli były mało obciążone trzęsło w nich na nierównościach, a młodsi kierowcy lubili sobie ostro pojeżdzic, bo nieżle przyspieszały i były szybkie. Wsiadanie było niewygodne ze względu na wysoko umieszczony stopień tylnego wejścia- zwłaszcza przy niewielkiej ilości pasażerów.
Jeśli dobrze sobie przypominam - tych kilka (chyba używanych) autobusów zostało sprowadzone do Gdańska ze względu na niedostateczne, czy też opóżnione dostawy Jelczy. Dla przypomnienia widok wnętrza Ikarusa. Pozdrawiam.

Hinek - Wto Maj 20, 2008 11:45 am

penetrator napisał/a:
Ulubieniec Jahrka z fotki bus-3.

Witam szanownych użytkowników forum. Co nieco wiem o autobusie z fotki.
Ba, nawet kiedyś nim jechałem na wycieczkę szkolną po Kaszubach. W szoferce :D
Autobusy tego typu w WPKGG były dwa. W pierwszej połowie lat 60-tych był już tylko jeden.
Nazywano go Bajadera. Naczepa z drugiego pełniła rolę domku kempingowego w ośrodku
wypoczynkowym WPKGG w Straszynie. Mieszkało się tam w starych autobusach, tramwajach i
trolejbusach adaptowanych na domki. Ciągnik pełnił jakiś czas rolę pojazdu technicznego,
służył do holowania uszkodzonych autobusów. W autobusie na zdjęciu mieściło sie osiemdziesięciu pasażerów. Stacjonował w zajezdni przy ulicy Partyzantów. Stał z reguły w hali
w pierwszej bramie od strony wjazdu - pewnie ze względu na swoją długość i trudność w manewrowaniu. Przypominam sobie, że mój ojciec, który wówczas pracował w WPKGG, mówił
że we wczesnych latach 50-tych autobusy te jeździły między Gdynią a Gdańskiem.
Pozdrawiam.
Hinek

mac_kaw - Sob Sie 09, 2008 4:10 pm

Nocna sesja Autobusu Ikarus 280 #2189 linii N5. Zdjęcia mojego autorstwa.

KLIK

Krzysztof - Nie Lis 25, 2012 10:29 pm

Na stronie http://www.infobus.pl/tex...=archive&id=312 "75-lat gdyńskiej komunikacji miejskiej - Rozwój gdyńskiej komunikacji miejskiej w latach 1929-2004". są dwa ciekawe zdjęcia autobusów w Gdańsku.
- Autobus Büssing nr inw. 43 na linii 101 na pętli w Gdańsku (1953 r.)Źródło: Zbiory M. Gwiazdy
- Autobus Star 52 nr inw. 20 (1956 r.)Źródło: Zbiory M. Gwiazdy. Przed zajezdnią na ul. Partyzantów.

discus - Pią Wrz 20, 2013 10:42 am

Źródło w dziale O ZKM/HISTORIA GDYŃSKIEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ - FOTOGRAFIE - zamieszczono 4-y zdjęcia powiązane z tematyką gdańską.
pumeks - Pią Wrz 20, 2013 10:51 am

Krzysztof napisał/a:
- Autobus Büssing nr inw. 43 na linii 101 na pętli w Gdańsku (1953 r.)Źródło: Zbiory M. Gwiazdy

To zdjęcie pojawia się też w artykule na portalu Trójmiasto (KLIK) ale przy okazji zauważyłem drobną niekonsekwencję:
Cytat:
- Linia 101 początkowo do 1954 r. posiadała oznaczenie literowe A. (...) - uzupełnia Kamil Bujak.

To dlaczego na zdjęciu datowanym na 1953, autobus posiada już numer 101? gdzie jest błąd, w dacie zdjęcia czy w wypowiedzi p. Bujaka?

pumeks - Pią Wrz 20, 2013 10:59 am

discus napisał/a:
Źródło w dziale O ZKM/HISTORIA GDYŃSKIEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ - FOTOGRAFIE - zamieszczono 4-y zdjęcia powiązane z tematyką gdańską.

Chyba więcej niż 4 zdjęcia są "gdańskie". Na przykład to, jest przecież przed (już nieistniejącą) zajezdnią na Partyzantów we Wrzeszczu.

discus - Pią Wrz 20, 2013 11:14 am

Zgadza się.

Dotakowo tak sobie myślę,iż linia kursująca między Gdańskiem a Gdynią w latach 53/54 swoje oznaczenie z A na 101 zmieniła ze względu na ruszenie SKM.

Zanim jednak znajdziemy odpowiedź na to pytanie w dniu 21.09.2013 r. możemy przejechać się 101.

Autobus z przed zajezdni na zdęciu to charakterysztyczna naczepa. Na stronie ZKM Gdynia są jeszcze dwa ujęcia z takim typem autobusów. Zainteresowało mnie czy nie mają one coś wspólnego z ciężarówką (piąte zdjęcie od góry) ze zdjęcia zamieszczonego na forum.

pumeks - Pią Wrz 20, 2013 12:08 pm

W tym wątku na stronie 2 też już były takie pojazdy złożone z ciągnika siodłowego + naczepy pasażerskiej.
tobocian - Pon Wrz 23, 2013 9:22 am

Niebawem pojedziemy nową linią 100 miniautobusem . :)
discus - Sob Gru 28, 2013 1:31 am

Autobus z przyczepą - tylko Niemcy w tych mundurach do wymazania.
Krzysztof - Sob Gru 28, 2013 8:35 am

To taki sam zestaw jak zamieszczony przez Sabaotha na drugiej stronie.

Zbych - Pon Lip 21, 2014 8:18 pm
Temat postu: Przy okazji autobusowego tematu.
Kiedy i na której ulicy w Gdańsku po raz pierwszy położono asfalt?
Krzysztof - Pon Lip 21, 2014 8:24 pm

Nie jestem pewny, czy pierwszy, ale od dawna (przed 1945 r.) porządny asfalt i to chyba naturalny, leżał na obydwu jezdniach Wielkiej Alei.
Zbych - Pon Lip 21, 2014 8:34 pm

Dzięki. Tak mi się właśnie zdaje, że asfaltowanie ulic rozpoczęto między wojnami, i raczej bliżej tej drugiej.
Hinek - Nie Sie 03, 2014 10:40 am

Krzysztof napisał/a:
Nie jestem pewny, czy pierwszy, ale od dawna (przed 1945 r.) porządny asfalt i to chyba naturalny, leżał na obydwu jezdniach Wielkiej Alei.

Na początku lat 60-tych był już dość mocno podniszczony i połatany. Wydaje mi się, że ul.Uphagena też miała przedwojenny asfalt.

discus - Sob Wrz 20, 2014 11:22 pm

Ponownie 101
Zbych - Sob Wrz 20, 2014 11:28 pm

To trwało jeden dzień i już się skończyło.
Dario - Nie Wrz 21, 2014 10:05 am

Tu są szczegóły:
http://www.zkmgdynia.pl/?...i&id=82&lang=pl

Krzysztof - Pon Lut 09, 2015 7:12 pm

Archiwum Państwowe w Gdańsku napisał/a:
Fotografia pochodzi ze zbioru fotogramów "RYSIA" Mariana Dobrzykowskiego z Gdańska

1949 r.

https://www.facebook.com/...?type=1&theater

Krzysztof - Wto Lut 24, 2015 9:34 pm

Archiwum Państwowe w Gdańsku napisał/a:
Fotografia pochodzi ze zbioru fotogramów "RYSIA" Mariana Dobrzykowskiego z Gdańska
1949 r.

https://www.facebook.com/...?type=1&theater
Na pierwszym planie to ten sam autobus, co w poprzednim poście. Ale ten z tyłu, to prawdziwy rarytas. Przerobiony na przewóz osób samochód ciężarowy. A jak ładnie pomalowany!

Wiercipietek - Czw Maj 21, 2015 9:22 am

Bez autobusu, ale wokół tematu.
Marzec 1971, baza PKS przy Wałowej. Tablica z mądrością skierowaną do kierowców. A poniżej ich odpowiedź :)

Miro - Sro Lis 25, 2015 1:56 pm
Temat postu: Postomnibus
Postomnibus kursował trzy razy dziennie na trasie Gdańsk-Malbork.

Miro

pumeks - Sro Lis 25, 2015 2:51 pm

Zdjęcia tegoż busa na trasie: KLIK i KLIK




djjack - Sro Lis 25, 2015 5:52 pm
Temat postu: Rothebude-Kazemark
To drugie zdjęcie kolegi Pumeksa Rothebude-Kazemark ukazało się w książce "Wer kannt Danzig/How to see Danzig".
Verlag F. Hessenland G.m.b.H / Stettin.
Niestety nie znam roku wydania.
Ale publikacja jest przedwojenna.

pumeks - Czw Lis 26, 2015 9:39 am

Prawie się zgadza, oprócz tego że nie Kazemark tylko Käsemark. A zdjęcie autobusu w Kałdowie jest z pierwszego albumu Tuska "Był sobie Gdańsk", tego z 1996 r.
djjack - Czw Lis 26, 2015 11:42 am

pumeks napisał/a:
Prawie się zgadza, oprócz tego że nie Kazemark tylko Käsemark. A zdjęcie autobusu w Kałdowie jest z pierwszego albumu Tuska "Był sobie Gdańsk", tego z 1996 r.

Czyli znamy już źródła pochodzenia obu zdjęć.
Dziękuję i pozdrawiam.

Fotomemoria - Pią Gru 04, 2015 11:26 pm

Autobus do Sopotu z Targu Węglowego, lata 30.
Miro - Pon Sty 18, 2016 9:16 am

Rok 1955.

Miro

discus - Wto Sty 19, 2016 12:50 pm

Komunikacja zastępcza dla autobusów.
Miro - Wto Maj 03, 2016 11:53 am

Pojazdy Firmy „Labuddas Auto-Betrieb“ kursowały na trasie Danzig- Langfuhr- Oliva- Zoppot.
Zdjęcie z 1924 roku.

Miro

Miro - Sro Paź 12, 2016 12:45 pm

Zbiorowe zboczenie autobusowe.

Dziennik Bałtycki 4.01.1950 nr 4

Cytat:
Obsługa jednego z autobusów PKS w Gdańsku, która przejechała w ub. roku na trasie Gdańsk-Gdynia 100.000 km. Bez zmiany opon i remontów.


Miro

Krzysztof - Czw Sie 24, 2017 6:16 pm

Piętróś na (jeszcze) nie pneumatykach z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater
i Mercedes-Benz z 1935 r. z: https://www.facebook.com/...&type=3&theater
Cytat:
Zdjęcie poglądowe i na dodatek z prasy, stąd kiepska jakość... Niemniej jednak, może zainteresować :)

Najbardziej luksusowy autobus gdańskiej komunikacji (marka: Mercedes-Benz), nówka-sztuka, nabyta w połowie 1935 r.
(źródło ilustracji: Danziger Neueste Nachrichten, 17 VII 1935).

Dieter - Czw Sie 24, 2017 8:52 pm

[quote="Krzysztof"] Danziger Neueste Nachrichten, 17 VII 1935 [quote]

Ja od wielu lat mam oryginalny eksemplarz gazety "Der Danziger Vorposten" z dnia 19.05.1936 - to moje urodziny.
Dalem za ta gazete slone 70 Euro.

Ciekawe poczytac czym sie handlowalo, jakie filmy grali, co sie wydarzylo itd.

Tadeusz - Nie Wrz 17, 2017 12:25 pm

Z archiwum Tadeusza Rolke
https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-tadeusza-rolke/2223/121553

pumeks - Nie Wrz 17, 2017 3:12 pm

Hmmm a ktoś potrafi określić, gdzie zrobiono powyższe zdjęcie?
Krzysztof - Nie Wrz 17, 2017 6:00 pm

Stawiam na Grunwaldzką, we Wrzeszczu.
Ta grupa starszych drzew wygląda i na te, za tramwajem, na zdjęciu z 1935 r. Po lewej stronie zachowała się latarnia, taka jak w 35.

Irx - Pią Lis 17, 2017 6:43 pm

Autobus turystyczny na Starym Mieście
Wiercipietek - Pią Lis 17, 2017 8:39 pm

Ładną kolekcję dzisiaj wstawiasz. Skany slajdów?
pumeks - Pią Lis 17, 2017 9:11 pm

Irx napisał/a:
Autobus turystyczny na Starym Mieście

Raczej na Głównym Mieście. Zwłaszcza na tym pierwszym zdjęciu :P

Irx - Sro Lip 11, 2018 12:15 am

Autokary z rejestracjami z Gdańska krążyły po Europie. Ogórek GA pod Reichstagiem

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group